Bilder av din GARASJE - inspirasjon!

Anbefalte innlegg

Då var varmepump montert og godlunk på plass til vintermekkings i garasjen ;)

 

DSC_0812.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ferdig fylla rør?

 

Ja, 4meter ferdigfyllt.

 

Hadde igrunn sett meg ut en annen pumpe, men var tilbud på denne da eg var innom så tenkte å gi an en sjans.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, 4meter ferdigfyllt.

 

Hadde igrunn sett meg ut en annen pumpe, men var tilbud på denne da eg var innom så tenkte å gi an en sjans.

 

Har sett litt på denne sjølv også, var jo inverter styring også, verd de 5 lappane antar eg då!? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jasså, så billig! Virker den grei Johnny?

Grei å montere uten å miste gassen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, er den på Jula bare å montere selv?

Da må jeg handle!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ser ut til å fungere greit ja. Eg monterte den aleine, men helt klart lettere om man har etpar ekstra hender da det er noe kronglete å få innedelen på plass da rørene sitter fast i denne. . Men trikset var å henge opp utedel først, så bøye til rør og få de så rett som mulig og deretter henge opp innedelen, for så å koble til rør helt tilslutt.

 

Det er jo en forholdsvis liten pumpe dette, 3.35kw, så egner seg vel best til mindre rom. Største minuset er vel så langt at minste driftstemp på varming er 17c, noe som er overkant mye å ha i garasje året rundt.

Men for min del er eg mest ute etter avfukteren og viften i denne pumpen for å holde sirkulasjon og tørke opp betongbunkeren. Så kan eg heller guffe opp varmen idet det skal jobbes der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått testet om den klarer å holde lunk i rommet med den effekten?

Men er dumt det der med minste temp på 17c, alle pumper jeg har hatt og har vært borti har minste på 16 eller 17c.

Kunne tenkt meg å holdt en minste temp på rundt 10 grader å guffe opp om jeg skal jobbe.

Noen som vet om pumper som har lavere minstetemp??

Kan jo bruke eksterne tempfølere som kutter stømmen til pumpa ved oppnådd temp, men føler det ikke er greit for pumpa om den får masse strømbrudd av/på hele tiden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått testet om den klarer å holde lunk i rommet med den effekten?

Men er dumt det der med minste temp på 17c, alle pumper jeg har hatt og har vært borti har minste på 16 eller 17c.

Kunne tenkt meg å holdt en minste temp på rundt 10 grader å guffe opp om jeg skal jobbe.

Noen som vet om pumper som har lavere minstetemp??

Kan jo bruke eksterne tempfølere som kutter stømmen til pumpa ved oppnådd temp, men føler det ikke er greit for pumpa om den får masse strømbrudd av/på hele tiden..

 

Toshiba har en funskjon som lar deg velge 8 grader. Typisk ideel for hytter o.l. Den kan også programmeres opp eller ned 2 grader, mener å huske man må flytte en jumper på et kretskort eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fått testet om den klarer å holde lunk i rommet med den effekten?

Men er dumt det der med minste temp på 17c, alle pumper jeg har hatt og har vært borti har minste på 16 eller 17c.

Kunne tenkt meg å holdt en minste temp på rundt 10 grader å guffe opp om jeg skal jobbe.

Noen som vet om pumper som har lavere minstetemp??

Kan jo bruke eksterne tempfølere som kutter stømmen til pumpa ved oppnådd temp, men føler det ikke er greit for pumpa om den får masse strømbrudd av/på hele tiden..

 

Jeg har sett flere som bygger om pumper til å kunne gå varmere enn innstilt verdi ved å lurer pumpen men en motstand på temp sensoren. Burde være greit å gå andre veien også... Da stiller du den f.eks inn på 17 grader, mens pumpa kutter ved feks 10 grader.

 

Når jeg leser på jula så ser det ut til at den billigste pumpa (Luftvarmepumpe inverter 3,35 kW 6995kr) har frostvaktfunksjon på 8 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 8grader frostvaktsaken hadde visst ikke noe med driftstemp å gjøre, var noe med varmeslynge i ytterdelen ved fare for frost på den siden...

 

Øystein, den klarer nok å varme opp, alt avhenger om hvor godt alt annet er isolert og hvor mye en åpner/lukker port, den vil jo bytte ut meste av luften når en kjører inn og ut, så pumpen må jo guffe godt på for å varme opp igjen lokalet.

 

Ellers får du varmepumper med ''hyttefunksjon'', altså vedlikeholdstemp på feks 10 grader, men det er på pumper i helt andre prisklasser. Finner ikke dette på netthandelen sine heller.

