VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Hvor sendte du inn oljen?

 

Har du skifta olje nå etter 7500km, og har du vurdert å analysere den?

 

Sendte inn prøvene til Eurofins, det var via. forrige arbeidsplassen min så har ikke den samme avtalen lenger. Analysen kostet en betydelig sum hvis jeg ikke husker feil.

 

Hadde en fremskutt 60'000km service tidligere denne uka, så hadde kun kjørt ca. 9'000km på olja. Tenkte ikke der og da på analyse så alt gikk rett i spillfatet.

Kommer til å skifte olje hver 10'000km istedenfor 15'000km heretter, for det luktet litt diesel av olja...

 

Har du mer info. for bakgrunnen av den oljeanalysen lenger opp?

Hvor langt er motor gått og hvor lenge på oljeskiftet f.eks? Er det en EA189 m/nedgradering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blackstone laboratories tar 28 dollar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir vel oljen ganske fort svart på diesel? Har motor/gir forsikring forsikring på min 105tdi. Forsatt ikke merket noe etter ea189.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir vel oljen ganske fort svart på diesel? Har motor/gir forsikring forsikring på min 105tdi. Forsatt ikke merket noe etter ea189.

 

Den blir svart umiddelbart, ligger igjen mye avfallsstoffer i kriker og kroker på motoren som ikke kommer ut ved oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir vel oljen ganske fort svart på diesel? Har motor/gir forsikring forsikring på min 105tdi. Forsatt ikke merket noe etter ea189.

 

Interessant. Hvor langt har bilen gått totalt? Og hvor langt har den gått etter 23R7? Forbruk og regenereringshyppighet er den samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant. Hvor langt har bilen gått totalt? Og hvor langt har den gått etter 23R7? Forbruk og regenereringshyppighet er den samme?

 

Min har gått 90k nå. Fulgt alle servicer. 1.6tdi cayc mener jeg og huske. Fortsatt original EGR. Gått ca 12k siden ea189. Jeg røyk EGR på min forrige 1.6tdi. Det var før ea189 kom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har gått 170k på samme EGR, fortsatt like fin.

 

Men ser vw vil ha meg inn på 23u5 oppdatering, internett gir som vanlig litt ymse info om den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forferdelig håndtering av Møller!

 

Øverst; EA189-bil kjørt 112.000km med oljeservice for 16.000km siden. Ikke utført ny SW

Nederst; EA189-bil kjørt 50.000km med oljeservice for 8.000km siden. Utført ny SW

 

[ATTACH=CONFIG]254087[/ATTACH]

 

Hva slags test er dette? Kan jeg utføre det selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såkalt oil blotter test; bare å dryppe olje på papiret. Ikke spesielt high tech

 

C38EEAB4-9F4A-4C20-940B-5C57373B6E1D.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

01 Engine -> Adv. measuring values

 

På listen til høyre blar du deg nedover til du ser;

Particle filter, soot mass calculated

Particle filter, kilometers since last regeneration

Particle filter, oil ash volume

 

Jeg har også med oppdatering, men jeg har tunet bilen i etterkant og fått EGR delete.

Lurer på om den soter vesentlig mer etter tuning.

 

Hadde vært interessant hvis andre (med og uten oppdatering) også kunne legge inn disse verdiene, uavhengig av motor. Hadde vært spennende å se forskjellene på motorene med/uten EA189 oppdatering.

 

 

Edit:

Fant forøvrig en gammel screenshot, men der hadde jeg bare tid å beregne på.

Ser den soter litt mer etter tuning, men ingen umiddelbar krise.

Går partikkelfilter fult blir det DPF delete også : rolleyes

 

For de nysgjerrige;

Askeinnhold: 0,04l

1,817g i timen før tuning.

2,024g i timen etter tuning. (0,042g pr. km)

 

Gikk inn å sjekket min 2.0TDI i går.

Oil Ash Volume: 0,09l

Soot mass calculated: 18.35g

Kilometers since last regeneration: 255892m (256km ca.)

 

Ble veldig overrasket over tallene. Er de normale?

 

EDIT: Det jeg var overrasket over var at de var lavere enn forventet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen din soter altså så mye at den burde sette igang med aktiv regen nå; etter 256km. Kjører man longlife så regenerer man ca 117 ganger per oljeskift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen din soter altså så mye at den burde sette igang med aktiv regen nå; etter 256km. Kjører man longlife så regenerer man ca 117 ganger per oljeskift?

 

Det kan se slik ut ja.

Bilen min har hatt EA189 oppdatering, byttet EGR etter EA189 men bilen ble chippet med redusert EGR funksjon rett etter EA189.

