E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

hmm... mon tru om det er mulig å kjøre e85 på en 16v med hiddensprut?

 

 

hadde vært knall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ok. Må vel bytte råder før evnt E85 konvertering da.. Heheheh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40% MER drivstoff?? bikker galant 2 liter på mila eg da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bensinbiler kan gå på en blanding av E85 og vanlig bensin. Noen klarer også bare E85. Bilen vil uansett ikke stoppe, men kan fuske litt iblant om man har for mye. Må bare prøve seg frem og se..

 

Forbruket stiger etter min erfaring (har prøvd, det funker knall) med ca. 20% i forhold til vanlig bensin. Bilen går også hakket bedre enn på bensin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis detta seriøst kommer hit.. og til lillehammer.. så skal jeg dure 16v'n på sprit! :full:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hiddensprut er det jo ikke noe problem i det hele tatt å få til 100% E85..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virket jo lovende da... iaf slik prisen på vanlig bensin er i dag : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket litt på A4, og i delelista står det angitt 2 forskjellige injectorer, en for etanol-drivstoff og en for vanlig drivstoff, fant ingen andre forskjeller, ei heller på ECU.

Så kanskje det bare er å bytte dyser, og så er det bare å tute og kjøre på E85 på APU-motoren...

Kanskje vært noe å høre med Møller om gikk an, det vil jo i tilfelle være en relativt "billig" oppgradering for de som kjører litt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest på ulike forum at E85 kan skade bensintank om den er i plast, det samme med bensinslanger. Skal en konvertere må de være slanger som tåler E85. Det samme gjelder vel da for pakninger osv vil jeg tro.

 

Håper det kommer E85 pumpe hit snart, da blir det antagelig å kjøre på en blanding som gjør at jeg hår høyere oktantall og kan mappe deretter

 

(Skal jeg spare kjører jeg diselbilen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest på ulike forum at E85 kan skade bensintank om den er i plast, det samme med bensinslanger. Skal en konvertere må de være slanger som tåler E85. Det samme gjelder vel da for pakninger osv vil jeg tro.

 

Håper det kommer E85 pumpe hit snart, da blir det antagelig å kjøre på en blanding som gjør at jeg hår høyere oktantall og kan mappe deretter

 

(Skal jeg spare kjører jeg diselbilen :-)

 

Dette er korrekt, men det er en sannhet med modifikasjoner.

Når gummislanger blir noen år gamle tørker de ut og er ikke tette i det hele tatt, men, avleiringer i bensin (mikropartikler) tetter gummislangene fra innsiden. Når man da fyller E85 har denne en så stor rensende effekt at etterhvert blir slangene renset, og da begynner de å svette.

Plastanker har jeg aldri hørt noe om, vil tro de fint tåler etanol.

 

Så har man frisk gummi i bilen er det ingen fare, men vil være lurt å holde ett øye med alt av slanger og koblinger, det gjelder forøvrig på biler som bruker bensin og..

 

Noen forveksler og etanol med metanol (det skjer jo på fest og dessverre) og drar metanolens egenskaper over på etanolens, metanol er jo sterkt korroderende i forhold.

 

Hadde etanol løst opp gummislanger hadde jeg blitt AA mann sporenstreks :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg, litt OT men det er i samme leia. Angående biodiesel, må det til noe ombygging osv her eller er det bare å fylle å tut å kjør?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket litt på A4, og i delelista står det angitt 2 forskjellige injectorer, en for etanol-drivstoff og en for vanlig drivstoff, fant ingen andre forskjeller, ei heller på ECU.

Så kanskje det bare er å bytte dyser, og så er det bare å tute og kjøre på E85 på APU-motoren...

Kanskje vært noe å høre med Møller om gikk an, det vil jo i tilfelle være en relativt "billig" oppgradering for de som kjører litt...

