#101 Skrevet Mai 13, 2011 Hvor kjøper en kjøre dress/hanske til hobby bruk som er brann sikker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#102 Skrevet Mai 13, 2011 Hvor kjøper en kjøre dress/hanske til hobby bruk som er brann sikker? http://www.kollevold.no http://www.gundersenmotorsport.no Og sikkert en masse andre tilsvarende steder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#103 Skrevet Mai 13, 2011 Bare for å være heeeeeeeelt sikker Betyr det at man må kjøre med "hel hjelm" og hansker også? Har ikke fått noe beskjed om balaklava og/eller helhjelm men hansker er greit uansett. Det blir også sånn at de som ikke har kjørt på bane før, eller har liten erfaring må kjøre med L bakpå. Dette for at det skal bli tatt mere hensyn til disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#104 Skrevet Mai 13, 2011 Høres ut som veldig bra tiltak! Er mye gromt ut på bana så greit at de bak rattet sitter med kunnskap og papirene er i orden. Antar det ikke inkluderer noen form for forsikring i denne lisensen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#105 Skrevet Mai 13, 2011 Hvor kjøper en kjøre dress/hanske til hobby bruk som er brann sikker? Dette får du kjøpt her lokalt hans. Sjekk gokartdeler.no Har både dress og hansker og sko her om du vil sjekke kvaliteten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#106 Skrevet Mai 13, 2011 Jeg er engasjert av NBF for å lage et reglement for Motordager, Trackdays som NBF ønsker å regulere på vegne av Myndighetene. Jeg har skrevet et forslag som er til behandling. Gatebil er først ute og jeg holder på med opplegget for Gatebil i disse dager, så vw-audiklubben må vente litt. jeg har opplegget mer eller mindre klart og vil legge ut senest mandag. vil da forklare litt om bakgrunnen og hvilke tiltak vi gjennomfører på våler. I korte trekk er det førerkurs, heldekkende klær, bremsevæske kontroll samt alkotest i denne omgang. Jeg har lagt vekt på at vi ikke skal ha hastighetsbegrensning eller følgebil som alle må ligge bak som var noen av alternativene som NBF vurderte. Motordager gjelder for gateregistrerte biler som kjører på bane, ikke løp og lisensierte biler som kommer under et annet reglement. Mer info kommer. Hovedsaken er å ha et enkelt reglement som ikke begrenser oss på selve kjøringen så vi kan gasse og kose oss! Vi skal ha det gøy på en sikker måte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#107 Skrevet Mai 13, 2011 Jeg må bare spørre; blir ikke det sabla varmt? Jeg syns gjerne det har kokt bra inni helhjelmen de få gangene jeg har vært på bane. Og har satt på innkjøpslisten en halvhjelm for å unngå å skalle i taket eller sidemannen. Har klima i bilen, men aner ikke om det fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#108 Skrevet Mai 13, 2011 Hva legges i utvidet tekninsk? Samme som før da det bare er sikkerhet som det fokuseres på? Men fler elementer som nevnte bremsevæske? Blir mye varmere vis bilen tar fyr.... Var vel 25--> grader på Våler og temperaturen var det siste eg tenkte på da eg var på banen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#109 Skrevet Mai 13, 2011 Jeg må bare spørre; blir ikke det sabla varmt?Jeg syns gjerne det har kokt bra inni helhjelmen de få gangene jeg har vært på bane. Og har satt på innkjøpslisten en halvhjelm for å unngå å skalle i taket eller sidemannen. Har klima i bilen, men aner ikke om det fungerer. Skal du på banen så må du ofre litt komfort Hva legges i utvidet tekninsk? Samme som før da det bare er sikkerhet som det fokuseres på? Men fler elementer som nevnte bremsevæske? Blir mye varmere vis bilen tar fyr.... Var vel 25--> grader på Våler og temperaturen var det siste eg tenkte på da eg var på banen. Det blir sjekket at ting henger sammen, typisk schvær turbo og