 

MEN, det er timer på denne saken, så det går jo an å prøve seg frem med hvor mye den må rusle og gå for å evt lande på jevnt 12 grader ved lavere temp ute. Men noe utfordrende å finne en balanse der på vestlandet da vi kan ha tempvariasjoner fra -10 til +10 grader ila et døgn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge de to minste pumpene til Jula har frostvakt, hold inne "FP" knappen til pumpa piper så slår den ut ved 8°C.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norges styggeste garasje?

 

 

http://img.photobucket.com/albums/v35/Ostepetter/Huset/DSC_0817.jpg

 

Ca. 55kvm, men omtrent 1/4 av bygget er tørkeskur med egen inngang.

Bygget på 60-tallet, men ikke vedlikeholdt noe særlig de siste 15-20årene.

Har smøregrav samt mulighet for løpekatt, så greie forhold for litt gjør det selv aktivitet.

 

Så viss den overlever vinteren så blir det endel utbedring utvendig til sommeren.

Bort med tørkeskur del, ny kledning, bredere port, flytting av dør til ene siden og montering av en varmepumpe jeg har stående..

 

 

 

Innvendig har jeg begynt med isolering, her blir det arbeidsbenk og verktøytavler i løpet av vinteren.

 

2013-08-09 23.11.29.jpg

 

 

Sagde ned vegg for vegg og skiftet ut alt bortsett fra taket i sommer.

Det verste arbeidet var å flytte om på alt inventaret for å ha arbeidsrom på innsiden.

 

- 3 av 4 vegger isolert og kledd innvendig

- Varmepumpe montert, men ikke koblet.

- Montering av tavler, arbeidsbenk og plassering av verktøy og utstyr pågår i disse dager.

2013-05-18 13.06.18.jpg

2013-05-28 16.56.33.jpg

2013-06-15 23.01.40.jpg

2013-08-02 21.41.21.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å se bra ut dette Bjørn! Moro med oppussing, kom gjerne med flere bilder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kommer jo veldig an på hva man gjør i garasjen... men driver man å sveiser / kapper/ sliper/ å pusser på gamle biler, olje skift og div jobber på bruks biler, vil jeg vel si det er nesten umulig å holde det så strøkent, men dersom grise jobben blir satt bort og kun montering og vedlikehold av hobby bil er det fullt mulig.

 

skal man jobbe en del på bil og samtidig holde det så strøkent som på bilder over ser jeg for meg at det brukes mer tid på rydding og vasking av verksted en man jobber på bil :)

 

Mange strøkne garasjer her ja. Ikke mulig å holde det slik i min. blir oljesøl osv osv. Når man bytter clutch, motoroverhalinger, ren bruksslitasje skruing både på bil og traktor er det umulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt dårlig bilder.. Men pdd

20140103_040955.jpg

 

20140103_024503.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt dårlig bilder.. Men pdd

20140103_040955.jpg

 

20140103_024503.jpg

 

Du, nå må du få bygd deg en 1.0 diesel!! Har fortsatt delene liggende^^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KOmmer noen bilder av min garsje.

Har begnt å få ånden over meg, og inspirasjon til å gjøre den mere beboelig.

Har så smått begynt å lage et lukket rom, som det skal være varme i, og arb benk og litt IKEA innredning.

primært brukes til fin mekking som elektronikk, lodding og RC biler etc.

Tenkte også lage en liten bar løsning i enden, så man kan få det litt sosialt etterhvert. Med kaffi maskin etc

 

Varmepumpe er noe eg vurderer også.

 

Utfordringen er å greie kaste alt som bare samler seg opp.... : klø :

 

Har montert magnet brytere på begge portene, og LED indikator lys på veggen som vender ned mot huset.

Slik at man kan se om portene er åpen, og hvilke.

Har ofte opplevd at dørene har vært åpen pga av fjernkontrollen har lagt i bukse lommen og blitt aktivert.

 

Skal montere netverks kamera i begge garasjene. Har montert et på utsiden.

 

 

 

 

 

DSC_1073.jpg

DSC_1070.jpg

DSC_1068.jpg

DSC_1071.jpg

DSC_1076.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har det etterhvert ramlet sammen litt mere garasje...

 

1-22.jpg

 

1-27.jpg

 

1-34.jpg

 

1-35.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryddig og fint Johnny!

 

Ja, nesten for fint til å drive å skru og grise i :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble najs det derre Johnny..

Blir det epoxy eller fliser på gulvet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.