VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Det er litt morro dette med media og hva de setter søkelys på. Viste dere at de 10 største båtene(supertankere) i verden slipper ut mer forurensning enn ALLE bilene i hele verden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt morro dette med media og hva de setter søkelys på. Viste dere at de 10 største båtene(supertankere) i verden slipper ut mer forurensning enn ALLE bilene i hele verden?

 

Ja, og hvis alle kjører fly så er det helt jævlig..

 

Det er ikke det dette dreier seg om. VW har bedrevet løgn, svindel, bedrag og lurenfanteri med sine NOX-utslipp. De har gått ekstremt høyt ut og fortalt hvor lite utslipp disse bilene/motorene har. De har bevisst lagd 2 programvarer som er ment til å lure bilene inn på et marked som de ikke var inne på. Lurt kjøpere, myndigheter og allmenheten.

 

Det er faktisk utrolig spesielt.. Noen (trolig veldig mange) i et av verdens største bilkonsern har aktivt, med viten og vilje, prøvd å svindle kunder og myndigheter. Ikke produksjonsfeil, miks med tall, eller feilvurdering av annet slag som blir nevnt over her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, og hvis alle kjører fly så er det helt jævlig..

 

Det er ikke det dette dreier seg om. VW har bedrevet løgn, svindel, bedrag og lurenfanteri med sine NOX-utslipp. De har gått ekstremt høyt ut og fortalt hvor lite utslipp disse bilene/motorene har. De har bevisst lagd 2 programvarer som er ment til å lure bilene inn på et marked som de ikke var inne på. Lurt kjøpere, myndigheter og allmenheten.

 

Det er faktisk utrolig spesielt.. Noen (trolig veldig mange) i et av verdens største bilkonsern har aktivt, med viten og vilje, prøvd å svindle kunder og myndigheter. Ikke produksjonsfeil, miks med tall, eller feilvurdering av annet slag som blir nevnt over her.

 

Jeg er helt enig i at de har lurt alle når det gjelder denne saken. Men når media skriver at de slipper ut så mye, så er det litt misvisende. Ja VW diesel slipper sikkert ut mye mer enn andre bensinbiler. Poenget mitt var ikke å rettferdiggjøre VW's lureri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D0711E2D-52CD-4406-91C4-1DACCE8E9F7F_zps

 

Ikke alltid heldig med annonseringen.. Cookies eller ikke :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette bør vel være døden for diesel som miljøvennlig drivstoff, slik det ble fremstilt for noen år siden.

 

Juks eller ikke. Det er vel viden kjent at disse testresultatene, som i mange land legges til grunn for avgiftsnivå, generelt sett er bullshit fra ende til annen for nesten alle biler. Synd at det er først når noen bevisst jukser at dette ser ut til å bli røsket tak i på en ordentlig måte.

 

Kan si mye rart om USA, men deres testsyklus gir betydelig mer realistiske forbrukstall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt sammenlignbart.

 

Nå leste jeg ikke artikkelen du linket til Per,

 

Nei, det er ikke sammenlignbart, men om du hadde lest artikkelen så hadde du funnet ut at det er ikke saken per se som er lik, men det faktum at bilfabrikkene i årevis har gjort sitt ytterste for å holde tilbake fakta, uavhengig om det er eksosutslipp eller feil på komponenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Air PumpAA.jpgDet å jukse med utslipp er noe som så langtfra er noe nytt. Porsche lurte myndigheter i både USA og Sveits i over 10 år med såkalt "eksosrensing", det var jo bare tull. Det dem gjorde var at dem satte på en luftpumpe som rett og slett pumpet luft inn i eksosanlegget for å gjøre CO-målingene bedre, Jeg har selv hatt en Porsche 911 med en slik luftpumpe, den hadde absolutt null funksjon bortsett fra å lure myndighetene.

I følge et bilmagasin jeg leste så tok denne luftpumpa 7-9 hk fra motoren, og selvfølgelig bruker motoren mere drivstoff når den skal dra rundt denne pumpa også = mindre miljøvennnlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde sånn luftpumpe på min JDM Eunos Cosmo med 3-rotor wankel også, men den har faktisk litt funksjon - mer enn å tynne ut avgassprosenten. Det at den puster oksygen inn hjelper å forbrenne uforbrent bensin. Den stjeler litt effekt (som f.eks en AC pumpe gjør), men på Cosmoen så koblet den fra når man ga full gass, da var det maks effekt og maks utslipp :D

 

Kanskje Porsche skulle ha skult litt på hva japsene gjorde da, så hadde de beholdt toppeffekten når du krevde den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det å jukse med utslipp er noe som så langtfra er noe nytt. Porsche lurte myndigheter i både USA og Sveits i over 10 år med såkalt "eksosrensing", det var jo bare tull. Det dem gjorde var at dem satte på en luftpumpe som rett og slett pumpet luft inn i eksosanlegget for å gjøre CO-målingene bedre, Jeg har selv hatt en Porsche 911 med en slik luftpumpe, den hadde absolutt null funksjon bortsett fra å lure myndighetene.

