VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Ingen vet noe enda. Må bare vente på beskjed fra Volkswagen eller møller. Møller har opprettet et callsenter som er oppe døgnet rundt som man kan kontakte hvis man har spm rundt saken :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er litt artig å tenke på er at bensinbiler faktisk har høyere Nox verdier enn dieselmotorer,

Den varmere eksostemperaturen (ca 1000 grader i en bensinmotor, mot ca 800 i en dieselmotor) gjør at en bensinmotor i utgangspunktet har høyere NOX-utslipp ut fra motoren, enn en dieselmotor,

I bensinbiler filterer katalysatoren mer effektivt, så hvorfor er det ikke en bedre katalysator løsning på dieselbiler?

 

Det er også mistenkelig stille fra konkurrenter: klø : Er nok flere som trikser med tall.

 

USA vil dra dette så langt de klarer, med søksmål på kjempe summer. Alt for å knekke VW og Tysk økonomi som alledere vakler. Bla Deutsche Bank, som er mistenkt for prisfiksing i edelmetallmarkedet. Ligger vell mye politikk bak dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel rimelig drøyt at folk ikke skal få bosette seg der de vil fordi noen har fucka opp med dieselbiler? Spesiell holdning i så fall spør du meg.

PS! Jeg bor på landet i østlandsk målestokk

 

Hybrid hadde vært greit om det ikke var for at produsentene har laget disse etter NEDC kravene, ikke til folks behov.

 

Jeg slår heller et slag for elbiler med rekkeviddeforlenger som i3 Rex. På en god sommer dag med vind i ryggen 180km rekkevidde på strøm, og en bensinmotor som utelukkende sørger for lading av batteriet om man skulle havne i en situasjon der man ikke får eller kan lade batteriet. Slike biler burde bli belønnet med dagens hybridavgifter. GTE, e-tron, Outlander PHEV etc. er strengt tatt bare tull og fjas om man ikke kontinuerlig sørger for å lade bilen. Rekkevidde på +/-30km på eldrift, latterlig og kun der fordi det passer perfekt med NEDC testen.

 

Toyota sine hybrider skulle vært forbudt. De er ikke mulig å lade fra strømnettet i det hele tatt. Patetisk

 

Ladbare hybridbiler, som i realiteten er elbiler med en bensinmotor som lader batteriene etter behov. Da trenger man ikke tenke over rekkevidde angst i alle fall og ladekabel.

Ville nok valgt det for min del. hvis jeg en dag skal ha noe med el drift.

Men, man kjøper det man har bruk for. Noen velger EL-bil og andre diesel m.fl.

 

Skal ikke ødelegge tråden med masse off topic, så uansett synd VW har oppgitt feil verdier. Uansett er bilene fullt kjørbare og bruker'n merker vel svært lite til dette. Alt har vel med hvor miljøvennlige man skal være hele tiden dessverre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men den eneste måten å reise miljøvennlig på er ikke å reise.............;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda enda mer off topic, jeg husker spesielt at Petter Stordalen for endel år siden skiftet profil fra bilgal forretningsmann til miljøforkjemper (ved å bytte til Tesla Roadster da den kom ut).

 

Han hadde da en hel skokk med store/dyre biler med høye utslipp som han da gikk ut i media med at han skulle selge unna. Problemet da blir jo om du har 10 biler som spyr ut eksos, så kan du uansett bare bruke en om gangen. Selger du de til 10 forskjellige kjøpere så betyr det at alle kan bli brukt samtidig. Spørs hvor miljøvennlig det var når det kommer til stykket ;)

 

 

Halvveis on topic; nå vil sikkert leveringstiden gå ned betraktelig på VAG-bilene med laaang leveringstid som GTE/E-tron modeller? Så at det var en på forumet her som bestilte Golf GTE i August, med levering i April 2016. Og Passat GTE hadde 14mnd leveringstid? Vil tro at det blir noe roligere på produksjonslinja til VW i tiden fremover...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han hadde da en hel skokk med store/dyre biler med høye utslipp som han da gikk ut i media med at han skulle selge unna. Problemet da blir jo om du har 10 biler som spyr ut eksos, så kan du uansett bare bruke en om gangen. Selger du de til 10 forskjellige kjøpere så betyr det at alle kan bli brukt samtidig. Spørs hvor miljøvennlig det var når det kommer til stykket ;)

 

haha... konge bra resonert! Det er rett å slett å ta miljø ansvar å ha mange biler, for det forhindrer at andre for brukt dem.

