TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

En av grunnen til at jeg ventet med å bestille bilen var nettopp faren for feil. Å være en "Innovator" her føltes bare helt feil. Ny produsent og forholdsvis ny teknologi = man må være forberedt på å være betatester av produktet. Virker som om de har fått litt mer kvalitet og rettet opp de mest åpenbare feilene nå så da hoppet jeg i det. Kunne sikkert vært moro med ACC, hengerfeste, 4WD, osv. men man vet jo aldri når det kommer, og når det kommer er det sikkert noe annet man kunne ventet på.

 

Tesla operer forøvrig helt uten årsmodeller slik alle andre gjør. Endringene kommer når de kommer. Litt uvant, men er det virkelig bedre at man introduserer neste års modell 5-6mnd før årsskifte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en kommentar på lur på Audi S8, motorproblemer og luksusbil, men lar den ligge for nå....

 

Neida, vi trenger vel ikke noe høflig tone i denne tråden nå heller, har da vært skutt ganske mye fra hofta her tidligere(som ble borte i hiddenkræsjen), så her er det bare å fortsette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en kommentar på lur på Audi S8, motorproblemer og luksusbil, men lar den ligge for nå....

 

Er du veldig hårsår når det kommer til Tesla? Du "beskytter" jo den med nebb og klør...

Stakkars den som har noe å utsette på "bilen"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haakon har ett poeng , skjønner godt de vill vente med å bytte del til en ny oppgradert er på plass. Nå viste jeg ikke att bilen kunne være ubrukelig før Kristian nevnte det. Da blir saken litt annerledes i noen tilfeller!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du veldig hårsår når det kommer til Tesla? Du "beskytter" jo den med nebb og klør...

Stakkars den som har noe å utsette på "bilen"..

 

På ingen måte, har heller ei parkert rumpa i en ennå.. Men har ikke noe imot verken å diskutere, eller si mine egne meninger om påstander som flyr i både ene og andre retning :)

 

Om jeg spør om hva som er en fornuftig løsning på den problematikken som er nevnt rett over her for eksempel, og det blir musestilt fra de som kritiserer hvordan ting blir gjort, da er det jo litt morro å diskutere synes jeg :)

 

Nå var det vel ikke så mange som gadd å lese hele innlegget, det jeg sa at det var en fornuftlig løsning såfremt det ikke var noe problem å kjøre med det sånn, i og med at det rett over ble sagt at flere kjørte rundt med dette uten at de visste om det engang. Men greit nok det :)

 

Og ja, jeg sier fra når noen mener at 355mm bremser er bittesmå Nissan Micra bremser, om det er å beskytte den med nebb og klør ;)

 

Samt at en hovedservice på Tesla innebærer mer enn å skifte bremsevæske, selv om den ikke har motorolje og tennplugger så skal byttes. Da har vi vel gått gjennom det jeg har kommentert det siste året, sånn ca :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ingen måte, har heller ei parkert rumpa i en ennå.. Men har ikke noe imot verken å diskutere, eller si mine egne meninger om påstander som flyr i både ene og andre retning :)

 

Om jeg spør om hva som er en fornuftig løsning på den problematikken som er nevnt rett over her for eksempel, og det blir musestilt fra de som kritiserer hvordan ting blir gjort, da er det jo litt morro å diskutere synes jeg :)

 

Nå var det vel ikke så mange som gadd å lese hele innlegget, det jeg sa at det var en fornuftlig løsning såfremt det ikke var noe problem å kjøre med det sånn, i og med at det rett over ble sagt at flere kjørte rundt med dette uten at de visste om det engang. Men greit nok det :)

 

Og ja, jeg sier fra når noen mener at 355mm bremser er bittesmå Nissan Micra bremser, om det er å beskytte den med nebb og klør ;)

 

Samt at en hovedservice på Tesla innebærer mer enn å skifte bremsevæske, selv om den ikke har motorolje og tennplugger så skal byttes. Da har vi vel gått gjennom det jeg har kommentert det siste året, sånn ca :)

 

 

Det er vel noen som er mer ivrige enn andre her inne, ikke alle som er inne hver dag.:)

 

Svaret på spørsmålet ditt er vel ganske innlysende sett fra et forbrukersynspunkt? Hvis alternativet er å kjøre rundt med en irriterende ulyd og i verste fall risikere full driftstans leverer du vel heller bilen inn si en gang pr halvår for å skifte drive-unit? Vet at det er forskjellige grader av denne feilen og at de selvfølgelig blir vurdert i hvert enkelt tilfelle.

