Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Lesjøfors 40mm fjører på gule Koni mk3 VR6, Jessheim. FORØVRIG TIL SALGS :)

Sjekket:

Lys = OK

Lasteventil " som OBD2" har automatiak, så null problem. = OK

Nummer på alle fjører = OK

Farge på alle blå silikon slanger i motoren. Hvorfor dette? = OK

Bekrefte at bilen ellers var ok. = OK

Sjekke 6.5x15" BBS OEM felger. = OK

Ta seg en rullings og ha lunsj fra 12:00 til 13:15. = Daglig rutine vi ikke skal rippe opp i = OK

 

= VR6 Godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjent Passat Turbo og en Mondeo ST200 på BT Drammen

 

60/40 senk. Hadde med Tuv papirer med på Tysk. Det var ikke noe problem. på noen av bilene Men de var nøye, med at det var kortere dempere da bilen var senker over 40 forran. Alt sto i tuv papirene så det gikk greit.

Sjekket nummeret på alle fjærene men telte ikke ringer eller lignende. Papirer på lys justering og 4hjuls kontroll var også et krav.

Komenterte at det var grov lyd på eksosen på Mondeoen . Åpnet dermed panser, da ble jeg nervøs. Var orginalt en Mondeo V6 der jeg hadde byttet til ST200 motor.

kommenterte : nå skjønner jeg at det er grovere lyd, du har byttet til større motor.

 

Sa ikke mere om det og klappet igjen panser : eek : Ble aldri nevnt noe ang 11 Cm.

Veldig hyggelig kar som spøkte å fleipa. Så veldig fornøyd. Men er en eldre kar der som også tar kontroller. Han er ikke enkel å ha med å gjøre, vanvittig nøye og mistenksom til alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente passat 3c i Førde med H&R fjører

kontrolerte nr framme og bak (TUV papir)

kontrolerte lysjust

kontrolerte hjulstillings papir

tok kopi av papirer og fekk nytt vognkort

ca 20min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min Audi 80 uregistrert var senkesettet godkjent i vognkortet ifølge SVV.

Møtte opp på eu-kontroll hos Bjørneng Bil på Storsteinnes uten vognkort og uten tüv-papirer, da dette ikke fulgte med fra kjøpet, og fikk anmerkning om ikke godkjent senkesett. Måtte forevises trafikkstasjon. Trodde kanskje kontrollørene hadde mulighet til å sjekke godkjenninger og slikt via PC, men slik var det ikke.

 

Enden på visa var at jeg måtte på etterkontroll med underskrevet og stemplet bevis fra SVV om at bilen var godkjent med senkesett fra før av. Tungvindt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å ble endel år siden jeg godkjente senken på gamlebilen (Vento). Møtte opp på bt på Jessheim med Tuv papirene som var på tysk og firehjulskontroll. Kontrolløren var en hyggelig fyr og skravlet mye. Hadde ikke tenkt på at jeg måtte justere lys også, men det fikset han faktisk for meg:)

Sjekket heller aldri høyden, bare sjekket at nr på fjærene stemte med Tuv papirene.

Men så fikk jeg ikke godkjent det pga avlastingsventil mener jeg han sa. Da jeg kjørte derfra ringte han meg og lurte på om det var abs bremser på bilen, noe det var. Da måtte jeg komme tilbake fordi han hadde gjort en feil. Så da ble dem godkjent med senk skrevet inn i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente golf 2 med supersport justerbart senkesett på BT Hønefoss(ringerike), ikke noe problem... første justerbare han hadde godkjent, stusset litt over 2forskjellige nr i papiren men det var til hjelpefjær og hovedfjær, etter å forklare dette så han på det igjen og det var null stress.

