Anbefalte innlegg

Da var det gjort, blokket egr`en på min idag, A3 98mod 1,9Tdi 110hk 219000km..

 

Var en god del med møkk inni der, vi renset det med kaustikk soda bad, renset det 3 ganger, ble veldig reint og...

 

eneste jeg merket etter blokkingen var at du hørte turboen suse konstant, det var ikke sånn før, no har jeg 2.5" rakka rør fra turboen:) så hører jo den godt... noen som vet hvorfor??

 

Ja, også gikk den bedre med mer respons på turtallet fra bunn...

 

Mvh Kenneth stendal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plugget slangen inn til EGR ventilen jeg også, men da får jeg opp motorlampa med en gang, setter jeg på slangen til ventilen slukker lampa, dette gjelder en 04mod, 1,9TDI chippet 130HK A4. Fungerer det ikke på denne bilen eller? : klø : Orker liksom ikke ha den lampa stående å lyse!!!! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn en blokkeringsplate mellom ventilen og innsuget - det tror jeg skal funke uten at du får noen lamper. Ventilen vil da åpne og lukke og tro den slipper eksos inn i innsuget, men blokkeringsplaten vil forhindre dette. Har gjort dette på min bil og det funker fint. (men den er for gammel til å få noen feillampe selv om jeg hadde blokkert slangen istedetfor)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nyere motorstyring merker den at EGR systemet ikke er i orden og du vil få en feilkode som "EGR gjennom gang for liten"

 

Systemer bruker LMM til å beregne luftmengden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.5 Tdi går mye finere etter koblet bort Egr, men den vil ikke gå skikkelig hvis du plugger vakum slangen... Tok derfor å blenda der røret går inn, og dro røret som egentlig skal ha inn eksos inn på innsugs slangen før lmm (luftfilterboksen).. LMM skal føle at det går litt mindre luft gjennom når egr er åpen, og bilen vil derfor ikke fungere normalt etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da etter å ha lest denne tråden her bestemte jeg meg for å rense innsuget på min passat 1,9 tdi 115 pd.

Jeg plomberte selfølgelig egr ventilen. Godt fornøyd med resultatet og etter noen korte kjøreturer skulle jeg besøke min bestefar 30 min unna. Halveis ut i turen under forbikjøring mistet jeg all motorkraft og svart røyk veltet ut. samtidig som det kom et poff, akkuratt som jeg hadde mistet en slange mellom turbo og intercooler. dette har ikke skjedd. Egr er plombert ved manifoil og ikke ved egr ventilen. samt vacumslangene er heller ikke rørt. Bilen er chippet og stor intercooler er montert. noen som har noen ide om hva som er galt, før jeg begynner å demontere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.5 Tdi går mye finere etter koblet bort Egr, men den vil ikke gå skikkelig hvis du plugger vakum slangen... Tok derfor å blenda der røret går inn, og dro røret som egentlig skal ha inn eksos inn på innsugs slangen før lmm (luftfilterboksen).. LMM skal føle at det går litt mindre luft gjennom når egr er åpen, og bilen vil derfor ikke fungere normalt etterpå.

 

Hvilken av motorene? R5 eller V6?

Hvis V6, har du noe bilde av dette (gjerne med tekst og piler ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger inn et bilde av mitt nye EGR-opplegg, på 1,9TDI 1Z, bare for gøy:)

DSC00693 (Small).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger inn et bilde av mitt nye EGR-opplegg, på 1,9TDI 1Z, bare for gøy:)

 

Men i alle dager...? Det der er da vel ikke original turbo...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må melde meg på her og lovprise utkobling av egr... Har en stund nå hatt problemer med dreimoment ved lave turtall og til tider mye svartrøyk... Prøvde først å rense lmm med crc lmm rens noe som hjalp godt forsåvidt men opplevde fortsatt svartrøyk og uforklarlige tap av krefter ved igangsetting... Nappet av vakumslangen og plugget denne med en skrue og slangeklemme nå på søndag(tok nøyaktig 2min) og du verden hvor stor forskjellen var! Har enda ikke fått renset utav innsuget, men etter 180000 kjørte km vil jeg tro jeg har litt å grave ut derfra også... : rolleyes

Motoren virker mindre anstrengt på alle turtall men merket spesielt forskjell på igangsetting/lave turtall hvor bilen innimellom har vært utrolig daff.. : rock :

 

Ble det noe mindre røyk da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da etter å ha lest denne tråden her bestemte jeg meg for å rense innsuget på min passat 1,9 tdi 115 pd.