Vurderer å få fjernet DPF og stenge EGR helt egentlig for å unngå disse problemene.

Bytter olje hver 15000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk inn å sjekket min 2.0TDI i går.

Oil Ash Volume: 0,09l

Soot mass calculated: 18.35g

Kilometers since last regeneration: 255892m (256km ca.)

 

Ble veldig overrasket over tallene. Er de normale?

 

EDIT: Det jeg var overrasket over var at de var lavere enn forventet.

 

Takk! Dette var nyttige tall!

Hvor langt er bilen gått?

 

Utifra tallene dine soter din ca. 70% mer enn min. (Kjøremønster har selvfølgelig vanvittig mye å si her)

 

Kan ikke si noe om tallene er normale, men jo flere som legger inn disse verdiene jo lettere er det å se hva som er "normalt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Dette var nyttige tall!

Hvor langt er bilen gått?

 

Utifra tallene dine soter din ca. 70% mer enn min. (Kjøremønster har selvfølgelig vanvittig mye å si her)

 

Kan ikke si noe om tallene er normale, men jo flere som legger inn disse verdiene jo lettere er det å se hva som er "normalt"

 

Bilen har nå gått 144000km. Har vært stort sett småkjøring i det siste. Skal lese av tallene rett etter neste langtur for å sjekke. Uansett så blir det nok DPF-delete og full EGR-lukking på min ganske raskt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å reversere EA189 (23R7)? Har trolig fått easy fix på dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å reversere EA189 (23R7)? Har trolig fått easy fix på dette

 

Var ikke mulig fikk jeg beskjed om. Mer informasjon takk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blitt tipset fra en som har downflasha ECU til versjonen før 23R7 ved å bruke ODIS engineering og VAS5054A head/adapter. Bakdøra til VW står på vidt gap så alle ECU versjoner ligger fritt tilgjengelig. Det eneste du trenger å kjøpe en VAS5054A adapteret til ODB porten.

 

Bemerk da ar du flasher ECU til fabrikkstandard (ev tuning går føyken)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blitt tipset fra en som har downflasha ECU til versjonen før 23R7 ved å bruke ODIS engineering og VAS5054A head/adapter. Bakdøra til VW står på vidt gap så alle ECU versjoner ligger fritt tilgjengelig. Det eneste du trenger å kjøpe en VAS5054A adapteret til ODB porten.

 

Bemerk da ar du flasher ECU til fabrikkstandard (ev tuning går føyken)

 

Ganske spennende å se om dette skulle blitt gjort før en eventuell retuning for å bli kvitt alt som har med EA189 å gjøre i utgangspunktet, og deretter fjerne DPF og EGR på gammel type software.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er fremgangsmåten for å reversere 23R7 med originalsoftware;

 

1) du oppretter kostnadsfri bruker i ERWIN:

https://erwin.volkswagen.de/erwin/performDownloadODISAction.do

https://erwin.audi.com/erwin/performDownloadODISAction.do

 

2) logg inn i ERWIN og finn ECU fil prefix 23R7 (feks 9972 for 1.6TDI)

 

3) kjøp VAS5054 til 70USD her:

https://m.aliexpress.com/s/item/1386127288.html?trace=wwwdetail2mobilesitedetail&productId=1386127288&productSubject=Advanced-VW-Diagnostic-Tool-Also-Support-Seat-Skoda-2013-Latest-V19-VAS-PC-5054a-Bluetooth-Interface

 

4) last ned ODIS Engineering 5.0.14 herfra:

http://mhhauto.com

 

5) Flash ECU tilbake til prefix, og demonter ev «luftretteren» om du har 1.6TDI

 

Bakdøra hos VW står altså (enn sålenge) på vidt gap, og paradoksalt kan hvem som helst få til dette bortsett fra VW selv. Burde forøvrig være en smal sak for etthvert tuningsselskap å kjapt flashe prefix originalsoftware tilbake igjen.

 

Dette burde også åpne for å enkelt logge parametre med ulike ECU software for å måle hva 23R7 konkret medfører; noen som melder seg til slikt? Jesper Fekjær?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alt utstyret jeg trenger for jobben, må bare laste ned fila. Bakdelen er at jeg mister tuninga, så for mitt vedkommende blir det nok ikke gjort, men hvis jeg noen gang skal ha bil original igjen så kommer jeg til å forsøke det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne ikke fått den fila der du kjøpte den? Ev om laste den ned fra bilen først?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som skjer da når jeg laste inn tuningfila på nytt er at tuningen er basert på 23R7 og ikke pre. 23R7, da er jeg på stedet hvil.

 

Skal fundere litt på det, kanskje jeg ender opp med å gi det et forsøk med tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.