Anbefalte innlegg

Jaja, nå har jeg blitt stoppet og skal til biltilsynet, mangellapp på soting av dørene fram. Filmen jeg har er sånn passe mørk. Hva er trikset for å få det i vognkortet? Vet at "big one" A4`n har det, noen som vet hvordan han fikk det til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, nå har jeg blitt stoppet og skal til biltilsynet, mangellapp på soting av dørene fram. Filmen jeg har er sånn passe mørk. Hva er trikset for å få det i vognkortet? Vet at "big one" A4`n har det, noen som vet hvordan han fikk det til?

er vel egentlig ikke mulig å få det i vognkortet uansett. Har vel vært tatt opp før her på forumet også. Bl.a. er det en paragraf som sier no sånt som at det ikke er lov å lime noe på rutene. Prøv å søk så finner du nok en del om dette.

Det er nok bare å rive av å legge på ny etter kontrollen: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde ikke det var mulig å få det godkjent i det hele tatt jeg.. har selv blitt stoppet 4 ganger pga soting av ruter og rutesenker i frontruta, å samme hva jeg har sagt sier de at reglen er klar, att ingen ting skal settes på rutene og att samme hvor lys film du brukte var det forbudt..

Var noen bilr som var typegodkjent med det, også var det noe i Sverige som lakkerte på noe på rutene, dette var ett snev av lovlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal det være lovlig så må rutene være tona fra fabrikK!

 

ingenting som du limerpå/lakkerer er lovlig, uansett mørkningsgrad!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt riktig det som står ovenfor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal det være lovlig så må rutene være tona fra fabrikK!

 

ingenting som du limerpå/lakkerer er lovlig, uansett mørkningsgrad!

 

 

Man har lov til å sote el lignelde på alt untatt frontrute og de fremre siderutene. Resten kan være malt helt igjen om man vil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man har lov til å sote el lignelde på alt untatt frontrute og de fremre siderutene. Resten kan være malt helt igjen om man vil..

det er også riktig..men har hørt at det har visst kommet noen nye regler angående bakruta...veit ikke om det er tilfelle eller bare snakk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan sote 25% altså soting som er 25% mørk

den regel jeller oxo fremre siderute

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan sote 25% altså soting som er 25% mørk

ikke på siderutene framme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan sote 25% altså soting som er 25% mørk

den regel jeller oxo fremre siderute

Man har ikke lov å ha helt blank film på siderutene framme en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krav til at en skal kunne se blålysene til utrykknings kjøretøy å gjennom filmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krav til at en skal kunne se blålysene til utrykknings kjøretøy å gjennom filmen.

Er en dom regel det der. for tenk bare på f.eks en vw transporter som har igjenbygd skillevegg til bakre del, dem kan jo ikje se noe som helst i mittspeile. Så hvorfor skal liksom alle andre kunne se noe igjennom bakruta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompis av meg hørte med bil tilsynet......når han bygde bil.....han fikk beskjed

han kunne sote med den milleste soting film [25%] å fikk det godkjent ...sånn hva regla ... 25% soting ergo milleste filmen er lov å da hva det snakk om side ruter forann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er også riktig..men har hørt at det har visst kommet noen nye regler angående bakruta...veit ikke om det er tilfelle eller bare snakk...

 

 

Vet ikke on det er riktig men jeg har hørt noe snakk om at vis bakruta er ugjennomselig så skal speilet innvendig fjærnes.. Vet ikke jeg.. Men du har jo ikke noe særlig bruk for det da.. med mindre du har noe fint i baksetet da :):):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke on det er riktig men jeg har hørt noe snakk om at vis bakruta er ugjennomselig så skal speilet innvendig fjærnes.. Vet ikke jeg.. Men du har jo ikke noe særlig bruk for det da.. med mindre du har noe fint i baksetet da :):):)

det er jo der på busser da;)

men så er det vel ikke mange som vil ha bakruta helt svart nå for tiden heller: rolleyes

det var vel gjerne rutene forran denne tråden galdt og det er vel ikke noe vits å diskutere egentlig da loven er slik at man ikke har lov til å legge noe på rutene som er nevnt flere ganger her: bh : bare å rive av å legge på ny da;) kjenner en som har lagt lyseste t.o.mm på frontruta...lurer på hva de gjør med han når han blir tatt:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er 100 prosent sikker på att det er no slags lakkerings greier som er lov...

skal finne nermere ut hvordan det var...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:confused: Hvis det ikke er lov å lime fast noe som helst på sideruter foran, hva med defa alarm merking på siderutene og i frontruta da?

Må jo være noen klare retningslinjer på det? Virker ofte som om man får forskjellig info avhengig a hvilken trafikkstasjon man drar til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:confused: Hvis det ikke er lov å lime fast noe som helst på sideruter foran, hva med defa alarm merking på siderutene og i frontruta da?

Må jo være noen klare retningslinjer på det? Virker ofte som om man får forskjellig info avhengig a hvilken trafikkstasjon man drar til

skal jo ikke se gjennom de klistremerkene nede i hjørne, blir noe annet hvis du fyller hele ruta med sånne:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På vw-audi treffet på våler i mai så fikk jeg se på vognkortet til han med "big one" A4`n, den røde 1,8T avant med seidl breddekit, der sto det at rutene var godkjent med sotfilm, tror også det sto spesielt at de fremre rutene var godkjent med det. Ingen som har kjennskap til dette da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik går det:

 

Frontrute: NEI

Sideruter foran: NEI

Sideruter bak: JA

Bakrute: JA

 

 

Og du kan ha så mørkt du bare vil på side/bakrute!

 

 

end of discussion!

 

 

om noen har fått det godkjent, så har det forekommet en glipp i systemet! for det er ikke lov! er også somsagt tidligere ikke lov til å lime på blank film på ruta engang!

 

 

Mvh

 

Dan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å støtte opp om forrige, som har helt rett, her er et utdrag fra "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)."

§31-1

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

Som sagt, alt som er påklistret/sprayet/klebet/whatever er *ulovlig* og dersom dette er godkjent er det gjort en feil som ikke skal forekomme.

 

Sikt gjennom bakrute gjelder kun biler som skal ha innvendig speil, altså alle vanlige personbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, jeg drar nå inn uten å gjøre noe som helst, prøve å si at det er fra fabrikk eller noe sånn...

 

Ingen som har mailadr eller tlf.nr til han med big one A4`n da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er 100 prosent sikker på att det er no slags lakkerings greier som er lov...

skal finne nermere ut hvordan det var...

 

Har hørt om noe brenning av ruter som visstnok skulle vere lovlig?? Noen som har hørt om det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om noe brenning av ruter som visstnok skulle vere lovlig?? Noen som har hørt om det?

 

 

det er fortsatt ikke lov på ruter mellom a og b stolpe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.