E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

bilen går fortsatt helt supert på 50/50 med e85 og bensin den. Vis den da går for magert vil det da gå flere år får den raser da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testa i dag en audi 200 med 3b motor og jonus chip. ladet 1,6bar. Før vi fylte e85 lå den nogenlunde stabilt på mellom afr 11,6 og 12,3 på fult blås. Altså helt perfekt.

så fylte vi nøyaktig 25% e85, for så å måle på nytt. Nå lå den "stabilt" mellom 13 og 13,8.

 

Bilen gikk litt bedre, men dette beviser viktigheten av bredbåndslambda og justerbart bensintrykk.

For en stakkars orginal 20vt med 1.6 bars trykk: rolleyes, frykter jeg at gleden kunne blitt kortvarig. Etterfylte med 40 liter 99 oct å afr lå der den skulle igjen.

Dette gjelder jo i prinsippet ikke bare turbomotorer. Kommer tilbake med ny identisk måling av audi 100 2,2 cs q.

 

Mange av dere kjører sikkert rundt med for mager blanding. Det er teit å ha spart litt på mila , vinne litt bedre respons og effekt , når du står der med høl i stempelet.

Bredbånslambda er en god innvistering.

Mvh Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredbåndslamda er et must med E85, men husk at kjøleeffekten til etanolen er ekstrem, så den tolererer langt magrere blanding før man får problemer. EGT på E85 ligger ca 100grader under EGT ved samme ladetrykk for bensin.

Kjøleeffekten til E85 som holder 20 grader C tilsvarer bensin som holder ca -60grader C, så en motor som går på f.eks 13:1 AFR på E85 vil fortsatt være langt safere enn en som går på f.eks 12:1 på bensin.

Flere og fler som tuner E85 for lave 13 for tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte E85 på bilen min igår..

Dog en litt beskjeden blanding 50ltr 98 og 30ltr E85.. Om det var syken eller ikke, så mener jeg den gikk hakket bedre, hvertfall i mellomregistret :)

Kjører uten bredbåndslambda, men med chip av ukjent type, og K26 turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det nå når det blir kaldt med e85 på "vanlige" biler?

Skal jeg fortsette å kjøre 60/40 e85/98 eller vil jeg få problemer med å starte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etanolinnholdet vil reduseres til E75 utover høsten, så det vil hjelpe på kaldstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det nå når det blir kaldt med e85 på "vanlige" biler?

Skal jeg fortsette å kjøre 60/40 e85/98 eller vil jeg få problemer med å starte?

 

Kommer vel litt an på hva slags tenningsanlegg du har, jeg kjører ren e85 og det starter uten problem inntil videre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hva slags tenningsanlegg du har, jeg kjører ren e85 og det starter uten problem inntil videre :)

 

034 coiler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min startet hvertfall uventet lett i morges i rundt +1 , under 2 sec på startern :) Fylte tanken på Lørenskog på søndag, regner ikke med de er over på vinterblanding ennå. Vet ikke hvordan Motronic primer, men jeg har satt 4 pulser på 30ms, så det ligger jo en ganske god dæsj med fuel i sylindrene når den første gnisten kommer... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hva slags tenningsanlegg du har, jeg kjører ren e85 og det starter uten problem inntil videre :)

 

Kjører du ren E85 uten andre modifikasjoner?

Bare spekkulerer om jeg kan gjøre det samme på min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan svare for Morten Vestskog jeg, har har en bygd motor med h-råder, je stempler, autronic, msd coiler, svær turbo++ så at hans går på E-85 er fordi den er mappet på det.. ikke noe originalsprut der i gården..

 

Jeg derimot har E-85 på 80Q`n kjører rein blanding der...

på min abt chippede S4 (aan) prøvde jeg 50/50 blanding av E-85 og bf98 og den ble ihvertfall ikke noe latere av det, men vil ikke kjøre det før jeg evt. får på en lambda og sett hva blandingen egentlig er på fullt øs...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Bredbåndslambda er kanskje ikke og forrakte om man skal kjøre E85

