S8 V10 med totalhavari på motor - Nå stuebord prosjekt

Anbefalte innlegg

Audi kan ikke kreve sin egen distributør å ta saken på deres vegne? De kan bare "ønske" at sin egen distributør skal ta saken om de føler for det? Det du prøver å si?

 

Tråden har jeg lest, samtlige innlegg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi kan ikke kreve sin egen distributør å ta saken på deres vegne? De kan bare "ønske" at sin egen distributør skal ta saken om de føler for det? Det du prøver å si?

 

Tråden har jeg lest, samtlige innlegg :)

 

Møller er selvstendige, og Audi kan på ingen møte tvinge dem til noe som helst da Møller egentlig ikke har noe med denne saken å gjøre. Det er jo nettopp det som har blitt diskutert mye i tråden, siden de fleste her mener Møller burde engasjert seg mer.

 

Hva kan Audi gjøre for å få Møller til å ta saken egentlig, uten at det går utover Audi selv? Sett fra Møller sin side, så kan ikke Audi gjøre en dritt. Møller har overhode ingen forpliktelse i denne saken om man skal se på lovverket. Det er vel derfor Møller ikke gidder å gjøre noe, siden de på papiret ikke har noen verdens ting med denne saken å gjøre.

Selv synes jeg det er helt latterlig av Møller, og jeg synes Audi skulle lagt press på Møller. Men som sagt, hva kan Audi gjøre mot Møller uten at det faller tilbake på dem selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes du fikk fram hovedmomentene i denne tråden/diskusjonen ganske godt i dette innlegget.

 

1. Møller har egentlig ikke noe med denne saken å gjøre

2. Møller har overhodet ingen forpliktelse i denne saken om man skal se på lovverket.

 

Men alikevel er det latterlig av Møller å ikke ta saken selv, eller engansjere seg mer? Selv om bilen hadde vært solgt ny i Norge AV Møller, er den uansett utenfor både fabrikksgaranti og utvidet norsk reklamasjonsrett. Noe denne bilen ikke engang har.

 

Du lurer på hva Audi kan gjøre mot Møller uten at det faller tilbake på dem selv. Hele poenget er vel AT det faller tilbake på dem selv som har laget denne bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei... Audi har bedt om at Møller skal fungere som et mellomledd, så vidt jeg kan lese ut ifra det Thomas Skaala har skrevet. Møller nekter, fordi dem ikke har noe med saken å gjøre, til tross for hva Audi har anmodet. Lenger ut i tråden kommer det frem at Skaala er en rimelig god kunde hos Møller. Her oppfører Møller seg regelrett som en drittunge, da dem burde ha hatt litt godvilje til å hjelpe Skaala, i hvert fall med tanke på det økonomiske belastningen forbruker må påta seg som følge av deres beslutning å ikke gjøre en dritt. Fordi Møller er så store her i Norge, er dem det eneste logiske mellomleddet, da de trolig har gode relasjoner til Audi.

 

Til syvende og sist går dette ut over Møller også, da deres vilje til å hjelpe Skaala i denne saken ikke eksisteres, enda det trolig ikke vil kostet dem noen verdens ting. Samtlige som har lest tråden her, med unntak av noen få, har vel fått et mer negativt inntrykk av Møller. Og det blir for dumt å skrike ut om "utenfor fabrikksgaranta og forbrukerkjøpslovens reklamasjonstid". Hvis det er en produksjonfeil, har mangelen vært der fra dag én, og kan med stor sannsynlighet gjøres gjeldende ETTER forbrukerkjøpslovens reklamasjonstid og fabrikksgaranti. Det er en feil som aldri skulle vært der, som forbruker ikke har noen grunn til å tro er der.

 

I denne saken virker det som at Audi har forsøkt å få til noe. Men de kan ikke sende et helt team med mekanikkere opp til Norge for å se på bilen og eventuelt fikse den. Det er Møller som gjør at hele kommunikasjonskanalen i saken krasjer, fordi de skal stå på krava. Jeg veit at jeg aldri komme til å handle bil fra en forhandler som viser så liten vilje til å ordne opp i noe som ikke bør dekkes av forbruker, selv om lovverket tilsynelatende er på deres side. At de gnåler om at "bilen er ikke importert av oss" som om det har noe å si?