Hadde da papirer på 4hjulskontroll, justertlys og lasteventil og TUV papirene.. enkelt og greit.

sjekke by the way ikke høyde, målte ingenting, bare sjekket at nr stemte i med fjørene...nå var ikke bilen superlav heller så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte ta-technix på bilen i fjor våres og når det i vinter var på tide med pkk ble det anmerket at fjærer og dempere ikke var orginale og jeg måtte vise bilen. (dette var på naf)

Fikk ordna med papirer på justering av forstillinga og av lykter og bestilt time på trafikkstasjon i drøbak, mener det var litt over 4 uker ventetid: eek :

Så kom dagen for godkjenning, var tidlig i vinter så vinterdekk med orginal dimensjon var på. Stilte meg opp utenfor porten og ventet på å få komme inn, litt forsinket kom det en kar ruslenes og lurte på om det var jeg skulle godkjenne senkesett og det var det jo, så da måtte han ut på en testtur. Så mens karen fra BT tok en runde rundt bygget ventet jeg inne i hallen og var sikker på å få en sur kontrolør tilbake. (bremseklossen bak på høyre sia hadde nemlig takka for seg et par dager før kontrollen så var jo mindre pent å bremse:p) Han kom tilbake kjørte inn i hallen over/ned i rullene for bremseprøve(?) opp igjen og opp på løftebuken. Han kom ut av bilen, men nevte ingen ting om bremsene, smilte bare litt lurt og spurte etter papirer. Disse hadde jeg lagt på passaskjersete så var litt spent på hvordan de lå nå, men dem lå faktisk like pent.

Han fikk vognkort, tüv-papirer på tysk, forstillingskontroll og lysjusteringspairer. Han så kjapt over dem og fikk fort tilbake papire for lyskontrollen, det trengte han ikke sa han. La de andre på en pult fikk på seg brillene og begynte å lese. fant frem målebånd og målte avstand fra senter av felg til skjermkant og avstand på dempere. Så var det igang med å se på nr. på fjærer og dempere og samenligne med tüv.

Etter å ha brukt greit med tid sa han endelig at dette så bra ut og at han nå bare måtte skrive det inn i systemet og at jeg bare fikk gå inn å betale/vente.

Så var det inn på trafikkstasjon trekke kølapp, vente, betale for kontroll og nytt vognkort, vente en god stund og så kom kontroløren tilbake med papirene og beskjed om at det var godkjent:) og at nytt vognkort ville dukke opp i posten. Tok vel 1.5-2 timer tenker jeg fra kontroløren kom til jeg gikk ut med papirer på at ting var på stell.

Kan jo nevne at bilen min ikke er super lav, men lav nok til at det ikke er 11cm over alt. Han nevnte aldri noe om 11cm regelen, men mulig det var det han testet når han kjørte ned på rullene, tok det ikke akkurat pent da, hadde bilen vært skikelig lav, egentlig bare litt lavere/frontfanger lavere så hadde jeg nok hatt et stk. knust fanger nå: mad : Han tok faktisk en titt under pansere også, men der er det ikke mye å se på, så ble fort lukket igjen:p Han komenterte forøvrig at forstillingspapiret var av nyere dato så fikk inntrykk av at dette var viktig. (vurderte jo å bare ta med papiret fra justeringa etter monteringa, men hadde nok fort blitt litt problemer da)

Så må egentlig si at jeg var positivt overrasket over hvor lett ting gitt etter å ha lest litt av hvert om sure kontrolører etc.

 

edit: ser jeg glemte å nevne bil. var på b5-en det her ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en litt dårlig erfaring med drøbak trafikkstasjon når det kommer til godkjenning av

senk på toer golfen min.

 

Jeg måtte sende kjerringa hver gang fordi jeg, som de fleste andre jobber midt på dagen og ikke har mulighet til å dra fra jobb til tide og utide.

Kontrolløren kjørte også som en gris med bilen, ser det er flere som nevner dette.

Ta.technix hvor papirer er i orden, høyde på bil i orden(over 11cm) Lysjustering og firehjulskontr i orden.

Papirer på dette fra Møller.

Bilen blir første gang underkjent pga en bære kule jeg ikke hadde fått med meg.

Får også med meg en mangellapp på feil pærer og "sota" blinklys i skjermen, som er orginale da bilen var ny. men shit samma.

Fikset det som ble bemerket fordi jeg ikke ville lage mer trøbbel enn nødvendig.

