Godkjent senkesettet? - Gi oss dine erfaringer med Statens Vegvesen HER.

Anbefalte innlegg

Da har jeg vært nede i Drøbak for å godkjenne GTI'en.

 

- 2013 Polo GTI

- KM. stand: 354km

- H&R Monotube LOW version.

 


  • Forhold til 11cm regelen under bil - Uvesentlig, da papirene ikke sa noe om frihøyde, og jeg på forhånd hadde vært i dialog med ombyggingsseksjonen i SVV rundt akkurat dette.
  • Tolkning av Tüv-dokumenter - Som alltid, utrolig viktig.
  • Nummer på fjærer - Også utrolig viktig. Her hadde jeg satt i fjærene slik at man så de tydelig utenfra, dette er stjerne i boka hos SVV.
  • Krav til oversettelse - Uvesentlig.
  • Kontrollørens oppførsel - Veldig hyggelig, spurte hvor jeg hadde målt fra og til, og målte på samme sted som jeg hadde gjort. Dette var jo også ihht. monteringsanvisningen i settet.
  • Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen. - Ikke utført.
  • Andre ting - Det ble kommentert at frihøyden ikke var tilstrekkelig, men at dialogen med ombyggingsseksjonen gjorde at dette ikke var noe tema. Det ble også kommentert at bunnplata var tatt vekk, men det var ikke noe problem. Jeg hadde også lagt ved alt av papirer, både monteringsanvisning, stemplet hjulstillingspapir, TÜV-dokumenter, retningslinjer ved godkjenning av senkesett, retningslinjer ved hjulstillingskontroll på den aktuelle bilmodellen og dialogen med ombyggingsseksjonen.

 

Kontrollen ble gjennomført meget profesjonelt og ryddig. Hendelsesforløpet var følgende:

 

- Kjørte inn i kontrollhallen.

- Kontrollør sjekket at krevde papirer var der.

- Lyskontroll. Her var den ene lampa litt høyt justert, men jeg fikk justere den ned på stedet.

- Prøvekjøring, for å høre etter ulyder og subbing.

- Avlesning av numre på fjører.

- Måling fra senter av nav til hjulbue.

- Måling av innjusteringer foran og bak.

- Kjørte ut av kontrollhallen.

 

I skranken fikk jeg midlertidig vognkort og en utskrift fra AutoSYS med hensyn til godkjent ombygging, da jeg fikk beskjed om at kontrollører på utekontroller kan være "litt vel pirkete". :)

 

Alt i alt veldig fornøyd, og som kontrolløren sa: Hadde alle kommet inn med bilen med en gang settet var påmontert hadde det aldri vært noe problem. Når settet har sittet på bil i fem år før det blir godkjent er det ofte vanskelig med avlesning av numre osv. Han sa også at H&R-settet var noe av det mest behagelige han hadde prøvd.

 

8463840323_ab8f55cb62.jpg

photo by fabianrosenberg, on Flickr

8463835497_5cfc818302.jpg

photo by fabianrosenberg, on Flickr

8463824661_9c2393caea.jpg

photo by fabianrosenberg, on Flickr

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare som en liten fotnote til den 11-cm regelen.. Den ble vel opphevet for et år eller to siden, og byttet ut med det som normalt står i tuv-papirene, 8cm til faste objekter (hjuloppheng osv) og 7cm til myke objekter (plastdeksler/fangere osv). Er en egen tråd om det innpå her en plass :)

 

Edit:

I oppdaterte tyske retningslinjer for godkjenning av endringer på hjuloppheng benyttes det nå en laveste grense for bakkeklaring på 8 cm, denne grensen blir det også referert til i attester (for eksempel Teilgutachten fra TÜV). I de tyske retningslinjene påpekes det at vitale deler som bremserør og drivstoffrør ikke kan være laveste punkt. Dersom laveste punkt er elastisk eller elastisk opphengt er 7 cm oppgitt som laveste anbefalte høyde, med mindre lavere høyde leveres av kjøretøyfabrikanten.

 

http://forum.vacn.no/showthread.php?222065-Justering-spesifisering-av-av-regler-om-senking-og-felger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare som en liten fotnote til den 11-cm regelen.. Den ble vel opphevet for et år eller to siden, og byttet ut med det som normalt står i tuv-papirene, 8cm til faste objekter (hjuloppheng osv) og 7cm til myke objekter (plastdeksler/fangere osv). Er en egen tråd om det innpå her en plass :)

 

Edit:

 

 

http://forum.vacn.no/showthread.php?222065-Justering-spesifisering-av-av-regler-om-senking-og-felger

 

Det er helt korrekt, OM ikke annet er oppgitt.

