Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Dette var ved Statens Vegvesen i Kirkenes.

 

Ser ikke ut til at det er håp her oppe :(

 

I Tyskland (der TÜV holder til) er de fatale 11 cm en anbefaling som nybilprodusentene holder seg til for å komme over en fartshump etter spesifikasjonene gitt ovenfor. Denne anbefalinga er det dessverre en del kontrollanter der nede og i andre land som tolker som et krav, men det er det altså ikke. Bilentusiaster i for eksempel Østerrike har slitt med det samme som her i årevis (og tidvis enda mer nazi vilkår for å få godkjent selv den mest ubetydelige ombygging).

 

Så da håper jeg det enda drøyer ei stund til stridsøksa begraves;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke direkte erfaring enda men han jeg jobber med har blitt pint i noen dager nå,

Første turen han tok fikk de ikke bilen over grava, så justerte han den opp til 10cm, så sa kontrolløren at den var 1 cm for lav, så justerte han den opp til 11cm, men iløpet av den kjøreturen på 3km fra verkstedet til trafikkstasjonen så sank den noen mm så den planken skrapa litt borti en skrue så nå må han justere den opp noen millimeter til...

Så spurte han jeg jobber med om hvor han har den regelen fra, da sa han den står i vegvesnets håndbok 072 "fartsdempende tiltak".

 

Og da kom han med dokumentasjon på at regelen eksisterer:

 

3.2. Senking

3.2.1. Senking av bil

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

 

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

 

Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres.

 

Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm.

 

Dette var ved Statens Vegvesen i Kirkenes.

 

Ser ikke ut til at det er håp her oppe :(

 

Bilen var en Peugeot 206 gti og coiloversene var av merke supersport.

 

Send inn klage. Den går rett igjennom og de må godkjenne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg godkjente ta-technix settet mitt til poloen på Gjøvik Trafikkstasjon.

 

Jeg viste den med 10 cm høyde, og han som kontrollerte settet mitt nevnte i en bi settning at han syns den var høy?- Det er vell en regel som tillsier lovlig høyde på 10 eller 11 cm?

 

Men uansett, ikke noe problemer der, det tok akk 11 minutter på sekundet og få den godkjent, og ingen spørsmål.

 

Forhold til 11cm regelen under bil - Virket ikke som han brydde seg mye?

Tolkning av Tüv-dokumenter- Dette sjekket han, og smilte =)

Nummer på fjærer-

Krav til oversettelse- Han leste tuv papirene selv, og ba ikke om noen oversettelse i det hele tatt fra min side

Kontrollørens oppførsel - MEGET BRA!

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen.- Jeg så ikke at han hadde den framme en gang..

 

 

 

Min oppfattning av Gjøvik Trafikkstajon: Meget bra, og til og anbefale!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send inn klage. Den går rett igjennom og de må godkjenne bilen.

 

Hvor og hvordan er det man går frem for å klage på at den eneste personen innfor en radius på 250km som kan godkjenne et senkesett ikke har litt peiling engang?!

Han med Peugeoten måtte tilslutt kjøre over en planke som var 5 meter brei og 11x11cm, forover og bakover....

Det er det teiteste jeg har hørt, jeg kan jo ikke gjøre det engang med original høyde uten å knuse bilen...

 

Blir kvalm av mangel på kunnskap og lover......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan erfaringer har dere til sotete framruter når man skal få godkjent senkesett ?

hva er ca pris får firehjulskontroll, og godkjenning ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan erfaringer har dere til sotete framruter når man skal få godkjent senkesett ?

hva er ca pris får firehjulskontroll, og godkjenning ? :)

 

hjulstilling koster fra ca.1000-2000kr alt etter hvor man tar den. vanligvis er det rundt 1500kr.

Kontroll på BT koster ca.450kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hjulstilling koster fra ca.1000-2000kr alt etter hvor man tar den. vanligvis er det rundt 1500kr.

Kontroll på BT koster ca.450kr

 

Takker får svar, tenkte bare på hvor mye man ca bør legge i et senkesett, forhold til hva d koster å få det godkjent, da er det vell bare å bestille senk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag var jeg på risløkka trafikkstasjon for godkjenning av FK silverline X.

 

 

Forhold til 11cm regelen. Her hadde dem den treklossen. 11cm klossen, målt på langs og på tvers av bilen

 

Tüv-dokumenter var nesten OK men feil nr på fjærene foran og riktig bak.... Som igjen resulterte i at senkesette ikke ble godkjent

 

Kontrollørens oppførsel var ikke helt bra ved første samtalen(grinete,sur og negativ). Etter hvert ble det litt bedre tone, men langt ifra bra nok...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var opprinnelig på SVV Kongsvinger for å godkjenne min.