 

Hadde jeg eid en ett år gammel Tesla med denne feilen, og feilen opptrer for første gang, må man kunne forvente at den nye drive-uniten også holder i ett år.

Skal ikke svare for alle andre, men JEG hadde forventet at denne ble skiftet asap, uavhengig av en evt oppgradert/forbedret versjon.

Må bare beklage hvis noen føler dette som et stikk i ryggen til Tesla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen av de Tesla-eierne jeg kjenner eller jobber sammen med har vært borti denne feilen, så det virker kanskje som omfanget ikke er all verdens. Det finnes lange lister over feil og mangler på disse bilene, men ærlig talt - holder nye Audier og BMW'er så mye høyere kvalitet altså. Det virker jo ikke sånn da.

 

Hele poenget mitt i hver fall er at Audi henger så sinnsykt langt etter. Vi kan godt sitte her og peke på feil og mangler, men det vi ser er en teknologi som er så mye enklere og mer pålitelig enn forbrenningsmotorer at det blir vanskelig å ikke tenke på Nokia vs Samsung eller Kodak vs digitalkamera. Disruptive teknologiskift tar ingen gisler, nå må våre tyske premiumvenner komme på banen før Tesla får for stort forsprang. Tesla bygger en massiv batterifabrikk sammen med Panasonic, så da har de nok en avtale om ekslusiv rett til bruk av teknologien i en periode og deretter en avtalt pris som ligger langt under markedspris. Dette er akkurat det samme som Apple har gjort igjen og igjen - først med ny teknologi, når de andre får tilgang kan de konkurrere på pris med gode marginer.

 

Se hvordan BMW lager "rare" biler i stedet for en elektrisk 5-serie. De henger milevis etter på batteriene, så derfor bygger de karbonrammer og superavanserte biler for å få akseptable ytelser og rekkevidde. Og elektrisk R8? Seriøst?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at 'bare Tesla' får solgt relativt ordinære biler såpass billig, (er igrunn bare eksteriøret og et altfor stort batteri som skiller den fra andre elbiler) er som kjent at Musk og hans medsammensvorne har samlet uhorvelig mye penger i forkant, samtidig som de får en god del i støtte fra 'miljøstaten' California. Dermed kan de selge disse bilene rimelig, og komme seg inn på et marked som består av bilmerker som har eksistert i nærmere 100 år. Egentlig litt fantastisk, hvem hadde kjøpt en bil fra et ukjent bilmerke i de mengdene ellers?

Ser man på verdens salg av elbiler (http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country -interessant lesning!) viser det seg at elbiler faktisk står for under 1% av nybilsalget, og da uten at andre store produsenter enn Nissan, Chevrolet og Renault har giddet å se på markedet. Men en som lager glødelamper kan kanskje ikke snu seg rundt og lage LEDpærer på samme måte som en helt fersk LED-produsent? Noen av de store europeiske som VW, Mercedes og BMW vil utvilsomt dra nytte av hybridjobben de har gjort hittil ved utvikling av elbiler, men de tar som Espen sier helt andre veier når de lager en bil. VW har tatt en 'helt vanlig UP/Golf' og satt inn eldrift, og dekker dermed behovet til de aller fleste, men felles for de fleste bilprodusenter er at de ser på hybriddrift som en viktigere løsning. At Norge ikke anerkjenner det som minst like 'grønt' er ikke annet enn merkelig, men sånn er vi nå. Har hatt samme problematikken i kommunikasjonsbransjen også, med merkelig valg av standarder; NMT, NICAM, DAB osv.

