Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

I Drøbak beholdt dem også orginalene, fikk kopier tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fruen var å fikk godkjent H&R 35mm senk i Drøbak på fredag. Fikk ikke skrevet dette inn i vognkort da jeg ikke hadde sendt med vognkort del 2. Skjønner ikke helt hvorfor de trenger det, men var bare å komme nedom med del 1 og 2, så skulle de skrive det inn. Hadde 4-hjulskontroll og TUV papirer på fjærene. Hadde ikke grunninnstillt lys, men det spurte han ikke etter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne på Stavanger Trafikkstasjon med samboerens Toyota fredag, ingen problemer der. Eneste var lang ventetid i forhold til avtalt tid, 1.5 time... Jeg hadde med papirer på hjulstillingskontroll og TUV-papirer fra Eibach og hadde skrapt tectyl av fjærene på forhånd. Kontrolløren tok en liten tur i bilen og sjekket nummer på fjærene mot TUV-papirene. Blid og hyggelig fyr, han sa at det var sjeldent godkjenninger av senkesett gikk så glatt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal godkjenne KW Var. 2 på Jessheim i Juli. Men har enn front montert intercooler. Er dette noen de kan begynne å krangle på?

Noen som har noe å si på Jessheim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom, Biltilsynet i Elverum med Passaten i dag.. H&R Fjærer.. Ikke noe problem det! Målte 32 cm nav-skjerm forran, og 33 cm bak. Sa ikke noe på diverse film på lykter.. :) De var mere interessert i hvordan bilen var å kjøre på vinteren og om jeg ellers var fornøyd med den.. :)

 

Mvh Magnus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabian var og viste T5en idag, H&R settet godkjent på bilen men han hang seg opp i Rotiform-felgene og ville ha papirer på dem. Så vi får vise bilen med vinterhjul og se om han blir glad da...

 

Han synes forøvrig at bilen gikk godt og "hintet" frampå om den kunne være chippet noe den ikke er pga manifoldene ikke tåler en dritt. Men siden det var 4motion så synes han kanskje det var for dyrt å sende den på rulla i Trondheim... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk godkjent senkesett av type Supersport Black evolution i trondheim. Målte 31 foran og 32 bak.

Fikk en av de strenge personene som tok seg en evighet av god tid, men han sa aldri noe om det til meg.

Litt uti godkjenninga ba han om tuv-godkjennings papirene, men jeg hadde jo glemt de, så måtte ta bilen å kjøre hjem, hente papirene å levere mens han satte å skreiv nå teori. Alt gikk bra, tok vell en time eller to :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Passat 3B Syncro sedan.

Senkesett: Supersport Black Evolution.

Felger: 8 x 18 ET38.

Sted: Sogndal Trafikkstasjon.

Dokumenter: TÜV, Firehjulskontroll (i svart/hvitt), lyskontroll.

 

Godkjenning av senk:

Gikk bra til slutt, se punktet "Andre ting". Godkjent med for stor camber foran - siden det ikke finnes justeringsmuligheter av denne.

 

Godkjenning av felger:

Trengte ikke godkjenning, siden sporvidde og rulleomkrets var innenfor godkjent(?).

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ingen sjekk av dette.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Null problem.

 

Nummer på fjærer:

Fant de med en gang.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Hyggelig fyr, hadde med seg en på opplæring og var rimelig pirkete på hva som måtte gjøres, dokumenteres, måles, skrives osv.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen:

Ingen kloss under bil eller hjul.

 

Andre ting:

Fikk mangellapp pga litt for stor høydeforskjell foran. Antall gjenger på coiloverne stemte på hver side, men høyre forskjerm er litt flatere i toppen på hjulbuen (etter å ha rettet den ut tidligere). Prøvde å forklare dette og han så det selv, men bilder med mål måtte være like.. Hadde jeg tenkt litt lenger, så hadde jeg bare tuppet til skjermen og bedt han måle på nytt ;-) Var innom i dag med nye mål, så nå er det bare å heve bilen litt på venstre side igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Audi A4 B8 Sedan

Senkesett: H&R Monotube

Felger: 9x20 ET 45

Sted: Tønsberg Trafikkstasjon

Dokumenter: TÜV og Firehjulskontroll.

