VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Her fra originalartikkelen:

 

As so many cars in our survey under three-years old had a faulty exhaust or emission control system, it makes us question whether this is solely down to wear and tear. In fact, it is only 0.75 percentage points off cars eight years and older. The Volkswagen Dieselgate scandal erupted in September of 2015, but a large number of the affected cars were not recalled until 2017. As this was during the period that our survey covers, a significant percentage of these faults are due to the Volkswagen Group’s large scale recall.

 

Read more: https://www.which.co.uk/news/2018/02/5-surprising-faults-found-in-new-cars/ - Which?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

The new documents could be disastrous for the company’s current legal stance, namely that its top managers knew nothing of the case. Volkswagen was unwilling to say what the revelations could mean for liability claims against Mr. Winterkorn. Some experts say that the VW supervisory board should hold Mr. Winterkorn and his fellow board members accountable, otherwise the board itself could be liable.

 

https://global.handelsblatt.com/mobility/former-vw-boss-informed-earlier-diesel-emissions-cheating-892853

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så nettopp Netflix serien Skitne penger, og første episode omhandler denne saken, og tar for deg det meste rimlig omfattende. Regner med det er fler som meg, som har hørt om saken, fått med seg litt, og ikke syns det er noe fint, men lever videre i livet forholdsvis uberørt, så vil jeg anbefale å se denne :) for dere som sitter på hauger med fakta og dokumentasjon så er sikkert alt gammel nytt, men må si jeg personlig fikk en liten vekker på hvor dypt denne saken faktisk har gått. Det kommer jo også frem her at både BMW og Mercedes biler blir målt til å ha "jukseprogram" tilsvarende VW når de blir testet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler også se denne; går i dybden teknisk på motorstyringa. Superkul presentasjon og fyr.

 

 

En vesensforskjell mellom VW og MB, BMW er at kun VW har brukt ulovlige metoder for svindelen. MB, BMW mfl har bare brukt smutthullene i regelverket, umoralsk og uetisk ja, ulovlig nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn det ble fremstilt på Netflix serien, ble en VW, en bmw, og en Mercedes alle testet i laboratorium, for så å kjørt på gaten med portabelt måleutstyr, hvor alle målte 4-500% mer utslipp ute på gata. Dette ble utført av tyskere, men ingen i Tyskland ville gjøre testen så de måtte ut av landet for å gjøre det. "smutthullet" er en setning i lovverket som sier at det er lov med slikt manipulasjon for å beskytte motoren. Den blir tatt for god fisk i Tyskland, men ikke i USA. :)

 

Jeg ser at du er spesielt opptatt av saken, så du vet nok uansett mye mer enn meg, men etter mitt syn ble det bekreftet det jeg "trodde", at alle tyske bilprodusenter er "like gode" med smutthull, men i praksis forurenser alle mye mer enn oppgitt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser at du er spesielt opptatt av saken, så du vet nok uansett mye mer enn meg, men etter mitt syn ble det bekreftet det jeg "trodde", at alle tyske bilprodusenter er "like gode" med smutthull, men i praksis forurenser alle mye mer enn oppgitt :)

 

Igjen; VW havnet ikke i fengsel for å bruke smutthullene i regelverket; så nei, ikke alle bilprodusenter er like flinke til å følge lov og regler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

JÆVLIG rart at vi aldri skifter partikkelfilter på jobben. Må være noe galt med alle de bilene som har gått over 80000km og har fortsatt originalt partikkelfilter... Har taxier som har gått langt over 200k km motor henger fortsatt sammen.. Partikkelfilterr mitt er tydeligvis 16000km på overtid: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt var tett på 70 000 Petter Lønning sitt på 60 000km så syns det er litt rart om dere ikke bytter filter ja :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt var tett på 70 000 Petter Lønning sitt på 60 000km så syns det er litt rart om dere ikke bytter filter ja :P

 

Vi bytter på t5. Men det er fordi den får ny motor...mitt er ikke tett 96000km snart. Gamle golfen gikk 100k før jeg solgte. Nye eier er kunde på jobben gått 130k nå. Forsatt org partikkelfilter.. Flere taxier over 200k fortsatt originalt partikkelfilter. Jeg veit litt bedre enn deg hva som skjer bak våre vegger..ka vi bytter deler ja. Men ikke over den lave skoen som kanskje du har en liten fantasi om at vi gjør.. Av din bilpark nå. Hvilke er det du har motor problemer med?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt var tett på 70 000 Petter Lønning sitt på 60 000km så syns det er litt rart om dere ikke bytter filter ja :P
Som regel er det annen del som er årsak til at partikkelfilter fyller seg. Har kun opplevd defekt partikkelfilter en gang i de årene jeg har jobbet på merkeforhandler og det var b7 med så defekt kamaksel at den til slutt ikke ville gå på tomgang.

