Prosjekt: En garasje blir til

Anbefalte innlegg

øverst: Her ser dere hva jeg mener. Til høyre der blir det litt mur, for å komme opp på plan med fjellet som går langs garasjeveggen. resten rundt der, er det bare en rad.

 

nederst: Her er to vegger nesten klare til å settes opp alt. Jaja fikk gjort mye i helga. Nå skjer det ikkenoe mer før til torsdag. Stay tuned...

HPIM4789.JPG

HPIM4791.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er "hullet" i muren til (det i nedre venstre hjørne)?

Og skal du ha dør noen plass?

 

Ellers ser det ut til å bli en grei garasje, lykke til videre med byggingen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...

Dere får dette til og virke ille enkelt :P

 

Dette blir en gullanes god garasje! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er "hullet" i muren til (det i nedre venstre hjørne)?

Og skal du ha dør noen plass?

 

Ellers ser det ut til å bli en grei garasje, lykke til videre med byggingen! :)

 

nederst til høyre på veggen nærmest på nederste bildet er det et større mellomrom mellom plankene enn resten av veggen, det ser bare ikke sånn ut fordi det ligger en planke under. Men det er hvertfal der døra kommer inn i bildet etterhvert. på den veggen med den høye muren blir det et vindu, i front blir det 2 porter. Hullet nederst til venstre skal det være en leca, men vi gikk tom for blokker! hehe. så det skal fikses

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...

Dere får dette til og virke ille enkelt :P

 

Dette blir en gullanes god garasje! : rock :

 

Alt er enkelt når man kan det!... Jeg kan ikke en dritt : klø :

men jeg lærer masse da. Er bare svigerfar og jeg som holder på. Han har gjort lignende prosjekter før, så vi tar det litt etter litt. Men vi står på som F... og jeg plukker opp masse nyttig underveis

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nederst til høyre på veggen nærmest på nederste bildet er det et større mellomrom mellom plankene enn resten av veggen, det ser bare ikke sånn ut fordi det ligger en planke under. Men det er hvertfal der døra kommer inn i bildet etterhvert. på den veggen med den høye muren blir det et vindu, i front blir det 2 porter. Hullet nederst til venstre skal det være en leca, men vi gikk tom for blokker! hehe. så det skal fikses

 

Ok, jeg ser døråpningen din nå etter å ha tatt en ekstra titt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er en vegg til ferdig, og klar til å settes opp.

HPIM4795.JPG

HPIM4796.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er den oppe, og la oss ta vegg nr. 2 samtidig : rock :

HPIM4797.JPG

HPIM4799.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk gjort enda mer i dag også. vegg #3 weeee : smil :

Begynner da å ligne noe nå?

HPIM4800.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i front blir det 2 porter.

 

Ser ut til å bli bra dette her!

 

Bare et lite friendly advice når det gjelder port. Hvis du ikke har noen spesiell grunn eller spesielt ønske om to porter, så gå for en bred enkel aluport istedet. Du kommer til å bli gal av den stolpen midt i åpningen. Hvis garasjen din er 6 m bred er det helt glimrende med en port på mellom 4,75 og 5 m. Garasjen min nå er 6,20 bred og jeg har 5 m bred port, danseplass også slipper du å sikte! : smil :

 

Stå på!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til å bli bra dette her!

 

Bare et lite friendly advice når det gjelder port. Hvis du ikke har noen spesiell grunn eller spesielt ønske om to porter, så gå for en bred enkel aluport istedet. Du kommer til å bli gal av den stolpen midt i åpningen. Hvis garasjen din er 6 m bred er det helt glimrende med en port på mellom 4,75 og 5 m. Garasjen min nå er 6,20 bred og jeg har 5 m bred port, danseplass også slipper du å sikte! : smil :

 

Stå på!

 

Det var egentlig det jeg ønsket, men jeg fikk to porter av svigers, å da tok jeg dem. Det passet greit da garasjebudsjettet er sprengt i filler pga. sprengingen av fjellet som egentlig ikke var planlagt. Så får vel inga noen kompromiss

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var egentlig det jeg ønsket, men jeg fikk to porter av svigers, å da tok jeg dem. Det passet greit da garasjebudsjettet er sprengt i filler pga. sprengingen av fjellet som egentlig ikke var planlagt. Så får vel inga noen kompromiss

 

Høres ut som et fornuftig valg. Du ryker fort på en 12 - 13 K for en bra isolert aluport med åpner og hele sulamitten. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har dere festet reisverket til grunnmuren? Øynene mine klarer som vanlig ikke å se noe :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan har dere festet reisverket til grunnmuren? Øynene mine klarer som vanlig ikke å se noe :P

 

Foreløpig har vi slått noen sinna spiker ned gjennom plankene ned til grunnmur og festet veggene til hverandre med spiker, men denne jobben er vi ikke ferdig med enda. Skal ikke uttale meg noe videre da jeg ikke har peiling på hvordan vi skal gjøre det før i morgen, da svigers kommer for å fikse. skal si ifra når jeg vet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten videoen min fra sprengningen av fjellet hvor garasjen står nå.