 

Audi A4 1.8TQ B6 med FK Silverline.

 

Der målte de etter 11cm, men det gikk greit da jeg heldigvis hadde det under bilen.

Alt av fjærnr, høyder osv var greit. Så ingen problemer her.

 

Var på etterkontroll på SVV Hønefoss pga. slittedekk og en ødelagt bolt i forstillingen som gjorde at Kongsvinger ikke godkjente.

På Hønefoss var de veldig skeptiske til hvordan Kongsvinger klarte å måle 11cm, for han målte til 8cm. Men de gjorde ikke noe mere med det og fikk godkjent bilen i går.

 

Mener det blir med 32cm foran og 31.5cm bak (nav til hjulbue).

 

Men dette med 11cm er en regel/lov i følge de to kontrollørene jeg var i kontakt med. Selv om TÜV papirene sier 8cm for min bil. Er ikke noe vits å krangle med dem ang. det for argumentet deres er greit nok; fartsdumper.

 

Jeg betalte forøvrig 2700kr for hjulstilling- og lysjustering på Storo. Man får det til 1100kr hos NAF, men de tar ikke senka biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viste Seaten til dama på Lillehammer for litt siden.

- prøvekjørte bilen

- Sjekket TUV papirer og merket seg nr på fjærene

- sjekket papirer fra 4hjuls kontroll

- sjekket nr på fjærer

- sjekket høyde (senter av hjul til skjermkant)

- pirket litt på ett slitt dekk

= GODKJENT

 

han bare viste meg klossen men brukte den ikke.

 

edit:

dette med soting på alle ruter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan erfaringer har dere til sotete framruter når man skal få godkjent senkesett ?

 

I Tønsberg viste jeg 306'n til fruen i fjor med sotede framruter. Sveiva de ned før jeg kjørte inn, men da settet var godkjent og jeg var på vei ut insisterte han på at jeg måtte sveive opp rutene 10cm så han fikk se om de også var sota. Da ble jeg fint nødt til å stå der og fjerne tapen viss ikke fikk jeg mangel lapp. Kjørte rett ned igjen til Bilpleie nr1 og fikk sota de på nytt. :) Fikk tipset med å sveieve ned rutene av svogeren min, han påsto at det hadde funka i Arendal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var opprinnelig på SVV Kongsvinger for å godkjenne min.

 

Audi A4 1.8TQ B6 med FK Silverline.

 

Der målte de etter 11cm, men det gikk greit da jeg heldigvis hadde det under bilen.

Alt av fjærnr, høyder osv var greit. Så ingen problemer her.

 

Var på etterkontroll på SVV Hønefoss pga. slittedekk og en ødelagt bolt i forstillingen som gjorde at Kongsvinger ikke godkjente.

På Hønefoss var de veldig skeptiske til hvordan Kongsvinger klarte å måle 11cm, for han målte til 8cm. Men de gjorde ikke noe mere med det og fikk godkjent bilen i går.

 

Mener det blir med 32cm foran og 31.5cm bak (nav til hjulbue).

 

Men dette med 11cm er en regel/lov i følge de to kontrollørene jeg var i kontakt med. Selv om TÜV papirene sier 8cm for min bil. Er ikke noe vits å krangle med dem ang. det for argumentet deres er greit nok; fartsdumper.

 

Jeg betalte forøvrig 2700kr for hjulstilling- og lysjustering på Storo. Man får det til 1100kr hos NAF, men de tar ikke senka biler.

 

Be om at de legger fram den paragrafen og loven som overprøver Tüv, be om dokumentasjon.

Da sliter de, for den har de ikke... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente golfen til samboeren min på Gjøvik trafikkstasjon her for ett par uker siden, og det gikk lekende lett:)

Det sitter tuning-art justerbart senkesett på den, som har sitti der ett års tid, så nr på fjærene fremme var borte, men han så det på fjærene bak så gikk greit.

Han oversette tuv papirene selv, så det var ingen problem. Han målte ikke under bilen, kun fra senteret på hjulet og opp til buen. Han sjekket papirer på forstillingskontroll men ikke ang lys.

Han spurte forøvrig om bilen skrapet noe, og vi sa "eehm, nei?":P (skliplata mangler, rifter i bunnpanna og subbet av en skvettlapp) :P men det gikk fint:P

Kontrollen tok nok ikke mer enn ca 15min, men papirarbeidet nok vel ca 45min.

