Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Var først 2turer i oslo før jeg dro til gjøvik

 

Jeg dro den lange veien til gjøvik, måtte justere min opp med 3-4cm i henhold til tuv pga av planken, enda det var kommet skriv på at den ikke gjaldt. Mente også at hjulene mine var for breie enda jeg var innenfor 15mm regelen og du trenger egentlig ikke å vise den, da dette er i henhold til kjøretøys forskriften. Han på biltilsynet på gjøvik tittet pã bilen og sa at alt var i orden og bare ristet på hue av di i oslo. Han prøvde den en liten tur, la over maks og svingte, det var det. Sjekket ikke noepapirer hos meg. Målte bare høyden nãr jeg sto på parkeringen. Jeg fikser alt med en gang slik atdet ikke blir noe tull sa han

 

Har du noe navn på de kontrollørene i Oslo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe navn på de kontrollørene i Oslo?

 

Skal sjekke, var en eldre herremann først og ei dame som hadde første dag etter lang sykemelding. Håper jeg har kopi av di gamle kontroll sedlene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo. Bare ett spørsmål. Ringte biltilsynet å spurte om hvor nøye de var på målet fra hjulsenter til hjulbue. Da sa han det var veldig nøye, på millimeteren. Jeg har nå drivi å justert i garasjen, for å få det til å bli nøyaktig på målet fra hjulsenter til hjulbuen. Jeg sliter med å få det nøyaktig på millimeteren. De måla jeg har nå er Forran venstre: 322,5mm, Forran høyre: 326,5mm, Bak Venstre: 324,5, Bak høyre: 322,5. Er dette godt nok? Bilen er en Audi A6 2,8 Q 98mod. Settet er ett supersport black evolution. Kravet på mål fra hjulsenter til bue er: 315mm forran, og 320 bak. Så jeg er jo innafor. Det som gjør det så tungvindt, er at jeg må ut å ta en liten kjøretur for å få det til å sige sammen til riktig høyde mellom hver justering. Så dette tar masse tid. Skal ha hjulstillingskontroll i morra, så ville ha det nogenlunde justert til det, før jeg skal godkjenne det i Tønsberg til neste uke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dem er nok nøye på at det er innafor det som er lovlig/tüv men at dem er super nøye på selve målingen vil jeg ikke si. Da jeg godkjente min så satte han tommestokken på senter og målte opp til hjulbue. Men han målte jo ikke senter for å fine ut nøyaktig hvor midten på senteret ble, tok det jo på øyemål og vinkelen på tommestokken vil jo også avgjøre, var nok neppe helt rett, han stod jo ikke med vater også. Da blir det jo fort et par mm galt. Så hadde nok ikke bekymra meg for mye at det ikke er på mm, i vognkortet mitt er det jo også skrevet inn i cm med en desimal eks. 30.5cm

og kan jo nevne at jeg plagdes mye å få det helt nøyaktig på begge sider så til slutt målte jeg på broderns bil som er orginal og var jo ikke helt likt der heller så da slo jeg meg til ro med at det ikke var på mm likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kommer man aldri til å foreta utekontroll på en 100% vannrett flate, så uansett hvor nøye de måtte være på godkjenningstidspunktet vil de ikke uten videre komme fram til det samme tallet under en kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk min VW Polo 6R godkjent på Hafslund Trafikkstasjon i Sarpsborg idag. Så lenge alt av papirer og bilen er i lovlig høyde i forhold til TUV, så er det ikke noe problem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk min VW Polo 6R godkjent på Hafslund Trafikkstasjon i Sarpsborg idag. Så lenge alt av papirer og bilen er i lovlig høyde i forhold til TUV, så er det ikke noe problem :)

 

Samt justerte lys. :)

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: A4 B5 TS

Senkesett: Tuningart et eller annet

Felger og dekk: Kjedelige 15 tommere med vinterdekk

Annet: Kikket veldig på BSR-luftfiltersatsen min, men sa ingenting på det..

Sted: Bergen (Statens Vegvesen / Fyllingsdalen)

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt

Tolkning av Tüv-dokumenter: Helt flott

Nummer på fjærer: Ja han sjekket og skrev ned

Krav til oversettelse: Nei

Kontrollørens oppførsel: 10/10 (Skulle hatt 100!! Kjempekar)

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ikke brukt!

Andre ting:

Ingen problemer med å få godkjent! Målte fra hjulbue til senter felg, men skrev ikke noe mål i vognkortet, står kun nr. på fjærer og dempere der: smil :: smil :

For øvrig samme kontrollør som jeg hadde på gamlebilen. Kjempegrei kar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen erfaringer fra svv i Lillestrøm ? Hørt mye blandet derfra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: A4 B7 Avant 2.0tdi quattro

Senkesett: H&R 45mm fjærer

Felger og dekk: 18" OEM felg med vinterdekk, måtte skru av en felg for å sjekke ET, kontrolløren skrev felgene inn i vognkort

Annet:

Sted: Egersund (Statens Vegvesen)

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt

Tolkning av Tüv-dokumenter: Helt flott

Nummer på fjærer: Ja han sjekket og skrev ned

Krav til oversettelse: Nei

Kontrollørens oppførsel: 10/10

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ikke brukt!