original bremser er dårlig combo. Dette er sjelden/aldri noe problem i denne klubben da det er fornuftige folk som tenker sikkerhet når de bygger bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#110 Skrevet Mai 13, 2011 Så vi som ikke har kjørt på bane før må ta meg seg en L? Venter også på en litt mer utfyllende liste om hva som sjekkes i teknisk, og mer presist hva en må ha av klær/sikkerhetsutstyr. (regner med at det kommer snart) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#111 Skrevet Mai 13, 2011 Så vi som ikke har kjørt på bane før må ta meg seg en L? Venter også på en litt mer utfyllende liste om hva som sjekkes i teknisk, og mer presist hva en må ha av klær/sikkerhetsutstyr. (regner med at det kommer snart) Har du ikke kjørt før så må du ha L på hekken. Teknisk er standard + litt mere sjekk i motorrom kontra brems. Klær er som sagt tidligere heldekkende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#112 Skrevet Mai 14, 2011 Gjelder L'en viss en ikke har kjørt på bane i det hele tatt, eller er det viss en ikke har kjørt på våler? I mitt tilfelle så var jeg jo med ifjor på både våler og rudskogen (som passasjer), og så har jeg jo kjørt iår på Eikås (riktignok en gokart bane), men var jo skikkelig lagt opp av NAF osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#113 Skrevet Mai 14, 2011 L'en er for din egen sikkerhet så de erfarne skal ta mer hensyn. Blir vel litt opptil hver enkelt hvor erfaren man føler seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#114 Skrevet Mai 14, 2011 Okei og eit lite spørsmål til. anngående hjelm, er det låv med crosshjelm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#115 Skrevet Mai 15, 2011 Ja det er det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#116 Skrevet Mai 15, 2011 Forslag til felleskjøring for Østlandet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=213610 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#117 Skrevet Mai 16, 2011 Er det E85 rundt våler en plass? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#118 Skrevet Mai 16, 2011 Er det E85 rundt våler en plass? Er vel statoil på Flisa (1 mil unna) som har E85 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#119 Skrevet Mai 16, 2011 Okey, takker Ninjaedit; Hmmm, ringte de, og de hadde ikke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#120 Skrevet Mai 16, 2011 nærmeste blir vel statoil på hamar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#121 Skrevet Mai 16, 2011 Det er i vertfall 99oktan "Race" på den stasjonen 5-10km nord over. Mener det er en Shell stasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#122 Skrevet Mai 16, 2011 vet christer halvorsen(PBC) har tatt over en bensin stasjon ikke så langt fra vålerbana, usikker om det er e85 der, men verdt å sjekke ut:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#123 Skrevet Mai 16, 2011 Innledning NBF holder på å utarbeide nytt Reglement for Banekjøringsdager på vegne av Myndighetene, men det er ikke formalisert ennå. Allikevel vil en del tiltak for Motordager bli iverksatt for sesongen 2011 for VW Audiklubb som sammen med Gatebil vil være pionerer for ”Motordager” i samarbeid med NBF. Tiltak som hastighetsbegrensning, kjøring med Instruktører, kjøring bak instruktørbiler er nevnt. Vi (Vidar Gustavsen og Hans Frisak) jobber med å gjennomføre tiltak som øker sikkerheten uten at det går ut over kjøregleden! Vi håper at alle forstår dette og er positive til de tiltakene vi har valgt som er basert på riskovurdering etter mange års erfaring med banekjøring. Føreropplæring Alle skal gjennomgå Føreropplæring for å få NBF’s Banekjøringslisens. Det blir et lite skippertak på dette i år for å få alle gjennom føreropplæringen. De som har deltatt på kurset blir registrert og får et