Prosjekt: En garasje blir til

Anbefalte innlegg

Jaja. Da var huset kjøpt og ferdig flytta inn/pussa opp. Så over til det viktigeste. Bygging av Corradoen sitt eget krypinn. : rock :

Starter en liten tråd om garasjebygginga i tilfelle andre driver med samme ting og er interreserte? Men mest for å få inspill på ting jeg gjør og varskoer kansje hvis jeg setter igang med ting jeg absolut ikke bør gjøre. Trossalt ny i gamet. Kommer til å bygge ca. 48kvm. for å få en forenklet byggetillatesle. (under 50kvm). Går litt fortere og er litt enklere å søke da. Nok prat. Her er hva som ble gjort første dagen. (i dag)

HPIM4395.JPG

HPIM4388.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(bildene over) Øverste bildet: her har vi målt opp og vatret opp litt planker for å ha en linje å gå etter når vi skal mure støttemur. Må nemlig bruke en del fyllmasse for å plane ut, ettersom hele tomta er fjell. også har vi begynt å støpe et fundament vi kan begynne å mure oppå. Nederst: Her får jeg prøvd meg som sementblander. Hvor mye sand i forhold til sement sa du??? : klø :

(Bildene under) her får fattern også prøvd seg litt. Dagen starta forresten med at blandern streika så den gule der er brand new! : bråk :

HPIM4389.JPG

HPIM4398.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så når det var ferdig støpt en liten festesåle kunne morroa begynne! (muringa) og på det nederste bildet ser dere hvor langt vi kom i dag. Ble litt skjevt, men får mure litt rettere de neste høydene. Skal også fylle igjen på innsiden og pusse utsiden av muren så det blir nok bra til slutt! Utseende messig hvertfal : klø :

HPIM4392.JPG

HPIM4408.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var litt usikker på hvor jeg skulle legge tråden. En moderator må gjerne flytte den hvis den passer bedre et annet sted!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynne å lese einser annonser nå som du får plass ;)

Stå på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå kan man vel bygge opptil 75 kvm med forenklet byggesøknad?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HÆ!!!!!??????? *sjekke opp* : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynne å lese einser annonser nå som du får plass ;)

Stå på!

Hehe, ja først skal Corradoen få litt etterlengtet løøv, så skal kjerringa bearbeides litt. Så er det full jakt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det stemmer det med de 75 m2 metrene ja.. men da må du holde deg minimum 4 meter fra nabogrenser (eller var det 8 meter... var ihvertfall langt du måtte være ifra...), samt endel andre krav...

Finner ikke igjen det rundskrivet jeg hadde lagra når jeg drev å sjekka opp garasje selv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det stemmer det med de 75 m2 metrene ja.. men da må du holde deg minimum 4 meter fra nabogrenser (eller var det 8 meter... var ihvertfall langt du måtte være ifra...), samt endel andre krav...

Finner ikke igjen det rundskrivet jeg hadde lagra når jeg drev å sjekka opp garasje selv...

Tror det kommer ann på reguleringsplanen i det området du bor, hvor grensa på hva som er forenklet går. I det vellet vedsiden av oss er det f.eks. 70mens ett vel litt lenger nedi her er det 40. rett meg hvis det er helt feil, men tror det er sånn det foregår

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det kommer ann på reguleringsplanen i det området du bor, hvor grensa på hva som er forenklet går. I det vellet vedsiden av oss er det f.eks. 70mens ett vel litt lenger nedi her er det 40. rett meg hvis det er helt feil, men tror det er sånn det foregår

Holder på med garasje selv. Trikset er å holde garasje delen under 50 m2. Tegn inn en lett vegg i forkant av garasjen, og kall denne for bod(les: verksted) Da kan bygge en stor fin garasje helt i tomtegrensen:-)

(eller ca 50 cm ifra, siden man skal ha dryppkant på egen grense)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

D stemmer ikje. du kan bygge 69.9 m2 uten å søke om byggetillatekse med bare nabovarsjel.

Oxo skal bygget være 4 meter ifra nabogrensen å 8 meter ifra naboen`s nermeste bygg.

Så lykke til. : vinke :

Å ett lite tips som mange gjør, Støyp dæ ei grav før du støype gulvet.

Oxo legg du ei plata aller nue sånt over grave når du støype gulve.

For etter å ha hadt byggekontroll å fådt alt godkjent kan du meisle opp dær grava er.

Så slepp du alle di tiltakan me utløp å alle di andre reglan for grav i en garasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen var å bli ferdig med muren i dag, så vi kunne bestille fyllmasse. Men planene ble litt endret. Isteden for å mure kjempehøyt skal vi sprenge litt fjell, så garasjen blir liggende lavere i terrenget. Samtidig slipper vi da utgifter med så mye fyllmasse da vi kan bruke steinen vi sprenger ut også trenger ikke muren bli så høy. Fikk ikke fortsatt på muren i dag da, siden sjefsmurern var sjuk. (svigers)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe det er fjell under det fundamentet ellers kan det lett bli skeive vegger når det blir telehiv. Pass på at det ikke er salvann eller silt i sanden som blir brukt.

Det jeg har hørt er iallfall at du kan bygge 49,9 m2 uten at du trenger å sende inn noen søknad. Derfor finner du utallige byggesett som er 49,5 m2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er riktig som Ola skriver.

50 kvm er den magiske grensa i byggeloven, forskrift eller hva det nå heter.