Andre ting: Super service, og er glad han ikke bemerket mørke ruter helt frem ;)

 

__________________

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samt justerte lys. :)

 

Fabian

 

Jeg hadde ikke justert lysa, ikke fått beskjed om det, og det ble ikke nevnt i det hele tatt på kontrollen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen kontroll av lys hos meg heller:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært en tur hos Statens Vegvesen i Drammen i dag

 

  • Forhold til 11cm regelen under bil: kjørte bilen opp på rampe, de løftet jekken til 11cm(bilen i vinterhøyde) gikk såvidt. Da jeg spurte sa han at kravet var 11, men 8 om TÜV sa det var greit
  • Tolkning av Tüv-dokumenter: Ingen problemer
  • Nummer på fjærer: Sjekket at det stemte med papirer foran, så ikke stedet nr stod bak, men var greit. Han regnet med at det var riktig siden det var sett. Dessuten så det skikkelig ut: klø :
  • Krav til oversettelse: H&R har både tysk og engelsk i samme papir
  • Kontrollørens oppførsel: Blid og hyggelig kar
  • Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ingen kloss brukt, ble spurt om jeg kom meg over "buss pute"
  • Andre ting: Godkjente ikke 235/45-17 som stod på felgene fra bilen var ny, da det bare stod 205/50-17, 225/45-17 og 235/40-18 i vognkortet:shf:

 

Kopperud ordnet papirer fra Møller, så nå blir det en tur til for å få det inn :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopperud ordnet papirer fra Møller, så nå blir det en tur til for å få det inn :(

 

Etter over en time til i "Effektivitetens høyborg" var endelig dekkene inne i vognkortet også. De brukte litt over en time på å få det enn: bh :

 

Var innom hos Billingstad denne gangen. Merkelig at det skulle ta så lang tid. Brukte en evighet på å bestemme seg om han kunne se på den, i og med at jeg ikke hadde del 2, som lå i posten. Hadde med papirer fra Harald A. Møller på at 8x17 ET 41 med 235/35-17 var godkjent på Scirocco. Alikevel måtte han bruke ca 40-45 minutter på kontoret for å godkjenne det.

 

Strengt tatt burde dette ha vært snakk om bare å sjekke at jeg hadde dimensjonen på bilen, på felgen med riktig innpress, for så bare å skrive det inn......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring fra hafslund i sarp? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man skal inn på godkjenning på senkesett osv... vil kontorlløren da sjekke evt trim osv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis man skal inn på godkjenning på senkesett osv... vil kontorlløren da sjekke evt trim osv?

 

Bare hvis du har synlig trim regner jeg med, feks: Stor eksos, Stor FMIC, Stor turbo med blåe slanger osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2 erfaringer til nå så slenger ut begge.

 

Bil: VW Touran 1.9TDI 105

Senkesett: KW V.1 Inoxline høydejusterbart senkesett

Felger og dekk: 16" felg med vinterdekk

Annet:

Sted: Førde (Statens Vegvesen) 17.11 og 13.12

 

17.11

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt

Tolkning av Tüv-dokumenter: Null problem

Nummer på fjærer: Sjekket (til han så jeg hadde feil fremme)

Krav til oversettelse: Nei

Kontrolløren(e)s oppførsel: 8/10

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ikke brukt!

Andre ting: Ikke godkjent grunnet feil fjører fremme. Fikk dermed ikke tatt hele kontrollen(?). Hjulstillingspapirer ok, kunne bruke samme papiret etter jeg hadde byttet fjærer sa de.

 

12.12/11

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt

Tolkning av Tüv-dokumenter: Null problem

Nummer på fjærer: Sjekket og notert.

Krav til oversettelse: Nei

Kontrollørens oppførsel: 5/10

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen: Ikke brukt!

