Anbefalte innlegg

Vet at 2.5TDI-motoren i 100/A6 fra 92 til 97 har en tendens til å ryke svart, og i mange tilfeller skyldes det masse sot i innsuget fra EGR-systemet.. Ta opp, rens ut soten og steng av skiten, så ryker det som oftest myyyyye mindre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg nesten må gjøre dette selv da. Men det er bare og plukke den av og sette på en plate og blokkere vakumslangen til denne??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg blokerte ikkje vakumslangen.

 

Har har hatt en lengre tur no, og bilen er mye mer respons i.

Kjenner ikkje i gjenn bilen på 1,2 og 3 giret... og ryker MYKKJE mindre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare å blokkere den slangen som går inn på EGR ventilen? Tenker på slangen som går inn på den tuten som sitter øverst på ventilen. På det bildet over her, så mener jeg den tuten som peker mot øvre venstre hjørnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenker du på der hvor vacumslangen festes`? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som eg forstår han, so lurer han på om det ikkje er nok og blokere vacumslangen som går inn på ventilen..... vist denne er blokert så vil kansje ikkje ventilen ragere????? eg veit ikkje.... men sikkert mange andre som veit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt i hodet hvordan det ser ut nedi motorrommet angående føringer fra manifold til egr, men jeg lurer også litt på hva man gjør med den "andre enden", der hvor dritten tross alt kommer fra, som havner inni egr/innsug og kokser til?

Greit nok at man blender inngangen ved innsuget, men vil det ikke da bare pakke seg opp med dritt i det røret eller hva det er opp til dit?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som eg forstår han, so lurer han på om det ikkje er nok og blokere vacumslangen som går inn på ventilen..... vist denne er blokert så vil kansje ikkje ventilen ragere????? eg veit ikkje.... men sikkert mange andre som veit...

 

Var det jeg mente ja. Snakket med Møller her og de sa at det var bare å blokkere den slangen, så var ventilen ute av funksjon. Han anbefalte ikke å koble den ut med Vag-Com, da det var flere verdier som ble berørt da. Det enkleste var det beste sa han:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg mente ja. Snakket med Møller her og de sa at det var bare å blokkere den slangen, så var ventilen ute av funksjon. Han anbefalte ikke å koble den ut med Vag-Com, da det var flere verdier som ble berørt da. Det enkleste var det beste sa han:)
Tror jeg skal ta den "sikreste" metoden å plugge hele EGR-systemet med en stålplate. Prata med en kompis som jobber på BO Steen her i byen. På Mercedes har de visst en giver/sensor før og etter EGR-ventilen etter det jeg forstod så der får man feilmelding hvis man plugger systemet........glad det ikke er så avansert på min motor ENDA men det blir det vel. Var virkelig skremmende å se alt guffa som hadde samla seg i innsuget på en motoren lenger oppe her i tråden : eek : Kan ikke tro den motoren der hadde alle hestene i behold når det var så mye dritt i innsuget. Men fikk sikkert en voldsom fart på lufta inn da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg rensa innsuget på en A3 1,9 tdi 90hk. Den har gått 260.000km. Ble chippet for litt siden, men mangler drag.. den går godt, men det dabber veldig av oppover turtallet. Rensa innsuget, og nå drar den en god del bedre fra 3000-4500 omdr. Virka som draget fra bunn ble bedre også..

Neste blir vel å se på katalysatoren, for å se om den er like tett... ;)

Blokkerte forresten også EGR ventilen samtidig!

 

Bilde etter og før:

dieselinnsug.jpg

dieselinnsug_2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er en god metode for å rense et slikt innsug?

Parafinbad?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er en god metode for å rense et slikt innsug?

Parafinbad?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte en veldig sterk avfetting, type industri spec. Også høytrykk pistol med varmtvann. Skal du bruke noe bad for å løse opp må du nok ha noe som virkelig renser og løser opp.. bensin for eksempel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte en veldig sterk avfetting, type industri spec. Også høytrykk pistol med varmtvann. Skal du bruke noe bad for å løse opp må du nok ha noe som virkelig renser og løser opp.. bensin for eksempel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det med katalysatoren hvis man kjører all driten rett ut?

Går den ikke fort tett?

Er det bedre å rense innsuget feks hver 100k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det med katalysatoren hvis man kjører all driten rett ut?

Går den ikke fort tett?

Er det bedre å rense innsuget feks hver 100k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge sotet bare er i eksosen, så vil mesteparten gå ut av seg selv. problemet er visstnok når denne soten går inn i innsuget og blander seg med den oljedampen som er der. Da blir det til den seige guffa som du ser på bildet..

 

Det beste er å bruke motoren sin litt aktivt! Få blåst bort all soten jevnlig. Tipper de neppe har problem med koksa igjen innsug i Tyskland for å si det sånn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge sotet bare er i eksosen, så vil mesteparten gå ut av seg selv. problemet er visstnok når denne soten går inn i innsuget og blander seg med den oljedampen som er der. Da blir det til den seige guffa som du ser på bildet..

 

Det beste er å bruke motoren sin litt aktivt! Få blåst bort all soten jevnlig. Tipper de neppe har problem med koksa igjen innsug i Tyskland for å si det sånn..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å blokkere EGR'en. Men har det noen bivirkninger eller er det bare possetivt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å blokkere EGR'en. Men har det noen bivirkninger eller er det bare possetivt.

Eneste "bivirkning" er muligens litt høyere utslipp da 99% den dritten som ellers blir sittende fast i manifolden din bare flyr rett ut.

 

På min bensinmotor har jeg blitt fortalt at forbruket kan stige en del når EGR-systemet er ute av funksjon, men så vidt jeg vet gjelder ikke dette dieselmotorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbruket skal teoretisk gå noe opp.. men ellers så merket ikke jeg noe på motorgange o.s.v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

burde det ikke gå litt ned?

 

Motoren jo ikke tjent med forbrenne varm eksos

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken er vel at du forbrenner gassene to ganger, så istedenfor å bare tilføre ny diesel, så tilfører man ny diesel og "brukt" diesel som ikke er fullstending forbrent. Da sparer man drivstoff og utslippene blir renere. Dette er et reint miljø/forbruk tiltak..

 

Correct me if i'm wrong..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo hvis det kun er uforbrente gasser/diesel som kommer inn via egr så hadde jeg vært enig med deg.

 

Men det ligger mindre energi i varm eksos, kontra "kald" friskluft.. Vil tro motoren går dårligere med EGR enn uten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo hvis det kun er uforbrente gasser/diesel som kommer inn via egr så hadde jeg vært enig med deg.

 

Men det ligger mindre energi i varm eksos, kontra "kald" friskluft.. Vil tro motoren går dårligere med EGR enn uten.

 

Har hørt noen som påstår at bilen går merkbart bedre med plugget EGR. Kan det stemme ??

 

Er det noen som har prøvd uoriginalt innsug for bedre flow?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.