Anbefalte innlegg

: haha : Akuratt som trikken til Holmlia det der: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: haha : Akuratt som trikken til Holmlia det der: haha :

 

jepp, den trikken som aldri har gått til Holmlia...går kunn buss og tog dit kompis :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om noe brenning av ruter som visstnok skulle vere lovlig?? Noen som har hørt om det?

 

Hadde en url til en webside med noen som drev med innbrenning av farge i ruter.

men finner den ikke igjen..

Mener bestemt at det sto at det var lov, at man fikk med papierer fra dem så man kunne godkjenne dem. Hadde også en film av hvordan det ble... Rutene ble no sykt sterke...

Skal lete litt mer å se om jeg finner igjen siden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg importerte en MB for noen år siden og den sto det i vognkortet at det var lov med film på rutene foran, var med tuv papirer fra tyskland om det på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg importerte en MB for noen år siden og den sto det i vognkortet at det var lov med film på rutene foran, var med tuv papirer fra tyskland om det på den.

 

 

samme om det er TUV på det.. det strider fortsatt mot norsk lovgivning. og da er vel ikke tuv papirer mye verdt er de vel?

 

 

er ikke helt sikker på det med tuv og norsk lov! selvom det er tuv godkjent så er det ikke automatisk godkjent i norge fordi vel?

 

 

bare en tanke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han fikk det nå i vognkortet så en skulle tro det gikk med tuv. men kan hende dem har gjort en feil, men det vet ikke jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som er tüv godkjent skal vel også bli godkjent her i Norge..?

Samme med biler som har blitt godkjent i ett EU/EØS land skal også bli godkjent i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som er tüv godkjent skal vel også bli godkjent her i Norge..?

Samme med biler som har blitt godkjent i ett EU/EØS land skal også bli godkjent i Norge.

 

Med tanke på tüv godkjenningen så fikk jeg problemer med en monovisker med tuv papirer som ikke opprettholdt noen K og R direktiver og fikk den dermed ikke godkjent. Var senere på ørstad trafikkstasjon, alt bare vell, så det kommer vell annpå hvor man går og ikke. Vet om en Grand Vitara som går med godkjenete ruter med film helt frem, men dette vil jeg anta er en glipp. Så min erfaring er at det ikke alltid er en selvfølge at med tuv så blir det godkjent, men om det var og en glipp er ikke godt å si. Er ikke lett å bli klok på biltrangsynet.

 

Et par saker som kan være intr

http://www.aalesund-gatebilklubb.no/forum/viewtopic.php?t=736&highlight=solfilm

 

http://www.hogstad.no/ww3/index.php?gid=753

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om noen har fått det godkjent, så har det forekommet en glipp i systemet! for det er ikke lov! er også somsagt tidligere ikke lov til å lime på blank film på ruta engang!

Nettopp.

Det er forskjell på hva som er lov og hva som har blitt godkjent fordi en kontrollør hos Biltilsynet ikke kan alle reglene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, nå har jeg blitt stoppet og skal til biltilsynet, mangellapp på soting av dørene fram. Filmen jeg har er sånn passe mørk. Hva er trikset for å få det i vognkortet? Vet at "big one" A4`n har det, noen som vet hvordan han fikk det til?

 

Ring noen som driver med solfilm til daglig å spørr.De burde kunne alt om det,vet om mange som har fått det godkjent i vognkortet så umulig er det ikke(Blant annet en som driver med solfilm til daglig):)

 

Lykke til..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

 

Ved påføring av solfilm, må man ta hensyn til disse kravene.

 

http://www.hogstad.no/ww3/index.php?gid=753

 

Noen som kan si om dette kan ha noe innvirkning på det norske lovverket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt.

 

Dette gjelder jo selve ruta.. Står ingenting om at det faktisk ikke er lov å klistre noe på ruta ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjelder jo selve ruta.. Står ingenting om at det faktisk ikke er lov å klistre noe på ruta ;)

 

Det kommer jo annpå hvordan man tolker det ja, men om ikke det er lov, lakke eller brenne dem da? blir det mer lov da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo annpå hvordan man tolker det ja, men om ikke det er lov, lakke eller brenne dem da? blir det mer lov da?

Ruta skal ha x antall prosent gjennomlysning, men samtidig står det jo sort på hvitt i forskriften at det ikke er lov å klistre noe på ruta, som er i synsfeltet ditt..

 

Så dvs hvis ruta er orginalt produsert med 80% gjennomlysning er det lov.

Hvis du legger på film som gir det samme, eller 90% for den del, er det ikke lov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare si det som det er at mange i klubben er interessert i å vite dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare si det som det er at mange i klubben er interessert i å vite dette.

Jeg har spurt dem 3-4 ganger om sotfilm, og fått til svar at det IKKE er lov.

