Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Bil: 2002 audi a4 tdi

Senkesett: H&R senkefjærer 40mm-35mm

Felger: Orginale audi felger 16" 195/65-15

Sted: Kristiansund Trafikkstasjon

Kontrollør: Kofoed

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll, vognkort del 1 og del 2.

 

Godkjenning av senk:

Kontrolløren skrev ned numre på fjærer,målte diameter på de (?) og tok bilder.

 

Godkjenning av felger:

Ble ikke nevnt, siden jeg hadde orginal felger.

 

Forhold til 11cm/8cm regelen under bil:

bilen var 7.2 cm på det laveste punktet, pratet meg litt bort å ble enige om at den gikk igjennom : rock :

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problemer.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Kjempe fin oppførsel, litt småkresen til tider, dro av med og avslutte samtalen med og snakke om han nyinnkjøpte sykkel :)!

 

Andre ting:

 

Tid : ca 20 min fra da jeg kom inn med bilen på bukken,

gikk overraskende bra og godkjenne denne gang:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag vært og fått godkjent bruksbilen.

 

Utgangspunktet var EU godkjenning med pkt 9 som mangel. Fikk deretter diskutert meg frem til at pkt 9 mangel kan overføres til kontrollseddel i påvente av time for teknisk kontroll. Stilte med TÜV fra Eibach og Borbet, men sistnevnte var uinteressant pga hjulene er ikke noe overkill på ene eller andre måten, så de hadde han ikke behov for å skrive inn i vognkortet som alternativ.

 

Kontrollen ble i Drammen pga tidspress. Tok ca 15 min med godkjenningen og sjekke referanser foran og bak (kun på ene siden), venting for saksbehandling/kvittering kontrollseddel 35-40 minutter. Burde hatt med vognkort del 2 også, for å få et midlertidig der og da. Må innom senere og gjøre dette, enn så lenge fikk jeg med en utskrift fra AutoSys eller så.

 

Alt i alt: med papirer på ting går det greit og kjapt. Ingen non-sense.

 

[spoiler=Standardinfo]Senkesett: Eibach Sport line 50/35

Felger: Borbet A, 7x15 med 195/45 dekk, ET for BMW behøvde vi ikke snakke så mye om!

Sted: Drammen Trafikkstasjon

Kontrollør: Audun

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll, vognkort del 1.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godkjente Bilstein understell hos Biltilsynet i Bergen i morges. Var litt nysgjerrig på hvordan det kom til å gå. Biltilsynet her i Bergen har slitt med et par småkonger som lagde mye støy og jeg husker det ble et helsikes styr da jeg prøvde å få godkjent 17" og Jamex understell på en Golf.

 

Heldigvis har tidene forandret seg, bortsett fra lang kø og mye venting var det rett frem.

 

Audi B7 A4 2.0 TQ

Bilstein B12 dempere og fjærer (var bare interessert i fjærene, og førte dem opp som Eibach fjærer i vognkortet)

Senket 50 mm, han var ikke interessert i bakkeklaring.

Kommenterte felgene (OZ superlegs) og førte dem og dekkdimensjon opp i vognkort. Han likte at de har bredde og et støpt inn, og snakket om at det var fint å se noe annet enn billige kopifelger.

 

Hadde med fersk hjulstilling og TUV. Bilen er nettopp EU godkjent uten bemerkninger, så jeg forklarte at verkstedet visste jeg skulle vise bilen for å få det i vognkortet. Det var ikke helt sant, verkstedet brydde seg ikke med det fordi det "var ordentlige greier".

 

Glad jeg hadde god tid, hadde time 0830 og var ikke ferdig før nærmere 1100.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2013 VW Passat 1,4 Tsi STV

Senkesett: H&R 40mm senkefjærer

Felger: 8,5x20 ET 48 med 235/30-20 Falken dekk.

Sted: Orkdal Trafikkstasjon, Orkanger.

Kontrollør: Aner ikke. Hyggelig fyr.

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll og bekreftelse på utført lysjustering

 

Godkjenning av senk:

Ville først ha en prøvetur for å sjekke at ingentig subbet. Deretter inn i hallen. Kontrolløren skrev ned numre på fjærer, og tok bilder. Høyde fra hjulnav til skjermkant ble målt.