I følge et bilmagasin jeg leste så tok denne luftpumpa 7-9 hk fra motoren, og selvfølgelig bruker motoren mere drivstoff når den skal dra rundt denne pumpa også = mindre miljøvennnlig.

 

VW har jo hat "SAI (Secondary Air Pump)" på mange biler oppigjennom de..

Funker på samme måte som du beskriver, bare med mindre ræl enn før.

 

Funksjonsmåte:

http://karmakanix.com/knowledgebase/diagnostics-hiddenbase/secondary-air-injection-system/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At fabrikktall mht. forbruk og utslipp ikke stemmer med virkeligheten burde være en kjent sannhet. Man finner uoverstemmelser både blant bensin, diesel og hybridbiler. Dette gjelder de fleste bilmerker.

 

Teknologi for å redusere utslipp finnes allerede i dag, men bilprodusentene leverer kun med absolutt minste nødvendige renseteknologi for å tilfredsstille dagens testsyklus. Selv har jeg en 2015 Passat som har LNT (Lean NOX trap), mens de største Passat-motorene har SCR (selectiv katalytisk reduksjon) med AdBlue.

 

Dieselbilene som ble levert på det amerikanske markedet for flere år siden hadde langt bedre renseteknologi, enn bilene som ble levert i Europa. Det er først med Euro 6 at tilsvarende renseteknologi for alvor er på nye biler i Europa.

 

Jeg har tidligere gjennomgått rapportene i EMIROAD-programmet (Vegdirektoratet) hvor TØI (Transport Økonomisk Institutt) har vært sterk bidragsyter. I den forbindelse var jeg i kontakt med forsker Rolf Hagman da jeg mente utvalget av testbilene var kunstig og dertil konklusjonene i rapportene.

 

I disse rapportene har jeg funnet en kraftig skjevfordeling mellom bensinbiler og dieselbiler som er med i testutvalget. Kraftige dieselbiler på 170hk/175hk/220hk som sammenlignes med småbiler (bensin) som VW UP 60hk, Nissan Micra (98 hk) og en Ford Focus på 1.0 liter. Diesel golfen GTD med 220 hk kan vel klassifiseres som en sportsutgave. Bensinbilene som er med i testen mangler gjerne kompressor/turbo som ville ha medført høyere NOX-utslipp p.g.a høyere kompresjon.

 

Jeg har jo tro på at det har skjedd noe på motorfronten de siste årene som kanskje gir bedre resultater. ICCT har kommet med rapporter som viser at det faktisk finnes flere Euro 6-diesel-modeller som ligger innenfor kravene.

 

Testene av tyngre kjøretøy viser at riktig renseteknologi faktisk eliminerer problemet med utslipp. Disse teknologiene fra tyngre kjøretøy er overførbare på lettere kjøretøy og noen av disse har allerede slik teknologi.

 

VAG sine nye bensinmotorer med TSI-teknologi benytter seg av downsize, liten motor, høy kompresjon, turbo/kompressor alt innført for å ned forbruk og CO2-utslipp. Men lavere CO2-utslipp medfører høyere NOX. Denne motoren nærmer seg derfor en diesel TDI. Jeg vil tro man finner samme overskridelser av NOX-grenseverdier også på slike moderne bensinmotorer.

 

Drivstoff er dermed ikke alltid avgjørende for utslipp, men hvilken generasjon motorteknologien tilhører er avgjørende og hvilken renseteknologi som brukes.

Den 2.0 liters diesel som nå brukes (modellkode EA288) er en nyutviklet motor som er en helt annet enn 140 Hk som ble testet. Nå er partikkelfilter og SCR-katalysator designet i samme enhet og plassert mye nærmere motoren enn tidligere. Dette betyr at avgasstemperatur økes raskere og at katalysator begynner å virke mye tidligere i kaldt vær.