 

Godkjenning av senk:

Ikke noe problem! Han skrev også at jeg kunne senke den 10 mm til i vognkortet uten at jeg trengte og komme på kontroll :)

 

Godkjenning av felger:

Trengte ikke godkjennes da de var Tüv merket og innen for alle grenser

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ingen sjekk av dette.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Null problem.

 

Nummer på fjærer:

Så vanskelig plassert som mulig, men kontrolør fant de med hjelp av 2 speil :)

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Trivelig fyr som bød på kaffe og greier :)

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen:

Ingen kontroll

 

Andre ting:

Første han sjekket var at jeg fikk beskjed om å kjøre opp på 2 klosser (en på venstre forhjul og en på høyre bak). Når jeg kom opp skulle jeg først ha fullt rattutslag til høyre/venstre mens han sjekket at ingenting subba. Dette var jo ikke noe problem, men hadde ikke hørt om det før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre ting:

Første han sjekket var at jeg fikk beskjed om å kjøre opp på 2 klosser (en på venstre forhjul og en på høyre bak). Når jeg kom opp skulle jeg først ha fullt rattutslag til høyre/venstre mens han sjekket at ingenting subba. Dette var jo ikke noe problem, men hadde ikke hørt om det før.

 

Det er vel ikke alle som gjør dette - andre satser på en hard prøvetur for å høre om det subber. Men dette er det fint å prøve ut selv. Spesielt enkelt om man har løftebukk. Bare legg to reservehjul under to og to hjul diagonalt på bilen og slipp ned. Da ser du meget lett om det må valses og eventuelt hvor mye;). Kan naturligvis gjøres med garasjejekk, bare at dette er forbundet med mer manuelt arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Audi A4 B7 Cabriolet.

Senkesett: Supersport Black Evolution.

Felger: 8 x 18 ET43.

Sted: Skien Trafikkstasjon.

Dokumenter: TÜV, Firehjulskontroll, lyskalibrering.

 

Godkjenning av senk:

Alt gikk knirkefritt, han godkjente høyden selv om den var bittelitt for lav foran.

 

 

Godkjenning av felger:

Trengte ikke godkjenning, siden sporvidde og rulleomkrets var innenfor godkjent, men han skreiv de inn i vognkortet så hadde jeg de der hvis det ble noe tema under en evnt. kontroll.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Denne er som kjent utgått, og ny høyde er 8cm, og 6 til plast. Noe denne kontrolløren også fortalte meg.

 

Men måtte kjøre opp på to klosser diagonalt, og svinge med max utslag, for å sjekke at ikke det subbet.

Klossene var forøvrig av tre, og var 10cm høye, med lang skråskjært kant for å kjøre opp på.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Null problem.

 

Nummer på fjærer:

Fant de med speil

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Kontrolløren var blid og hyggelig. Likte at jeg hadde kalibrert lysene også, da dette er noe mange glemmer.

 

Fortalte han også at jeg hadde noen 8,5x20 Et 35 som jeg kjørte på til vanlig, og spurte han om det kunne bli godkjent, evnt hva som måtte gjøres?

Fikk da svar at siden de er innenfor kravene hva gjelder innpress og diameter med dekka,bytta til 235/30/20slik at lasteindeksen er riktig(88), så kunne jeg bare kjøre bilen opp på to like klosser som de han hadde ( 10cm høye, altså dobbel 2"4") og svinge max og se at det ikke subbet. Og at de selvsagt ikke stakk på utsiden av skjermkanten.

Hvis det gikk greit trang jeg egentlig ikke gjøre noe, men greit å gjøre med tanke på svv sine fanatiske kontrollører langs veien.

 

Så det gjenstår å få prøvd :)

 

Stor takk til P&R og Ted for montering,justering,4 hjulskontroll og lyskalibrering: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Golf GTI Mk6

Senkesett: H&R 30mm

Sted: Trondheim Trafikkstasjon

Dokumenter: TÜV og papirer på firehjulskontroll.

 

Godkjenning: Kjørte bilen inn på verkstedet, fikk beskjed om å gå å betale gebyret, da jeg sto i køen tre minutter senere kom kontrolløren og sa at alt var i orden - det gikk fort! Papir-arbeidet tok ca 35 minutter.

 

Godkjenning av felger: Har originale felgene på så de sto allerede skrevet i vognkort.