Men kan absolutt anbefale verkstedet der. Hyggelige folk og bra service. Har hørt mye dritt om det før, men han/de jeg møtte på der var det ingenting å si på:)

Men ang den 11cm regelen, så har jeg en i familien som har begynt på verkstedet der nå, (ikke han som godkjente bilen så ikke noe familie greier der) :P - og han sier de måler opp til karosseriet på bilen! forstilling o.l kan være lavere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Be om at de legger fram den paragrafen og loven som overprøver Tüv, be om dokumentasjon.

Da sliter de, for den har de ikke... :)

Det stemmer nok. Men jeg orket ikke begynne å krangle med dem om dette. HIntet til at det står 8cm i TÜV papirene men det avblåste de tvert :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Kristiansund er det ei grav du må kjøre over. Den er nøyaktig 8cm høy! Om du kommer over den + har tuvpapirer som sier at den kan være så lav, så godkjenner de tvært. Blir spennende å se hva de sier på min da. Den ser ut som ett godt brukt skateboard under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vist bilen på gjøvik.

 

Audi A4 98" Quattro med Zito 18" felg og Ta Technix Coilovers

 

Møtte opp til avtalt tid, ettervert kom kontrolløren ut, hilste pent på ham og fikk beskjed om og kjøre opp på bukken, Det gikk jo greit, Fikk beskjed om og skru av rattlås og sette på håndbrekk, Han heiste opp bilen begynt og se litt på tuv papirene, Skjekket nummer på fjører foran og bak og at dette stemte, så tok han bare en kjapp titt under bilen, svingte hjula fram og tilbake, Målte avstand fra senter på felg og opp til hjulbue, Så skjekket han vekt fra tuv papirene opp mot vognkortet og sa at dette var greit.

Fikk med lapp og beskjed om og kjøre rundt og betale så kom han med papirene, Mens han nevnte at felgene mine så utrolig bra ut på bilen. Betalte og gikk derfra med godkjent senkesett. : cool :

 

 

Forhold til 11cm regelen under bil

Sa ingenting om dette, målte heller ingenting på avstand fra bakken og opp under bilen.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter

Sa ingenting på at de var på tysk, bare sjekka at vekta stemte opp mot vognkort.

 

Nummer på fjærer

Sjekket foran og bak.

 

Krav til oversettelse

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel

Meget bra, hyggelig litt eldre mann.

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen.

Så ikke at de hadde noen kloss der engang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble stoppa i teknisk, da corradoen min var 6 cm høy uten tuvpapirer. fant ut at den måtte være over 11 cm. det var et cobra justerbart sett fra 2004 og cobra hadde skifta eiere i 2006 og fusjonert alle pappirer. det eneste jeg hadde var en gammal reklameannonse på samme settet, hvor det stod at de skulle være tuv godkjente. dette holdt på statens vegvesen i drammen/lier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Passat 3bg

Senkesett: Raceland coilovers

Felger og dekk: 8,5x19" ET 38 m/ 225-35-19 dekk

Annet: Øyelokk

Sted: Ørsta

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt

Tolkning av Tüv-dokumenter: Ok, litt problemer med å forstå hvordan man måler første gangen.

Nummer på fjærer: Ja han sjekket og skrev ned

Krav til oversettelse: Nei

Kontrollørens oppførsel: 10/10

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ingen kloss

Andre ting: Bilen ble ikke godkjent første gangen pga. den var for lav ihht tüv. Felgene gikk gjennom. Bilen ble godkjent andre gangen etter å ha justert den opp.

Øyelokkene var ok. Trengte ikke ha de i vognkortet, men kunne gjerne ha tüvpapirene i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den 11cm regelen som alle prater om er ikke det bare en anbefalt høyde. mange biler er jo ikke så høye fra fabrikk under en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den 11cm regelen som alle prater om er ikke det bare en anbefalt høyde. mange biler er jo ikke så høye fra fabrikk under en gang.

 

Men de bilene er typegodkjente lavere en 11cm. ;) Det de bruker som motargument.

 

Har vært på en del forskjellige vegvesen stasjoner i det siste og snakket med flere kontrollører som alle i og for seg tolker regelen likt. Men jeg har enda tilgode at de viser meg hvor det står. de sier alle at de har fått skriv om det. Men står det ikke som gylden regel så har de strengt tatt ikke noe å komme med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okey. min bil forblir lav til jeg blir stoppa 11cm bakkeklaring hva er det liksom? da kan jeg kjøpe meg hilux da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kommer min lille historie.