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lov å stillie spørsmål i denne tråden da? (kan slettes hvis ikke)

Skal inn på full teknisk med min vw caddy mk1 i kristiansund 4 mars, og i den anleding er det montert coilovers.

 

Hva er kravet på "nav til hjulbue", de ser ikke på hvor mange mm det er fra dekk til hjulbue feks?

Og er det 7cm til laveste punkt jeg kan gå ut ifra som nevnt over? Aner ikke hva som står på tuv papirene for det står jo på tysk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Golf

Sted Hønefoss trafikk stasjon

 

Å få selve senkesettet mitt var null problem. men det som jeg reagerte på var de gikk rundt hele bilen og titta etter feil, fikk merkelig nok ikke feil på sotinga og us modulene: rock : var en bærekule som hadde blitt litt gåen, så greit nok det, at jeg da må ta ny forstillings kontroll når det er byttet, men det jeg lurer på er det normalt at de går rundt resten av bilen når de skal kun godkjenne senkesett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2001 Golf V6 4Motion

Sted: Gjøvik traffikstasjon

Kmstand: 174000 km

Senkesett: Supersport black evolution coilovers

 

Tok bilder av bilen i 4 forskellige vinkler. Bilder av alle fjører, bilde av km.stand, bilder av innfestning bak "4Motion". Skrev inn høyde fra nav til fremskjerm. Slik at ved en eventuell kontroll, så har dem alt dokumentert.

Meget hyggelig og oppegående inspektør som gjorde alt etter boka. Så nå venter jeg bare på at bankterminalen er oppe å nikker. så jeg får betalt 490,-

 

Annet: Overså to bakdekk som var langt unna min.krav til slitasje. Sa bare at det er dyrt å kjøre med ujustert bakstilling :)

 

Ryddig og enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke finne noe info på vegvesenet sine sider.

Hva koster det å få det godkjent?

Og hva skjer hvis de ikke godkjenner, pga feil høyde f.eks, er det da en frist på 4 uker eller noe på å rette opp og få den godkjent?

Koster det noe ved ikke godkjent eller det kun innskriving i vognkort som koster?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visningstime koster 490,- Bilen burde være høyere en 11cm. Lik høyde på fremhjulene og lik bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11cm Kristian? Sikker på at det ikke er 8cm da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke finne noe info på vegvesenet sine sider.

Hva koster det å få det godkjent?

Og hva skjer hvis de ikke godkjenner, pga feil høyde f.eks, er det da en frist på 4 uker eller noe på å rette opp og få den godkjent?

Koster det noe ved ikke godkjent eller det kun innskriving i vognkort som koster?

 

jeg var akkurat å prøvde å godkjenne min bil. endte med mangel lapp på for lav bil min var 7 på gjenger og skulle være 8cm.

måtte betale for time og fikk 3 uker på meg til å komme tilbake.

må også nevne at føre dem begynte å sjekke senkesettet så ga dem meg mangellapp på xenon i fjernlys!

 

skrudde bilen opp 1 cm og kom tilbake 2 uker senere da målte han plutselig at bilen var 10cm på gjengen. så nå er det skrevet i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve å få utsettelse på timen min da, ene foringen til bærearmen var gåen, så ene verdien er utenfor godkjent verdi fra 4hjulskontrollen. Rekker ikke skaffe polyforinger før visning.

Takker for info :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visningstime koster 490,- Bilen burde være høyere en 11cm. Lik høyde på fremhjulene og lik bak.

 

Bil skal være innstillt etter hva som står i tuv-papirene, 11cm finnes ikke og har aldri fantes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere har sikkert rett. Jeg nevnte det under visning og da sa han ja. Men Håkon, du har nok helt rett. Det høres jo rett ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 1995 Audi S6 C4 Avant 2.2TQ

Senkesett: Eibach 35mm senkefjærer

Felger: 16" ET 45 med 205/55R16 dekk (vinterhjul)

Sted: Elverum Trafikkstasjon

Kontrollør: Oppført som AS på kontrollseddelen, signatur er uleselig

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll og bekreftelse på utført lysjustering

 

Godkjenning av senk:

Kontrolløren skrev ned numre på fjærer, og tok bilder. Høyde fra hjulnav til skjermkant ble målt. Alle papirer var greie bortsett fra firehjulskontrollen. Kontrolløren hengte seg opp i at skiltnummer ikke sto på firehjulskontroll-papiret, og at camber foran var utenfor spesifikasjonene. Dette resulterte i at fjærene ikke ble godkjent.