 

Godkjenning av felger:

Han sa at så lenge rulleomkrets(+-5%) og ET(+-15mm) er ok så trenger man strengt tatt ikke å ha det skrevet i vognkortet, men gjorde det uansett. :)

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problemer. Sjekket bare på en side av bilen.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Stille og rolig fyr.

 

Andre ting:

Hadde time kl 13.00. Var ferdig kl 14.10. Ingen kø og venting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2007 VW Caddy

Senkesett: Vmaxx coilovers

Felger: 8x18ET 48 med 225/40-18

Sted: Gjøvik trafikkstasjon, Hunndalen

Kontrollør: Smilte aldri og var ikke i det pratsomme hjørnet, men var aldri ufin og sa vel ikke stort mere enn Hei/hade.

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll og bekreftelse på utført lysjustering, papirer på felg og tuv papirer på hva som er godkjent på VW Caddy

 

Hadde time 13.00, var der 12.30 og meldte min ankomst med det resultat at han begynnte kontrollen med engang :)

 

Ingen tegn på 11/8cm klossen, dog så skal det sies at traversløfteren stakk vel rundt 6cm over bukken, så de bruker vel den som måle instrument.

 

Fyren gikk rundt bilen i 1time og så på papirer, iherdige forsøk på å få fyren til å prate litt mens han holdt på. Nullsvar og ikke ett smil å se under hele besøket. Måtte faktisk minne han på å levere tilbake alle papirene mine, da han helt glemte at de lå på hylla i hallen.

 

Felger gikk greit, tittet på TUV papirene som fulgte med felgene og konstanterte at offsettet ble 1mm feil, noe han tydeligvis likte. Han tittet aldri på de 25sidene jeg hadde printet ut på aktuelle dimensjoner for VW Caddy.

 

Han tok mål av fjørenes tykkelse, telte vindinger og sjekket numrene. Målte aldri avstanden fra senter bolt til underste fjørskål, men valgte å måle senternav til skjerm.

 

Alt i alt så gikk det greit og jeg tror det var rett valg å droppe jessheim/risløkka til fordel for Gjøvik :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elverum trafikk stasjon.

Skoda superb 09 med H&R senkefjærer 40mm ca

Godkjent:)

Forhold til 11cm regelen under bil, : sjekket ikke noe høyde under bil.

Tolkning av Tüv-dokumenter: leste i noen minutter

Nummer på fjærer: sjekket nummer på 1 fjær foran og 1 bak. pluss at di ikke var løse ved hjul i lufta

Krav til oversettelse : nei

Kontrollørens oppførsel: veldig hyggelig

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen. : Nei

Andre ting: alt tok ca 1 time tilsammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2010 Audi A5 2l tfsi quattro

Senkesett: H&R 35mm senkefjærer

Felger: 9x20 ET 29 med 265/30-20 Michelin dekk.

Sted: Jessheim Trafikkstasjon.

Kontrollør: Husker ikke, men en meget hyggelig fyr.

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll.

 

Godkjenning av senk:

Startet meg å gå igjennom alle papirene, spurte meg om lysene var regulert. Svarte at verkstedet hadde sagt jeg de var i orden, så jeg ikke trengte å justere de. Det holt for han:) Så sjekket han raskt over at fjærene hadde samme skrift som i papirene og målte høyde fra hjulnav til skjermkant. Tok en rask tur ute på plassen for å sjekke at alt satt som det skal.

 

Godkjenning av felger:

Jeg sa bilen ble levert originalt med felgene fra fabrikk og han så at dekkbredden var den samme som står inni døra på bilen. Han mente at jeg strengt talt ikke trengte å godkjenne disse, men fant felgenes ET, bredde og størrelse og skrev det inn i vognkortet.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problemer. Sjekket venstre side foran og høyre bak.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Veldig hyggelig fyr som skravla og fleipa.

 

Andre ting:

Time kl 11:30 og ferdig litt før 12:30 Ingen kø og venting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal inn og godkjenne HR kit på RS2'en. Er det et krav til hvor nylig 4-hjulskontrollen skal være? Den ble tatt rett etter kittet ble montert, men har vært noen mnd i utlandet på jobb.