Ble for en stund siden stoppet i teknisk,mangel på litt småtteri men hovedgreia her var jo at jeg hadde skrudd den lavere enn hva som sto i vognkortet og feil felger.

Fikk så time 1/7 på risløkka.Kjøpte meg nye MAM 11 8,5x19" ET42 felger da disse er lovlige.

Kjørte inn i hallen,og der ble høyden målt til 1cm under hva jeg har i vognkortet,dumt av meg...Da var det jo tross alt 10cm og ikke 11cm under bilen.Så det var BARE å glemme å få igjennom.Så til felgene,nei de stakk utenfor såååå mye at jeg måtte ha på skjermbreddere.Da sa jeg at felgene er innafor så hva er det dere driver med?Ble en masse diskusjon og det endte med at jeg ble småforbanna,så felgene jeg akkurat kjøpte sto det 2stk fra satans vegvesen og mente jeg ALDRI ville få godkjent på denne bilen.Men DOG hvis jeg brukte skjermbreddere.Så om jeg skal si hva jeg mener om de arrogante unggutta som jobber på risløkka så vil jeg kort og enkelt si....idioter!

 

Så i dag endte turen på gjøvik,tok turen med Mr. Frilseth oppover.Der møtte vi en hyggelig kar som var veldig imøtekommende.Høyden var nå OK i forhold til vognkort,og felgene så han slettes ingen problemer med ettersom de var innenfor de gitte mål.Så jeg måtte bare bestille time for godkjenning og få det i vognkortet,skulle ikke være noe problem det.Spurte også om øyelokk da jeg har på det,gutta på risløkka mente at det MÅTTE stå i vognkortet.Noe han gutten vår på gjøvik ikke hadde hørt om,tittet i papirene og sa "de er jo tilogmed E merket,så det kan jeg ikke forstå".Han gikk inn på kontoret og spurte der,de hadde heller ikke hørt om at det skulle stå i vognkort.Men han skulle ta opp dette på neste fellesmøte om det var tilfelle,for da var det nytt for de der oppe.

Så da er mangellappen i orden,så da gjenstår det bare en time på gjøvik for å få felgene i vognkortet(selv om det ikke er nødvendig).Når det er gjort,skal jeg dra på risløkka og tre det papiret opp i trynet på de.Såpass "drittunge" skal jeg være når de er såpass nisser der!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag på Elverum trafikkstasjon ble min bil "Ikke godkjent" grunnet for lav.

Laveste punkt målt til 8,5cm

Min onkel viste sin Touran der for drøye 2mnd siden med målt høyde på 8,3 og fikk godkjent.

 

Fikk som svar at 11cm var ett krav, gadd ikke å høre på meg engang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Audi A4 1,8Tq B7

Senkesett: SuperSport black evolution coilovers

Felger og dekk: 8,5x19" ET 35 m/ 235-35-19 dekk

Sted: Kristiansund

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Dette ble ikke nevnt. gikk etter TUV-papirene

 

Tolkning av Tüv-dokumenter: Greit nok, men var litt usikker om de fjærene jeg hadde fått stemte med oppgitt aksellast i vognkortet. Settet kan nemlig leveres i 2 utgaver og dette var beskrevet i en litt uklar tabell. Men kontrollørene tolket dokumentet til min fordel:)

 

Nummer på fjærer: Ble sjekket mot TUV-dokumentet.

 

Krav til oversettelse: Nei, dokumentet var på engelsk.

 

Kontrollørens oppførsel:9/10. Det var 3 kontrollører til stede. Ei under opplæring, en ganske streng kar som var ansvarlig og en tredje som var litt mer moderat i synet på senking. Sistnevnte var den som hjalp til å tolke TUV-dokumentet til min fordel :)

 

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Høyde fra understell til bakken ble ikke sjekket. Kun avstand fra hjulbue til senter på felg :D

 

Andre ting: Kontrolløren mente at felgene var litt langt ute, men siden felgene og dekkdim er innenfor det lovlige og at jeg kunne fremskaffe TUV om nødvendig, så anmerket han det ikke. Han ville derimot ikke skrive det inn i vognkortet siden jeg ikke hadde TUV tilgjengelig der og da. Jeg ble anbefalt å skrive ut TUV på felger og ha i bilen i tilfelle kontroll. Men alt i alt ble det en positiv opplevelse. Ser også at målene som ble skrevet inn i vognkortet er en halv cm lavere enn angitte minimums-verdier i TUV-dokumentet :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risløkka bør man styre unna... Ironisk nok så er det ikke bare utenforstående som gir dette inntrykket...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.