 

Godkjenning av felger:

Ble ikke nevnt, orginal dekkdimensjon er ifølge vognkort 245/40R17.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problemer.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Helt grei.

 

Andre ting:

Måtte åpne panseret for at kontrolløren skulle lese av chassinummer (sikkert også for at han skulle se etter trim og/eller uorginale deler). Fjærene ble som sagt ikke godkjent i første omgang, pga. for dårlig utfylt firehjulskontrollskjema og avvik på camberverdi. Viste seg at det var tatt utgangspunkt i feil spesifikasjoner ved firehjulskontrollen hos NAF Tynset. Jeg fikk tatt en ny firehjulskontroll på samme sted, hvor de tok utgangspunkt i spesifikasjonene for S4/S6 med sportsunderstell. Da var alle verdier innenfor det de skulle være. Dro så tilbake til Elverum trafikkstasjon på en tirsdag (da har de drop-in) med nytt firehjulskontroll skjema som var bedre utfylt, og med korrekte verdier. Da var godkjenningen i orden. Måtte bare betale første gangen jeg var innom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ett kjapt spørsmål. Orker ikke å lese igjennom alle inleggene, så skal fatte meg i korthet. Er på vei til å godkjenne coilovers på en Caddy. Har stillt inn bilen på høyden som er godkjent i TUV papirene i henhold til senter nav - hjulbue. Men det jeg oppdaget nå er jo det at bilen er 1,5-2cm for lav i henhold til målene på senter bolt fjørbein til underkant fjørskål forran. Hvem av disse målene er de som blir sjekket? Har rundt 9cm under bilen nå, så skal bare kappe litt i webasto eksosen for å være sikker på å gå klar av en eventuell kloss ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ett kjapt spørsmål. Orker ikke å lese igjennom alle inleggene, så skal fatte meg i korthet. Er på vei til å godkjenne coilovers på en Caddy. Har stillt inn bilen på høyden som er godkjent i TUV papirene i henhold til senter nav - hjulbue. Men det jeg oppdaget nå er jo det at bilen er 1,5-2cm for lav i henhold til målene på senter bolt fjørbein til underkant fjørskål forran. Hvem av disse målene er de som blir sjekket? Har rundt 9cm under bilen nå, så skal bare kappe litt i webasto eksosen for å være sikker på å gå klar av en eventuell kloss ;)

 

stilles inn til det som står i tuv. altså målt på demperen. jeg stilte inn etter hjulbue, og da ble den 2 cm for høy iforhold til det som skulle være på demperen. Den ble ikke godkjent. måtte senke 2 cm og dra på ny kontroll. så uansett er det det som står i tuv papirene som gjelder!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det står jo to forskjellige målemetoder i TUV papirene og høyde differansen på disse to er nesten 2cm, så da er jo spørsmålet mitt fortsatt ubesvart. Men får heller ringe de, er nok lettere det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil- Golf IV 2001

Sted- Lillehammer

Tolkning av Tüv-dokumenter- Målte avstand fra senter nav til skjermbue

Nummer på fjærer- Ja

Krav til oversettelse- Nei

Kontrollørens oppførsel- Ok

Bruk av 11cm klossen, målt på langs eller tvers av bilen - Ja denne ble hivd på foran bilen før den ble kjørt opp på løftebukken

Andre ting- Sjekket papirer for 4-hjulskontroll og lys justering som var OK - Ble godkjent med justerbart senkesett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2007 VW Touran 1,9 TDI Highline

 

Senk: H&R 35mm senkefjærer.

 

Felger: 7,5x18" ET49 VW Omanyt (OEM)

Dekkdimmensjon: 225/40R18

 

Trafikkstasjon: Arendal

Kontrollør: O.T. (signatur uleselig).