 

Hva om jeg hadde kjøpt en S8, 2006-2007 modell med denne motoren, som er gått 140 000km. Den er solgt av Møller. Motoren havarerer pga. produksjonfeil. Hva ville skjedd? Møller tar på seg saken, fordi den er solgt av dem? Møller viser til lovverket og spytter meg i trynet? Om dem så hadde fikset det, hva i alle dager er problemet med å, på anmodning fra Audi, fungere som et mellomledd i denne saken..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe nytt i denne saken angående motorskadene? (Jeg vil ikke fortsette diskusjon ang. ansvar/garanti o.s.v.)

 

Så en på finn som skal selge sin facelift S8 som nevner på at facelift'en har en forbedring av motoren;

 

"Det viktigste er dog endringer i motor som gjør den mindre utsatt for motorskader som enkelte 2007-modeller hadde. ."

 

Noen som vet hva dette dreier seg om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det var interessant, hvis det soter skikkelig til så kan det resultere i hengende ventiler og da smeller det fort og brutalt i et stempel eller 5.

 

Nå vet ikke jeg hvordan denne S8'n til senior Skaala gikk, men det kunne jo vært interessant å hørt om den gikk som den skulle, eller om det var mistanke til effekttap der.

 

Jeg husker jo at den første 2,4l som satt i A6 4b hadde problemer med soting når den kom. Og det resulterte i mange havarier. Spesielt på de bilene som var eid var eldre folk og med automat les; lavt turtall, rolig kjøring). Problemet her var etter det jeg har blitt fortalt at motorene ble daukjørt. Å lunke rundt i Norge på 1200-2000omdr er ikke sunt, motoren får aldri noe skikkelig temperatur og sot kan bygge seg opp. i Tyskland var dette ikke noe problem, og på demovogner som Møller hadde var det heller ikke noe problem :) Etter det jeg har blitt fortalt så ble disse bilene tilbakekalt og tennpluggene ble bytta til en varmere type, så forbrenningstemperaturen i sylinderen økte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble det til her? Fikk dere vite hvorfor motoren "eksploderte"? Lurer litt på en S6 v10 selv, men denne saken har gjort meg litt skeptisk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte kommentaren til Andresen passer godt inn i denne tråden.

 

http://ipad.dagbladet.no/2012/11/24/tema/dagbladet/bil/motor/klikk/24531784/

 

Andresen mener også at det er forskjell på garantier.

 

- Å velge en garanti som produsenten står bak mener vi vil være det tryggeste. Ved kjøp hos norsk merkeforhandler nyter kunden også godt av forhandlerens og importørens såkalte goodwill-budsjett. Dette betyr at en autorisert forhandler, i samarbeid med importøren, vil kunne strekke seg langt i tvilstilfeller og ved eventuelle problemer som oppstår utover garantitiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte kommentaren til Andresen passer godt inn i denne tråden.

 

http://ipad.dagbladet.no/2012/11/24/tema/dagbladet/bil/motor/klikk/24531784/

 

Andresen mener også at det er forskjell på garantier.

 

- Å velge en garanti som produsenten står bak mener vi vil være det tryggeste. Ved kjøp hos norsk merkeforhandler nyter kunden også godt av forhandlerens og importørens såkalte goodwill-budsjett. Dette betyr at en autorisert forhandler, i samarbeid med importøren, vil kunne strekke seg langt i tvilstilfeller og ved eventuelle problemer som oppstår utover garantitiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager gutta, dette var en meget interresant tråd med et utfall som jeg er spent på hva blir.... men dette blir litt OT... Tror dere at alle som har vært rimelig "stramme" i kommentarene mot hverandre hadde snakket sånn til hverandre hvis vi hadde sittet rundt et bord å snakket sammen??

 

På tide med en liten oppstramming i folkeskikk her på forumet eller: rolleyes

Det er lov til å være uenige uten at alle andre blir kalt "idioter" eller? Ja jeg vet noen nå kommer til å si at "jeg har aldri kaldt noen idiot" men dere skjønner hva jeg mener:)

 

Lykke til med bilen. Håper det ordner seg og at noen kan komme med en god forklaring på hvorfor dette skjer med flere av disse motorene.