Ja, en elbil er enklere, derfor forventer vi også at de er relativt feilfrie. Det vil vel jevne seg ut etter hvert, men de vil nok kreve mye mindre service enn vanlige biler,kan hende såpass lite at folk vil overse at de faktisk trenger service de også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At «vanlige» hybridbiler med fossilmotor for fremdrift og en mikroskopisk batterikapasitet ikke er anerkjent som like grønn er da veldig forståelig. Det finnes nok av tester og brukererfaringer som slår i hjel de oppgitte forbrukstallene. Det som kunne vært svært interessant var om man behandlet el-biler med såkalt rekkeviddeforlenger, der en liten og svært gjerrig fossilmotor kun går for å lade batteriet, på en gunstigere måte. BMW i3 leveres med dette i andre land, men i Norge blir bilen altfor dyr siden bilen skattlegges som en fossilbil.

 

Så skal jeg legge til at en hybrid med en realistisk rekkevidde på strøm tilsvarende 80-100km ville gjort at undertegnede, og mange andre, kunne oppnådd bedre forbruk enn oppgitt. Da ville jeg kommet meg tur/retur jobb på kun strøm, og således kun kjørt fossilt på langtur. Med et forbruk på la oss si 0,5 l/mil bensin på langturerene ville snittforbruket gjennom 1 år for meg blitt på under 0,15 l/mil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vel det er mange som kunne tenke seg den løsningen ja : bruke kun strøm til og fra jobb. Bruk av bensin/diesel kun på langturer.

En annen fordel også : Du kan klare deg med en bil isteden for en til jobbpendling + en til lengre turer.

 

Må da bli mere miljøvennlig det vel ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Miljøvennlighet har vel strengt tatt aldri vært det overordnede målet med klima/miljøpolitikk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Miljøvennlighet har vel strengt tatt aldri vært det overordnede målet med klima/miljøpolitikk..

 

Hva mente du nå? Hva er det overordnede målet med klimapolitikk da?

 

Når det gjelder at Tesla "samlet sammen uhorvelig mye penger" tenker du kanskje på at Tesla tok opp billige statlige lån under finanskrisen? Men det gjorde jo også GM, Chrysler og store deler av det amerikanske næringslivet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og at musk solgte paypal for milliarder som han har puttet inn i tesla. Leste et sted at musk hadde puttet så mye penger i tesla i starten at han måtte låne penger til husleie :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sigve sier; hadde de prioritert miljøvennlighet, hadde f.eks. hybridbiler fått bedre kriterier og man hadde sendt elbilene i køene og åpnet for kompiskjøring i kollektivfeltene i stedet. Elbilenes horrible fordeler er kun resultat av lobbyisme fra naturvernernes side, og burde vært revurdert for lenge siden. Dagens elbiler er rett og slett blitt så praktiske, enkle og bekvemme at de kommer i tillegg i stedet for en annen bil, og har gjort at flere nå tar elbilen i stedet for å kjøre kollektivt. (jada, jeg VET at det er mange som klarer seg med kun en elbil..)

Klimapolitikk er avlat og mer orientert rundt avgifter enn 'hensynet til naturen', enten man ser det på den ene eller andre måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 2007 så utgjorde Norges CO2-utslipp 0,16% av totalen på verdensbasis. Tipper det er omtrent det samme i dag.

Skal Norge virkelig gjøre noe med klima så kan man jo starte der hvor det virkelig er noe å hente da : oljeutvinninga og båttrafikken.

Men det er jo som vanlig bilen som har all skyld............................

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At elbilens fordeler i avgiftspolitikken blir sett på som horrible skyldes i hovedsak en ting - Tesla Model S. Før Model S kom på markedet kan jeg ikke huske spesielle reaksjoner på elbiler i kollektivfelt, gratis bompasseringer, 0% mva, osv. Det var vel heller slik at man så på førere av Buddy, Think, Miev etc. som litt stakkarslige. Kanskje til irritasjon en sjelden man man havnet bak en Buddy som ikke helt holdt farta til køen. Med Model S kom misunnelsen så til de grader. Her kunne altså noen (les mange) "rikinger" kjøpe seg en svær amerikaner og fise forbi alt og alle i kollektivfeltene land og strand rundt. Plutselig var alle som kjørte elbil snyltere, men la meg si det sånn. De såkalte fordelene ble da innført for å få fart i salget av elbiler. La oss mildt sagt si at det har fungert, men det ble først fart i sakene når noen produserte biler mange føler de kan bruke. Først kom Leaf, så kom Model S, eUp, BMW i3, Ford Focus, Kia Soul, eGolf, Renault Zoe osv. og det kommer ikke til å stoppe der. Alle disse er biler som dekker behovet til svært, svært mange. Noen tør ikke hoppe på toget riktig enda, og sitter på gjerdet og venter. En helt naturlig sak, så får man vurdere om man skal benytte seg av avgiftfritaket, eller vente å se hvordan batteri, restverdi osv. utvikler seg.