 

Legger inn resultatet her:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontrollen skal være nyere enn 3 mnd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontrollen skal være nyere enn 3 mnd

 

Står dette nedskrevet noe sted da? Jeg viste fram med 8mnd gammel kontroll og det var 0 problem på Gjøvik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt mail til SVV om dette før.

 

Hei.

Hjulstillingskontroll fra juni i fjor skal gå bra.

Det viktige i tilfeller der det legges frem eldre hjulstillingsutskrifter blir om det er sansynlig at kontrollen er utført etter at fjærpakken er montert.

Hjulstillingskontrollen som er over ett år gamle aksepteres derimot ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risløkka trafikkstasjon, Oslo

 

Medbrakte papirer: TÜV og firehjulskontroll

 

Tok en snau time. Målte avstand fra skjermkant til hjulnav og tok bilder av fjærene. Finito.

 

Jeg spurte også om å få felgene i vognkort. Dette gjaldt noen OZ Racing 8x18 ET37 med 225/40-18. Kontrolløren sa at det ikke var nødvendig, og at de uansett måtte ha papirer på at felgen er godkjent fra Audi til å kunne brukes på bilen(wtf?).

Med andre ord fikk jeg ikke felgene inn i vognkort, og jeg synes det samtidig er rart at de ikke kan godkjenne felgene men allikevel si at jeg ikke vil få noen reaksjon på disse ved en eventuell kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Leser igjennom denne tråden da jeg skal må inn til godkjenning av min skoda octavia med hr type 2 justerbart.

Har ikke målt noe høyder, men det er rundt 2-3 cm fra hjul til hjulbuen nå (originale 16"vinter), usikker på hvordan dette skulle måles. Fant ikke ut hvordan en måler dette, akkurat papirene fra h&r lett å forstå der..

 

Har hjulstillingpapirer, men det er noen røde felt der, men ser det har gått greit for enkelte.

MEN har ingen justering av lysene (xenon med automatisk nivåregulering)

 

Bør jeg gjerne ta EU-kontrollen først, få eventuell ok på lys så ta mangelkontrollen på tilsynet?

Og bør jeg gjerne velge å utføre kontrollen på Voss over Bergen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å justere xenon så må du ha vagcom også.. aktivere justering i vagcom så skrur du på skruene på lyktene og så trykk ferdig i vagcom. evt juster først trykk aktivering og ferdig etterpå i vagcom på en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_20131205_015924.jpg

 

Om jeg har 33cm foran og 34cm bak, må jeg da skru den ned for å få dette godkjent?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Om jeg har 33cm foran og 34cm bak, må jeg da skru den ned for å få dette godkjent?

 

Regner med at det er senteravstanden (senter av nav til hjulbuekant) du sikter til pga tallene du oppgir.

Nei, senteravstanden er en minimumsavstand. MIN 320-330mm foran og MIN 320-330mm bak (avhengig av hvilken biltype du har). Har du en Octavia eller Leon, så er du i grenseland for og måtte skru OPP foran.

Husk at du må måle høyde på flatmark og komprimert fjærbein (helst kjørt en liten tur) etter du har justert for å få riktig målt høyde.

 

Hei.

Leser igjennom denne tråden da jeg skal må inn til godkjenning av min skoda octavia med hr type 2 justerbart.

Har ikke målt noe høyder, men det er rundt 2-3 cm fra hjul til hjulbuen nå (originale 16"vinter), usikker på hvordan dette skulle måles. Fant ikke ut hvordan en måler dette, akkurat papirene fra h&r lett å forstå der..Har hjulstillingpapirer, men det er noen røde felt der, men ser det har gått greit for enkelte.

MEN har ingen justering av lysene (xenon med automatisk nivåregulering)

 

Bør jeg gjerne ta EU-kontrollen først, få eventuell ok på lys så ta mangelkontrollen på tilsynet?

Og bør jeg gjerne velge å utføre kontrollen på Voss over Bergen?

 

Det man gjerne måler er senteravstand fra nav til underkant på hjulbue

hubtoguard1_lg.jpg

og MIN-lengde på gjengeparti på undersiden av mutter på fjærbeinet.

8242010_173059.jpg

 

Begge krav skal være innenfor verdier oppgitt i papirene fra TÜV.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Risløkka trafikkstasjon, Oslo

 

Medbrakte papirer: TÜV og firehjulskontroll

 

Tok en snau time. Målte avstand fra skjermkant til hjulnav og tok bilder av fjærene. Finito.

