TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Ja, og omtrent like spennende som å sitte på toget..

 

Jeg har kjørt masse tog, men det har aldri dratt avgårde som det der.. 1G i aks, det er helt latterlig. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, og omtrent like spennende som å sitte på toget..

 

Det der er det dummeste jeg har hørt på lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker Tesla og synes dette er spennende.

 

Men det irriterer meg noe sinnsykt at artikkel på artikkel forteller "Se hvordan Tesla 4x4 knuser superbilene" og viser den samme videoen.

 

Enten er journalistene blinde eller så er "knusing" veldig subjektivt. I videoen under klarer Tesla å holde seg fremfor Aventador i noen få meter for så å bli "parkert" av italieneren. Merkelig knusing om du spør meg.

 

Tar du med i regnestykket utvekslingen til Tesla så er det egentlig litt pinlig at den ikke drar raskere avgårde synes jeg.

 

Knusing? .......

 

Funfact: Omtrent samme resultat mot 458 Italia som er basismodellen til Ferrari : haha :

 

Og siden Tesla eiere tåler samme nivå av kritikk som Apple folk blir jeg vel nå drept...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot bilene, er masseprodusert på lik linje som toyota corolla...er mer tankegangen til eierene som irriterer meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye heftig akselrasjoner her også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må du nesten forklare hva du mener. Jeg eier en, og lurer litt på hvordan tankegangen min faktisk er. Du sitter med fasit, så jeg venter i spenning ;)

 

Jeg har ingenting imot bilene, er masseprodusert på lik linje som toyota corolla...er mer tankegangen til eierene som irriterer meg.

 

Sånn ellers hva gjelder akselerasjon. Sånne videoer er hva de er. Amatører som tøffer seg på offentlig vei. Ligger en video på Youtube (hvorfor får jeg bare feil når jeg legger denn inn her?) av en Challanger SRT Hellcat og en P85D som kjører drag. Hellcat-føreren får ikke til starten overhodet, og blir distansert så det holder. Betyr det at Hellcat er ræva aks på?

 

Samtidig. En viktig erkjennelse når man kjører Tesla. Det går som juling opp til 130-140km/t. Derfra og opp er det bare å glemme å henge på skikkelig spreke bensinbiler grunnet fallende momentkurve og ingen gir som lar enn hente inn momentet igjen.

 

Min personlige glede trigges derimot mer av den umiddelbare akselerasjonen ved forbikjøring. 70-105 km/t på 1,9sek med min standard S85 (P85 1,6sek, P85D usikkert). Du finner like spreke bensinbiler, ML63AMG f.eks, men alle de andre bilene på en slik liste er avsindig dyre i Norge og de aller fleste har heller ikke plass til 5 stk og 900l bagasjeplass (nevnte ML er et hederlig unntak hva gjelder plass). I tillegg må du gire først, og da har jeg allerede kjørt forbi ;)

 

Kan forresten nevne at en e-UP henger med enn Golf GTI opptil ca. 60 km/t i aks. Med andre ord kvikk som få andre normale biler på bykjøring, som den er laget for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må du nesten forklare hva du mener. Jeg eier en, og lurer litt på hvordan tankegangen min faktisk er. Du sitter med fasit, så jeg venter i spenning ;)

 

"Jeg skal ha: heftig motor, eget felt i rushet osv.

Jeg vil ikke: betale bom, veiavgift eller drivstoffavgift.

Dette fordi JEG er mye viktigere enn andre, og må derfor få endel goder som ikke andre har"

 

Ikke at jeg vet hvordan hverken du eller Andre tenker, men er gjerne noe her... ser sjelden en teslasjåfør blinker med lysa for å slippe noen inn forran...

 

Klart det finnes unntak for alle, ikke alle Teslasjåfører er egoister, og ikke alle Audisjåfører er rasshøl, kort fortalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Jeg skal ha: heftig motor, eget felt i rushet osv.

Jeg vil ikke: betale bom, veiavgift eller drivstoff.