 

Så må jeg få lov til å si at du trenger ikke være rik for å kjøpe en Model S. Du får faktisk en fra 463.000,-. Det er det samme som en ny Passat Highline stasjonsvogn. Så får man selv veie frem og tilbake fordeler og ulemper. Begge har sine så klart, og jeg skal ikke forsøke å misjonere spesielt for den ene eller den andre. Selv brukte jeg måneder på å overbevise meg selv om at elbil faktisk var brukbart for meg. Det utslagsgivende, ulogisk nok, var bekreftelsen på superchargers nord for Trondheim sånn at jeg enklere kommer meg nordover 2x i året.

 

Forøvrig enig med Sigve om at man burde ta for seg andre "utslippere" også, men å starte der det er mest å hente er noe man sjelden gjør. Man starter der det er enklest. Det som rent miljømessig nok er det viktigste er null lokalt utslipp med elbil. Selv i Norge med sine små byer har vi en hel del trøbbel i våre største byer. Spesielt på vinterstid når NOX-tåka henger tjukt.

 

Avgiftene kommer selvfølgelig på elbiler også, men jeg tror nok kanskje de aldri vil være likt avgiftsbelagt som en fossilbil. Tipper at rene bensin- og dieselbiler på en eller annen måte vil se en tilstramning av avgiftsnivået etter hvert som alternativene med lavere utslipp som elbil, hybrid, hydrogen blir flere. Hybridbiler er forresten svært gunstig avgiftsbelagt. Husker jeg ikke feil koster en A3 e-tron ca. 20.000,- mindre i Norge enn i Sverige blant annet. Selvfølgelig ikke i nærheten av en elbil siden mva kommer i tillegg, men likevel. Forskjellen er at man kan ikke tvinge en eier av en hybrid til å kjøre på strøm ;)

 

Kollektivfeltet ryker helt sikkert snart på enkelte strekninger om ikke annet. Alternativet med 2+/3+ skilting i kollektivfeltet for elbiler er sikkert en alternativ løsning.

 

PS! Jeg kjører nå kollektivt i påvente av levering, men det gjorde jeg også i fjor når 3BG'en stod i garasjen.

 

PS2! Hydrogenbiler (HY-registrert) kan også kjøre i kollektivfeltet. Må de også ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kall det gjerne misunnelse , men fakta er vel at før så var det bare de som virkelig mente noe med å kjøre miljøvennlig som kjørte disse små og trege elbilene.

Tror ikke det er mange som kjører Tesla som tenker på miljøet gitt.

Jeg kunne gjerne tenke meg en Tesla selv , men pga ønske om å ha 4 x 4 så går det ikke enda.

Hvis man ville så kunne man avgiftsbelegge "vanlige" biler med hvor mye de forurenset , og ikke den hk avgiften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal Norge virkelig gjøre noe med klima så kan man jo starte der hvor det virkelig er noe å hente da : oljeutvinninga og båttrafikken.

 

Ikke noe personlig ment å quote deg Sigve, men jeg ser denne strofen her kommer ganske ofte. Og disse "grønnskollingene" av noen miljøforkjempere, som natur og ungdom og de der, presterer ganske ofte å mene noe tilsvarende om oljeutvinningen og oljenæringen i Norge.

 

Jeg synes det bare må være et godt eksempel på at den nyeste generasjonen i Norge har beveget seg opp på et nivå enda høyere enn "dessert-generasjonen", de må jo nå nærme seg toppen av coctailbæret eller noe sånt, for makan til holdning er det kun rike bortskjemte norske drittunger som klarer å lire ut av seg.

