Felgtips til A8 ønskes...

Anbefalte innlegg

Hvis du leser gjennom tråden Jan-Tore så ser du at ET, felg og dekkbredde har vært diskutert opp og ned i mente, hehe!!!

 

Så nå er vi alle spent på hvordan dette går:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde nokk safe ja, men deter så liten kant på 20x8,5 felgene :(

 

Har regnet mye på om det vil få plass eller ikke, tror det blir 10mm å gå på innover og 8mm utover, men vi får se, dekket var ikke enkelt å beregne...

 

Satser på at det går :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det meste har vert diskutert x antall ganger ja : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken straff får jeg hvis jeg blir stoppet med disse felgene? Må jeg "bare" vise bilen med andre felger?

 

Er det mulig å få dem godkjent på bilen? (dem jeg skall kjøpe dem av i USA sa at dem ikke hadde tuv papir på dem)

 

Hvordan blir det med vannplaning med så breie hjul?

 

Håper noen kan svare meg på dette :)

 

Hvis det er 10x20 ET42, og siden A8 har orig.offset på 40, så avviker du ikke mer enn 15mm i offset. Da skulle du ikke behøve TUV på felgene. Men for at Biltilsynet skal skrive dette inn i vognkortet med 275/30 20 dekk, så må dette dekkmønsteret stikke utenfor skjemen, hjulet må aldri subbe etc. Spørs om de er så glade for å gjøre dette, men i verste fall, så må du vise bilen med noen andre hjul HVIS du blir stoppet og noen mener hjula ikke er lovlige på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK! TAKK RUNAR :D

 

Etter mine beregninger så kommer ikke felgene til å stikke utenfor hjulbuene :)

 

Håper jeg får det godkjent da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK! TAKK RUNAR :D

 

Etter mine beregninger så kommer ikke felgene til å stikke utenfor hjulbuene :)

 

Håper jeg får det godkjent da :)

 

Et tips er å lese dette og være forberedt når du skal skrive inn såpass spesielle hjul i vognkortet. Dette fordi det dessverre er mange eksempler på at trafikkstasjonene nekter å skrive inn senkesett og hjul i vognkortet selv om de plikter det hvis følgende er oppfylt:

 

Opprinnelig skrevet av Kjøretøyforskriften kap.13

 

6. Bytte av dekk/felg

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

 

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er 10x20 ET42, og siden A8 har orig.offset på 40, så avviker du ikke mer enn 15mm i offset. Da skulle du ikke behøve TUV på felgene. Men for at Biltilsynet skal skrive dette inn i vognkortet med 275/30 20 dekk, så må dette dekkmønsteret stikke utenfor skjemen, hjulet må aldri subbe etc. Spørs om de er så glade for å gjøre dette, men i verste fall, så må du vise bilen med noen andre hjul HVIS du blir stoppet og noen mener hjula ikke er lovlige på bilen.

 

Har A8 bare ET 40?, S8 min har ET 48, trodde det ikke var noen forskjell der... men har tatt feil før jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har A8 bare ET 40?, S8 min har ET 48, trodde det ikke var noen forskjell der... men har tatt feil før jeg.

 

Jeg har ivertfall ET42 i vognkortet mitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vet jeg om enda en ting som er forskjellig fra A til S :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA ER FELGER BESTILT!!!

 

20x10 TSW ESTORIL hyper black med 275/30-20 Yokohama AVS ES100

 

estoril_black_beauty_pop_white.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA ER FELGER BESTILT!!!

 

GRATULERER! Detta gleder vi oss til alle sammen....: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å herremin...... Dette blir spennede:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til å få dem, håper dem passer ;)

 

Skall legge ut masse bilder :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oh jesus! de var utrolig gromme!!!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA ER FELGER BESTILT!!!

20x10 TSW ESTORIL hyper black med 275/30-20 Yokohama AVS

 

Dette blir bra! Lykke til og håper det går greit på bilen din. Du har i hvertfall gjort så god research som mulig uten å prøve felgen fysisk på bilen : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oh jesus! de var utrolig gromme!!!!!!!

 

Takk :D

 

Dette blir bra! Lykke til og håper det går greit på bilen din. Du har i hvertfall gjort så god research som mulig uten å prøve felgen fysisk på bilen : smil :

 

Tror det skall gå bra :)

 

Har drevet å målt litt også, kom fram til at jeg hadde ca. 8mm tilgode mot hjulbuen og 5mm tilgode innover med de nye felgen på...

 

men det vil vise seg om beregningene mine stemmer :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket innpress blei det til slutt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått felgene ennå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, desverre...

 

Regner med at de kommer om 3 uker.

 

Det tok sin tid med den bestilingen, og det tar også litt tid for jetcarrier å få dem over til Norge...

 

Gleder meg som en unge til de kommer :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, desverre...

 

Regner med at de kommer om 3 uker.

 

Det tok sin tid med den bestilingen, og det tar også litt tid for jetcarrier å få dem over til Norge...

 

Gleder meg som en unge til de kommer :D

 

Blir spennende. Skulle bestilt jeg også nå men må få litt cash først (les:feriepenger) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt litt cash jeg også...

 

Har kommet litt flere regninger en beregnet, så det er ikke sikkert jeg får råa

til alt jeg har planer om å gjøre med A8'n i år :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja de regningene, måtte bytte tankpumpe på min nå etter at de hadde litt feilsøking på den på verkstedet her. Kom på 12000,- inklusive mva..... med arbeid (For ei tankpumpe liksom.......)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.