Tips: ha på litt lav lyd, da alarmen før sprengningen er HØY! men det rister godt når det sprenger da!

 

weee!!! (6,92mb) http://media.serum.no/video2/sprenging-medium.wmv Takk til serum.no for hosting

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig har vi slått noen sinna spiker ned gjennom plankene ned til grunnmur og festet veggene til hverandre med spiker, men denne jobben er vi ikke ferdig med enda. Skal ikke uttale meg noe videre da jeg ikke har peiling på hvordan vi skal gjøre det før i morgen, da svigers kommer for å fikse. skal si ifra når jeg vet

 

Pleier å bruke ekspansjonsbolter som en bårer igjennom treverket/betongen så bare slår en de ned.. Dette holder bra å er det mest vanlige...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært gøy å fått høre en "ca" pris på byggverket.. etter å ha gravd litt i jorda her har jeg oppdaga at grus/pukk etc er SINNSYKT dyrt.. ihvertfall når en skal ha litt mengder av det.. og ser jo ut som du har fyllt på en god del, samt sprengning og sånt..

 

Blir garasje her og på sikt, men mange andre ting som også skal finansieres samt ha tid til... men det kommer, det kommer...

 

Ser ut til å bli veldig bra ihvertfall.. og ser MYE bedre ut nå enn på de første bildene før du sprengte ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å bruke ekspansjonsbolter som en bårer igjennom treverket/betongen så bare slår en de ned.. Dette holder bra å er det mest vanlige...

 

Når vi bygde garasje ble det støpt ned bolter da grunnmuren ble tilordnet, som ble teitet til med mutter (og "stor" skive) da reisverket ble satt ned på grunnmuren. I tillegg ble det støpt fast rustfrie jernbånd midt på muren som ble "tredd" rundt reisverket, og boltet fast i dette.

 

Gjennom jobb har vi brukt mye 16mm ekspansjonsbolter for å klamre blant annet sjøkabel, men prisen er deretter... cirka 200,-kr pr bolt! Og med 1 meters mellomrom mellom hver bolt blir det noen kroner til slutt : faint : Har også brukt en del Lockset S25 for å lime fast gjengestenger og 5" massive jernstenger etc ved kjerneboring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når vi bygde garasje ble det støpt ned bolter da grunnmuren ble tilordnet, som ble teitet til med mutter (og "stor" skive) da reisverket ble satt ned på grunnmuren. I tillegg ble det støpt fast rustfrie jernbånd midt på muren som ble "tredd" rundt reisverket, og boltet fast i dette.

 

Gjennom jobb har vi brukt mye 16mm ekspansjonsbolter for å klamre blant annet sjøkabel, men prisen er deretter... cirka 200,-kr pr bolt! Og med 1 meters mellomrom mellom hver bolt blir det noen kroner til slutt : faint : Har også brukt en del Lockset S25 for å lime fast gjengestenger og 5" massive jernstenger etc ved kjerneboring :)

 

takk for tilbakemeldinger. alltid morro. hm... masse tips her fra alle sammen som vi tydligvis ikke har gjort. må sjekke litt rundt dette. Nå vet jeg ikke helt hva planen videre er heller da.venter i spenning...

får dere lasta ned filmen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filmen funker som bare det :) Slitsom den varslepipingen gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært en begivenhetsrik helg her ja. Her holder vi på å snekre sammen takstoler. og setter opp den første i rekken av 12.

HPIM4802.JPG

HPIM4805.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å her er 6stk. oppe alt.

På neste bilde tok vi en pause i takstolmekking da vi hadde oppe 9stk. å begynte å feste imprignerte huntonitt plater på begge sider av taket.

HPIM4807.JPG

HPIM4812.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så var det tid for forankring av reisverket til grunnmuren.

slo nedi noen sånne bolter som utvider seg, så skrudde vi dem ned. Vansklig å forklare da jeg ikke husker hva det heter, men det fremgår vel av bildene.

HPIM4813.JPG

HPIM4814.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å her har vi begynt å sette fast pappen. På innsiden skal det isoleres også kommer det panel. Nå er vi tomme for matrialer, så får ikke gjort noe mer før byggesjappa åpner i morgen...

HPIM4817.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.