E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

Endret på noe da?

 

Nei, ingenting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg oppe i 50% etanol på aar, uten trøbbel:)

 

forøvrig 8,40kr/l for etanol og 13,40kr/l for B95 i tromsø

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fjernet shimsen i bensintrykksregulatoren nå. Forbruket økte endel (fra 0,95-1,0l til ca. 1,15l/mil) etter at jeg satte den på, og den gikk svakt ujevnt på tomgang. Nå er det tilbake slik den var, og alt er som det skal være. Kan tyde på at den fikk for mye.

 

 

Har du en beskrivelse på hvordan man shimser opp trykket? Er det bare å legge en passende skive bak fjøra? ( Vet hvor fjøra og skruen sitter).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du en beskrivelse på hvordan man shimser opp trykket? Er det bare å legge en passende skive bak fjøra? ( Vet hvor fjøra og skruen sitter).

Bare legg ei skive på toppen, og sørg for at åpningen passer rundt forhøyningen på lokket (som holder fjæra på plass) og at du ikke stenger for de 2 små hullene i lokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fylte 30l E85 i dag.. blir spennende dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fylte opp skåltom tank på golfen på søndag med E85 (RP motor). Bilen gikk greit men virket faktisk litt slapp på vei hjem. Så skulle samboeren kjøre bilen til og fra jobb i dag, og hadde problemer med å få start, ustabil tomgang (bilen dauer) når moteren er kald/lunka og rykkete gange.

 

Jeg prøvde bilen og fikk samme symtomene i dag, og kjørte for å fylle på 95 oktan. fyllte 12,5 liter noe som omtrent svarer til 75% E85 blanding igjen på tanken. Ristet tanken godt før jeg kjørte en tur (gass-brems-gass-brems). Hadde hatt ett forbruk på 1.09liter/mil noe som burde vær greit med 100% E85. På vei hjem synes jeg bilen funket meget bra, gikk bedre enn med kun 100% E85, kanskje bedre enn med 100% bensin også.

 

Noen som har formening om hva som kan være galt siden den ikke likte 100% E85? Siden forbruket gikk såpass opp ser jeg ikke bensintilførsel som problemet. Kanskje tenning? (slitte tennplugger, kabler, feiljustert tenning, tomgangsregulator, eller andre ting?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg snart kjørt tom tanken med ca 75% E85, så når jeg fyller opp tanken igjen vil jeg komme med tilbakemelding på liter/mil, og hva mila da sånn ca kosta. Dette er en AAR motor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har formening om hva som kan være galt siden den ikke likte 100% E85? Siden forbruket gikk såpass opp ser jeg ikke bensintilførsel som problemet. Kanskje tenning? (slitte tennplugger, kabler, feiljustert tenning, tomgangsregulator, eller andre ting?)

 

Den går for magert. Mager blanding gir lav effekt og høyt forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går for magert. Mager blanding gir lav effekt og høyt forbruk.

Ja, forsåvidt greit det. Men RP motoren skal jo være rimelig "plug & play" når det gjelder E85. Må da være noe som ikke er helt tipp-topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tor-Steve Bendiksen her på Forumet fylte E85 på sin '92 (?) Audi S4 (2,2T 20v) når han var i sverige, fungerte knall sa han!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket div tenningsdeler. Har byttet luftfilter, plugger og rotor/fordelerlokk. Når jeg shimset opp fjæra i trykkregulatoren så gjorde det ingen annen forskjell enn å øke forbruket for min del, så den tok jeg vekk igjen. Nå ligger jeg på 1 l/mil. Småkjøring trekker opp forbruket på E85 mye, da forbrenningen ikke blir fullstendig på kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd det, og det ble *vesentlig* mer futt, godt merkbart. Da fylte jeg ca. 40% om jeg ikke husker feil..

 

har en MC motor uten hjerne (og lambda) kan jeg bare fylle 50% E85?

 

edit: har nå fylt 50% E85, så da får vi se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde 100% e85 på aar motor forleden. Skrudde opp blandingen som vist på link i tidligere innlegg.