 

Jeg spurte også om å få felgene i vognkort. Dette gjaldt noen OZ Racing 8x18 ET37 med 225/40-18. Kontrolløren sa at det ikke var nødvendig, og at de uansett måtte ha papirer på at felgen er godkjent fra Audi til å kunne brukes på bilen(wtf?).

Med andre ord fikk jeg ikke felgene inn i vognkort, og jeg synes det samtidig er rart at de ikke kan godkjenne felgene men allikevel si at jeg ikke vil få noen reaksjon på disse ved en eventuell kontroll.

 

Vil tro de mente at skal du ha felgene i vognkortet, så må de være typegodkjente. Senkesett kan føres i vognkortet da de er godkjent av TÜV til bruk på den og den spesifikke bilen. Men du kan selvfølgelig bruke ikke-typegodkjente felger på bilen så lenge de oppfyller kravene (ET, rulleomkrets, klaring osv.) til kjøretøyforskriften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er senteravstanden (senter av nav til hjulbuekant) du sikter til pga tallene du oppgir.

Nei, senteravstanden er en minimumsavstand. MIN 320-330mm foran og MIN 320-330mm bak (avhengig av hvilken biltype du har). Har du en Octavia eller Leon, så er du i grenseland for og måtte skru OPP foran.

Husk at du må måle høyde på flatmark og komprimert fjærbein (helst kjørt en liten tur) etter du har justert for å få riktig målt høyde.

 

 

Ok, så den kan være maks senket ved 320 foran og 330 bak? Hvor høy kan jeg ha den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så den kan være maks senket ved 320 foran og 330 bak? Hvor høy kan jeg ha den?

 

MAX-høyden begrenses av den øverste tabellen - avstand fra justeringsmutter til nærmeste festeskrue foran, og avstand mellom kontaktpunkt på bilen til justeringsmutteren på fjæra bak. Det skal følge med en skisse til settet på hvor målene skal tas.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet på Risløkka

 

Papirer: TÜV (ikke oversatt fra tysk) og firehjulskontroll

 

Tok rett over en times tid, fikk ikke med meg så mye av hva de gjorde da jeg fikk en telefon og måtte gå ut. men de målte om lysene var rett justert før jeg gikk. De retta også på lysa, da de ikke var justert. Senkesettet gikk rett igjennom, men jeg fikk mangellapp for LED-parklys og øyelokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro de mente at skal du ha felgene i vognkortet, så må de være typegodkjente. Senkesett kan føres i vognkortet da de er godkjent av TÜV til bruk på den og den spesifikke bilen. Men du kan selvfølgelig bruke ikke-typegodkjente felger på bilen så lenge de oppfyller kravene (ET, rulleomkrets, klaring osv.) til kjøretøyforskriften.

Vel, det var iallefall ikke det kontrolløren sa. De måtte være godkjente fra Audi, sa hun, så da tenkte jeg det hadde kommet nye regler rundt dette uten at jeg hadde fått det med meg.

Spiller egentlig ingen rolle heller, da man må ha cm-tykkelser på spacere både foran og bak for at det ikke skal bli trillebår-stil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristiansand trafikkstasjon,.

 

Godkjenning av et Eibach Pro sett.

Ble retur etter et knappt minutt, de var overhodet ikke intressert i TUV pappirer på tysk. Prøvde å argumentere, men jeg ga opp. Fikk istedet mangel-lapp på ikke godkjennt senkesett.

 

Reiste til Arendal trafikkstasjon, de så ikke dette på som noe problem. Men i og med at det nå var opprettet sak fra krs, ville de ikke "overprøve" krs.

 

Visa endte med at jeg fikk oversatt pappirer av en godkjennt oversetter jeg kjenner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rune Wilthil; ganske utrolig det kan være så stor forskjell på det som en skulle tro var en rutine oppgave med ganske klarer protokoller.

 

:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har papirer til bilstein dempere? ''S4 C4''

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal godkjenne min touran med justerbart og lurer på om noe har erfaring med godkjenning i Hønefoss eller Drammen? Veit ikke helt hvor jeg skal bestille time enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.