 

Tester viser at biler som leveres med kombinasjonen LNT og SCR gir best effekt. Disse enhetene koster penger og tar fysisk plass. På en lastebil/buss er det god plass til renseteknologi, mens på personbiler blir det mer krevende, da det kreves pumper, AdBlue-tank, oppvarming av væske, osv.

 

Fokus bør vel rettes mot å forbedre dagens testsyklus slik at den blir mer realistisk. Da vil vel renere bensin og dieselbiler kjapt komme på banen. Så får vi håpe Volkswagen kommer til å styre denne skandalen til noe positivt i framtida.

 

Hybridbiler er i vinden i disse dager og nyter godt av pene fabrikktall som gir avgiftslette. I krevende bykjøring i kaldt vær vil nok de fleste hybridbiler ha langt høyere forbruk/utslipp enn oppgitt.

 

Når det gjelder dieselgate, kan det nevnes som en kurositet at det var rattsensor som ble brukt for å avgjøre om bila er på testbenk eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At fabrikktall mht. forbruk og utslipp ikke stemmer med virkeligheten burde være en kjent sannhet. Man finner uoverstemmelser både blant bensin, diesel og hybridbiler. Dette gjelder de fleste bilmerker.

 

Teknologi for å redusere utslipp finnes allerede i dag, men bilprodusentene leverer kun med absolutt minste nødvendige renseteknologi for å tilfredsstille dagens testsyklus. Selv har jeg en 2015 Passat som har LNT (Lean NOX trap), mens de største Passat-motorene har SCR (selectiv katalytisk reduksjon) med AdBlue.

 

Dieselbilene som ble levert på det amerikanske markedet for flere år siden hadde langt bedre renseteknologi, enn bilene som ble levert i Europa. Det er først med Euro 6 at tilsvarende renseteknologi for alvor er på nye biler i Europa.

 

Jeg har tidligere gjennomgått rapportene i EMIROAD-programmet (Vegdirektoratet) hvor TØI (Transport Økonomisk Institutt) har vært sterk bidragsyter. I den forbindelse var jeg i kontakt med forsker Rolf Hagman da jeg mente utvalget av testbilene var kunstig og dertil konklusjonene i rapportene.

 

I disse rapportene har jeg funnet en kraftig skjevfordeling mellom bensinbiler og dieselbiler som er med i testutvalget. Kraftige dieselbiler på 170hk/175hk/220hk som sammenlignes med småbiler (bensin) som VW UP 60hk, Nissan Micra (98 hk) og en Ford Focus på 1.0 liter. Diesel golfen GTD med 220 hk kan vel klassifiseres som en sportsutgave. Bensinbilene som er med i testen mangler gjerne kompressor/turbo som ville ha medført høyere NOX-utslipp p.g.a høyere kompresjon.

 

Jeg har jo tro på at det har skjedd noe på motorfronten de siste årene som kanskje gir bedre resultater. ICCT har kommet med rapporter som viser at det faktisk finnes flere Euro 6-diesel-modeller som ligger innenfor kravene.

 

Testene av tyngre kjøretøy viser at riktig renseteknologi faktisk eliminerer problemet med utslipp. Disse teknologiene fra tyngre kjøretøy er overførbare på lettere kjøretøy og noen av disse har allerede slik teknologi.

 

VAG sine nye bensinmotorer med TSI-teknologi benytter seg av downsize, liten motor, høy kompresjon, turbo/kompressor alt innført for å ned forbruk og CO2-utslipp. Men lavere CO2-utslipp medfører høyere NOX. Denne motoren nærmer seg derfor en diesel TDI. Jeg vil tro man finner samme overskridelser av NOX-grenseverdier også på slike moderne bensinmotorer.

 

Drivstoff er dermed ikke alltid avgjørende for utslipp, men hvilken generasjon motorteknologien tilhører er avgjørende og hvilken renseteknologi som brukes.

Den 2.0 liters diesel som nå brukes (modellkode EA288) er en nyutviklet motor som er en helt annet enn 140 Hk som ble testet. Nå er partikkelfilter og SCR-katalysator designet i samme enhet og plassert mye nærmere motoren enn tidligere. Dette betyr at avgasstemperatur økes raskere og at katalysator begynner å virke mye tidligere i kaldt vær.

 

Tester viser at biler som leveres med kombinasjonen LNT og SCR gir best effekt. Disse enhetene koster penger og tar fysisk plass. På en lastebil/buss er det god plass til renseteknologi, mens på personbiler blir det mer krevende, da det kreves pumper, AdBlue-tank, oppvarming av væske, osv.

