VACN Hovedtreff - Våler 2011 - 4-5 Juni

Anbefalte innlegg

Jeg tok ingen sjanser så jeg bestilte FIA godkjent dress, og hansker nå.

Rart at vi ikke har begynt med dette tidligere egentlig : klø : Flott tiltak : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian Sørlie Motorsport har også FIA kjøreklær til vettuge priser.

Stian Sørlie – Daglig Leder

Svarer på spørsmål om produktene

E-mail: stian@stianmotorsport.com

Mobil: + 47 977 23 811

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man ha dette kurset om man har gyldig teori kurs i H-lisens?

Er det mulig å få til slik at man kan ta oppkjøringen til H-lisens på treffet? (mangler dette)

 

Meget fornuftig tiltak :)

 

Dette er ikke H-lisenskurs. NBF Hastighets og Rallylisenser gjelder løp og inkluderer både sikkerhetsreglement og konkurransereglement.

Kurset vi har her gjelder først og fremst sikkerhet på Motordager hvor man kjører på bane med vanlige biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste bakdelen med de nye reglene er at det kommer til å skremme bort de som har lyst til å prøve seg på bane.

Kjenner flere som vil prøve men er redd for å drite seg ut.

 

Noen mulighet for at det kan gjennomføres tilsvarende "Fri-kjøring" som var på Våler i 2010? 30min der de som er førstegangs testere og de som er redd for bilen sin tar turen utpå. Uten de samme kravene som "vi andre" har? Men med krav om lavere fart osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste bakdelen med de nye reglene er at det kommer til å skremme bort de som har lyst til å prøve seg på bane.

Kjenner flere som vil prøve men er redd for å drite seg ut.

 

Noen mulighet for at det kan gjennomføres tilsvarende "Fri-kjøring" som var på Våler i 2010? 30min der de som er førstegangs testere og de som er redd for bilen sin tar turen utpå. Uten de samme kravene som "vi andre" har? Men med krav om lavere fart osv?

 

Er vel ingen ulempe å få opplæring før man kjører vel : klø :

Og de som driter seg ut er som regel "verdensmesterne" som tror de kan kjøre...

 

Med dette tiltaket og L bakpå trenger man ikke være redd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ingen ulempe å få opplæring før man kjører vel : klø :

Og de som driter seg ut er som regel "verdensmesterne" som tror de kan kjøre...

 

Med dette tiltaket og L bakpå trenger man ikke være redd.

Jeg skjønner hva Hans mener. Jeg skal forhåpentlig vis kjøre ordentlig på bane for første gang, og jeg må si jeg er litt nervøs :P Og jeg er ingen verdensmester...

 

Men tommel opp for L'n, likte den ordningen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror heller at noen lar være å kjøre hvis det blir påbudt med å kjøredress,sko og hansker. Er nok mange der ute som kanskje bare vil teste bilen sin og hvis man må ha masse ekstra utstyr for å teste, så tror jeg nok noen faller bort.

 

Jeg skal nok kjøre uansett med eller uten dress. Kommer nok ikke til å kjøpe dress før jeg må ........

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste bakdelen med de nye reglene er at det kommer til å skremme bort de som har lyst til å prøve seg på bane.

Kjenner flere som vil prøve men er redd for å drite seg ut.

 

Noen mulighet for at det kan gjennomføres tilsvarende "Fri-kjøring" som var på Våler i 2010? 30min der de som er førstegangs testere og de som er redd for bilen sin tar turen utpå. Uten de samme kravene som "vi andre" har? Men med krav om lavere fart osv?

 

Hensikten med kurset er at det skal bli tryggere for alle. Grunnen til at alle skal ta kurset, selv de som har hatt lisens og kjørt i 10-15 år skal lære å ta hensyn til nybegynnere. De er de ferskeste som har størst behov for opplæring og vi tilrettelegger for dem både med opplæring og instruktører. Vi som har kjørt mye og har H-lisens har ikke behov, men skal gjennom det samme for å ta hensyn til nybegynnere. Det er ikke noe VM og ingenting å bli skremt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker godt når jeg kjørte for første gang på bane. Hadde ingen planer om kjøring da, jeg dro opp til hovedtreffet her på Våler. Fikk lyst til å prøve meg på banen da jeg satt å så på de andre som kjørte, gikk bort og betalte og så var det tut og kjør. Jeg hadde nok ikke kjørt hvis jeg måtte ha hatt dress, sko og hansker.

 

For de som har veldig spreke biler eller kjører mye så spiller ikke de nye krava noen rolle, de kjører uansett.