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ingen sjekk - antageligvis fordi det var kun fjærer og ikke coils.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter: Ingen problem i det hele tatt.

 

Krav til oversettelse: Ingen.

 

Nummer på fjærer: Ingen problem i det hele tatt.

 

Kontrollørens oppførsel: Svært hyggelig og informativ, slo av en bil-prat før han gikk videre for papir-arbeidet.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ingen klosse ble brukt.

 

Andre ting: Samme inntrykk som sist, kontrollørene er snille og hyggelige vesen mens damene bak skranken har lyst til å rive hodet av alle menneskene i hele verden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil:

2004 Passat 3BG 4 Motion Stv.

 

Senkesett:

KW V2

 

Dekk/Felg:

Porche replica 8.5x19 ET42 225/35-19

 

Trafikkstasjon:

Jessheim

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ikke nevnt

 

Tolkning av Tüv-dokumenter

Ingen problem, Sto både på Tysk og Engelsk.

 

Nummer på fjærer

Litt slitt, men gikk fint å tyde.

 

Krav til oversettelse

Ingen

 

Kontrollørens oppførsel

Meget bra, hyggelig fyr som prata og informerte underveis.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen.

Ikke nevnt

 

Godkjent både senk og felg.

 

Ble merket i vognkort med Type senkesett, Nummer foran / Bak,

og avstand fra navsenter til skjermkan foran / Bak, 33cm foran og 33 cm bak.

 

Videre ble det skrevet godkjent med 225/35-19 på 8,5 Felg.

 

Annet:

Trengte ikke papirer på felger da de var merket med dim, innpress og max load.

Samt at de målte sporvidden, og denne var innenfor.

 

Jeg hadde med papirer på 4 hjulskontroll, Vognkort del 1 + 2 og TuV papirer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var inne i fyllingsdalen i dag og godkjente senkesett på audi a4'en, og dette gjik smertefrit:

 

Senkesett: Supersport black evo justerbart.

 

Bil: audi a4 1.8t fwd.

 

Tok seg en prøvetur me bilen, kjørde den inn og satt den oppi bokken, heiste den opp og såg etter nr på fjøra, tok bilder og mål av alt styre.

 

Ble aldri brukt noe klosse eller noe under bilen, og karen var veldig hyglig og grei kar :) fikk til og med skryt for at montering og alt så bra ut, og det er jo alltid kjekt! Så han gjik inn og drev på papirene, og kom ut fordi han mangla et mål.. Var jagu meg hengerfeste han hadde glømt og målt! visste ikkje at dem målte her i heletatt..

tilslutt kom han ut, det ble godkjent, og alt tok ca 1.5 time :)

 

Superfornøyd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2004 Touran

Senkesett: H&R 35mm

Sted: Hafslund Trafikkstasjon, Sarpsborg

Dokumenter: TÜV og papirer på firehjulskontroll.

 

Godkjenning: kjørte bil inn, sjekket at fjærer satt skikkelig og at nummer stemte.

 

Godkjenning av felger: Spurte om innpress og dimensjon, hang seg ikke mer opp i det siden det var innenfor originalt (7x17 et43 og 205/50R17)

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke sjekket

 

Tolkning av Tüv-dokumenter: Ingen problemer

 

Krav til oversettelse: Ingen.

 

Nummer på fjærer: Ingen problemer

 

Kontrollørens oppførsel: Nøye, men hyggelig og seriøs.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Nei

 

Andre ting: Totalt sett ingenting å utsette, hele prosessen tok 30min :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: audi a4 1.8tq 2001

Senkesett: Supersport black evolution justerbart

Sted: Gjøvik

Dokumenter: Tüv og firehjulskontroll

 

Kontrolløren var en stille men hyggelig fyr. sjekket at alt av nummer stemte, målte høyden til 10 cm, men det gikk greit så

lenge jeg lovet å ikke senke mer.

Han tok også bilen ut på plassen og kjørte ett par runder med fullt rattutslag, for å høre om det subba i hjulbuene.

Målte så avstand fra senter nav til topp hjulbue.

Alt ble skrevet inn i vognkortet.

 

Totalt sett så ble jeg behandlet ganske bra syns jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: audi a4 1.8tq 2001

Senkesett: Supersport black evolution justerbart

Sted: Gjøvik

Dokumenter: Tüv og firehjulskontroll

 

Kontrolløren var en stille men hyggelig fyr. sjekket at alt av nummer stemte, målte høyden til 10 cm, men det gikk greit så

lenge jeg lovet å ikke senke mer.