Dette fordi JEG er mye viktigere enn andre, og må derfor få endel goder som ikke andre har"

 

Ikke at jeg vet hvordan hverken du eller Andre tenker, men er gjerne noe her... ser sjelden en teslasjåfør blinker med lysa for å slippe noen inn forran...

 

Klart det finnes unntak for alle, ikke alle Teslasjåfører er egoister, og ikke alle Audisjåfører er rasshøl, kort fortalt...

 

Sant nok, i hvert fall siste linje. Mine kommentarer, helt personlig :)

 

  • Heftig motor - check, men ikke mer lysten på det enn at jeg aldri ville brukt like mye penger på å få noe tilsvarende i fossil utgave
  • Eget felt - ikke viktig for meg. Men det gjør jo ingenting de 20-25 dagene i året jeg sparer 5-15min på vei hjem. På sikt mener faktisk jeg at det burde komme 2+ skilting på kollektivfeltet. Dette burde gjelde slik at buss er ok, taxi med passasjer, og elbil/hydrogen med minst 1 passasjer kan kjøre der. Det ville løst litt av misunnelsen om ikke annet. Viktig angående kollektivfeltet er bedre skilting og regler, pluss at flere elbilsjåfører lærer seg at skiltet påbudt kjøreretning (pil høyre/venster etc.) og underskiltet "Gjelder ikke buss (og taxi) betyr at ingen andre enn buss og evt. taxi kan kjøre der. Mange som synder mot dette, men jeg tror de ikke vet.
  • Ikke betale bom og årsavgift (ikke veiagift, dette er en provenyavgift blitt, og dessuten betaler jeg 425,- så helt gratis er det ikke :P ) - Har ingenting med vil å gjøre, men det er et flott intensiv for oss som faktisk tar sjansen på å kjøpe biler med ny teknologi og lite ut-testing
  • Betale for drivstoff har da ingenting med elbil å gjøre. Vi som kjører elbil betaler for drivstoffet, men det er sykt billig sammenlignet med bensin/diesel. Skulle bare mangel da det i Norge gir minimalt med utslipp av div drivhusgasser. Før noen drar kullkraft argumentet. TÜV, som alle med senkesett på bilen kjenner til, har gjennomført livsløpsanalyser på Kia electric og B-klasse electric, og selv med dagens kjipe strømmiks i Tyskland kommer en elbil over 20% bedre ut i forhold til utslipp vs. ditto bensinbil. De har også regnet på utslipp ved ren kraft som i Norge - 80% besparelse i utslipp. Kan også legge til at avgifter og skatter på strøm er høyere i % enn på bensin/diesel.
  • Slippe inn tro jeg har lite med Tesla å gjøre som du sier. Snakkis de siste årene før Tesla var vel at BMW og Audi-sjåfører var noen drittsekker. Sikkert mange av disse sjøførene å se i Tesla nå? Men jeg er klar over at det kan skape irritasjon. Derfor prøver jeg spesielt ved bruk av kollektivfeltet og etter beste evne å slippe frem busser, bremse ned farten før avkjøringer slik at andre kan legge seg ut for å svinge av uten å være redd for at jeg smeller inn i de i 80-90 km/t

 

Apropos siste punkt. Man kan generalisere, og om jeg skal gjøre det så er det svært påtagelig at varebiler/håndverkerbiler og mindre lastebiler er i flertall som trøbler til i kollektivfeltet og hindrer busser der jeg kjører. De gangene jeg benytter meg av muligheten til å kjøre i kollektivfeltet så er det nesten alltid en slik som skal holde høyrefila så lenge som mulig. Når da kollektivfeltet begynner er det bråbrems og å presse seg inn i lovlig felt selv om det ikke er plass. Da blir det full stopp for alt av trafikk bak. Dette gjelder både der vanlig felt går over i kollektivfelt, men også i påkjøringsramper/-filer.

 

Min foreløpige konklusjon.