 

Er de klar over at før Norge fant olje så var vi nærmest et u-land? Oljen ute i havet har ført til en vanvittig rikdom for det norske folk, vi har en så bra levestandard som er nærmest helt unik på verdensbasis! Oljepengene skal betale pensjonen våres i 100år framover, om ikke enda lenger!

 

At mange/noen i Norge idag har blitt så velstående og bortskjemte at vi ikke engang vet hvor velstanden til Norge kommer fra, og da påstår at vi må trappe ned på oljeutvinning i nordsjøen p.g.a CO2 utslipp? Det er altså så ille at jeg får ikke sagt det sterkt nok.

 

Olja tar naturlignok slutt en dag, men det er sikkert 100år til, og innen det så synes jeg det er bare å tømme alt som er ute på havet, slik at vi kan drifte Norge A/S så lenge som mulig og holde velstanden oppe og da forhåpentligvis klare å få sysselsatt alle som jobber i oljenæringen med noe annet fornuftig framover.

 

Bare for å ta et lokalt eksempel som skapte endel ståhei Kongsberg med sine 26.000 innbyggere, hvorav ca 8000 mennesker jobber i næringsparken som er i hovedsak relatert til olje/gass og forsvarsnæringen;

 

Hvert år er det jazz festival på Kongsberg hvor de to store bedriftene; Kongsberg gruppen og FMC er de største sponsorene, og som er i høyeste grad med på å bidra til at det i det hele tatt blir noe festival og er livsviktige for å kunne invitere store internasjonale stjerner, som for eks i år; Stevie Wonder.

 

I år var det noen fra natur og ungdom og et par-tre artister som da er skeptiske til at disse to bedriftene skal være med å sponse et kultur-arrangement, og velger da å gå ut i media om at dette er feil og våpen-teknologi og olje/gass næringen ikke burde være med på sponsingen siden dette ikke er "bærekraftige" og etiske riktige business områder.

 

Når spesielt natur og ungdom går så langt som dette så blir jeg nærmest målløs at det går ann å være så historieløs og lite takknemlig at det skulle ikke være mulig, og jeg begynner å tenke med en gang på at "dessert generasjonen" nå har nådd nye tragiske høyder..

 

Bare for å holde temaet i tråden:

 

Tesla er god nok for en ting; pendlebil. Og det er kun p.g.a subsidieringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe personlig ment å quote deg Sigve, men jeg ser denne strofen her kommer ganske ofte. Og disse "grønnskollingene" av noen miljøforkjempere, som natur og ungdom og de der, presterer ganske ofte å mene noe tilsvarende om oljeutvinningen og oljenæringen i Norge.

 

Jeg synes det bare må være et godt eksempel på at den nyeste generasjonen i Norge har beveget seg opp på et nivå enda høyere enn "dessert-generasjonen", de må jo nå nærme seg toppen av coctailbæret eller noe sånt, for makan til holdning er det kun rike bortskjemte norske drittunger som klarer å lire ut av seg.

 

Er de klar over at før Norge fant olje så var vi nærmest et u-land? Oljen ute i havet har ført til en vanvittig rikdom for det norske folk, vi har en så bra levestandard som er nærmest helt unik på verdensbasis! Oljepengene skal betale pensjonen våres i 100år framover, om ikke enda lenger!

 

At mange/noen i Norge idag har blitt så velstående og bortskjemte at vi ikke engang vet hvor velstanden til Norge kommer fra, og da påstår at vi må trappe ned på oljeutvinning i nordsjøen p.g.a CO2 utslipp? Det er altså så ille at jeg får ikke sagt det sterkt nok.

 

Olja tar naturlignok slutt en dag, men det er sikkert 100år til, og innen det så synes jeg det er bare å tømme alt som er ute på havet, slik at vi kan drifte Norge A/S så lenge som mulig og holde velstanden oppe og da forhåpentligvis klare å få sysselsatt alle som jobber i oljenæringen med noe annet fornuftig framover.

