Anbefalte innlegg

kompis av meg hørte med bil tilsynet......når han bygde bil.....han fikk beskjed

han kunne sote med den milleste soting film [25%] å fikk det godkjent ...sånn hva regla ... 25% soting ergo milleste filmen er lov å da hva det snakk om side ruter forann

 

Svada! Fortalte han deg dette på nachspillet på lørdag eller? : smil :

Tror gjerne at han fikk godkjent bilen med film `roundbout, men da har de enten ikke sett det, eller at de har valgt å overse det.

Han fikk det kanskje inn i vognkortet sitt da? "Bilen er godkjent med solfilm på ALLE ruter"

 

Det er som det er nevnt flere ganger her allerede IKKE lov å ha noen form for film på rutene foran b-stolpen.

Bak b-stolpen derimot kan du ha så mørk film som du bare gidder, men jeg har også hørt noe nyss og endring av reglene mht bakruta.

 

Siden du påstår at reglene er slik.. hvorfor er det da så mange som ender opp med visning etter teknisk kontroll pga solfilm foran? : rolleyes

 

Edit: BTW 25% er ikke den mildeste "sotingen" man får. Man får en mengde filmer lysere enn dette :)

"Standard" filmene som stortsett brukes er 5, 20 og 35%, men det finnes også f.eks. film som gjør at man for blå-toning, grønn-toning osv. Denne er jo da veeeldig lys :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sotfilmen du tenker på med farge kaller vi bare bronsjesoting. Den er også veldig gjennomsiktig som du sa:)

Bakrute/sideruter bak kan man fortsatt ha helt svarte, du kan male vinduene dine om du vil det!:P

 

Og når det gjelder de forand er det kun fabrikksoting/toning som er lovlig.

Flere her nede har fått godkjent med film, men det er de som viser bilen med lik % rundtover.

 

Svada! Fortalte han deg dette på nachspillet på lørdag eller? : smil :

Tror gjerne at han fikk godkjent bilen med film `roundbout, men da har de enten ikke sett det, eller at de har valgt å overse det.

Han fikk det kanskje inn i vognkortet sitt da? "Bilen er godkjent med solfilm på ALLE ruter"

 

Det er som det er nevnt flere ganger her allerede IKKE lov å ha noen form for film på rutene foran b-stolpen.

Bak b-stolpen derimot kan du ha så mørk film som du bare gidder, men jeg har også hørt noe nyss og endring av reglene mht bakruta.

 

Siden du påstår at reglene er slik.. hvorfor er det da så mange som ender opp med visning etter teknisk kontroll pga solfilm foran? : rolleyes

 

Edit: BTW 25% er ikke den mildeste "sotingen" man får. Man får en mengde filmer lysere enn dette :)

"Standard" filmene som stortsett brukes er 5, 20 og 35%, men det finnes også f.eks. film som gjør at man for blå-toning, grønn-toning osv. Denne er jo da veeeldig lys :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står mye greier her gitt.

 

Har også hørt at sotefilm eller annen film foran B-stolpen er ikke lov, har forsåvidt også lest dette i håndboka til biltilsynet. (de har en sånn forenklet lov-verk i lommeformat) dette innbefatter også alarmklistremerker etc. (alarmklistremerker gikk visst igjennom siden de var snille)

 

Den eneste måten å få godkjent ruter foran B-stolpen på er om du får en legeattest som sier at du er overfølsom for lys, og at legen anbefaler mørkere ruter. Vet det går endel handicap-biler med dette. Hvorvidt denne godkjenningen går bare på person, eller om dette følger bilen i ettertid vet jeg ikke. Vet heller ikke hvor vanskelig det er å få en sånn legeerklæring...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når det gjelder de forand er det kun fabrikksoting/toning som er lovlig.

Flere her nede har fått godkjent med film, men det er de som viser bilen med lik % rundtover.

 

Tviler som sagt ikke på at folk får "godkjent" bilene sine med film foran,

men da snakker vi om at den gikk igjennom visningen uten at illtilsynet

så det, eller at de overså dette.

Orntli`GODKJENT er det ikke før det står i vognkortet at du har film på alle ruter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt, da er vi to som forstår det:)

 

Tviler som sagt ikke på at folk får "godkjent" bilene sine med film foran,

men da snakker vi om at den gikk igjennom visningen uten at illtilsynet

så det, eller at de overså dette.