 

God bilhelg alle sammen, med eller uten motor! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Jobben går til Motorenprofi Haas utenfor Köln. De kommer opp neste uke og henter bilen på henger, tar den med seg ned og gjør jobben der. Den gamle motoren demonteres og legges i bagasjerommet, skal bli artig og gå gjennom disse delene here hjemme for å se hva som har skjedd. Blokka blir nok vinstativ og/eller cafébord :)

 

 

Siden dette var i juli så regner jeg med at bilen er fikset forlengst nå? Hva ble konklusjonen på hva som hadde skjedd? Fant de grunnen de som byttet motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lenge siden jeg har oppdatert her nå...I utgangspunktet så alle "accessories"; vannpumpe etc bra ut. Ved første testkjøring så fant de fort ut at det var null effekt i vannpumpa, og bilen ble tatt inn i verkstedet igjen. Ny vannpumpe ble bestillt, og den er montert og funker bra. Ved sist testkjøring kom det en del olje i innsuget, og motoren er nå tatt ut for å finne feilen. Var og en del sensorer som ser ut til å ha tatt fullstendig kvelden når motoren gikk i lufta. Går for å skifte alle accessories, da byttemotoren er en "ren motor"

 

Regner med og ha bilen tilbake i midten av desember.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi vet at motoren er havarert etter 120k km, etter direkte kontakt fra eier, dette er vi enige om?

 

Om de vil ta tak i saken og ordne opp, om det så bare er i første omgang å konstatere feilårsak og om de er en garantisak eller ikke, så kan de kreve at Møller tar seg av dette, mot at de selv tar regningen. Det er uansett Audi som produsent som er ansvarlig, er vi enige om dette? Ikke Møller, ikke forhandleren i Nederland som solgte bilen til eier i Norge, ikke Audi Zentrum Flensburg der bilen har vært på servicer, fått utført aksjoner. Men Audi sentralt som har laget bilen.

 

liten kommentar her; det ble gitt klar beskjed fra møller om at de ikke ville feilsøke motoren hvis ikke det ble bestillt ny motor fra dem. (til prisen av en velutstyrt A3) Beskjeden fra tyskland var og forsåvidt klar på at fabrikken skulle dekke alle kostnader.

 

Alle servicer som skal følges ihht Audi er utført i norge, det er kun vår "mekaniske sympati" som har gjort at vi har tatt servicer mellom de faste intervallene, i inn og utland. Er ikke spesiellt fan av longlife servicer.

 

har etterhvert kommet i kontakt med en del personer i Quattro og hos Porsche via bekjente i samme firmaer, og har vel egentlig fått et stille hint om å holde meg langt unna alle V motorer som er produsert i 2007. Spesiellt Audi V10 og Porsche V8.

 

Hadde dette tilfeldigvis skjedd mens bilen var i tyskland, ville de levert bytte s8 til bilen ble levert tilbake med ny motor, uten noe kost. Uavhengig av registrering, garanti eller km stand. Dette fikk jeg beskjed om at er noe som ikke skal skje! At vi ikke kunne levere bilen selv til de i tyskland, forklarte de selv med at systemet er veldig "tysk" og de håndterer ikke saker i land der det finnes en offisiell importør.

 

Diskusjonen med møller orker vi ikke fortsette, men når bil og motor er tilbake vil den gamle motoren bli grundig dokumentert og demontert. Resultatene vil gå i et åpent brev til møller, audi ag og quattro gmbh, sammen med en lite skriv om vår opplevelse av hele prosjektet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det "FSI-fenomenet" kansje ?

Gleder meg til å dra av toppene for å se hvordan det ser ut :o Selv om bilen ikke har gått noe småkjøring, er det jo alltid en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er blitt sammenliknet med reklamasjonsvillkår hos Toyota lenger opp i tråden. Det er forsåvidt interessant å poengtere at Møller Gruppen AS er et fullstendig uavhengig selskap fra VAG konsernet. Alle aksjene eies av fam. Møller igjennom div. holdingselskaper. VAG har ikke eierskap i noen salgs- eller service-virksomhet i Norge. volkswagen.no domenet eies tilogmed av Møller. Dermed har Møller annledning til så være kjipe og trangsynte, fordi de kun er opptatt av å "telle sine egne penger".