 

Papirer: TÜV-papirer (på tysk) og utskrift fra 4-hjulskontroll med alle mål og hidden "grønne" (dvs. innenfor fabrikkens toleranse).

 

Godkjenning av senk: Kontrollør sjekket og fotograferte nummer på ei fjær foran og ei fjær bak. Godkjent uten spørsmål.

 

Godkjenning av dekk/felg: Kontrollør tok bilde av hidden på felgen og dekkdeimmensjon. Innskrevet som godkjent alternativ dekkdimmensjon.

 

Forhold til 11cm regelen under bil: Ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter: Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer: Ingen problemer.

 

Krav til oversettelse: Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel: Ganske grei. Kom med en personlig ytring om senking med det han karakteriserte som "piratfjærer" kontra OEM-produkter som han burde holdt seg for god til. Ut over det, var det en helt grei opplevelse å godkjenne senk på Arendal trafikkstasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: Audi A4 1.9 TDI Quattro B6/8E - 2004 mod

Senkesett: H&R 45mm (med Bilstein B8 sprint dempere)

Felger: Rial Daytona Race 8,5x19 ET 30 med 225/35R19 Goodyear Assymetric 2

Sted: Gjøvik Trafikkstasjon

Kontrollør: Åge Ensrud

Dokumenter: TÜV på H&R fjører, TÜV på Rial Daytona Race felgene, papirer på firhjulskontroll og bekreftelse på utført lysjustering.

 

Godkjenning av senk:

Ingenting spesielt, jekka opp bilen og leste av nummer på fjørene. Testkøyrde bilen, og sjekka at det ikkje subba noke.

 

Godkjenning av felger:

Ingenting spesielt.

 

Forhold til 11cm regelen under bil:

Ikkje nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problemer.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Helt grei.

 

Andre ting:

Han åpna panseret, usikker på kva han sjekka der.

 

[ATTACH=CONFIG]197394[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]197396[/ATTACH]

2013-05-10 09.51.52.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han sjekka i hvertfall chassi nr på min forrige bil. Dog nyere biler er jo dette i ruta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte idag til svv for og forhøre meg litt om senk på bil å hva du kan å ikke kan, fikk da svar påmdette; 11 cm regel var gammel og den var gått ut for en stund siden og nu var det minimun 8cm. Men ellers var det akkurat det samme som blir snakket om her. Altså ha alt av tuv papirer i orden og dem må du ha vist ikke er det ikke vits og komme, det gjelder det samme for 4hjulskontroll. Ellers så måtte du jo forholde deg til det som står i tuv papiran, kan du ikke gå ned til 8cm så kan du ikke det rett og slett, følg papirene så blir nokk det meste godkjent:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 2004 Golf V 1.9 TDI DSG

Senkesett: Supersport Black Evolution justerbart

Felger: Orginale VW felger 15" 195/65-15

Sted: Kristiansund Trafikkstasjon

Kontrollør: Uleselig

Dokumenter: TÜV, papirer på firhjulskontroll, vognkort del 1 og del 2.

 

Godkjenning av senk:

Kontrolløren skrev ned numre på fjærer, og tok bilder. Høyde fra hjulnav til skjermkant ble målt. Ble også informert om diverse mansjenter og annet som kanskje må skiftest en gang i fremtiden

 

Godkjenning av felger:

Ble ikke nevnt, siden jeg hadde orginal felger.

 

Forhold til 11cm/8cm regelen under bil:

Ikke nevnt.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Ingen problemer.

 

Nummer på fjærer:

Ingen problemer.

 

Krav til oversettelse:

Ingen.

 

Kontrollørens oppførsel:

Kjempe grei kar! Snakket og spøkte en god del. Ingenting å utsette på!

 

Andre ting:

Hele kontrollen tok ca en halvtime og det var ingen problemer underveis!

Hadde heller ikke godkjent "krav" i hjulstillingskontrollen, da dette var på rødt på noen plasser, men dette ble ikke nevnt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var og godkjente h/r senkefjører 35/35 på min a4 b5 på Hafslund trafikkstasjon 22april.

Det var et reint hel****e.