bevis på gjennomført kurs. Senere vil kurset kun bli kjørt for nybegynnere. Kurset er på ca 45 minutter som avholdes samme dag som banekjøringen. De som kan holde slikt kurs for oss er personer som kjenner til NBF og typisk banekjøring. NBF skal godkjenne disse personene. Anbefalte personer: Laila Tyskeberget, Stian Sørli, Kjell Aaen, Hilding Haustreis og Hans Frisak. Kursmateriell for føreropplæringen blir utarbeidet spesielt rettet til denne type banekjøring. Kursmateriellet godkjennes av NBF. Instruktører som sitter på med uerfarne sjåfører. De som har kjørt mye på bane tidligere trenger ikke å kjøre med Instruktør. Kriteriet er at dersom man har kjørt færre enn to dager på Våler, Rudskogen eller Mo i Rana med mange biler på banen samtidig, regnes man som uerfaren. De som skal være instruktører er personer med mye kjøreerfaring fra denne type banekjøring. Løpsleder velger hvem som er skikket til å være Instruktør. Kravet her bør være at de som et minimum har H-lisens, minst 5 års erfaring med banekjøring samt deltatt i hastighetsrace. (Roger Sandberg, Lars Svelander). Merking av biler med ”nye” sjåfører. Alle som ikke har baneerfaring må kjøre med ett godt synlig L klistremerke de tre første dagene de kjører på bane. Dette for å synliggjøre at han ikke er erfaren i forhold til andre sjåfører og banemannskap. Tydelig merking av biler som går på E85 E 85 brenner med usynlig flamme og utgjør en økt risiko. Det er viktig at alle er klar over dette og hvilke biler det gjelder. Klistremerke med E85 godt synlig på bilen. Bileier må sørge for dette. Dette sjekkes på teknisk. Teknisk Kontroll av alle biler. Alle biler skal gjennom en teknisk kontroll før de får kjøre. Dette tas på banekjøringsdagen utført av klubben’s tekniske kontrollanter. Ved siden av de vanlige kontrollpunktene, så vil det bli kontroll av at bremsevæsken tåler minst 200 grader. Alkotest Alkotest på morgenen hver dag av 4-5 stk. Ikke krav, men bør gjøres av Arrangør når det er stevne over flere dager. Kjøreutstyr Alle skal kjøre med hjelm som er godkjent av Veidirektoratet. Alle bør ha godkjent kjøredress og kjøreutstyr (hansker, sko), men som et minimum skal alle ha langermet trøye, langbukse, hansker og sokker i ikke brennbart materiale, bomull eller ull. Dette gjelder både fører og passasjerer. Målet er og få alle til å ha godkjent kjøredress og kjøreutstyr i løpet av en 2 års periode. Det oppfordres derfor til å anskaffe seg en FIA godkjent kjøredress dersom man skal kjøre på bane. Flaggvakter Flaggvakter skal være spesielt oppmerksomme på uerfarne sjåfører, uvettig kjøring, biler med E85 merke. Skulle de se noe som ikke er bra melder de fra til Løpsleder. Han melder så videre til Påslipp så de kan si fra til sjåføren hvorfor han ble svartflagget. Er det en ulykke melder dette også direkte til Løpsleder som igjen melder til ambulanse/tauing/Påslipp. Konsekvenser for fører Tilsnakk og karantene for uvettig kjøring/brudd på bestemmelsene. Straffene kommer an på overtredelsen. Straffen kan være karantene en eller flere timer, eller ut sesongen. Løpsleder bestemmer straff. Jeg håper dette blir tatt positivt av alle som skal kjøre. Sett i forhold til alternativene synes ihvertfall jeg at dette er greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#124 Skrevet Mai 16, 2011 fyll på kongsvinger, ca 4 mil fra våler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#125 Skrevet Mai 18, 2011 Det står i invitasjonen at det er tillatt med VW, Audi, Seat og Skoda for medlemmer, og andre merker kun er tillatt for instruktørene. Betyr dette at jeg ikke får lov til å benytte meg av godkjent, lisensiert, racingrigget privateid Porsche? (bil har lisens ny av året, jeg har racing/hastighetslisens) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...