Orntli`GODKJENT er det ikke før det står i vognkortet at du har film på alle ruter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg leverte alle rutene på golfen for soting, pressiserte sjappa at det IKKE var lovlig med toning/soting fra B-stolpen og fremover!! Dette er ganske enkelt norsk lov og det er nok det vi må forholde oss til!

Har selv vært både hos NAF og Biltilsynet i trondheim for godkjenning av diverse saker. NAF bryr seg ikke om slik, bare det ikke er 80% toning på fremre ruter da.. Alt med måte er det vell noe som heter... ;)

Biltilsynet derimot bryr seg om det og sier det ikke er lovlig!! Men i.o.m. at jeg ikke skulle godkjenne noe som hadde med ruter å gjøre ble det oversett og glemt... Fint for meg!

 

TÜV- godkjenning vil ikke dermed si det er godkjent i norge eller andre land. TÜV er bare en anbefalt godkjenning som leverandøren/produsenten legger ved det aktuelle produktet. Da alle trefikkstasjoner ikke kan sitte med teknisk informasjon for alle slags uorginale modifikasjoner på alle biler......

 

Men som nevnt tidligere er det kjøretøyloven for NORGE vi må forholde oss til når det gjelder slike ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i bibelen til biltilsynet står det at du kan sote 25% altså soting som er 25% mørk....MEN det står også at all form for film eller spray på sidevinduer og frontrute er ikke lov....men visst du har en god grund så kan du søke om å få det godkjent....men politet er lett å lure er bare å si at bilen er levert sånn:) visst det er gjort bra arbeid da....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessang lesning da min bil skal inn på EU innen mai....og ja,har solfilm foran B-stolpe: rolleyes

Men har jeg forstått det rett at det er verksteder der de "overser" det?

Isåfall mottas tips med STOR takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viser seg til å være et evig varende tema... og uansett om vi finner ut at litt er lov så er det han som stopper deg som bestemmer.. (noen som har forsøkt å argumentere med en politimann og vunnet??? )

 

Så gjør som meg.. sot og kjør.. men sørg for å ha et budsjett på solfilm til rutene foran når du blir bedt om å skrelle det av på stedet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viser seg til å være et evig varende tema... og uansett om vi finner ut at litt er lov så er det han som stopper deg som bestemmer.. (noen som har forsøkt å argumentere med en politimann og vunnet??? )

 

Så gjør som meg.. sot og kjør.. men sørg for å ha et budsjett på solfilm til rutene foran når du blir bedt om å skrelle det av på stedet ;)

 

Har blidt stoppet flere gang med solfilm helt fram. å blidt bedt om å ta det av på stede. men alle gangene har politie dradt før jeg har gjort det, så da har jeg ikke orket å gjøre det heller.

 

Interessang lesning da min bil skal inn på EU innen mai....og ja,har solfilm foran B-stolpe

Men har jeg forstått det rett at det er verksteder der de "overser" det?

Isåfall mottas tips med STOR takk!

Jeg fikk min bil gokjent med film på rutene fram for b stolpen hos møller/normotor i tromsø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har blidt stoppet flere gang med solfilm helt fram. å blidt bedt om å ta det av på stede. men alle gangene har politie dradt før jeg har gjort det, så da har jeg ikke orket å gjøre det heller.

 

 

Jeg fikk min bil gokjent med film på rutene fram for b stolpen hos møller/normotor i tromsø.

Samme her Møller Horten ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle dere som påstår at det går å få siderutene fremme godkjent med soting. For at det skal være godkjent må det være stemplet inn i vogn kort, hvis noen ikke kan vise til en kopi av et vognkort med dette stemplet inn sier det seg selv at dette er svada.

 

Det skal sies at jeg har hørt rykter om en bil i Tromsø, en Arctic trux med godkjente ruter, org.toyota ruter bestilt fra Russland. Har ikke sett papir på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle dere som påstår at det går å få siderutene fremme godkjent med soting. For at det skal være godkjent må det være stemplet inn i vogn kort, hvis noen ikke kan vise til en kopi av et vognkort med dette stemplet inn sier det seg selv at dette er svada.

 

Det skal sies at jeg har hørt rykter om en bil i Tromsø, en Arctic trux med godkjente ruter, org.toyota ruter bestilt fra Russland. Har ikke sett papir på dette.