 

Fokus bør vel rettes mot å forbedre dagens testsyklus slik at den blir mer realistisk. Da vil vel renere bensin og dieselbiler kjapt komme på banen. Så får vi håpe Volkswagen kommer til å styre denne skandalen til noe positivt i framtida.

 

Hybridbiler er i vinden i disse dager og nyter godt av pene fabrikktall som gir avgiftslette. I krevende bykjøring i kaldt vær vil nok de fleste hybridbiler ha langt høyere forbruk/utslipp enn oppgitt.

 

Når det gjelder dieselgate, kan det nevnes som en kurositet at det var rattsensor som ble brukt for å avgjøre om bila er på testbenk eller ikke.

 

Sikkert mye riktig her, men Golf GTD har ikke 220hk. Ikke verken ny eller gammel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok hk-angivelse rett fra rapporten til Hagman, så det er nok oppgitt feil i rapporten. Står at det er en 2013-modell som er testet.

 

Forøvrig er mange av bilene som er testet i EMIROAD-programmet ikke tilgjengelige på det norske markedet og har andre spesifikasjoner, renseteknologi, ytelse enn biler som er tilgjengelig i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott innlegg Per Sverre, men jeg tror nok det må kraftigere skyts til.

 

Som du er inne på ser vi nå at også bensinmotorer med lavt utslipp av CO2 får et utslipp av NOX mer eller mindre tilsvarende diesel. Dette skyldes visstnok lavere temperatur i motorene. Jeg er svært lite tilhenger av at man skal være nødt til å dytte på med alle mulige tilsetningsstoffer eller andre saker i avgasssystemet for å få ned utslippet av NOX og annen partikkelforurensning. Min personlige mening er at da er det bedre med ren eldrift i bynære strøk. Om dette løses med hybridbiler med større rekkevidde på el, eller med rene elbiler får være litt opp til den enkelte.

 

Tror vi får se tre effekter med nye testsykluser (og dieselgate).

  1. Noe mer effektive motorer på bensin
  2. Prosentvis stor økning i rekkevidde på eldrift for hybridbiler. Pr. i dag er rekkevidden på el i disse mistenksomt tett opp til testsyklusen
  3. Betydelig økt fokus på annet drivstoff. De etablerte vil nok satse en del på hydrogen fordi det opprettholder status quo i forhold til infrastruktur og ettermarkedt. Jeg mener dette er en blindvei for personbiler, men det er en annen diskusjon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk bryr seg, mener de virkelig at de trodde på at dieselbiler kunne være miljøvennlige?? Milde..

Dette burde kun være en sak mellom produsenten og myndighetene, men det virker jo som at folk tror det er noe feil med bilene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk bryr seg, mener de virkelig at de trodde på at dieselbiler kunne være miljøvennlige?? Milde..

Dette burde kun være en sak mellom produsenten og myndighetene, men det virker jo som at folk tror det er noe feil med bilene!

Selvfølgelig bryr folk seg! I tyskland har VW fått frist innen 7. oktober til å utbedre en plan for hvordan de skal få bilene til å komme under utslippsgrensa, hvis ikke blir bilene ulovlig på veien i tyskland. Jeg synes det er helt naturlig at eierne av bilene bryr seg om dette?

 

I landene hvor bilene bryter utslippsgrensene kan jo eierne ende opp med å få nedgradert effekt på bilene sine. Det hadde hvertfall jeg syntes var en big deal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mye forvirring blant folk i gata om utslipp og dieselbiler, da med begreper som CO2, NOX og PM. Euro 4 diesel (før 2007) har faktisk lavere utslipp av NOX (forurensning i nærområdet) enn EURO 5.

 

Med Euro 5 kom partikkelfilter og man fikk fjernet PM («svevestøv»), men uønsket bi-effekt økt NOX. På nyere dieselbiler er faktisk PM lavere enn enkelte bensinmodeller.

 

Med partikkelfilter forsvant den «synlige» forurensningen med svartrøyken. Bilene «ser» og føles renere ut. Enkelte hører man knapt er diesel. Med en regjering som premierte CO2-vennlige dieselbiler og forskere ved TØI som nærmest anbefalte diesel, var det mange som kjøpte diesel for første gang. CO2 skulle ned og diesel skulle da være en bidragsyter.