Funket knall, men bensinpumpen likte det ikke. Den hørtest ut som en F1 bil på høy tomgang. (Bråkete): klø : Fyllte 95 bensin igjen og justerte blandingen, og alt var som før. bilen gikk bedre på e85. Men forbruket var mye høyere. Jeg fikk sikkert ikke justert blandingen godt nok.

 

Noen som vet hvordan man får justert blandingen 100%?

 

Kunne tenke meg å prøve e85 igjen, Noen tips til bensinpumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 smører ikke like bra som vanlig bensin, på rallybilen til en kompis bruker vi tilsetning som skal smøre pumpe og dyser

 

Mvh Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 smører ikke like bra som vanlig bensin, på rallybilen til en kompis bruker vi tilsetning som skal smøre pumpe og dyser

 

Mvh Petter

 

Hvilken tilsettning er dette og hva koster den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekonomen i Drammen selger dette hvertfall, er en flaske fra Redline som heter Alcohol et eller annet.

 

Har en 900 turbo med autronic++ som jeg kjører e85 på.. fungerer meget bra :)

 

Men å fylle e85 på en "standardbil" uten å gjøre noenting er vel ikke helt bra, sjansen er stor for at blandinga blir for mager. Selv om sjansen for motorskade er liten pga kjøle evnen til e85 kontra bensin, så er det nok ikke helt bra i lengden.

 

900`n min bruker 1.3 L etanol pr mil med en del aktiv kjøring, syntest ikke det er ille :)

 

Blir strax Autronic sm4, coiler + dyser på 200`n min også, nytter ikke å fylle denne dyre bensina! Takker jo heller ikke nei til litt "gratishester" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye betaler folk for litern for E85 egentlig? Siden Halvorsen lover Avgiftsfritak så må det jo bli bra billig?

 

her eksisterer det ikke ei jævla pumpe..: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye betaler folk for litern for E85 egentlig? Siden Halvorsen lover Avgiftsfritak så må det jo bli bra billig?

 

her eksisterer det ikke ei jævla pumpe..: bh :

 

8,63 pr liter på Satanoil her i Trondheim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanket 50/50 på 100'n (2,8 AAH) og kjørte fra Tr.heim til kr.sund og hadde 1,05 i snittforbruk. Gikk relativt jevnt nedover, og med samme gjennomsnittshastighet ligger jeg normalt på 0,91 med ren 95oktan BF. Gitt literpris på 12,70kr for 95BF (etter rabatt) innebærer det en besparelse på ca 30-40 øre pr. mil (E85 kostet som Thomas skrev 8,63 pr liter). Miljøregnskapet er vel derimot enda bedre :)

 

Forøvrig synes jeg bilen var noe "latere" med denne blandingen, så det spørs om jeg ikke må ned på 30% E85 for at motoren skal bli helt fornøyd.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det jo faktisk ganske lønnsomt å kjøre på E85 da.. Har såvidt jeg vet E85 mulighet i området her også.

 

Noen som vet om suksesshistorier med 1.8t og E85 uten altfor dyre modifikasjoner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det jo faktisk ganske lønnsomt å kjøre på E85 da.. Har såvidt jeg vet E85 mulighet i området her også.

 

Noen som vet om suksesshistorier med 1.8t og E85 uten altfor dyre modifikasjoner?

 

Det er økonomisk lønnsomt så lenge bensinprisen etter rabatter er over 12 kr/l, og e85 koster det den gjør i dag. Dette ut i fra en 50/50-blanding og økning i forbruk på ca 15%.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet om det går på en 1.8t motor? kan man ødelegge hele motoren hvis man prøver`?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet om det går på en 1.8t motor? kan man ødelegge hele motoren hvis man prøver`?

 

En kamerat har prøvd på en 1,8t motor fra 99' (AEB?) på opptil 50% blanding, og det har fungert veldig bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oki. men hvilke skader kan motoren få?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det veit ikke jeg så veldig mye om, men er vel kanskje mest vanlig med tenningsbank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.