 

Han målte først fra navet og opp til skjermen, så heiset han opp gjekken 11cm på tvers av løftebukken og begynte å skyve den bakover. Den traff noen eksosklemmer underveis. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte snu litt på klemmene fordi det så ikke bra ut når dem ikke var rette, så jeg fikk låne verktøy der og skrudde mens han gikk og målte videre og sjekket om numrene på fjørene stemte med tuvpapirene. Han konkluderte med at bilen min var 5mm for lav og at dette ikke var godkjent. Men etter mye diskutering så skulle han la det gå gjennom. Etter det begynte han å sjekke HELE bilen for feil. Sjekket hjul-lagre, alle forstillingsarmene, drivknuter, mansjettene, mønsterdybde, slitasje på bremser. Pluss at han måtte ut og prøvekjøre bilen til slutt.

 

Han trengte tuv-papirer, firehjulsmåling, kvittering for lysjustering.

 

Han brydde seg ikke/la ikke merke til effektanlegg og 3"downpipe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bil: 1998 Audi A4 Quattro

Senkesett: Ta-Technix

Felger: Noen 18" BBS's med slitte dekk

Sted: Gjøvik Trafikkstasjon

Kontrollør: Uleselig

 

Ikke direkte godkjenning av Senkesett, men kontroll pga mangellapp.

Ble da altså stoppet her for en liten stund tilbake og fikk da mangelapp på at bilen var lavere en hva som var godkjent i vognkortet, ja greit nok.

Han sa ingenting på spacere eller xenon lys i spredere. Så bestillte time samme dag å fikk det noen uker etter.

 

Kontroll:

Hadde time klokka halv 12, møtte opp kvart over 11 å snakket med 3 ansatte utenfor trafikk stasjonen, her fikk jeg skryt på bilen at den var utrolig fin til å være en 98modell, her sto jeg i rundt et kvarter med dem å pratet med disse om alt fra bilpleie til andre ting, han ene sa også han syntes jeg nesten burde ha senka mer.. : haha :

 

Så ble klokka 12, så kom det en ut som lurte på hva jeg egentlig ville for noe, jeg sa da at jeg skulle hatt time i går til samme tid, men at jeg ble ringt og sagt at skulle ha den i dag pga en møte, dette synes han var rart da jeg ikke var oppført for kontroll den dagen men han hadde litt tid til overs så han kunne se på det. Så langt alt vel, jeg sa at jeg sikkert hadde fått mangelapp pga jeg kjørte med mindre felger fordi dekkene på de vanlige felgene mine var så slitt.

Fikk ikke noe svar her.

 

Jeg kjører da inn i kontroll hallen og får beskjed om og åpne panseret.. ja hva motoren har med senk vet ikke jeg men sa ingen ting å åpnet panseret.

Her tok han en titt og gjorde ikke noe mer en det.. nesten litt rart da jeg har veldig synlige xenon ballaster og ledninger ved den ene lykta men han nevnte ingen på dette. Videre spurte han om vognkort, mangelapp og TUV papirer.

Jeg ga ham vognkort men hadde så klart ikke med meg TUV papirer.. men sa at var samme settet som satt på bilen som bilen er godkjent med.

Han tok da og heiset opp bilen og skjekket fjerene.. de har jo flasset en del så tviler på han fant nummer på alle 4, men han sa ingen ting og tok videre å skulle ha denne løfte saken sin videre bak, her buttet den i de her "jekk festene" under bilen, har prøvde da et par ganger før han tok å begynte å måle bakke klaring under disse.

 

Han sa så at bilen min var veldig i grenseland på hva som var lov.. (Men er jo 10,5cm klaring under der) så jeg sa javel? men den er jo godkjent slik når jeg godkjente senkesettet sa jeg. Han spurte da om 4hjulskontroll papirer, jeg leverte han da de samme som jeg fikk når jeg godkjente bilen første gangen, han tok da med seg disse, ble borte en stund kom tilbake å sa at han hadde slettet mangelappen og kvittert ut den, så var bare å kjøre.

Betalte heller ingenting for kontrollen.

 

Godkjenning av felger:

Ble ikke nevnt, Da felgene er innenfor +- 7.5mm pr aksel

 

Forhold til 11cm/8cm regelen under bil:

Litt skeptisk på denne pga han sa at bilen var i grenseland, noe den ikke er sålenge det er 8cm som gjelder.

 

Tolkning av Tüv-dokumenter:

Disse hadde jeg glemt hjemme.

 

Nummer på fjærer:

Ingen kommentarer

 

 

Kontrollørens oppførsel:

Ikke direkte blid å glad da han ikke sa stort, men ikke sur på noen måte heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.