 

Med Euro 6 er NOX betraktelig redusert, men mange nye biler har fortsatt for høye utslipp på kalde dager. Men flere bilmerker har vist at de kan levere produkter som innfrir kravene, så renseteknologien finnes allerede. Alt har med kostnader og prioritet å gjøre. EA 189-plattformen til VAG må vel være en av de mest utbredte diesel-motorer som er laget for personbilmarkedet. I dag kom tallene fra Audi, så gjenstår Skoda, Seat.

 

Jetta’en som ble avslørt i testen i USA hadde et litt for lite LNT-filter for å spare noen dollars. Den tabben gjør nok ikke VAG igjen.

 

Honda og Ford var innblandet i tilsvarende juks på slutten av 90-tallet. Ingen husker denne saken nå. Men jeg tror nok ikke Dieselgate glemmes like kjapt.

Akkurat nå flommer media over med nyheter – her på jobben er det mange VAG-eiere som er bekymret. Da sier jeg bare – tråkk litt mindre på gassen dersom du skal spare miljøet ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig bryr folk seg! I tyskland har VW fått frist innen 7. oktober til å utbedre en plan for hvordan de skal få bilene til å komme under utslippsgrensa, hvis ikke blir bilene ulovlig på veien i tyskland. Jeg synes det er helt naturlig at eierne av bilene bryr seg om dette?

 

I landene hvor bilene bryter utslippsgrensene kan jo eierne ende opp med å få nedgradert effekt på bilene sine. Det hadde hvertfall jeg syntes var en big deal.

 

I utgangspunktet er vel ikke det så vanskelig? Det er vel bare å kjøre "jukseprogrammet" på full tid. Eier vil nok få en slapp bil som følge av det, men avgasskravene holdes i det minste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig bryr folk seg! I tyskland har VW fått frist innen 7. oktober til å utbedre en plan for hvordan de skal få bilene til å komme under utslippsgrensa, hvis ikke blir bilene ulovlig på veien i tyskland. Jeg synes det er helt naturlig at eierne av bilene bryr seg om dette?

 

I landene hvor bilene bryter utslippsgrensene kan jo eierne ende opp med å få nedgradert effekt på bilene sine. Det hadde hvertfall jeg syntes var en big deal.

 

Det jeg mener er at dette burde ikke gå ut over forbrukerne, de har jo handlet i 'god tro'. Dette må produsenten ordne opp i, og alle skjønner vel at såpass mange biler (gjelder nok alle merker..) ikke kan 'fikses', men bør få en slags amnesti. Uansett er dette musepiss i forhold til alle andre gamle dieselbørser som alt ruller der ute!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet er vel ikke det så vanskelig? Det er vel bare å kjøre "jukseprogrammet" på full tid. Eier vil nok få en slapp bil som følge av det, men avgasskravene holdes i det minste.

 

"Bare" og "bare".. å få inn 13-14 millioner biler på service i en fart er vel ikke gjort i en håndvending.

 

Dessuten tror jeg ikke de kan gjøre det på denne måten, ettersom det da - som Bjørn Eirik sier - vil gå direkte utover forbrukerne.

 

De vil nok bli benådet på en eller annen måte, og få en helvetes bot regner jeg med..

 

Men blir spennende å se hva som skjer i tyskland, der de har fått innen 7. oktober å lage en utbedringsplan, ellers blir alle de involverte bilene ulovlig å kjøre der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke overraskende. Hvor lang tid tar det før Seat kommer med det samme? De bruker sikkert fortsatt mye av de samme motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det vil nok være biler fra hele VAG-gruppen, utenom Porsche, bentley og lambo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært interessant å sett hvordan bilen er til vanlig bruk når den er i "clean test" modus. Var den slik hele tiden ville alt vært OK utslippsmessig, men hvor mye ytelse forsvinner......? Hva er verst for VW: Bilene mangler litt ytelse eller forurenser mye?

 

Et meget godt spørsmål! Kravene er til for å holdes, denne saken kan godt ende med at VW (og Audi/Skoda/Seat) må oppdatere alle biler med fast "clean test " styringsprogram. Det kan gå ut over prestasjoner, men slik er det.

 

Vi har en et år gammel Audi Q3 2.0TDI og den er selvfølgelig berørt. Men hva med vår Passat 2.0TDI 2007? Den ble kjøpt fordi vi ville bli mer miljøvennlige (vi kjøpte en Think elbil samtidig til nærtrafikk), men den ble levert uten partikkelfilter og fikk året etter den forhøyde miljøvesting-årsavgiften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.