 

Toyota Norge AS, importøren av Toyota, er heleid av Toyota Motors Europe, som jeg regner med er heleid av produsenten. TME er også deleier i de fleste store toyotaforhandlerene i Norge som Toyota Oslo. Så der er integrasjonen mellom produsent og importør en helt annen. Mulig det var bare meg som ikke har tenkt over det før :P

 

Likevel, jeg sier ikke at det egentlig er grunn til å oppføre seg så til de grader arrogant som det som er tilfellet her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en veldig interesann sak/tråd å følge med på.Det er en ganske selfølgelig sak att kunden følges opp av salgs ledd i eierens land og eter geografisk lokasjon i eiers land.dette er min mening som privat person.

All reklamasjons ugifter dekkes av Audi->forhandler ledd i kjøpers land og by utfører arbeidet på vegne av leverandør.

Både leverandør og forhandler bør være svært interessert i å finne årsaken til dette unormale motor havariet, for det er det det er.

Den eneste muligheten til å få dette til er att forhandler demonterer motor og sender den til leverandør som på sin side tàr en skikkelig RCA på motoren,dette er I alles interesse.

Viss en importør/forhandler nekter å utføre dette på vegne av leverandør så er det en ganske alvorlig sak som kan få følger for forhandler.

Det er alltid to sider av en sak å det hadde vært veldig interessant å høre forhandlers versjon av saken. Er forhandler gjort oppmerksom på denne tråden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en veldig interesann sak/tråd å følge med på.Det er en ganske selfølgelig sak att kunden følges opp av salgs ledd i eierens land og eter geografisk lokasjon i eiers land.dette er min mening som privat person.

All reklamasjons ugifter dekkes av Audi->forhandler ledd i kjøpers land og by utfører arbeidet på vegne av leverandør.

Både leverandør og forhandler bør være svært interessert i å finne årsaken til dette unormale motor havariet, for det er det det er.

Den eneste muligheten til å få dette til er att forhandler demonterer motor og sender den til leverandør som på sin side tàr en skikkelig RCA på motoren,dette er I alles interesse.

Viss en importør/forhandler nekter å utføre dette på vegne av leverandør så er det en ganske alvorlig sak som kan få følger for forhandler.

Det er alltid to sider av en sak å det hadde vært veldig interessant å høre forhandlers versjon av saken. Er forhandler gjort oppmerksom på denne tråden?

 

den lokale forhandleren i dette tilfellet har vært svært hjelpsom og utfører alltid god service, men det er ikke opp til de og avgjøre en slik sak, det er det møller som gjør sentralt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen tilbake i Norge..ble kjørt rett til vianor og fikk på vinterdekk i dag morges da de åpnet. Venter bare på den gamle motoren som er på vei med DHL denne uka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått laga deg stuebord av denne enda eller?

Må få se bilder snart! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke enda, den gamle motoren er ikke kommet hjem enda, er på vei med dhl :) Er litt småfiks som må fikses på den nye installasjonen og. Er en hjelperadiator og noen coiler som må skiftes.

 

Det kan se ut på den gamle som om registerkjedet har røket, men vi har ikke fått undersøkt den skikkelig enda, så vi vet ikke om kjedet røyk av seg selv, eller om det røyk som følge av at motoren raste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått hjem motoren for undersøkelse? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått hjem motoren for undersøkelse? :)

Jeg har flyttet til Kina med jobb for 1år, i alle fall med det første..er ikke sikker på om den er ankommet hjemme enda. Skal sjekke med kontoret. Men det vil uansett bli noen kyndige som demonterer den mens jeg er i Kina.

 

Bilen begynte og fuske etter en uke ca etter den kom hjem.....ble en del feilsøking, men var en dyse som ikke var montert skikkelig, samt at hjelperadiatoren var lekk..men ikke mye. Skiftet den uansett. Kom også beskjed fra møller om at denne motoren skal ha en spesiell dyserens på hver service? Hø? Har vi ikke hørt om før......(FSI stikes again)

Bilen går nå i allefall som ny....eller kanskje bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.