Lakkere / Foliere / Sote bilen i Polen? Les her...

Anbefalte innlegg

Så kjøre forbi Hamburg og Berlin så nye motorveien mot Poznan i Polen.

 

Denne motorveien i Polen har bedre standard enn veldig mye av autobahn, det som kanskje er verdt og nevne (du vet det sikkert) det er at fartsgrensen på den nye motorveien i Polen er 140, det står ikke et eneste skilt som sier det..:)

Jeg trodde det var fri fart her og.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motorveien i Polen har bedre standard enn veldig mye av autobahn, det som kanskje er verdt og nevne (du vet det sikkert) det er at fartsgrensen på den nye motorveien i Polen er 140, det står ikke et eneste skilt som sier det..:)

Jeg trodde det var fri fart her og.. :P

 

Jepp, er ikke så mange motorveier i Polen med samme standard :) Fra Poznan mot Torun blir det litt annerledes.

Ikke så mange som bryr seg egentlig om fartsgrensen der. Jeg gir flat pedal helt mot Warszawa. Er max 1000kr i fartsbot i Polen uansett : smil :

BTW: det er fartsgrense skilt når man kjører fra Tyskland inn i Polen. Og tro meg du er ikke den eneste som har trodd det er fri fart der. Mange tyskere som havner på tv i polen med autobahn "følelsen". Nå er jo bilparken til polske politiet oppgradert litt på disse veiene bl.a pga turistene som er fartsblinde :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Hvordan endte det opp her egentlig? Lest gjennom sidene nå, og virka veldig lovende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

abonerer her for dette virka lovende? men brå slutt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bare brå slutt fordi et halvt år med innlegg forsvant i forumkrasjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har hatt bilen i polen som kan legge ut bilder hvordan den er nå? Har alt holdt bra kvalitetsarbeid som jeg har fått intrykk av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk bygget en bakluke til Golf 4 der nede, med håndtak fra Golf 5 sveiset inn. Metallarbeidet og lakkering så greit ut, men grunnarbeidet før lakkering var helt håpløst.. Masse sliperiper som ble tydelig når man kom nærmere enn 1 meter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk bygget en bakluke til Golf 4 der nede, med håndtak fra Golf 5 sveiset inn. Metallarbeidet og lakkering så greit ut, men grunnarbeidet før lakkering var helt håpløst.. Masse sliperiper som ble tydelig når man kom nærmere enn 1 meter.

 

Så det beste er da å styre unna da antar jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det beste er da å styre unna da antar jeg?

 

Min erfaring tilsier at jeg ikke hadde sendt en bil ned for lakkering, men det er jo andre som har positive erfaringer. Jeg ble forsåvidt tilbudt en knalldeal på hellakkering av bil, samt omlakkering av bakluka, men det var aldri aktuelt for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det kommet seg dithen at jeg skulle omlakkert bilen... Har aldri sett så mange lakkskader på ett sted :)

 

Hvem er det man prater med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint om vi fikk se noen høyoppløselige bilder (gjerne litt nærbilder i solys), fra noen av jobbene som er gjort i Polen. Da blir det litt lettere for oss andre å vurdere dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært fint om vi fikk se noen høyoppløselige bilder (gjerne litt nærbilder i solys), fra noen av jobbene som er gjort i Polen. Da blir det litt lettere for oss andre å vurdere dette. :)

 

Veldig enig.

Dette er høyaktuelt for meg, etter takst på lakkering (ca. 50 000kr med demontering).. Men jeg tør ikke gjøre det før jeg vet at gutta gjør skikkelig arbeid.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderte dette, men droppa det tvers etter tilbakemeldingen fra mr Reinholdt litt over. Kommet akkurat kontakt med noen fra latvia så skal se ann der litt først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil det egentlig koste å få en bil fraktet tur/retur Bodø-Polen? Eventuelt hva vil det koste å kjøre selv? (drivstoff, ferger, mat, hotell ++++ samt 5000km slitasje/kostnad/oppbrukt kjørelengde på forsikring osv/fri fra jobb - tapt inntekt etc..

 

Er 20k med transportfirma langt vekke fra sannheten? 10-15k om man kjører selv?

 

Lett å se seg blind på selve prisen på jobben.. Har en polakk her på stord som driver lakkeringsfirma. Men det er stor forskjell på ferdig arbeid om det er sjefen selv som pusser og lakker, eller en/flere av de ansatte polakkene.. Så om man hadde sett nærbilder av en av de beste jobbene så er det ikke nødvendigvis noen garanti for at de 5 neste jobbene blir identiske i kvalitet.. Ting man må ta med i vurderingen når man må legge store summer i å få bilen frem til tilbake til lakkerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om regnestykket er stort (speseilt hvis man skal forflytte seg fra Bodø og ikke bor på den søte sørenden av landet), så kan det fremdeles være besparelser å finne. Hvordan arbeidet blir, er selvsagt et varig tema. Men en jobb til 50k i polen blir vel for 70-80-90k i norge? Kan kjøre noen meter for den differansen. Tar man i tillegg å gjør dette til ferien (Gdansk er en fin by å være turist i) så "sparer" man litt ugifter, da sender man muligens en evt bedre halvdel nedover med fly...