Andre gangen ble bilen også underkjent pga manglene stempling av forstillings papirer.?

Dette fikk jeg ikke beskjed om første gangen og enda en ny time måtte settes opp.

 

Alle gode ting er tre og bilen ble godkjent og alt er tipp topp.

 

Jeg tror mye kommer til hvilken kontrollør man treffer på og humøret.

Fikk godkjent Corradoen min med senk for 2 år siden.

Det var gjort på 20 min og en hyggelig prat med han som så på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bror min var og godkjente sin golf 3 stv med ta justerbart senkesett, han ringte først og spurte hva han måtte gjøre, dette gjelder på Tynset.

Bilen måtte ha en høyde på 10cm på faste deler.

Lykter justert og papir på at det var gjort

justering av lasteventil med papir.

 

Han gjorde dette og det gikk:)

 

Jeg ble stoppet av biltilsynet her i Elverum nå i kveld med "kone" bilen som ikke har godkjent senk i vognkortet.

Spurte han om det var 8cm som var regelen, men fikk blankt nei på det.

Var 11cm og det var på en bredde på 80cm. målt fra midten av bilen og 40cm ut på hver side..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en stund siden jeg viste S2.n på bitilsynet Trondheim. Hadde da et ABT Sport senkesett med tuv papirer som skulle senke 15mm. De var nøye med og sjekke nr på fjærer og anntall vindinger. Benyttet sjangsen og fikk godkjent 8" et 35 ,17" oz felger i samme slengen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært fint med enda flere tilbakemeldinger i denne tråden siden jeg hadde tenkt å bruke denne for å vise hvor stor variasjon det er i forhold til godkjenning av senkesett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi a6 4b.

 

Det som er intressert og høre om er følgende:

Forhold til 11cm regelen under bil : Det ble dratt en jekk under bilen som sikkert ble brukt for å finne utav høyden.

Tolkning av Tüv-dokumenter : Kontroløren leste dokumentet uten problemer på tysk.

Nummer på fjærer : Ble lest av og merka i vognkort.

Krav til oversettelse: Ingen krav til oversettelse.

Kontrollørens oppførsel : Han sa ikke for mye men vi hadde en god tone.

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen. : Ingen kloss under bilen , men jeg kjørte oppå en klosse og svingte til venstre og høyre for å se om det subba i hjulene, noe det gjor første gang , fikk beskjed om att jeg måtte heise den litt.. Gjor det og kom tilbake så var alt i sjønneste orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk glatt godkjennt senkesettet mitt jeg, på Orkdal Trafikkstasjon.

Han der var bare opptatt av nummerene på fjærer og dempere, pluss antall vindinger på fjærene.

Målte ikke i det hele tatt klaring under bil, eller fra nav til hjulbue.

Så da er bilen min lovlig værtfall!!: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontroll utført på Risløkka Trafikkstasjon, 04.04.2011

Bil: Golf 2 G60 Syncro

 

Ble godkjent med senksett, med 3grader negativ camber på begge bakhjul

 

Senkeset av Typen TA-Technix, kjøpt av H. Sandberg

 

  • Forhold til 11cm regelen under bil -- Slavisk
  • Tolkning av Tüv-dokumenter -- ikke noe problem
  • Nummer på fjærer -- Utrolig viktig
  • Krav til oversettelse -- Ingen betydning
  • Kontrollørens oppførsel -- Helt OK, snev av humor også
  • Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen. -- på tvers, på bukk
  • Andre ting -- Butta i eksosklemmene under bilen, men dette lot kontrollør passere, da han mente dette var uvesentlig

 

Oppsummering

Alt i alt fornøyd med kontrollen, dog måtte det til 5 (FEM) kontrollører som glana etter nr og målte høyder mellom fjørseter etc. samt antall vindinger på fjørene

 

Kontrollen av senk er tatt i forbindselse med Kontroll av ombygget bil

 

NB: viktig med justert lastventil bak om bilen har dette. jeg hadde ikke papirer på dette, så fikk mangel som må utbedres før de vil skrive inn i vognkort. dog ble alt godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente justerbart type ta teknix ;P skien trafikkstasjon..