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredbåndslambda er et must. Unntaket er biler som går i closed loop på fullgass og er spesifikt satt opp for E85. De vil kunne regulere blandingen med tanke på variasjonene mellom vinter/sommerblanding of forskjellen i etanolinnhold mellom stasjoner. Selv på en sånn ville jeg hatt bredbåndslambda (jeg vil egentlig ha det på en hvilken som helst bil som er trimmet utover chip)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med litt varierende innblanding av E85 på den gamle 2,2 10v KU-motoren min nå siden i juni, og erfaringene etter følgende fyllinger så langt er:

- 25l E85 + 46l blyfri 95 : Perfekt gange, litt mer villig på turtall. Forbruk: 0,91l/mil

- 26l E85 + 35l blyfri 95 : Merkbart litt bedre drag og turtallsvilje. Forbruk: 0,93l/mil

- 28l E85 + 29l blyfri 95 : Nervøs tomgang, ujevn gange ved jevn kjøring med lite gass. Forbruk: 0,96l/mil

 

Ser ut som opp til 40% E85 fungerer helt fint, selv på gammel K-Jet. En liten bivirkning er jo at bensinpumpa har begynt å lage skumle lyder, men den er vel sannsynligvis 21 år gammel uansett...

 

Merkelige greier nå har eg forsøkt forkjellig innblanding på 2 forkjellige biler med K-jet men begge bilene går som ett dass uansett: klø : veldig dårlig gassrespons bla: klø : eg blandet fresten med 98okt burde det kansje vært 95?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelige greier nå har eg forsøkt forkjellig innblanding på 2 forkjellige biler med K-jet men begge bilene går som ett dass uansett: klø : veldig dårlig gassrespons bla: klø : eg blandet fresten med 98okt burde det kansje vært 95?

98 eller 95 har lite å si, du lander på langt over 98 uansett, og høyere oktantall kan ikke føre til redusert effekt. Merkelig at du får så forskjellig resultat. Går bilene bra igjen når du bytter tilbake til vanlig bensin da? Kan jo ha fått løst opp noe grums i systemet så bensinfilter har gått tett e.l..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

98 eller 95 har lite å si, du lander på langt over 98 uansett, og høyere oktantall kan ikke føre til redusert effekt. Merkelig at du får så forskjellig resultat. Går bilene bra igjen når du bytter tilbake til vanlig bensin da? Kan jo ha fått løst opp noe grums i systemet så bensinfilter har gått tett e.l..

 

Går som en kule igjen når eg bytter til ren 98okt gjelder begge biler har byttet bensinfilter på begge og uten resultat : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fylte ofte 40/60 på RS2en når jeg var innom en plass med E85 i pumpa.

Gir økt effekt, billigere fylling av tanken og en anelse mer i forbruk..

 

Bilen krever mer suppe med E85.

Fordelene er at det gir høy oktan (116 eller noe), og kjøler mer=mer effekt.

 

Det at bilen trenger mer suppe + at ikke alle slanger tåler alkohol er de negative sidene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fylte også 50/50 på min S4 den gangen jeg hadde det..

 

Føltes ut som bilen vendte seg til blandingen di første milene, etter det så gikk den bedre.

 

Da med Rs2 turbo og 300 chip..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ulempe er at du får vann i oljen og man må derfor bytte olje oftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De tidlige Motronic-systemene har veldig brede map'er iflg diverse E85-forum.

Kjørte 60/40 E85/bensin på V8 4,2'en jeg hadde (ABH) og deg gikk så bra som bare det.

Ingen nykking. Litt sur ved kaldstart, men det er helt normalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt. vann i oljen vil fordampe når oljen får normal driftstemperatur. Under uheldige forhold og kald motor kan man få noe fuktighet i oljen, men denne forsvinner som sagt raskt. Mange nyere E85-biler har hyppigere skift av motorolje enn tilsvarende uten E85-mulighet fra fabrikk, men gamle biler har såpass tette oljeskiftintervaller at det ikke er noe problem uansett.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører selv 60/40 blanding Bens/E85- Har satt i en annen BTR før og melke litt mer. Går absolutt bedre med dette oppsettet.

50/50 likte den ikke dog, må ha mer suppe før den blandingen. Ev hakke større dyser ville sikkert hjulpet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ville dette funket på en 2004-2005 A6 1.8T, 100% original. 14.80kr literen for 95 oktan i går....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å prøve og se. Fyll 30% E85 til å begynne med og se hvordan det funker, så kan du øke etterhvert til du finner det maksimale den takler.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.