 

Men er enig med Haakon om at man må huske alle utgiftene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må også huske at det finnes slipe riper, støv , sig og rustdannelser kort tid etter utført jobb, å finne på enkelte lakkjobber utført i Norge. ( selv med mva og full pakke)

 

Poenget mitt er at selv om det er en erfaring med slipe-riper under lakken på en av de Polske lakkjobbene er det ikke dermed sagt at det er dårlig alt som gjøres.

Men er såklart lettere med reklamasjon om man bor nærmere lakkverkstedet da, og i tillegg kan ringe "tv hjelper deg" om det skjærer seg helt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva vil det egentlig koste å få en bil fraktet tur/retur Bodø-Polen? Eventuelt hva vil det koste å kjøre selv? (drivstoff, ferger, mat, hotell ++++ samt 5000km slitasje/kostnad/oppbrukt kjørelengde på forsikring osv/fri fra jobb - tapt inntekt etc..

 

Er 20k med transportfirma langt vekke fra sannheten? 10-15k om man kjører selv?

 

Lett å se seg blind på selve prisen på jobben.. Har en polakk her på stord som driver lakkeringsfirma. Men det er stor forskjell på ferdig arbeid om det er sjefen selv som pusser og lakker, eller en/flere av de ansatte polakkene.. Så om man hadde sett nærbilder av en av de beste jobbene så er det ikke nødvendigvis noen garanti for at de 5 neste jobbene blir identiske i kvalitet.. Ting man må ta med i vurderingen når man må legge store summer i å få bilen frem til tilbake til lakkerer.

 

Jeg kjører nok selv, og gjør en ferie av det.

 

Helt ærlig, har jeg hverken råd til en 20k eller 50k jobb, så et lån må jeg ta uansett - Da foretrekker jeg det på 20 :-)

 

Jobben kommer på omtrent 12k med demontering, og da er det realistisk å bruke ca. 8k på reise, om jeg er konservativ.. Jeg sover gladelig i bilen, forsikring går bra, og slitasje skal jeg alltids klare å fikse. Dette er ikke umiddelbare kostnader, og det er dem jeg sliter med. :) Båt fra Bodø til Oslo går bra, og båt fra Oslo til Kiel går bra - Kjører derfra.

 

MEN, jeg trenger å vite at jobben blir godt utført.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser i første post at lakkeringsarbeidet tar i underkant av 2 uker.. Skal du sove i bilen inne på verkstedet da? ;) Poenget er at det beløper seg en hel del kostnader, gjerne uforutsette også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To uker ja - Da blir det litt værre.

 

Jo, klart. Men om totalen blir 18k eller 25k, så har ikke det mye å si for min del.

Jeg må ha bilen fiksa før rust og slikt trenger seg for langt inn i kriker og kroker - Og alt under 50k er egentlig OK for min dell :)

 

Men ja, poeng tatt - Men jeg er flink å leve billig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt meg bryet med å sende en 10-20 forespørsler til fjern og nær her til lands i første omgang faktisk.. er ikke sikkert alle skal ha 50k bare fordi at den/de du har sjekket med lokalt skal ha det. Skriv en mail med utfyllende detaljer og bilder, og send den samme rundt til alle.

 

For å si det sånn, polakkene som driver lakkverksted 2km fra jobben her har vanligvis tatt mellom 15-25k for hellakkering inkl fiks av småbulker etc. Og for 25k så var det snakk om stor bil (typ 5-serie) med fargebytte og lakkering inni dører/karmer/bakluke etc. Men som sagt - varierende kvalitet, de fikser alltid opp, men sjeldent det er 110% på første forsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her som har vært nede i det siste? Har send en forespørsel nå nettopp.

 

var tidligere ganske giret på dette på en tidligere audi jeg hadde, nå har tanken streifet meg igjen.men liker ikke helt at noen bare blitt misfornøyd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett meg litt lei av alle små feilene på audin og norske lakkerere er ikke så samarbeidsvillig på pris :P

Har brukt ganske mange tusen på både min og samboeren sine biler på lakk og er egentlig ikke 100% fornøyd med noe av det, selvom det meste er tatt hvit så vurderer da polen.

Ble det aldri tatt noen bilder i sol på noen av bilene som var nede? Driver fortsatt Trond og faren hans på me dette? tenkte å sende en forespørsel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har en golf 1 nede i Polen for full omlakkering inni og utpå denne hentes 10 feb. Så spent på kvaliteten vis det er bra kan kontaktinfo videreformidles. I utgangspunktet bør bilen kjøres ned og hentes igjen når den er ferdig ca 10 000kr for utvendig lakkering så går det vel fort 10 000kr tur retur.

Eg er og særdeles skuffet over norske lakkerere ingen av de eg har vært borti eier yrkesstolthet. Leverer ut dårlig arbeid de selv ser er dårlig bare for å prøve seg i håp om at han som skal ha det ikke er så nøyen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To uker ja - Da blir det litt værre.

 

Jo, klart. Men om totalen blir 18k eller 25k, så har ikke det mye å si for min del.

Jeg må ha bilen fiksa før rust og slikt trenger seg for langt inn i kriker og kroker - Og alt under 50k er egentlig OK for min dell :)

 

Men ja, poeng tatt - Men jeg er flink å leve billig :)

 

Hvorfor ikke velge sverige? har ringt litt rundt da jeg skulle ha fargeskifte på min, hele bilen utvendig og invendig, de sa prisen ville bli rundt 18-25 avhengig av bil. Ville heller satset der da det er mye nærmere og billigere å komme seg dit :) + en liten harry handel i samme slengen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.