Andre ting: UTROLIG NØYE og pirkete på ting, var der 3.5T!!!. Hjulstillingspapiret som jeg brukte 17/11 fikk jeg bruke "om igjen" etter fjørbytte av de forrige kontrollørene, men denne karen hadde innvendiger og var ikke fornøyd med camber på ene siden fremme. Helt utrolig dumt siden de forrige kontrollørene sa at dette var greit! Så nå er det inn igjen i løpet av mnd'en/tidlig neste år. Var og pisket Møller så de fikser ny hjulstillingskontroll gratis :P Begynner og bli lei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring fra hafslund i sarp? :)

 

Gode erfaringer med kontrollør Dimmen derfra, men også vært borti tilfeller hvor de ikke har godkjent pga helt totalt uvesentlige ting også med andre. Har kommet igjennom hver gang selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann :) får fortelle om min gode opplevelse med biltilsynet da.....ble stoppa av up med 19 tommere og maks nedjustert senkesett..fikk mangel lapp på felg og senk....dro til biltilsynet med bilen som den var...passasten er forøvrig maks 7cm klatring under som den står nå..ettermonterte xcenon i langlysa osv.. :) møtte opp på biltilsynet,og 30min senere var senk og felg godkjent i vognkort ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Passat 35i B3 sedan

Senkesett: Ta Technix justerbart

Felger: Original stålfelger med vinterdekk

Sted: Vekta i Tromsø

Diverse: sota baklykter, svamp under for å hindre at eksosen ligger på bakstillingen. Dette sa de ikke noe om.

 

Første gang jeg prøvde å godkjenne så fikk jeg påpekt at spacere kunne jeg bare glemme selv om de bare er 5mm. Jeg hadde med meg feil TUV papirer så de trodde at fram fjærene var montert bak og omvendt, dette var da min feil. De krevde 4-hjulskontroll papirer der alt var innenfor, jeg hadde litt feil spissing på ene bakhjulet, og der er det ikke justering.

 

Andre gangen jeg kom hadde jeg tatt bort spacere, tatt ny 4-hjulskontroll der alt var innenfor. og jeg hadde skaffet riktige papirer. Fikk samme karen men han hadde glemt første gangen fordi nå påpekte han ikke at fjærene er ca.7.9 og ikke 7,3 som det står i papirene, dette sa han første gangen.

 

Ellers gikk det greit og nytt vognkort er på vei.

 

-Forhold til 11cm regelen under bil : Detter har jeg ikke målt, det gjorde heller ikke de.

-Tolkning av Tüv-dokumenter : To av kontrollørene kunne ikke tysk, en kunne.

-Nummer på fjærer : Merkingen var borte på framfjærene. De ble målt med fingrene og godkjent.

-Krav til oversettelse : De mente at jeg skulle komme tilbake en annen dag når det var en som kunne tysk der.

-Kontrollørens oppførsel : hyggelig og forklarte alt.

-Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen. : dette ble ikke gjort eller nevnt

-Andre ting : Bilen ble godkjent selv om bilen den var 10mm høyere på den ene siden bak en andre siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var få fikk godkjent mitt KW understell på min A6 avant 04 mod ved ålesund trafikkstasjon. Dette gikk over all forventning, var ikke inne i stort mer en 30-40min så var alt klart, karen som gjorde jobbet var blid å hyggelig å jeg gikk bare runt å gliste for meg selv.

 

Opp i det hele fikk jeg også beskjed om at regelen på 11cm klaring til bilens laveste faste punkt, var endret til 8 cm. Helt ufattelig at det kan gå i bileiernes fordel noen gang.

 

Tuv papirer gikk også glatt igjennom, ikke et spørsmål fikk jeg.

 

Så jeg må virkelig si jeg er storfornøyd med servicen på ålesund trafikkstasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en -90 Passat g60 Syncro som det lå inne mangellapp på Senk, xenon, eksos, opphengskule og oljelekk motor.

 

bytta pærer, (var forøvrig e-merkede xenon-look pærer, som jeg trodde var lovlig?) men jeg kjører ikke med de uansett.

stappa på universal bakpotte (siden orginal til syncro var vanskelig å oppdrive)

Senkesettet var for lavt bak da han var inne på første teknisk, men siden papirene forsåvidt var innfor så justerte jeg ikke en drit.

Motor lekker ikke olje, bruker ikke olje engang, så vet ikke hvor de har det fra, men jeg vaskan så var det greit.

Opphengskule ble bare strammet til, og i samme sleng bytta jeg hjullager.

 

Fikk da godkjent på Forus (Var i hamartraktene den ikke ble godkjent), Var ganske mye gærnt med bilen da den ble levert inn også, men de så de bortifra, fikk bare kommentar om at oljelekken og lysjustering bør fikses før EU-kontrollen (fjernlys lyser opp skyene) forstår enda ikke hvor de har denne oljelakkasjen fra, men det er greit da de godkjente det.

 

 

Alt i alt fikk jeg godkjent senk uten noen store problemer, hverken 11, eller 8 cm klaring ble målt. på svendsen eksos fikk de ikke løftebukken under kanalen bak, så lav er den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor lang tid det kan gå fra en tar 4hjulskontroll til en må godkjenne senk?

 

Har tatt hjulstilling og lyskontroll men har aldri rotet meg til å få dette skrevet inn.. noen erfaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.