 

Forhold til 11cm regelen under bil: bilen var ikke så lav så han gadd ikke kjøre oppå klossen engang.

Tolkning av Tüv-dokumenter : Ingen problem med tolkning.

Nummer på fjærer: Dette så han veldig konsekvent på.

Krav til oversettelse : Ingen krav til oversettelse.

Kontrollørens oppførsel : Glad person som svarte på hva jeg spurte om.

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen. Ingen pga "høy" bil

Andre ting

Alt i alt rask og enkel godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til mine foreløpige erfaringer da.

Var og skulle godkjenne et Cobra coiloversett før jul, bilen var nettopp eu godkjent og alt var i orden (unntatt håndbrekket som jeg fikk anmerkning på når jeg var inne på godkjenning for coilovers, men dette var berettiget og det er en annen historie).

Han målte høyden fra skjermbuekant til senter av felg på alle 4, tok bilen opp på bukk og tror de brukte en "kloss" for å sjekke høyden.

 

Det jeg fikk anmerkning på var:

-Uleselig fjærnummer (disse kan leses lett hvis man vrir litt på fjærene)

-Spørsmål om monteringsveiledning da hjelpefjæren er montert øverst, slik det er vanlig på Cobra.

Har ikke fått fatt i noe monteringsveiledning, men har fått litt bilder fra andre sett og der er dette vanlig.

-Tuv papirer, dette hadde jeg med, men på en bærbar pc, og da ville han ikke se de før jeg kom inn til etterkontroll

 

Har ikke vært inne til etterkontroll enda, men tror jeg skal gjøre det før sommerfelgene skal på, for de tror jeg ikke blir godkjent før jeg kapper litt i hjulbuer.

 

Edit: Som Dan skriver over her, papirer på lasteventil samt hjulstillingspapirer er viktig, jeg fikk de som tok hjulstillingskontroll til å skrive et dokument som tilsa at den var justert med stempel og underskrift fra de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er en avlastnings ventil og misjonen denne har??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arendal Trafikkstasjon,

 

2001 RS4 med Bilstein PSS) B16 justerbart senkesett.

 

1 kontrollør+en eldre AFP'er som var på opplæring!!

 

*11 cm regel ikke nevnt

*Nummer på fjærer ekstremt nøye sjekket

*Oversettelse gikk muntlig om en på særdeles dialekt preget oversettelse fra kontrolløren

*Effektiv kontroll, men stort sett ganske arrogant oppførsel bortsett fra et par

*11 cm kloss?

*Sjekket ikke felger eller spacere. Ingen kommentarer på stabstag.

*Var meget fornøyd med at jeg hadde printet all Bilstein dokumentasjonen i farger samt med tegningene.

*Brukte lang tid på parirarbeidet etterpå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er en avlastnings ventil og misjonen denne har??

 

Den regulerer bremsekraften bak alt ettersom hvor tungt bilen er lastet. Ved senk så må denne justeres slik at bremsekraften ikke blir påvirket (lav høyde=tung last)

 

sånn ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jessheim Trafikkstasjon våren 2010

Bil Golf V 2006 GT TDI med KW var 2 (nyvasket og pen, samme med eier som stilte med vannkjemmet hår og i penskjorte og mørk dongeri :P )

 

- Inn med bil på løftebukk

- Pratet skit med to-tre ansatte og noen andre 'kunder' om en gammel strøken motorsykkel som kom inn til godkjenning samtidig

- Sjekket alle nummer nøye opp mot Tüv-papirene som jeg hendig nok hadde skrevet ut i farger og merket av teksten med vesentlige opplysninger

- Sjekket høyde senter nav til hjulbue

- Hadde rotet vekk papirene på 4-hjuls kontroll og lyssjustering. Møller fakset over disse etter 1,5t

- Spurte imens om godkjenning av Heliosene som stod på. Fikk svar om at jeg måtte skaffe papirer fra Møller, men ingen mangellapp

- Kontrolløren overså også glatt soting av vinduer helt frem

- Når papiren kom fra Møller var det stempel i papirene, og nytt vognkort i posten med fjærnummer og høyde nav/hjulbue skrevet inn

 

Alt i alt en grei seanse selv om jeg ble nervøs når jeg oppdaget at papirene på 4-hjulsen og lysjusteringen var vekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på kontroll igår for å få skrevet inn Eibach jeg monterte på Audien.