Du har helt rett i det du sier.. det jeg mente var at den var EU godkjent.. og det er noe heeeelt annet ja. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter som jeg har fått vite av vår levrandør på film så er det ikke lov med noen form for "laminat" på siderutene foran, ikke en gang blank "sikkerhetsfilm". Med i estland og litauen vet jeg at dem driver med en eller anen "syre" på rutene i noen form for "bad", og da kan man kan få rutan som mørk man "Ønsker " seg . Men det er altså ikke lov i NØTTESKALlET norge med mørkere en 70% lysgjennomtregning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etter som jeg har fått vite av vår levrandør på film så er det ikke lov med noen form for "laminat" på siderutene foran, ikke en gang blank "sikkerhetsfilm". Med i estland og litauen vet jeg at dem driver med en eller anen "syre" på rutene i noen form for "bad", og da kan man kan få rutan som mørk man "Ønsker " seg . Men det er altså ikke lov i NØTTESKALlET norge med mørkere en 70% lysgjennomtregning.

 

 

Hvorfor i alle dager får folk det i vognkortet da????vet om minst 2 biler som har det.......: klø : : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel mange rette svar på det SPM. Bestikkelser, uvitenhet ,dumskap,snillskap, bekjentskap, vennskap eller noe annet logisk svar. SLUTT OG TENK PÅ DET DET ER IKKE LOV UANSETT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager får folk det i vognkortet da????vet om minst 2 biler som har det.......: klø : : klø :

Vil gjerne ha kopi av de vognkortene! Hvis ikke dette kan fremlegges regner jeg det som tull og tøys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil gjerne ha kopi av de vognkortene! Hvis ikke dette kan fremlegges regner jeg det som tull og tøys.

 

du får tro hva du vill..skal for morro skyld høre med han om jeg får det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel mange rette svar på det SPM. Bestikkelser, uvitenhet ,dumskap,snillskap, bekjentskap, vennskap eller noe annet logisk svar.

Nettopp..

Det forskjell på hva som er lov, og hva som har skjedd som en glipp grunnet noe av det over..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke lest hele tråden og vet ikke om det er nevnt før, men hvis man har sotfilm bare på siderutene bak, så kan man få dem godkjent i vognkortet. Og da står det film på siderutene godkjent i vognkortet. og da har man jo på en måte godkjent film.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får tro hva du vill..skal for morro skyld høre med han om jeg får det:)

Tror ingen ting...Holder meg kun til fakta! Dette er typisk blant lodere/rånere, noe blir slengt ut i lufta av en eller annen "helt" i ei bygd og så tror alle på at det er sant... Gleder meg til jeg får se et slikt vognkort...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang dette med at bakrute ikke kan være helt ugjennomsiktig så er dette feil..

Tok å lakkerte hele bakruta og siderutene bak med svart lakk og de var helt svarte.. Og politiet sa dette var helt greit.. og biltilsynet sa heller ikke noe når vi fikk bilen godkjent.. Dette var forresten en russebil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang dette med at bakrute ikke kan være helt ugjennomsiktig så er dette feil..

Tok å lakkerte hele bakruta og siderutene bak med svart lakk og de var helt svarte.. Og politiet sa dette var helt greit.. og biltilsynet sa heller ikke noe når vi fikk bilen godkjent.. Dette var forresten en russebil :)

 

selfølgelig trenger man ikke bakrute eller sideruter bak, det er jo mange biler som ikke har det i det heletatt :)

Men vet at noen av de gammle opel manta'ene kom med sotet frontrute orginalt, som var godkjent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest et sted at biler som er utstyrt med innvendig speil skal ha utsikt gjennom bakrutene, dvs ikke helt ugjennomsebare..

Men mulig det bare var noen som vasa.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det tror jeg. det er vel ingen regel på det med bakrute, etter som jeg har hørt og fått erfare i fra flere kontroller fra onkel politi. " Hadde en gang en vectra som speilet var løst så jeg kastet det i søpla" Er at dem prøver seg og være eplekjekk og gi bot med jeg har da argumentert at jeg har jo to speil som gjør at jeg har utsyn bakover, da blei jeg konfrontert med hvor jeg har lært det, og da sier jeg hvor jeg har lært de reglelene står, da svarer jeg det jeg lærte hos min kjøre lærer, og at det står i boka.At man skal ha må ha min 2 speil for utsyn bakover. PS De fleste arbeidsbiler ser man jo ikke ut bakruta grunnet masse utstyr. EKS. trailere har jo to speil bakover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.