Hjelper visstnok ikke med papirer eller noe. Soting av ruter fremme skal være typegodkjent originalt fra fabrikk, og med glassoting, dvs ikke film, men mørkere glass.

 

Men noen her mener tydeligvis at det er lov, så jeg har lyst å vite hvordan dem unngår regelverket med at det ikke er lov å klistre noe på ruta..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å støtte opp om forrige, som har helt rett, her er et utdrag fra "Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)."

Sitat:

 

§31-1

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

 

Som sagt, alt som er påklistret/sprayet/klebet/whatever er *ulovlig* og dersom dette er godkjent er det gjort en feil som ikke skal forekomme.

 

Sikt gjennom bakrute gjelder kun biler som skal ha innvendig speil, altså alle vanlige personbiler.

 

Er vel ikke noe å lure på? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det lov å sette på en stripe overførst på frontruta?har blitt stoppet for det av purken.tenke sette på det på min audi 80.det er også mørke glass der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det lov å sette på en stripe overførst på frontruta?har blitt stoppet for det av purken.tenke sette på det på min audi 80.det er også mørke glass der.

Hvis du går å ser på frontruta di, så skal det være ett merke ca 10 cm ned ifra toppen av ruta ute med kanten. Så langt ned på frontruta har du låv å lime en stimer eller noe annet.

 

Men hadde vore interesangt å kunne funne noen som f.eks brenner farge i glasse, eller en plass hvor man kunne bestilt mørkere sidefrontruter ifra.

For hva kunne f.eks politie og biltilsyne si til det. For da er det jo noe som ikke er verken limt på ruten eller sprayett på. Da vil det jo bare være en farge i glasset.

Må jo bare finnes ett smutthull der en plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne på Eu-kontroll i forrige uke på NAF og der fikk jeg ikke noe mangel på sotfilm på sideruter foran... Han nevnte det ikke engang... :D

 

O.T.

men det jeg fikk mangel på var att forrige eier har fjerna innmaten i katalysator og dermed ble avgassene for høye... Han sa han fikk 0,4 på avgassmåling og jeg fikk 0,86 på målingen..

Kan noen være så snille å PM meg hvis de kan hjelpe meg.. 3000 for ny kat er litt uoverkommelig nå i disse avgift og forsikringstider...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går å ser på frontruta di, så skal det være ett merke ca 10 cm ned ifra toppen av ruta ute med kanten. Så langt ned på frontruta har du låv å lime en stimer eller noe annet.

 

Men hadde vore interesangt å kunne funne noen som f.eks brenner farge i glasse, eller en plass hvor man kunne bestilt mørkere sidefrontruter ifra.

For hva kunne f.eks politie og biltilsyne si til det. For da er det jo noe som ikke er verken limt på ruten eller sprayett på. Da vil det jo bare være en farge i glasset.

Må jo bare finnes ett smutthull der en plass.

 

det er ikke lov med "stremer" i front ruta eller sote film kun orginal farga kant fra glass produsenten som er lov,

blir du stoppa med "stremer" eller lignede i front ruta må du ta det av mens onkel blå står og ser på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hadde vore interesangt å kunne funne noen som f.eks brenner farge i glasse, eller en plass hvor man kunne bestilt mørkere sidefrontruter ifra.

For hva kunne f.eks politie og biltilsyne si til det. For da er det jo noe som ikke er verken limt på ruten eller sprayett på. Da vil det jo bare være en farge i glasset.

Må jo bare finnes ett smutthull der en plass.

 

Lovteksten sier jo fremdeles at du uansett skal ha x antall prosent lysgjennomslipp ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lovteksten sier jo fremdeles at du uansett skal ha x antall prosent lysgjennomslipp ;)

 

Ja om man så får tak i ruter som er tonet, og får tak i papirer der det står lysgjennomslippet. Har noen app. til å måle lysgjennomslipp da? eller kan man i praksis hive på mørkere ruter enn det som er lov, så lenge man har papirer som sier noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke lov til å brenne farge inn i ruta.. ikke på rutene mellom a og b stolpe som det her er snakk om!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av soting på bakre ruter (Bakrute og sideruter bak) Kan du sote/legge på så mørk film du vil ha, helt lovlig!

Skal du ha siderutene forand sotet, SKAL det være fabrikksotet (Det vil si mellom rutene!) Når du skal fabrikksote ruter, er det ikke lov med mørkere ruter enn 35% (Gjennomsikten) Og gjelder det banner i frontruta er det ned til de to fine merkene dere har på ruta, den kan også være så mørk du bare vil!

Du kan klare å få godkjent siderutene forand i vognkortet hvis de som legger på filmen vet hva de driver med og de på statens vegvesen er litt kule.

 

Hvis det er noen som mener noe annet tar dere feil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.