Han tok også bilen ut på plassen og kjørte ett par runder med fullt rattutslag, for å høre om det subba i hjulbuene.

Målte så avstand fra senter nav til topp hjulbue.

Alt ble skrevet inn i vognkortet.

 

Totalt sett så ble jeg behandlet ganske bra syns jeg :)

 

10 cm? Minumumskravet er jo 8cm så jeg skjønner ikke at han sa dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener hvertfall å huske at han sa det, for han mumlet noe om 11 cm.

Dette var riktig nok i fjor sommer, så om det er noe som har endret seg innen den tid har jeg ikke

så veldig mye greie på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2005 Golf GTI

Senkesett: Fk Silverline

Felger: 8,5x19 ET 48 ( BBS Speedline )

Sted: Ålesund Trafikkstasjon

Kontrollør: Odd Bertil Yksnøy

Dokumenter: TÜV, firehjulskontroll og kvitt på grunninstilling av lys.

 

Godkjenning av senk:

Dokumentasjon på både TÜV og firehjulskontroll var i skjønneste orden. Nummrene på fjærer kunne ikke avleses,

da Møller Ålesund hadde sauset inn alt av fjærer og dempere med grunning og tektyl da bilen var inne til

understellsbehandling for ca 14 dager siden. Fikk beskjed om å dra hjem for å skrape av tectyl for å finne

merkingen.

 

Godkjenning av felger:

Felger og dekk ble gjennomgått, og han hadde ikke problemer med å skrive inn dette når senkesettet ble innført.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Dette var det ingen gjennomgang av.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer. Han gikk også gjennom det som stod og som hadde betydning, og forklarte meg hva ting

betydde.

 

Nummer på fjærer:

Som skrevet lenger oppe, så var de ikke lesbare.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Imponert over oppførsel, selv om han ikke ville følge det som står i retningslinjene ! Gikk gjennom papirer

sammen med meg uten oppfordring, og var meget hyggelig og forklarende.

 

Andre ting:

Som det ble skrevet ble senkesettet ikke godkjent. Stiller meg litt undrende til dette, selv om kontrolløren ikke

kunne lese av nummer på fjærer. I punkt 3.1.1, "Retningslinjer for senking og heving av bil - endrer notat

2005/004660-010 - Generelle retningslinjer for diverse omgygginger i forhold til kjøretøysforskriftens kapittel 7",

står det følgende :

 

"Fjærer identifiseres vanligvis ved hjelp av farge og lakkert/påtrykt nummer, fordi preging ikke kan benyttes på

grunn av fare for å ødelegge materialegenskapene til fjæra. Slik identifikasjon blir ofte borte eller vanskelig

lesbar på grunn av påvirkning fra omgivelsene. I slike tilfeller kan fjærene identifiseres på bakgrunn av antall

vindinger og oppgitte dimensjoner for øvrig. Det framgår noe uklart i dokumentene fra Vdtuv om antall vindinger

omfatter hele fjæras lengde, eller om det kun er de aktive vindingene som skal telles med. Dersom det oppstår tvil i

forhold til om det er benyttet riktige komponenter, kan kvitteringer for kjøp eller liknende være med på å sannsynliggjøre at riktige komponenter er benyttet. "

 

Står det ikke her svart på hvitt at dersom man ikke kan få lest av nummer på fjærer, så kan en likevel identifisere

at riktige fjærer er brukt ved å sjekke diameter/vindinger i forhold til Tuv ? Er dette noe jeg kan sende inn klage

på ? Noen som har erfaringer som kan være behjelpelige med tanke på dette ?

 

Edit: Fikk også mangellapp på us-lys

 

Erlend Bjørdal Velle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2003 Audi A4 B6 Avant 1,9TDI

Senkesett: H&R Monotube

Felger: 7x17 ET 48 (vinterhjul)

Sted: Skien Trafikkstasjon

Kontrollør: T.S. Kristensen

Dokumenter: TÜV og papirer på firhjulskontroll.