 

For de som bare ønsker seg en testrunde på banen, så tror jeg krav om dette med ekstra utstyr vil hindre en del i å kjøre. Personlig syns jeg hjelm holder i første omgang (hjelm er ikke krav på alle treff, men burde ha vært det). Så får de som ønsker å kjøre med kjøredress og annet ekstra utstyr gjøre det ......

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker godt når jeg kjørte for første gang på bane. Hadde ingen planer om kjøring da, jeg dro opp til hovedtreffet her på Våler. Fikk lyst til å prøve meg på banen da jeg satt å så på de andre som kjørte, gikk bort og betalte og så var det tut og kjør. Jeg hadde nok ikke kjørt hvis jeg måtte ha hatt dress, sko og hansker.

 

For de som har veldig spreke biler eller kjører mye så spiller ikke de nye krava noen rolle, de kjører uansett.

 

For de som bare ønsker seg en testrunde på banen, så tror jeg krav om dette med ekstra utstyr vil hindre en del i å kjøre. Personlig syns jeg hjelm holder i første omgang (hjelm er ikke krav på alle treff, men burde ha vært det). Så får de som ønsker å kjøre med kjøredress og annet ekstra utstyr gjøre det ......

 

 

 

Robert

 

Synes du overdramatiserer de nye reglene vel mye no...

Er jo knapt noe nytt, bortsett fra at man ikke kan kjøre i shorts å t-skjorte for de som kjører en vanlig bil å vil prøve seg ;)

Sikkerhet må komme først uansett hvem man er, det går ca ei halv runde før horna stikker ut av hode å da kan det vær greit at det er prioritert litt sikkerhet før man prøver seg :)

 

Bilen skal vær god tenknisk stand uansett hvor man bruker den så det burde jo ikke vær et problem.

E85 bruker svært få normale biler..

Hjelm MÅ man han uansett..

Kjøre klær er ikke påbudt enda så heldekkende holder jo.

Banekjøring kurs er jo helt supert å få om man er helt fersk eller erfaren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkerhet må komme først uansett hvem man er

Bingo!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes du overdramatiserer de nye reglene vel mye no...

Er jo knapt noe nytt, bortsett fra at man ikke kan kjøre i shorts å t-skjorte for de som kjører en vanlig bil å vil prøve seg ;)

Sikkerhet må komme først uansett hvem man er, det går ca ei halv runde før horna stikker ut av hode å da kan det vær greit at det er prioritert litt sikkerhet før man prøver seg :)

 

Bilen skal vær god tenknisk stand uansett hvor man bruker den så det burde jo ikke vær et problem.

E85 bruker svært få normale biler..

Hjelm MÅ man han uansett..

Kjøre klær er ikke påbudt enda så heldekkende holder jo.

Banekjøring kurs er jo helt supert å få om man er helt fersk eller erfaren.

 

 

Det er mulig det :) Jeg prøver bare å tenke tilbake da jeg selv stod på Våler banen og var usikker om jeg skal skulle kjøre eller ikke. Jeg har forståelse for at man vil prioritere sikkerhet og er ikke imot det. Jeg ønsker at flest mulig skal kjøre på bane hvor man teste bilen sin til ytterkanten. Bedre å kjøre fort/hardt på bane enn på veien. Og hvis "veien" til banen blir for tungvin så vil det bli færre som tester bilen sin tror jeg. Jeg ville bare påpeke ulempene med strengere regler ved banekjøring.....

 

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører en gang i året, og det er på Vålerbanen med min 1,9tdi Golf 90hk 2000mod. Jeg kommer med heldekkende klær, hjelm, hansker fra Wurth og sko skinnsko fra Adidas. Skal ha med meg datra mi i bilen og hun skal ha på seg samme opplegg som meg!! Må være godt nok vel!!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører en gang i året, og det er på Vålerbanen med min 1,9tdi Golf 90hk 2000mod. Jeg kommer med heldekkende klær, hjelm, hansker fra Wurth og sko skinnsko fra Adidas. Skal ha med meg datra mi i bilen og hun skal ha på seg samme opplegg som meg!! Må være godt nok vel!!:)

 

Veldig bra!

Her har dere fasiten på en hyggelig helg med mye og sikker banekjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snu på flisa litt.

(ja dette er absolutt worst case) Si en av disse erfarne reserbil kjørerne feilberegner (hvem som helst egentlig) eller noe skjer slik at de kutter en sving/krasjer og han kommer borti en uerfaren slik at også han blir involvert. Blir han mindre skada? Om det begynner å brenne, tåler han mer varme?

 

Jeg synes dette er ett kanon tiltak!