  • Misunnelse er noe dritt, og muligens en sterkere drift enn kjønnsdriften i Norge.
  • Man reverserer ikke global forurensning med elbil, men alle monner drar, og dessuten varer ikke fossilt drivstoff for evig. Vi må finne på noe nytt, og nyskapning trenger et push bak for å komme i gang.
  • Man reduserer lokalt utslipp og svevestøy med elbil. Dette er under-kommunisert, men vi ser en økning i fokus på problemet
  • Jeg tror det kommer en ytterligere vridning mot å avgiftsbelegge utslipp bil/transport. Både i bruk slik vi ser uttalelser om nå, ref. kjøreforbud med diesel, vannvittig høye bomavgifter på dieselbiler spesielt på dager med mye lokal forurensning, men også på innkjøp i den forstand at avgiftsregiment vil favorisere lavt utslipp enda mer. Men dette kommer ikke 100% før vi har flere elbiler etc. tilgjengelige i markedet. Ny Nissan Leaf og Tesla Model 3 i prissegmentet 250-300' (+ evt avgift) med maksrekkevidde på 350-400km ser dagens lys rundt 2017, og flere er i pipeline
  • Elbil passer ikke for alle p.t. De er forholdsvis dyre, mangler hengerfeste, og de fleste har åpenbare mangler i rekkevidde ved langkjøring som vi verdsetter veldig i Norge.
  • Lading er et oppkonstruert problem for de aller fleste. Det blir først et problem om du kjører nevneverdig mer enn et sted mellom 12-15 mil pr. dag (gjelder ikke Tesla, men de andre bilene tilgjengelig i markedet i dag) siden bilene har full tank hver morgen om du ønsker. Ulempene er først og fremst på langkjøring pr. i dag. Selv ville jeg aldri lagt ut på påskeferie (Kløfta-Mosjøen) med en E-Golf. Det ville krevd altfor mye tid på lading, og må være for spesielt interesserte. Med min Model S regner jeg med 35-45min lading til Trondheim, og ca. 25-35 min videre nordover. Dette er pauser jeg uansett ville tatt så det koster ingenting i ekstra tid. Det eneste jeg må tilpasse er hvor vi stopper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Jeg liker ikke folk som kjører dieselbil som går billig, fordi de burde kjørt en bensinbil som brukte mye så det ble dyrere for dem"......... Genialt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg på min side liker ikke folk som kjører Opel, vi kan ikke alle like det samme;-) min bil er best uansett, så det så:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[*]Betale for drivstoff har da ingenting med elbil å gjøre. Vi som kjører elbil betaler for drivstoffet, men det er sykt billig sammenlignet med bensin/diesel. Skulle bare mangel da det i Norge gir minimalt med utslipp av div drivhusgasser. Før noen drar kullkraft argumentet. TÜV, som alle med senkesett på bilen kjenner til, har gjennomført livsløpsanalyser på Kia electric og B-klasse electric, og selv med dagens kjipe strømmiks i Tyskland kommer en elbil over 20% bedre ut i forhold til utslipp vs. ditto bensinbil. De har også regnet på utslipp ved ren kraft som i Norge - 80% besparelse i utslipp. Kan også legge til at avgifter og skatter på strøm er høyere i % enn på bensin/diesel.

 

All overflødig bruk av elektrisk energi kommer jo fra urene kraftverk, også i Norge. Dette har vi jo diskutert tidligere :) Så de besparelsene er globalt sett marginale, og en kan tilogmed se isolert på det og kalkulere med økte lokale utslipp i nærheten av østeuropeiske kullkraftverk for hver kjørte km med elbil i Norge :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det som gjør at elbileiere tror at vi som kjører fossil-biler er misunnelige? Elbiler, ja til og med Tesla omsettes i dag for summer tilsvarende en alminnelig familiebil. Fritt frem for de fleste og kjøpe elbil, vi får velge ut i fra vårt behov!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

All overflødig bruk av elektrisk energi kommer jo fra urene kraftverk, også i Norge. Dette har vi jo diskutert tidligere :) Så de besparelsene er globalt sett marginale, og en kan tilogmed se isolert på det og kalkulere med økte lokale utslipp i nærheten av østeuropeiske kullkraftverk for hver kjørte km med elbil i Norge :P