 

Har ikke noe spesiell peiling, men skulle tro at om man fikk tak i 30% større dyser ville det bli riktig. Problemet er at man da ikke kan kjøre på bensin lenger. Er ingen god løsning med mindre man vet at man alltid kan få fylt E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan man chippe ECU til å bare bruke E85 når dette er her for fullt? gjelder vr6 91 mod.

 

det er ikke skadelig for motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at E85 inneholder sprit og dermed også vann, og kan føre til rustskader på tank og andre deler av jern.. Er kanskje større problem på motorverktøy som står lenger av gangen, men likevel. Dere med plasttank kan drite i advarselen.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt en mail te ett svensk firma som har gjort dette på 1.8t, og venter på svar. Var bare omprogrammering de gjorde.

Vil vel tro av ecu holder litt igjen på blandingen når en kjører på ren bensin, lamada vil vel si ifra, og blandingen korrigeres, slik at en i prinsippet kan kjøre på alle blandinger.

Ser i sverige at det selges både bensintrykksøkere og elektronikk som gir mer bensin. En som kobles inn mellom kontakta og dysene, og sørger for mer bensin, koster 2-3 tusen. Er jo en ganske vanlig mod dette i brasil bl.a.

Spurte på møller om de kjente til dette med å bygge om, men han hadde ikke hørt noe om det. Er vel ikke ett satsningsområde så lenge det er få som både leverer biler og E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Brasil kjører dem ikke på E85. Det er enten bensin, etanol eller gass foruten tungtransport som bruker diesel. Skal nedover nå på onsdag/torsdag. Skal prøve på leiebilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidl. kan alle bensin motorer kjøre på ren E85. Problemet oppstår ved kaldstart. Tester viser at E85 gir dårlige kaldstart egenskaper når tempen kryper under -10. Det starter, men tar litt tid!

100% Ethanol gir problem med kaldstart under +15 grader. Dette løses ofte ved at de har en liten kaldstart-tank med bensin.

 

En bil/motor som ikke er bygget for ethanol drift, vil normalt ikke kunne hente ut den gevinsten den høye oktan verdien gir (105). Dette fordi ECU'n ikke kan vite hva som er på tanken. Flexifuel motorer har en Fuel sensor som registrerer mengde ethanol/bensin og på denne måten kan ecu justere tenning/fuel.

Saab sin 2,0T flexifuel motorer gir 180Hk/280Nm på E85 og 150hk/240Nm på bensin.

 

Programmerbar EFI + E85 bør nok bli en god kombinasjon....

 

En annen ting jeg tenker på er lambda'n. Ved bruk av ethanol blir Co redusert kraftig. 100% ethanol = 0% Co! E85 gir ca 80% mindre Co enn bensin.

Dette må jo få konsekvenser for lambda verdier som ecu bruker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for de som har hiddensprut, så veit jeg at om du har bredbåndslambda, så vil denne kunne "stilles" til å lese etanol i stedet for bensin, og dermed få rett blanding igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer det ja. forklarte meg vel litt dårlig.

Tenkte vel litt på en std. bil som evt kjører på E85. Og om da lambda'n gir tulleruske verdier. Tror jo igrunn ikke det, da det jo går fint og kjøre på E85 på vanlig bensin motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det må da finnes chip som gjør at bensinbiler kan gå på 100% etanol?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det vil jeg tro skulle være en grei sak for de som lager map til chip'er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nordic uhr eller noe i sverige har iallefall chipet en a4. Leser at bsr også driver og tester litt forskjellig. Lager endel chip til saab, men skriver noe om at de prioriterer de mest relevante motorene. Så 1.8T bør jo komme, som en av de mest tunede motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, godt poeng! Dersom man kjører hiddensprut og innovative vil jo det å bare kunne endre type drivstoff i oppsettet til innovative gjøre at det bare er å dra å fylle E85! Vil tro lambdaen endrer ut-signalene da, og vips kan man bruke lik tabell.

 

For dem med vanlig sprut må jo det også være enkelt - innovative kan jo etterligne vanlig lambda, og det med rett instilling så må jo man også kunne tute og kjøre på f.eks en 1.8T ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.