E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal begynne å fore s4'en med litt e85, jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier bare: Vær forsiktig! til dere med nye biler. For om forbruket ikke går opp blir blandinga for mager... kjipt med hull i stempel osv!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal begynne å fore s4'en med litt e85, jeg...
S4 ville jeg nok ikke kjørt på E85 pga fare for mager blanding.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier bare: Vær forsiktig! til dere med nye biler. For om forbruket ikke går opp blir blandinga for mager... kjipt med hull i stempel osv!
Ja å iallfall med turbo-biler/overladda biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg, litt OT men det er i samme leia. Angående biodiesel, må det til noe ombygging osv her eller er det bare å fylle å tut å kjør?

 

Er nok bare å tute å kjøre(vet ikke). har en kompis som kjører på frityrolje, gamle partier av maisolje å sånn,. blir ikke like heftig, men det funker:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok at et blanding på rundt 75% E85 er maks på min bil uten mods.

 

Kv motor? Mao k-jet uten lambda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligger nå på temmelig nøyaktig 1 l/mil på E85 etter bytte av tenningsdeler og luftfilter. Ut fra forbruk på ca 0.75-0.80 l/mil på BF95, så betyr dette ca. 30% økning, som skal være helt normalt. Tyder på at bensintrykk/tilførsel er helt greit på E85, og at den ikke går magert, men det vet jeg ikke 100% da jeg ikke har målt lambda.. Satser på å kjøre på dette en god stund framover, da jeg ikke har opplevd noen problemer overhodet.

 

Lurer litt på AutoFFV for den andre bilen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kv motor? Mao k-jet uten lambda?

 

Ja nesten. JS, en 2.0 L 5'er. Med K-jet og uten lambda ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler med FSI-motorer, Mitsubishis GDI og lignende opplegg må under ingen omstendighet kjøres med E85. Da er det havari.

 

Min '92 V8 4.2 kjører jeg glatt på 50% E85 uten problemer (har ikke prøvd mer), og min mors '02 Saab 9-5 2.0t går på 70-80% E85.

 

Derimot har en kamerat opplyst meg om at hans mors A6 2.8 30v ikke er spesielt glad i E85, så det er store variasjoner ute og går.

 

Det som er helt sikkert, er at Bosch Monojetronic kan svært ofte kjøres på 100% E85. I tillegg er det ikke ukjent at tidlige utgaver av Bosch Motronic - som f.eks Motronic 2.4.1 som Audi V8 3.6 og 4.2 bruker - ofte tollererer mye E85.

 

Det sikreste er å prøve seg frem. Først 30%, så 50%. Så enda høyere, dersom bilen tollererer dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok til å fylle litt E85 på Urquattroen før den skal inn til biltilsynet og registreres ;)

Noen som har erfaringer med E85 på 2.2 10VT?

 

Jeg har prøvd det, og det ble *vesentlig* mer futt, godt merkbart. Da fylte jeg ca. 40% om jeg ikke husker feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer bensin, eller fetere blanding er det man trenger for å få optimale forhold for E85. En chippet bil går ikke fetere enn enn en uchippet i det hele tatt, forholdet mellom luft og bensin er ikke annerledes chippet enn uchippet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er helt sikkert, er at Bosch Monojetronic kan svært ofte kjøres på 100% E85.
1.8 90hk Monojetronic er svært velegnet til 100% E85, det kan jeg attestere iallefall ;) I dag måtte jeg vri om nøkkelen 2 ganger for å starte, men nå var det også -10 i morges.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Audi 80 2,0 har monojet.

Vil det si at mitt system vil automatisk kompensere med mer drivstoff om jeg fyller E85 slik at det ikke blir for mager blanding?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med 'din' Monojet, men i dag økte jeg bensintrykket på min ved å shimse opp fjæra (ca. 1,5mm) i bensintrykksregulatoren. Så langt har jeg ikke merket noen forskjell. Men så hadde jeg heller ingen problemer (dvs fusk ved pådrag osv) til å begynne med, så jeg kan bare anta at den fikk nok drivstoff før også - iallefall med tanke på økningen i forbruk ved overgang til E85. Men det blir litt synsing når jeg ikke har målt lambda...

 

Uansett, til nå ca 160 mil på ren E85 uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. da prøver jeg meg litt også.

Men det er slik at så lenge jeg ikke merker noe fusking og bensinforbruket går opp, så er det me all sansynlighet i orden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt denne diskusjonen i en annen tråd, men kan legge inn noe her og:

 

Lamdbaverdien for optimal forbrenning på e85 og bensin er jo såvidt jeg har forstått den samme : 1, for om jeg har forstått det riktig måler sonden bare mengden uforbrente hydrokarboner, eventuelt mengden oksygen i eksosen. Om man slenger på større dyser, og regulerer bensintrykket slik at økningen i drivstoffmengde som blir sprøytet inn tilsvarer 38,9% (hjernen styrer jo bare åpningstider for dysene, den har jo null kontroll. pr def HVOR mye drivstoff som sprøytes inn, annet enn de forhåndsdefinerte verdiene??), og bruker f.eks Lemmiwinks til å stille tenningen frem et par grader, bør det ikke da ordne seg sånn relativt greit ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

til alle dere, dere vet at det koster bare noen tusen å konvertere til hiddensprut ? spesiellt dersom du har el-sprut fra før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du prater om megasquirt, noe som er uaktuelt for min del. Jeg har satt opp hiddensprut før, uaktuelt å gjøre det igjen, hvertfall på S4'en. Man skal gjerne ha ordentlig map, og det koster mange mange tusen kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med AAR å E85? Max innblanding?

 

Tror tenningsproblemene jeg hadde allerede på 50% stammet fra en sliten fordeler, så vurderer å konvertere etter den svenske oppskrifta tidligere i tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fjernet shimsen i bensintrykksregulatoren nå. Forbruket økte endel (fra 0,95-1,0l til ca. 1,15l/mil) etter at jeg satte den på, og den gikk svakt ujevnt på tomgang. Nå er det tilbake slik den var, og alt er som det skal være. Kan tyde på at den fikk for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skjønner!:) ja er vel som du sier når bilen allerede er chipet er det vel vanligvis ikke mye mer og hente av dysene!

 

Men ettersom jeg er litt nysgjerig så måtte jeg bare prøve litt E85 i dag:), fylte med et blandingsforhold på ca 25-30% Etanol på bilen min i dag og merker egentlig ingen forskjell. bilen er helt som før.:)

 

Har du merket noe spesielt på bilen da? lurte på om man kanskje kunne prøve litt i tanken. må jo kunne fylle 20-30liter når man fyller full tank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med AAR å E85? Max innblanding?

 

Tror tenningsproblemene jeg hadde allerede på 50% stammet fra en sliten fordeler, så vurderer å konvertere etter den svenske oppskrifta tidligere i tråden.

 

Ikkeno problem det. Jeg kjører på ca 60% E85, ingen problemer så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkeno problem det. Jeg kjører på ca 60% E85, ingen problemer så langt!

 

Endret på noe da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.