Manglende vippearm 2,5 tdi v6? (bilder)Bilen lever. døde igjen

Anbefalte innlegg

Har du ikke fått det til før nå kunne bare ringt så kunne jeg tatt turen ut og sett.

 

Mvh Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke lært deg å drite penger du heller altså ;)

Velkommen i huseierklubben : ja :

 

Nei stemmer det hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke fått det til før nå kunne bare ringt så kunne jeg tatt turen ut og sett.

 

Mvh Petter

 

Hadde jo ikke lyst å masa vet hvor kipt det er når folk maser;). men det ser ut som det ordner seg nå gjelder bare å få regreimå riktig på igjen går det ann å gjøre noe feil med strammeren til regreima?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var 3 nye skruer montert å det ser tett ut så langt. jippi: smil : noe tips til hvordan eg kan vaske regreima fri for olje uten å korte ned på levetida på den?

 

da setter eg alt sammen i mårå. Skal bli godt å ha bil igjen har vært lenge uten nå :)

 

Takk for hjelpa alle

 

Hadde det vært min bil hadde jeg skifta reima. olje og reg.reim er veldig ugunstig: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare press inn strammeren slik du gjorde sist så går det greit, hadde nok gått for ny reim siden den er tilsølt med olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje er vel nummer 1 fiende for regreim, og finnes ikke mye du kan vaske vekk olje med som ikke er petroleumsbasert, som igjen ikke er heldig for regreima. Møller har sikkert en fantastisk fantasipris på denne reima kjenner jeg dem rett, men regn på hva det koster hvis reima streiker ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos hellanor koster bare reima ca 7-800

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regreim priser:

Meca: 1255,- : eek :

Mekonomen: 995,- : eek :

Møller: hakke peiling :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen tett lekker ikke olje lenger, men når det var fikset dukket nye problem opp eg greide å rive gjengene på bolten til strammehjulet på regreima : bh :: bh : Hva er det beste å gjøre nå? er det muligt å gjøre noe for å få tilbake gjengene: rolleyes : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen tett lekker ikke olje lenger, men når det var fikset dukket nye problem opp eg greide å rive gjengene på bolten til strammehjulet på regreima : bh :: bh : Hva er det beste å gjøre nå? er det muligt å gjøre noe for å få tilbake gjengene: rolleyes : flau :

 

Sett inn en gjengehylse. IKKE helicoil om du skulle finne på å tenke på den løsninga.

 

De fleste seriøse verksteder har gjengehylse-sett, det er veldig enkelt å montere å det blir godt som nytt:)

Det du gjør er å borre opp hullet, lage en forsenking og lage nye gjenger, så setter du inn en medfølgende hylse med den dim gjenger innv som du trenger:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn en gjengehylse. IKKE helicoil om du skulle finne på å tenke på den løsninga.

 

De fleste seriøse verksteder har gjengehylse-sett, det er veldig enkelt å montere å det blir godt som nytt:)

Det du gjør er å borre opp hullet, lage en forsenking og lage nye gjenger, så setter du inn en medfølgende hylse med den dim gjenger innv som du trenger:)

 

Ok flott Takker då var det ikke fult så krise som fryktet. men selve bolten på strammehjulet skal ikke stramme noe bare holde hjulet på plass? er det kun den lille sylinderen som strammer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn en gjengehylse. IKKE helicoil om du skulle finne på å tenke på den løsninga.

 

De fleste seriøse verksteder har gjengehylse-sett, det er veldig enkelt å montere å det blir godt som nytt:)

Det du gjør er å borre opp hullet, lage en forsenking og lage nye gjenger, så setter du inn en medfølgende hylse med den dim gjenger innv som du trenger:)

 

 

Av ren nyskjerrighet: Hvorfor skriver du at du ikke anbefaler å bruke Helicoil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av ren nyskjerrighet: Hvorfor skriver du at du ikke anbefaler å bruke Helicoil?

 

Fordi en gjengehylse er mye mer solid en helicoil i denne sammenheng.

Helicoil fungerer som regel fint det også, men pga helicoil kun er en streng ville iallefall ikke jeg brukt det på noe så viktig som et strammhjul på registerer.

 

Håper det var svar nok,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid ett eller annet som dukker opp, men godt det værste problemet er løst (bank i bordet) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid ett eller annet som dukker opp, men godt det værste problemet er løst (bank i bordet) :)

 

Stemmer for nå er eg møkklei av å være uten bil : faint : då håper eg att eg får tak i det eg trenger til i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer for nå er eg møkklei av å være uten bil : faint : då håper eg att eg får tak i det eg trenger til i morgen.

 

Kan jo kjøpa 80'en av meg b-b-billigt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker da skal eg lete i morgen skummelt dette med å ta av kammene å få de på igjen riktig er det merker sånn att det går greit?

 

eg tenkte å bytte alle løfterene og vippearmene er ikke det like greit?