Satt og leste det her for 4 uker siden.

For i det er regulert max 50 kvm garasje i boligfelt(kan være forskjell i fra komune til komune).

Man kan søke særskilt, men da bør man ha særdeles gode naboer og kjennskap innad i komunen.

Følgende kriterier må være oppfylt for å kunne benytte ”melding om tiltak”:

- gjelder for bolig- eller fritidseiendom bebygd med småhus

- oppføring av én enkelt frittliggende garasje/bod med samlet bruttoareal og bebygd areal inntil 50

m² og skal ikke benyttes til beboelse eller til næringsdrift

- oppføres i en etasje (evt. loftsbod må være av begrenset høyde)

- eventuelle dispensasjoner fra berørte myndigheter må innhentes på forhånd

Frittliggende bod inntil 15m² kan bygges på bebygd eiendom uten melding eller søknad dersom dette

ikke strider mot andre lover, forskrifter eller kommunale planer. Max mønehøyde 3 m. Avstand til annen

bygning på egen eiendom minst 1 m. Avstand til nabogrense minst 4 m.

Frittliggende garasje større enn 50m² eller garasje med måleverdig loft:

Det kreves en ”ansvarlig søker” på disse garasjene.

Vanlig ett-trinns søknad er den vanligste søknadsformen. Saksbehandlingstid varierer i kommunene.

Alle arbeidsoppgavene i byggeprosessen må underlegges ansvar og kontroll iht. forskriftene, dvs.

grunnarbeider, murerarbeider og oppføring av garasjen.

Dette hentet i fra grimstad garasjene.

Her hentet i fra Hjertneseiendom : http://www.hjertneseiendom.no/TAKST/byggesoknad.html

Blir morro og følge garasjebygget her, har lyst å bygge selv en gang, når lånet mitt blir en del mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe det er fjell under det fundamentet ellers kan det lett bli skeive vegger når det blir telehiv. Pass på at det ikke er salvann eller silt i sanden som blir brukt.

Det jeg har hørt er iallfall at du kan bygge 49,9 m2 uten at du trenger å sende inn noen søknad. Derfor finner du utallige byggesett som er 49,5 m2.

Jupp fjell så langt øyet rekker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bygde iallefall en garasje for en hær i tromsø i sommer.

Å den garasjen va på 68m2. Å da hadde han fådt opplyst hos komun at han ikje trengte byggetilatelse ifra dæm.

Men æ skal ikje krangle på dn låven. (har bare hørt at dn e blidt utvida.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overlot prosjekt søknad til svigers. Han jobber i komunen å tok saken videre. Alle naboene har skrevet under og godkjent bortsett fra 1, så han har nå 14dager på seg til å klage ettersom komunen har fått alle papirer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statens bygningstekniske Etat

Plan og Bygningsloven

Tiltak som er untatt byggesakbehandling

Tiltak som krever melding

Plassering av byggverk på tomta

Som dere ser.. Så kan dere fritt sett opp bygg inntill 15m2. Der kan sette opp TILBYGG intill 50m2 med kun en melding, og frittliggende inntill 70m2 med melding. Allt annet krever søknad.

Forskjellen på melding og søknad er at melding har en kjappere saksbehandling. Kommunen plikter å si i fra om forhold som hindrer deg i å bygge innen 3 uker fra du melder. Har du ikke hørt noe, kan du bare bygge..

Både melding og søknad krever nabovarsel

Mvh

"En som er i bissnissen"..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statens bygningstekniske Etat

Plan og Bygningsloven

Tiltak som er untatt byggesakbehandling

Tiltak som krever melding

Plassering av byggverk på tomta

Som dere ser.. Så kan dere fritt sett opp bygg inntill 15m2. Der kan sette opp TILBYGG intill 50m2 med kun en melding, og frittliggende inntill 70m2 med melding. Allt annet krever søknad.

Forskjellen på melding og søknad er at melding har en kjappere saksbehandling. Kommunen plikter å si i fra om forhold som hindrer deg i å bygge innen 3 uker fra du melder. Har du ikke hørt noe, kan du bare bygge..

Både melding og søknad krever nabovarsel

Mvh

"En som er i bissnissen"..

Det var sånn vi forstod det også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

liten update her. bestemt oss får å skyte vekk litt fjell så garasjen kommer litt dypere og ikke sjenerer naboer så mye. her er hva som skal vekk

HPIM4463.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

her borrer de hull til dynamitten : smil :

og henter matter

HPIM4468.JPG

HPIM4473.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

her nærmer det seg klart. CLLLEEEEEEAAAAARRRR!!!!!!!!! hehe. fikk også gravd ned en sommervannledning mens de var i farta

HPIM4478.JPG

HPIM4471.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var arbeidsdagen over. Fikk borra ferdig alle hulla til sprengningen. sprengt, gravd og planert ut veien som skal inn til garasjeporten og kjørt vekk et lass med stooore stein. I morgen kommer hovedsalven! Hehe da skal fjellet bort. det tror jeg blir artig. :glad:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var arbeidsdagen over. Fikk borra ferdig alle hulla til sprengningen. sprengt, gravd og planert ut veien som skal inn til garasjeporten og kjørt vekk et lass med stooore stein. I morgen kommer hovedsalven! Hehe da skal fjellet bort. det tror jeg blir artig. :glad:

Fiks noen bilder av selve sprengningen da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.