 

Om du hadde rett, hvilken strøm er det du bruker når du skrur på steketopp og komfyr samtidig? Strømproduksjon og salg/kjøp er uansett en dynamisk affære. Selger vi, så må vi også kjøpe, man utjevner toppene i kraftmarkedet med ulik kraftproduksjon. I Norge er vi ekstremt heldige som har vannkraft. Vannkraft kan stort sett skrus av og på når vi vil. Et kraftverk drevet av fossilt brensel vil det som oftest ikke lønne seg å skru av og på for å ta ut topp og bunn i etterspørsel. Det er hverken økonomisk eller spesielt miljøvennlig. Det viktig her er at man eksporterer mer enn man importerer. I Norge kunne vi produsert mye mer ren kraft og pøst nedover i Europa om vi hadde kraftverk og overføringskapasitet tilgjengelig, det er ikke elbilene som er skyld i dette. Om du lever etter det du prediker så regner jeg med at du sparer all strøm du kan og litt til slik at dette kraftverket i Øst-Europa kan brenne litt mindre kull takket være ditt kalde badegulv etc. Siste 10 år er det forøvrig eksportoverskudd i Norge i 8 av 10 år - http://www.ssb.no/elektrisitet/. Min antagelse er at dette vil øke når denne nye kabelen er klar.

 

Sett fra et miljøperspektiv synes jeg likevel tankegangen din er utrolig snever, og nesten litt skremmende. Bitt meg merke i at den deles av flere. Det virker som om at det er greit å forurense siden vi er så få og slipper ut så lite i den globale sammenheng. På grunn av det vi bare kan gi blanke siden det alltid er noen andre som forurenser mer, og uansett hva som foreslås, eller gjøres så er det «alltid» en dråpe i havet og derfor bare tull.

 

Hva er det som gjør at elbileiere tror at vi som kjører fossil-biler er misunnelige? Elbiler, ja til og med Tesla omsettes i dag for summer tilsvarende en alminnelig familiebil. Fritt frem for de fleste og kjøpe elbil, vi får velge ut i fra vårt behov!!

 

Det er det vel ingen som tror. Din egen misunnelse styrer du bare selv, og jeg vet ikke hva som trigger den. Ellers skjønner jeg ikke hvor du vil med prissammenligningen. For egen del hva det blant annet regnestykket ny Golf/Passat/Octavia til 450-550' + drivfsutgifter vs. Models S til 600-700' + driftsutgifter som var utslagsgivende. Mulig det var det du mente, jeg legger overhodet ikke skjul på at mitt elbilkjøp ble utløst av incentiv-ordningene som finnes p.t. Men jeg satser på at det får positive konsekvenser for flest mulig på sikt i form av bedre og mer tilgjengelighet på elbiler som dekker flere behov.

 

PS! Undertegnede synes hydrogenbiler er det reneste vås. Utvinning av hydrogen er altfor energikrevende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel diskutere til å fra i lange tider om Teslaen din går på kullkraft eller ei, men i de fleste tilfeller kunne vi eksportert mer og importert mindre om det ikke var for el-biler.

Som du sier så kan ikke kullkraftverket bare "slåes av" om natta for å så starte om morningen igen, men uten alle elbilene så kunne man gjerne lagt ned et kraftverk.

Likevel har jeg lest at selv om man regner at de går på ren kullkraft så er det fremdeles mindre utslipp per km enn en fossilbil, så argumentet er ikke så utrolig bra likevel.