 

Sted: Nordfjordeid Trafikkstasjon

 

Hendelsesforløpet er som følger:

-Vise papir på Hjulstillingskontroll og Lyktejustering (+ papir på at jeg endra toleransene på hjulvinkler for å unngå unødig dekkslitasje)

- Kjørte bilen inn over smøregrava

- Han sjekka nr på fjørene opp mot TüV-papirene

- Betale og vente i 15min.

- Få midlertidig vognkort

- Tut & Kjør:)

 

Tok meg 30min og ingen problemer med noe som helst:)

 

11cm regel var ikke nevnt med 1 ord.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på kontroll igår for å få skrevet inn Eibach jeg monterte på Audien.

 

Hendelsesforløpet er som følger:

-Vise papir på Hjulstillingskontroll og Lyktejustering (+ papir på at jeg endra toleransene på hjulvinkler for å unngå unødig dekkslitasje)

- Kjørte bilen inn over smøregrava

- Han sjekka nr på fjørene opp mot TüV-papirene

- Betale og vente i 15min.

- Få midlertidig vognkort

- Tut & Kjør:)

 

Tok meg 30min og ingen problemer med noe som helst:)

 

11cm regel var ikke nevnt med 1 ord.

 

På Eid ditta? Har hørt at dei er så strenge at en bør gå for Førde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Eid ditta? Har hørt at dei er så strenge at en bør gå for Førde.

 

Var på Eid ja. Kan ikke si at jeg oppfatta han som streng eller vanskelig på noen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har aldrig hatt noen store problemer med dem egenlig på alle bilene mine som har måtte gå gjennom der for godkjenning av ditt og datt ;-)

 

men når eg fikk min audi A4 b5 quattro godkjent med kw varian 2 så hadde eg bare justert den sånn passe lav ;-) å når eg kom inn i hallen så kikka han kontrolløren stygt på meg der eg satt. men kom opp på bukken deres han leste av nummerene og spurte meg om eg hadde lagt merke til att lysa mine lyste litt opp over. nei sa eg håpe full og kom på eg kansje burde hatt lys sjekk først. ok sa han og fortsatte på demperene bak ;-) så spurte han etter 4 hjuls kontrol papirene så da han fikk disse sa han det er litt mye skreving på bak hjula dine spiser dekk det komenterte han men dere ungdomer har vell ræva full av penger og flirte og gikk inn på kontoret så kom han ut igjen og sa ha en fin dag videre ;-) sa ingenting på 9,5x19 felger eller noe ;-)

kul fyr spør du meg. eneste som står i vognkortet er att bilen er godkjent med justerbare dempere med nummerene på fjørene ingen spesiel høyde ingenting. ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke direkte erfaring enda men han jeg jobber med har blitt pint i noen dager nå,

Første turen han tok fikk de ikke bilen over grava, så justerte han den opp til 10cm, så sa kontrolløren at den var 1 cm for lav, så justerte han den opp til 11cm, men iløpet av den kjøreturen på 3km fra verkstedet til trafikkstasjonen så sank den noen mm så den planken skrapa litt borti en skrue så nå må han justere den opp noen millimeter til...

Så spurte han jeg jobber med om hvor han har den regelen fra, da sa han den står i vegvesnets håndbok 072 "fartsdempende tiltak".

 

Og da kom han med dokumentasjon på at regelen eksisterer:

 

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Dette var ved Statens Vegvesen i Kirkenes.

 

Ser ikke ut til at det er håp her oppe :(

 

Bilen var en Peugeot 206 gti og coiloversene var av merke supersport.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.