 

Bare for å ta et lokalt eksempel som skapte endel ståhei Kongsberg med sine 26.000 innbyggere, hvorav ca 8000 mennesker jobber i næringsparken som er i hovedsak relatert til olje/gass og forsvarsnæringen;

 

Hvert år er det jazz festival på Kongsberg hvor de to store bedriftene; Kongsberg gruppen og FMC er de største sponsorene, og som er i høyeste grad med på å bidra til at det i det hele tatt blir noe festival og er livsviktige for å kunne invitere store internasjonale stjerner, som for eks i år; Stevie Wonder.

 

I år var det noen fra natur og ungdom og et par-tre artister som da er skeptiske til at disse to bedriftene skal være med å sponse et kultur-arrangement, og velger da å gå ut i media om at dette er feil og våpen-teknologi og olje/gass næringen ikke burde være med på sponsingen siden dette ikke er "bærekraftige" og etiske riktige business områder.

 

Når spesielt natur og ungdom går så langt som dette så blir jeg nærmest målløs at det går ann å være så historieløs og lite takknemlig at det skulle ikke være mulig, og jeg begynner å tenke med en gang på at "dessert generasjonen" nå har nådd nye tragiske høyder..

 

Bare for å holde temaet i tråden:

 

Tesla er god nok for en ting; pendlebil. Og det er kun p.g.a subsidieringen.

 

OT i Tesla diskusjonen, men i innlegget for øvrig kunne jeg ikke vært mer enig!!

 

irriterer meg også over folk som vil ha vekk oljeutvinninga... men som ikke aner konsekvensene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha bort oljeutvinninga jeg. Det jeg reager på er at å være miljøvennlig i Norge innebærer å "ta" bilistene for forurensinga.

Poenget er at det er smartest å prøve å få til kutt der hvor det er mest å hente !

Her er det noe som man kunne ta tak i :

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Disse-ni-batene-forurenser-like-mye-som-40000-biler-3045186.html

 

Dette må man jo kunne gjøre noe med uten å legge med hele oljevirksomheten ?

 

En annen ting er jo svevestøv : Hvorfor vaskes ikke hovedveiene i Oslo flere ganger om vinteren ? Ligger jo tjukt lag med støv på siden av veien som virvles opp hvis det kommer en bil/lastebil : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tar det tilbake til topic. Nesten i alle fall selv om dette er en mer generell betraktning om argumenter mot elbil - de går ikke så langt som det er opplyst om. Nei de gjør som regel ikke det om du ikke kjører som en med hatt, frakk, stokk og et egg mellom fot og pedal. Det nesten alle glemmer i den forbindelse er at dette gjelder i like stor grad bensin og dieselbiler. 22% mer i forbruk en oppgitt - http://www.adressa.no/forbruker/article10078699.ece Hvorfor reagerer man ikke på dette? Flere grunner sikkert. Bensinstasjonene står tett som hagel, om ikke så tett som før, og ikke minst så ser regnestykket helt annerledes ut for en elbil kontra en bensin-/dieselbil.

 

Ta min frues up! f.eks. Den går på bensin.

I brosjyren er det oppgitt:

ca. 35l drivstoff tank

forbruk på:

0,45 l/mil blandet

0,55 by

0,4 landevei

 

Sammenlign så med e-up! Der får vi oppgitt følgende:

18,7 kWh batteri (på desimalen altså, ikke ca.)

NEFZ-syklus 160km

Sommertemp 120-165km

Vintertemp 80-120km

 

Tall som ikke kan sammenlignes med andre ord. På bensinbilen er antall liter unøyaktig, mens man er bastant på forbruk. Mens det for elbil er motsatt. Men la oss si at rekkevidde på bykjøring ble oppgitt på bensinbilen,

636km by,

blandet 777km

landevei til 875km

 

I sommer kjørte jeg nordover med upen utelukkende på landevei og da kom vi bare 790-800km på en tank. 10% kortere rekkevidde enn oppgitt : eek : Drittbil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må jeg til Oslo for å få prøvekjørt tesla elller finnes det andre muligheter nærmere Hamar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan få prøve min Stig Arne, men da må du vente til oktober. Nå er den på et tog i USA på vei fra California :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.