Hydrogenbiler er etter det jeg kan forstå mer gimmick enn noe annet, man bruker masse strøm på å utvinne hydrogen, for å så putte det i en bil for å generere strøm... da kan man likegodt fjerne mellomleddet, selv om det da tar noe lengre tid å "fylle tanken"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du hadde rett, hvilken strøm er det du bruker når du skrur på steketopp og komfyr samtidig? Strømproduksjon og salg/kjøp er uansett en dynamisk affære. Selger vi, så må vi også kjøpe, man utjevner toppene i kraftmarkedet med ulik kraftproduksjon. I Norge er vi ekstremt heldige som har vannkraft. Vannkraft kan stort sett skrus av og på når vi vil. Et kraftverk drevet av fossilt brensel vil det som oftest ikke lønne seg å skru av og på for å ta ut topp og bunn i etterspørsel. Det er hverken økonomisk eller spesielt miljøvennlig. Det viktig her er at man eksporterer mer enn man importerer. I Norge kunne vi produsert mye mer ren kraft og pøst nedover i Europa om vi hadde kraftverk og overføringskapasitet tilgjengelig, det er ikke elbilene som er skyld i dette. Om du lever etter det du prediker så regner jeg med at du sparer all strøm du kan og litt til slik at dette kraftverket i Øst-Europa kan brenne litt mindre kull takket være ditt kalde badegulv etc. Siste 10 år er det forøvrig eksportoverskudd i Norge i 8 av 10 år - http://www.ssb.no/elektrisitet/. Min antagelse er at dette vil øke når denne nye kabelen er klar.

 

Sett fra et miljøperspektiv synes jeg likevel tankegangen din er utrolig snever, og nesten litt skremmende. Bitt meg merke i at den deles av flere. Det virker som om at det er greit å forurense siden vi er så få og slipper ut så lite i den globale sammenheng. På grunn av det vi bare kan gi blanke siden det alltid er noen andre som forurenser mer, og uansett hva som foreslås, eller gjøres så er det «alltid» en dråpe i havet og derfor bare tull.

 

Det har jo ikke noe med saken å gjøre at vi har eksportoverskudd, det er kanskje det du ikke skjønner, eller vil skjønne (legg merke til at jeg også kan bruke hersketeknikk). At vi i praksis bruker strøm fra vannkraft betyr jo ikke at den strømmen ikke kunne vært brukt på kontinentet for å redusere drift av f.eks kullkraftverk. Og det ville den ha vært. Vår rene strømproduksjon er fullt utnyttet for å levere ren strøm for å hjelpe Europa med å nå klimamålene sine. Og det er nettopp pga det du påpeker (som jeg har forklart tidligere) at den er så enkelt regulerbar at vi kan se på det så isolert. Og jeg har ikke tenkt å ha et kaldt gulv på badet fordi andre vil kjøre elbil. Dette handler om hvor gode argumentene er for at vi skal over på elektrisk bil.

 

Også er det jo du som er sneversynt siden andre synspunkter er skremmende. Jeg mener ikke at vi ikke bør gjøre tiltak, jeg bare påpeker at tallene du finner ikke nødvendigvis viser det totale bildet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel diskutere til å fra i lange tider om Teslaen din går på kullkraft eller ei, men i de fleste tilfeller kunne vi eksportert mer og importert mindre om det ikke var for el-biler.

Som du sier så kan ikke kullkraftverket bare "slåes av" om natta for å så starte om morningen igen, men uten alle elbilene så kunne man gjerne lagt ned et kraftverk.

Likevel har jeg lest at selv om man regner at de går på ren kullkraft så er det fremdeles mindre utslipp per km enn en fossilbil, så argumentet er ikke så utrolig bra likevel.

Hydrogenbiler er etter det jeg kan forstå mer gimmick enn noe annet, man bruker masse strøm på å utvinne hydrogen, for å så putte det i en bil for å generere strøm... da kan man likegodt fjerne mellomleddet, selv om det da tar noe lengre tid å "fylle tanken"

 