 

Godkjenning av senk:

Dokumentasjon på både TÜV og firehjulskontroll gikk veldig greit, ingen problemer med å tolke TÜV papirer. Fant nummer på fjærer og dempere lett. Gikk veldig greit, gjort på 15 min.

 

Godkjenning av felger:

Kjørte på originale felger.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ikke nemnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Stort sett ingen problemer, litten kluss med oversetting av "federtelleroberkante", men han las over en gang til og retta seg selv.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problem framme eller bak. Hadde med seg et lite speil i tilfelle.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Veldig hyggelig oppførsel gjennom hele prosessen med godkjenning av senkenkesettet.

 

Andre ting:

Han sjekket innstilling av lys når vi var ferdige med senkesettet. Han sa at man egentlig måtte ha grunninnstilt lysene etter montering av senkesett, men lysene var bra justert så det var ingenting å henge seg opp i.

 

Bilen ble IKKE kjørt opp på klosser stilt diagonalt, som noen andre har måtta gjort. Ble heller ikke tatt ut på en "hard" testrunde for å sjekke subbing.

 

Måtte åpne panseret av en eller annen grunn, der såg han US-modulene mine. Måtte slå på lyset en gang til for å sjekke at blinklysa ikke lyste (kobla av minus på modulene før jeg reise til SVV) han forklare så at dette var ulovlig.

 

Fikk mangellapp pga. tona ruter framme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2005 Audi A6 3.2Q

Senkesett: H&R Monotube

Felger: 7,5" x 17" et 45 med 225/50/17

Sted: Harstad Trafikkstasjon

Dokumenter: TÜV og firehjulskontroll

 

Godkjenning av senk:

Brukte speil for å sjekke nummer på fjærene.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Denne ble ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Plankekjøring.

 

Nummer på fjærer:

 

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Meget hyggelig kar, kommenterte at bilen var i overkant lav (måtte bygge opp med plater for å kjøre ned fra rampen ;) ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal inn på mysen trafikkstasjon snart etter en fin mangellapp fra politiet på senk og sota sideruter framme. har satt på vinterhjula og skrudd opp maks på settet, et H&R monotube sett på en audi a4 b5 avant, men sliter litt med å få de her 10-11 cm på fangern framme og sidene. Noen som har erfaring fra mysen? klarer jo å kjøre over fartsdumpene... hehe:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

* Caddy 2007 mod.

* V-maxx justerbart forran/bak.

* Hønefoss Trafikkstasjon.

* papirer fra 4 hjulskontroll og TUV papirer på senkesett (tysk).

* Senkesett justert på minimumsavstander ihht tuv papirer.

 

Sendte fruen på kontrollen så har ingen erfaringer fra kontrollør men alt gikk bra og var veldig fort gjort. :)

 

Ble notert minimumsavstand fra hjulbue og til senter av felg i vognkort (noe som ikke stemmer nå lengere). ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noken som har hatt problem med at camber ikkje er innen "grøne" felt etter hjulstillingkontroll, når dei skal få det godkjent i vorgnkort ??

på en passat 3b

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos SVV Jessheim idag for innskrivning av TA-technix justerbart på min -01 Golf IV.

 

Hadde justert senkesettet til laveste nivå ifølge dokumentene, da skal det kunne godkjennes :D

 

Gjorde kanskje ikke grand entrè når jeg ankom siden jeg tross sneglefart skrapet neddi bremserullene deres og flytta på traversløfteren i 4søyleren.

kontrolløren gliste litt lurt i håp om enkelt No-Go signal :P

 

hadde med

*eu-kontroll seddel (manglende innskrivning av senk)

*tüv dokumenter

*4hjulskontroll dokumentasjon

 

kontrolløren "leste" igjennom tüv papirene, men var ikke helt stø i tysk og når han skulle måle opp referansepunktene så ble jeg nødt å rettlede han..

heldigvis tok han det ok og tok det på sin kappe. justeringen var innenfor.

laveste punkt målt til litt under 9cm til stål, men han kicket på at forspenningen i fjørene foran var for slappe, han kunne bevege fjørene rundt (ikke opp ned)

sa meg dels uening at det kan være helt feil og ikke minst med dekning for at dokumentene tillot denne høyden.

 

Var inne max en time og alt ble godkjent uten noen diskusjoner eller lignende.

så min erfaring er at man bør følge med under slike kontroller, alle kan gjøre feil og lov å kommentere underveis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.