 

Merkeligt dette med kammene siden de nå er gått over 300k km å er nesten like bra viser bare det att det har vært forskjell på legeringene gjennom årene. Alså AFB motorene har greie kammer mens AKE motorene har dårligere?

 

"...Merkeligt dette med kammene siden de nå er gått over 300k km å er nesten like bra..."

 

Skulle bare mangle. En kamaksel skal jo ikke bli utslitt. Man skal se at løfteren har gått på kammen/hjulet til rullevippen har rullet på kammen, men noe slitasjespor som det er på disse motorene her er jo direkte latterlig.

 

Skrot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett inn en gjengehylse. IKKE helicoil om du skulle finne på å tenke på den løsninga.

 

Mange gjengehylser er laget av aluminium, og gir mindre styrke i gjengene enn orginal heli-coil som er laget av høykvalitets stål. Jeg kan ikke helt skjønn hvorfor du ikke anbefaler heli-coil? Siden det er vanskeligere å bruke? Siden det er dyrere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange gjengehylser er laget av aluminium, og gir mindre styrke i gjengene enn orginal heli-coil som er laget av høykvalitets stål. Jeg kan ikke helt skjønn hvorfor du ikke anbefaler heli-coil? Siden det er vanskeligere å bruke? Siden det er dyrere?

 

De hylsene jeg har er laget av stål og tåler MYE,

Men for all del, han kan bare bruke helicoil om han vil det, jeg ville iallefall ikke gjort det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ikke tak i gjengehylser var innom 3 forkjellige verksted og mange verktøygrosister wuhrt hadde noe lignende men ikke i M10 1.25 gjengestigning.

 

Så eg bestilte ett Helicoilsett sist Torsdag men det er ennå ikke komt så dette drar ut : bh :

 

Har hørt forkjelligt når det gjelder helicoil, men mange mener det er godt nok:confused: får bruke loctite i tillegg.

 

Noen formeininger? noen som har hatt uhell med Helicoil f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt helicoil på oljepluggskrue på en motorsykkel bunnpanne. Litt klønete å montere siden motor stod på sykkel og hullet var opp-ned. Også litt uvant å vri fjære inn og deretter brekke den, av frykt for at den site biten skulle falle av inni bunnpanna.

Fungerte helt fint og ga fast mothold.

 

Har også brukt gjengehylser av aluminium, de ga ikke like solid inntrykk men jeg har ikke hatt noen problemer med dem. De krever mer presisjon av borring/gjenging dersom det skal bli oljetett, men det er jo irrelevant i ditt tilfelle.

 

Bolten din skal bære vekta av stram rem, som i seg selv er en belastning. Men den trenger ikke å holde på strammingen, det sørger den lille sylinderen for. Hjulet roterer fritt om boltens akse slik at bolten ikke blir utsatt for vridende bevegelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt helicoil på oljepluggskrue på en motorsykkel bunnpanne. Litt klønete å montere siden motor stod på sykkel og hullet var opp-ned. Også litt uvant å vri fjære inn og deretter brekke den, av frykt for at den site biten skulle falle av inni bunnpanna.

Fungerte helt fint og ga fast mothold.

 

Har også brukt gjengehylser av aluminium, de ga ikke like solid inntrykk men jeg har ikke hatt noen problemer med dem. De krever mer presisjon av borring/gjenging dersom det skal bli oljetett, men det er jo irrelevant i ditt tilfelle.

 

Bolten din skal bære vekta av stram rem, som i seg selv er en belastning. Men den trenger ikke å holde på strammingen, det sørger den lille sylinderen for. Hjulet roterer fritt om boltens akse slik at bolten ikke blir utsatt for vridende bevegelser.

 

Forstår eg riktig . skal det forsatt gå å rotere stramehjulet eksentrisk når bolten er strammet?

 

sånn som eg ser det nå så er det 1stk fiberpakning og 1stk 10mm stoppskive. stoppskiva skal nermest blokka så strammehjulet så fiberpakningen og til slutt bolten? men når dette er strammet sammen så vil det forsatt gå å vri strammehjulet eksentrisk? på golfen min står strammehjulet bom ,men der er det ikke egen strammesylinder : klø :

 

Beklager min uvitenhet: flau : takk for svarene eg har fått :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er likt som på f.eks. 1.9TDi (regner med det) så må du løsne senterbolten for å vri strammeren eksentrisk, og så stramme igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er likt som på f.eks. 1.9TDi (regner med det) så må du løsne senterbolten for å vri strammeren eksentrisk, og så stramme igjen.

 

Er bare det att når eg strammer bolten hos meg så går det forsatt å vri strammehjulet eksentrisk er nok derfor eg har klart å ødelegge orginalgjengene og for eg har forsøkt å få det fast : flau :men men.

 

Har du autostramming på regreima?

 

Les det Steinar skriver oppfor her Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke autostramming på 1.9TDi, så da er det forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.