Argumentet er ikke så utrolig bra, som du sier så er det bedre energiøkonomi i å kjøre elbil og utslippsregnskapet er stort sett bedre, men det går jo fra å være et "Helt fantastisk" miljøtiltak til å være "Helt midt på treet" og det er bare det jeg mener at ikke akkurat kommer tydelig frem i media og ikke minst diskusjonsfora i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sondre Hugaas, du skriver i innlegget ovenfor at misunnelse er no dritt, da må du vel gå og tro at noen er misunnelige? Hva er det du ikke skjønner med pris-sammenligningen? En TMS omsettes i dag for ned mot 450K, dette er innenfor budsjettet til mange som handler bil i dag. Poenget mitt var at mange har muligheten til å kjøpe seg en elbil(men velger av forskjellige årsaker å ikke gjøre det), og de går IKKE rundt og er misunnelige på elbileierne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jo ikke noe med saken å gjøre at vi har eksportoverskudd, det er kanskje det du ikke skjønner, eller vil skjønne (legg merke til at jeg også kan bruke hersketeknikk). At vi i praksis bruker strøm fra vannkraft betyr jo ikke at den strømmen ikke kunne vært brukt på kontinentet for å redusere drift av f.eks kullkraftverk. Og det ville den ha vært. Vår rene strømproduksjon er fullt utnyttet for å levere ren strøm for å hjelpe Europa med å nå klimamålene sine. Og det er nettopp pga det du påpeker (som jeg har forklart tidligere) at den er så enkelt regulerbar at vi kan se på det så isolert. Og jeg har ikke tenkt å ha et kaldt gulv på badet fordi andre vil kjøre elbil. Dette handler om hvor gode argumentene er for at vi skal over på elektrisk bil.

 

Også er det jo du som er sneversynt siden andre synspunkter er skremmende. Jeg mener ikke at vi ikke bør gjøre tiltak, jeg bare påpeker at tallene du finner ikke nødvendigvis viser det totale bildet :)

 

Dette blir vi selvfølgelig aldri enige i, men jeg hadde satt pris på at du i det minste gjorde et forsøk på å dokumentere påstandene dine om utslipp lokalt her vs. Polen eller hvor det måtte være. Jeg linket i det minste til en kilde.

 

Det er forøvrig herlig ironisk når du sier at elbil medfører økt bruk av kullkraft, mens du samtidig skriver at du ikke vil skru av varmen i badegulvet for at jeg skal kunne kjøre elbil. Falt deg ikke inn at varmen i gulvet også fyres av kullkraft i følge din egen tankerekke? Det har ingenting med elbil å gjøre. Du som er så opptatt av totalbildet. Hva med livløpsanalysen jeg henviste til? Alternativet for oss som famile er ikke å droppe bil totalt sett, selv om å sykle overalt hvor vi skal definitivt hadde vært det beste. Da er det i min verden bedre å velge en bil som totalt reduserer utslippet i bilens levetid med opptil 80% kontra en bil drevet fremover av døde dinosaurer. Dette er som sagt ikke min personlige synsing, men TÜV sin utregning. Og selv om ikke 80% er oppnåelig i praksis så vil 50% reduksjon også være bedre, mye bedre.

 

Jeg har forøvrig heller aldri sagt at elbil er det eneste saliggjørende, men det kan være et sted for noen å begynne. Det har jeg understreket flere ganger tidligere, og for min egen del er det gjort flere tiltak i heimen uten at vi trenger å komme innpå det her. Meningen var uansett å poengtere på generelt grunnlag folk i den vestlige verdens manglende vilje til å gjøre noe/nok for utviklingen, og jeg brukte det jeg oppfattet som et skuldertrekk hos deg angående problemstillingen som en bekreftelse på det.

 

Det som er vel som interessant som at vi kverulerer rundt om elbiler som et godt, mindre godt, eller dårlig miljøtiltak, er hvordan man faktisk på sikt skal løse energisløsingen som bedrives i den vestlige verden. Poenget er vel, og der tror jeg vi er enige, at man ikke kan snu mynten umiddelbart og fjerne all luksus basert på fossilenergi. Interessant nok mottar jorden i løpet av 1 time like mye energi fra solen som det vi forbruker på 1 år (http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_energy). Alt er nok ikke mulig å utnytte, men det forteller oss at olje og gass brukt til produksjon av strøm etc. er unødvendig så lenge vi lærer oss å utnytte og lagre maksimalt 1/365 del av denne energien. Men den diskusjonen hører ikke til i denne tråden selv om den har sklidd så langt ut fra temaet som overhodet mulig. Lenge siden noen har nevnt at de har prøvekjørt en Tesla :)