Jeg plomberte selfølgelig egr ventilen. Godt fornøyd med resultatet og etter noen korte kjøreturer skulle jeg besøke min bestefar 30 min unna. Halveis ut i turen under forbikjøring mistet jeg all motorkraft og svart røyk veltet ut. samtidig som det kom et poff, akkuratt som jeg hadde mistet en slange mellom turbo og intercooler. dette har ikke skjedd. Egr er plombert ved manifoil og ikke ved egr ventilen. samt vacumslangene er heller ikke rørt. Bilen er chippet og stor intercooler er montert. noen som har noen ide om hva som er galt, før jeg begynner å demontere?

 

Kan det ha vært en sot klump som har løsnet og falt ned i turboen? Evt om tettingen din revnet/løsnet slik at all eksos går utenom turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i alle dager...? Det der er da vel ikke original turbo...?

Det er en Garrett GT15S, tror det er originalt på denne.

 

Anyways; motoren går knirkefritt uten noen form for EGR:) Merker ikke noe til fusking osv som andre har snakket om hvis man fjerner alt. Har bare blendet vakuumslangen som styrte ventilen før. Har mye bedre bunndrag og roligere gange nå enn før, men om det skyldes fjernet EGR, renset innsug, ny turbo eller en kombinasjon av disse, vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det noe mindre røyk da?

 

Nesten helt borte... Har kommet igjen litt nå, men det skyldes vakumklokka på turboen som har satt seg så trykket først kommer skikkelig på turtall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nesten helt borte... Har kommet igjen litt nå, men det skyldes vakumklokka på turboen som har satt seg så trykket først kommer skikkelig på turtall..

 

Og du har bare nappet av vakum slangen og blokket denne?

Kunne du tatt et bilde så jeg ser hva du har gjort slik at jeg kan gjøre det samme.

Du har ikke blokkert egr ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min er det satt en kule inne i denne slangen som pilen peker på her.

slange.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det på samme måte på min. Blendet vakumslangen med en skrue og slangeklemme. Ikke hatt noe tull etterpå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva denne er til?

17082007327.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Er det anbefalt å koble ut EGR på PD motorer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og en kompis vaska innsuget på hans 2001 Passat 1,9TDI PD i helga, det var mildt sagt MASSE gørr der inni, vi blenda egr systemet i samme slengen. Har ikke lest om noen som har hatt negative erfaringer så langt etter å ha blenda det, så lenge man gjør det "rett" etter din motortype. Leste at noen hadde fått feilkoder på noen motorer på enkelte løsninger..

 

Konklusjon: Jeg anbefaler det værtfall! Men, det er sikkert flere synspunkter på denne saken og...

Holder forresten på å gjøre det på min 96' 2,5TDI R5 også.. fant endel sot inni der og!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.Uten tvil riktig å gjøre det med tanke på all dritten som samler seg opp.

Får ta det til helga tenker eg,men vil gjør det riktig slik at eg ikkje får noen feilmeldinger eller skader systemet.

 

Korleis blir forbruket etter at man gjør dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette på min bil og det fungerer fin fint.

Blenda ved eksosmanifoilen og strupa vakumslangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde dette på min 04mod a4 8E. etter jeg blokkerte slangen inn på EGR ventilen så begynte motor lampa mi å lyse.. får man bort den varslinga med vagcom?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som har noe svar på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke hatt noe problemer med det iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.