Mitt forslag til en mulig løsning på "kjøreklær problemet" er om det hadde godt an å få til ett samarbeid med gocart utleien der for leie av dress og hansker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man lyst til å prøve banekjøring så er vel ikke heldekkende klær det som hindrer så mange. De fleste står vel ikke over litt heftig sengekos heller bare fordi det kreves "heldekkende dress" : smil : ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestem dere da! Hvis jeg må bruke mange tusen på godkjente kjøreklær etc. gidder jeg ikke!! Ikke så lite som jeg kjører. Sett da heller opp kjøring på de ekstreme og de litt roligere hver for seg så folk i klubben får prøve seg!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke spesielle klær. Dongeri + langermet bomullsgenser og du er klar for banen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke spesielle klær. Dongeri + langermet bomullsgenser og du er klar for banen :)

 

Du kjæm ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Problemet" er at dongri++ bare blir nok de neste to sesongene, terskelen for å prøve seg på bane vil etter det vokse ENORMT da det vil kreve invistering på 4k++ for å kunne ta turen utpå.

 

Det bør da vere mulig å ha en bit av dagen som går til gammeldags "ferdighets kjøring"? (Etter FIA kravet kommer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestem dere da! Hvis jeg må bruke mange tusen på godkjente kjøreklær etc. gidder jeg ikke!! Ikke så lite som jeg kjører. Sett da heller opp kjøring på de ekstreme og de litt roligere hver for seg så folk i klubben får prøve seg!!

 

Enig her. Dette er litt av poenget mitt. Hvis klubben ønsker tryggere kjøring så kan man innføre krav og diverse ting og tang som igjen koster penger. Ønsker man at flere skal teste bilen sin på banen, så holder det med hjelm.

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel om det er 2 år til det blir krav om sikkerhetsutstyr så er det vel bare å begynne og spare...

Om man skal teste bilen sin på bane så bør man jo ha utstyret i orden, uansett om man bare skal prøve seg eller ikke.

 

Det er vel bare flaks at det ikke har gått menneskeliv på denne kjøringen slik som det har vært.

Har man lyst til og kjøre på bane så er dette jo ikke veldig store kostnader og snakke om er det vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man i nær fremtid må tilpasse seg spesifiserte krav for å drive med ferdighetskjøring, da det tenderer til motorsport, er det jo adskillig bedre at Hans Frisak går i bresjen for å få til en løsning vi kan dra nytte av på sikt. Med en såpass stor andel biler som ikke lenger kan kategoriseres som typegodkjent eller fullt ut følger godkjent teknisk i Norge (og den diskusjonen tar vi ikke her) skjønner jeg godt motvilligheten til å la banedager forbli som de er.

 

Med to års tidshorisont før det blir evt krav om tekniske kjøreklær fremfor heldekkende bekledning bør de fleste kunne få spart til dette. Hvor mye penger blåser man på bremsedeler og drivstoff ved noen runder? Klart det blir noe ekstra, men det er en liten pris å betale for å få lov å fortsette med klubbens banekjøringstilbud.

 

Ellers er det et veldig godt forslag om klubben klarer å forhandle seg frem til noe god rabattløsning hos leverandør(er) på "det som trengs" så fort Hans kan opplyse om de fremtidige kravene. Kanskje klubben også har rom for å ha noen dresser i en utleieløsning fremover? Hvem vet, men jeg ser ikke hvorfor man skal gjøre så stor sak ut av dette.

 

All honnør til Frisak for arbeidet! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi alle har forskjellig utgangspunkt. Mange som allerede kjører mye, skrur og mekker, skifter deler, justerer på turbotrykk, dempere, dekk, hvor lav bilen skal være osv. Også en del av Audi medlemmer har egne biler som KUN brukes på bane. For disse så spiller det ingen rolle om det kommer nye krav. Mange av disse har allerede eget utstyr til banekjøring.

 

Jeg tenkte litt mere mot de som aldri har prøvd seg på banen og de som vurderer å teste bilen sin. Mulig jeg tar feil, men jeg tror at man vil ha færre som kjører/tester bilen sin på banetreff da pga at terskelen blir høyere. Da blir det kanskje kun de som er super ivrige (som meg selv). Håper jeg tar feil da :)

 

Jeg kommer uansett til å kjøre på bane, om jeg så må kjøpe meg en dress ......

 

PS! Jeg drar alltid på treff med en kompis eller to. Han pleier også sitte på meg når jeg kjører på bane. Greit med litt kommentarer under kjøringen :) Med regler om kjøredress, sko og hansker så må jeg også kjøpe inn ekstra sett til han også .....og kanskje til 3. mann fordi han er veldig liten/stor :-)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.