 

Sondre Hugaas, du skriver i innlegget ovenfor at misunnelse er no dritt, da må du vel gå og tro at noen er misunnelige? Hva er det du ikke skjønner med pris-sammenligningen? En TMS omsettes i dag for ned mot 450K, dette er innenfor budsjettet til mange som handler bil i dag. Poenget mitt var at mange har muligheten til å kjøpe seg en elbil(men velger av forskjellige årsaker å ikke gjøre det), og de går IKKE rundt og er misunnelige på elbileierne.

 

Nå tenkte jeg ikke spesielt på deg Jostein, beklager om det ble oppfattet slik. Jeg registrere bare hvordan eder og galle, og til og med oppfordringer til skadeverk på elbiler er spredt rundt på diverse facebookgrupper, og til dels fra enkelte her inne (ikke skadeverk) om du scroller bakover i tråden. Beklager misforståelsen, og takk for prisoppklaringen.

 

Kjøp av bil/elbil tror jeg heller ikke du så kan forklare så enkelt. Jeg har selv vært gjennom prosessen fra; «elbil hva er det for noe rart/tull» -> «kanskje ikke så dumt» -> «kan det la seg gjøre med en slik i praksis?» -> «Klikk her for å kjøpe». Denne prosessen krever en del innhenting av kunnskap om produktet elbil og andres erfaring som jeg slett ikke hadde og aldri hadde tenkt over å innhente. Hodet mitt var fullt av vrangforestillinger om alt mulig rart i forhold til elbil. Noen med rot i virkeligheten, andre basert på tant og fjas. Noen har naturligvis et påtrengende behov for å kjøre lange distanser uten en eneste pause og/eller dra en henger eller campingvogn etter bilen i tide og utide. Da passer ikke elbil, men jeg tror og vet, at flere andre hadde klart seg med en elbil selv om de kanskje aldri selv har tenkt tanken.

 

Generelt:

Gleder meg til Audi eller VW kommer med en variant av elbil med 300-400 km rekkevidde. Tipper det blir en del som i stillhet svelger noen tidligere oppdretts-kameler. Det er allerede masse elbil-konvertitter her inne, men de fleste holder forståelig en lav profil enn så lenge det er mest petrol-heads her inne (positiv forstand).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel diskutere til å fra i lange tider om Teslaen din går på kullkraft eller ei, men i de fleste tilfeller kunne vi eksportert mer og importert mindre om det ikke var for el-biler.

 

Joda, men om det ikke var for disse el-bilene så hadde de samme kjørt rundt i bensin/dieselbiler, det "glemmer" folk fort å ta med i sammendraget. De som sverger til kollektivtransport velger dette uansett. det er ikke de som fyller veiene med elbiler nå. Tror ikke det er risky å påstå at 99,9% av de som har anskaffet seg elbil tidligere også har kjørt bil. Og at elbilen er en erstatning for denne.

 

Om man tar utgangspunkt at det er ca 40000 elbiler i Norge i mer eller mindre daglig drift, så er det klart at man kunne importert mindre uren, og eksportert mer ren strøm. MEN på bekostning av utslippet til 40000 diesel/bensinbiler. Spørsmålet er da hva som er mest miljøvennlig totalt sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fakta jeg har sett tilsier at elbiler er langt bedre miljømessig enn fossilbiler, dette med tanke på totalen av alt. Produksjon av strøm er ikke helt rent, men det er heller ikke produksjon og levering av diesel heller.

Tenker man i det helt store bildet så monner likevel elbil lite. Google forurensning biler vs skip, og biler vs fly for eksempler på hvor lite alle verdens biler forurenser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Funfact: Omtrent samme resultat mot 458 Italia som er basismodellen til Ferrari : haha :

 

Og siden Tesla eiere tåler samme nivå av kritikk som Apple folk blir jeg vel nå drept...