Ellers kommer ofte fullt partikkelfilter av def gasspjeld, def glødeplugger, def tempsensor og andre ting som kan gjøre at ikke bilen får regenerert. Kjører man da med motorlampe i mange måneder så kan man ikke klage på at partikkelfilter går dukken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min hvor DPF gikk pottetett etter 60.000km har aldri hatt en eneste motorlampe eller feilkode, men det ble mye småkjørt av fruen frem til den gikk tett. Så ingenting annet som var skyld til feil enn kjøremønster (får aldri tjangs til å regenerere). Kjørt nå 60.000km til med DPF på delehylla og skikkelig software (ikke fra VAG) :) Bilen kommmer aldri innom for noe EA189 "fix", det er ihvertfall sikkert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bytter på t5. Men det er fordi den får ny motor...mitt er ikke tett 96000km snart. Gamle golfen gikk 100k før jeg solgte. Nye eier er kunde på jobben gått 130k nå. Forsatt org partikkelfilter.. Flere taxier over 200k fortsatt originalt partikkelfilter. Jeg veit litt bedre enn deg hva som skjer bak våre vegger..ka vi bytter deler ja. Men ikke over den lave skoen som kanskje du har en liten fantasi om at vi gjør.. Av din bilpark nå. Hvilke er det du har motor problemer med?:P

 

Ingen nå bank i bordet , men Har en polo 1,6 tdi kjørt 85000 km ,så den skal bli litt spennende. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A4n vår har snart rulla 235k km, fortsatt samme filter. Men så kjører den mye langkjøring da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har vel aldri skiftet partikkelfilter nettopp fordi VW har svindlet med jukse-programvare.. Altså skulle VW avgassystemet fulgt reglene for utslipp, så ville partikkelfilteret vært tett ved 80.000km nettopp fordi bilen ville sotet mer.

 

Spørsmål:

 

1) Med 23R7 nofix, så soter bilen 3 ganger mer enn tidligere, og dere tror fremdeles på at det ikke har noe å si for levetid?

2) med 23R7 nofix, så må du regenere langt ofte. Er regenerering bra eller dårlig for motoroljen din?

3) trengs det fuel til å regenerere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg tvinges til å oppdatere sw så kjører jeg rett til mapper dagen etter oppdateringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferskt fra tysk rett hvor bileier fikk medhold i bytte EA189-Tiguan med ny bil;

 

The district court Hamburg leads to the fact that the plausible suspicion exists that the offered software update is not sufficient repair. In particular, a permanent Angasrückführung should be accompanied by a significant increase in wear of the affected engine parts. This fear, which is discussed extensively and controversially in the public, leads in the view of the Hamburg Regional Court to a significant and for an indefinite time remaining inferiority of the vehicle.

 

http://meine-rechte-im-abgasskandal-vw-schaden.de/volkswagen-wietbrok/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Møller skrudd opp prisene på bytte av EGR på 2.0TDI 4motion?

 

En fikk juletreet i dash’en 1 mnd etter nedgraderingen. Møller skriver og priser følgende til 20635,- (!)

A2B8C411-39F6-4258-9465-E8BC7AEA6CD1.jpg

 

En bil med full servicehistorikk,- veldig «tillitsvekkende (tiltak)»..

 

Edit: motor 2.0 4motion ++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låg vel på 18000 før? Fikk han det på garanti?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller nekter ennsålenge, men vedkommende skulle tilbake til Møller for en ny prat. Pussig tilbud; de vet ikke helt hva som er feil men priser EGR?

 

Bruker man prisgaranti kan man vel få Møller ned til 8-12000?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som venter på A6 eller A7...salget er stanset;

 

German luxury carmaker Audi on Tuesday said it had detected "irregularities" in the emissions controls of recent A6/A7 models, prompting it to halt deliveries in the latest twist in the "dieselgate" scandal dogging parent company Volkswagen.

 

1CB0B628-C396-459D-AB20-091E0EE08399.png

 

https://m.phys.org/news/2018-05-audi-emissions-irregularities-halt-a6a7.html#jCp

 

Edit på norsk:

8D3923C8-BEBA-4445-932F-9092508D97CB.png

 

https://www.dn.no/nyheter/2018/05/08/1718/Motor/audi-stanser-leveransene-av-a6-og-a7-modeller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.