 

Basismodellen.. som tilfeldigvis har mer hestekrefter enn det heftigste de fleste andre bilprodusenter noengang har levert? :D Basismodell høres så "Golf 1,2 TSI" ut. Men det var vel meningen også? :D Ferrari California er basismodellen forøvrig. Selv om denne også drar 0-100 på 3-tallet en plass.

 

Husker når Audi RS2 kom ut, da ble det dratt fram at den var raskere opp til 50km/t (0-30mph) enn en McLaren F1, og det var ganske så rått dengang. Leste mye engelske bilblader da og dette var som regel tatt med. Og dette har nå forøvrig blitt nevnt av minst to RS2 eiere jeg har snakket med som har fortalt om bilene sine. I kategorien "funfact", ikke vill skryting. Ingen som tror at en RS2 banker en F1 av den grunn, men at den tar den helt i starten er nok fakta uansett. Tøft fordi det er en bil som er i en helt annen kategori og man ikke tror har noe å hamle opp med i noen segmenter med superbiler, men som kan gjøre det litt alikevel.

 

Samme her synes jeg. Ingen som skulle tro et stort drog av en familiebil akser i fra enten toppmodell eller "basismodell" fra Italienske superbilprodusenter, eller i hele tatt kan holde de i aksen bare litt engang, men den gjør det likevel. Og det gjør gjerne en RS6 eller E63AMG også, og det er også tøft som bare det.

 

Det er iallfall en smule mer imponerende enn raskeste elbil jeg har kjørt, Peugeot Partner varebil, som bare er et knepp bedre enn Buddy, Think og Golf City Stromer :D haha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

Tenker man i det helt store bildet så monner likevel elbil lite. Google forurensning biler vs skip, og biler vs fly for eksempler på hvor lite alle verdens biler forurenser...

 

Du har selvfølgelig helt rett angående dette, men jeg det betyr da vel ikke at vi skal la være å gå for elbiler eller andre ting som bare hjelper litt? Hjalp sikkert ikke allverden at jeg kastet ut parafinovnen og den gamle peisen i fjor, men naboene ble glad som slapp parafinlukta (ovnen skulle vært renset), og om mange nok kasserer en slik ovn og fyrer opp huset med varmepumpe i stedet så utgjør det en forskjell på sikt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt, kona skrur av sparepærer og led-lys for å spare strøm. Hjelper litt det og bare så fosvinnende lite...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Basismodellen.. som tilfeldigvis har mer hestekrefter enn det heftigste de fleste andre bilprodusenter noengang har levert? :D Basismodell høres så "Golf 1,2 TSI" ut. Men det var vel meningen også? :D Ferrari California er basismodellen forøvrig. Selv om denne også drar 0-100 på 3-tallet en plass.

 

Det var snakk om superbiler, og ja det var meningen, av og til må man forklare hvor skapet skal stå.

 

Bilen er uten tvil rask, og ja den har plass til hund, katt, golfklubber og ei blondine, men det var ikke poenget. Den knuser ikke superbilene, det er det eneste jeg vil frem til.

 

Og btw, 540Nm er ikke noe å skryte av om det er snakk om superbil, ref det heftigste noen andre har levert. A4 får du med 580Nm ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var snakk om superbiler, og ja det var meningen, av og til må man forklare hvor skapet skal stå.

 

Bilen er uten tvil rask, og ja den har plass til hund, katt, golfklubber og ei blondine, men det var ikke poenget. Den knuser ikke superbilene, det er det eneste jeg vil frem til.

 

Og btw, 540Nm er ikke noe å skryte av om det er snakk om superbil, ref det heftigste noen andre har levert. A4 får du med 580Nm ;)

 

Virker ikke som at den Aventadoren i videoen du la ut bruker launch control heller.. (høres ikke slik ut) Hadde den brukt det hadde restultatet vært enda mer i favør superbilene:)

 

Men dog; Imponerende aks i den rullende lommelykta:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.