 

Den likte jeg :) jeg har rett å slett tatt et stort miljø ansvar med mine 3 biler som slurper i seg fossilt brennstoff: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så dere trodde at Martin Winterkorn var ute av VW nå som han trakk seg fra sjefsjobben? Tro om igjen, han har fremdeles fire andre toppjobber i konsernet! Kommentatorer sier at det er ikke bra for VW's omdømme at han fremdeles sitter i fire andre stillinger. Han er CEO (adm.dir) for Porsche SE, det familieeide holdingfirmaet som kontrollerer majoriteten av aksjene i Volkswagen, han er styreformann for både Audi og Scania samt konsernets nylig opprettede "Truck & Bus division".

 

http://europe.autonews.com/article/20151002/COPY/310039991/winterkorn-remains-in-four-key-vw-posts

 

Samtidig sies det fra det tyske samferdselsdepartementet at det er ingenting som tyder på at noen andre bilfabrikanter har tydd til juks, slik som VW har gjort.

 

http://europe.autonews.com/article/20151002/ANE/151009953/berlin-says-no-signs-carmakers-other-than-vw-manipulated-tests

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel rimelig drøyt at folk ikke skal få bosette seg der de vil fordi noen har fucka opp med dieselbiler? Spesiell holdning i så fall spør du meg.

PS! Jeg bor på landet i østlandsk målestokk

 

Hybrid hadde vært greit om det ikke var for at produsentene har laget disse etter NEDC kravene, ikke til folks behov.

 

 

Jeg slår heller et slag for elbiler med rekkeviddeforlenger som i3 Rex. På en god sommer dag med vind i ryggen 180km rekkevidde på strøm, og en bensinmotor som utelukkende sørger for lading av batteriet om man skulle havne i en situasjon der man ikke får eller kan lade batteriet. Slike biler burde bli belønnet med dagens hybridavgifter. GTE, e-tron, Outlander PHEV etc. er strengt tatt bare tull og fjas om man ikke kontinuerlig sørger for å lade bilen. Rekkevidde på +/-30km på eldrift, latterlig og kun der fordi det passer perfekt med NEDC testen.

 

Toyota sine hybrider skulle vært forbudt. De er ikke mulig å lade fra strømnettet i det hele tatt. Patetisk

 

Fy skam de som kjører diesel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har et amerikansk magasin testet effekt på en 2011 Jetta TDI på ruller, både tohjuls og firehjulsrulle. Video i linken!

 

https://www.carthrottle.com/post/how-much-power-does-a-diesel-vw-make-with-its-defeat-device-turned-on-vs-turned-off/

 

 

 

[spoiler=Resultatene er her, for de som ikke gidder se videoen]138 HP, 352 Nm before. 136 HP, 309 Nm after

 

men OM det er sånn den oppdager om den er i testmodus eller ikke, da kan vel ikke dem med permanent firehjulstrekk være "jukset" med? da alle 4 hjulene går rundt så bilen ikke merker forskjell da bakhjulene ikke står iro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den tekniske løsningen fra VW innebærer at motorstyringen endres til hele tiden å kjøre motor i det som nå kalles testmodus så kommer jeg til å nekte å oppgradere Sharanen vår. Det er en stor og ganske tung bil der kjøreegenskapene vil kraftig forringes med tap av effekt og moment som innlegget til Per viser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda enda mer off topic, jeg husker spesielt at Petter Stordalen for endel år siden skiftet profil fra bilgal forretningsmann til miljøforkjemper (ved å bytte til Tesla Roadster da den kom ut).

 

Han hadde da en hel skokk med store/dyre biler med høye utslipp som han da gikk ut i media med at han skulle selge unna. Problemet da blir jo om du har 10 biler som spyr ut eksos, så kan du uansett bare bruke en om gangen. Selger du de til 10 forskjellige kjøpere så betyr det at alle kan bli brukt samtidig. Spørs hvor miljøvennlig det var når det kommer til stykket ;)

 

 

Halvveis on topic; nå vil sikkert leveringstiden gå ned betraktelig på VAG-bilene med laaang leveringstid som GTE/E-tron modeller? Så at det var en på forumet her som bestilte Golf GTE i August, med levering i April 2016. Og Passat GTE hadde 14mnd leveringstid? Vil tro at det blir noe roligere på produksjonslinja til VW i tiden fremover...

 

Kan jo gå andre veien også dette... nå er jo på en måte insentivene med å velge hybrid kontra diesel enda større. Folk slutter nok ikke å handle ny VW diesel p.g.a at de gamle bilene deres ikke oppfyller Euro5 kravene heller. De nye oppfyller Euro6 kravene, så de er det ingenting galt med!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo gå andre veien også dette... nå er jo på en måte insentivene med å velge hybrid kontra diesel enda større. Folk slutter nok ikke å handle ny VW diesel p.g.a at de gamle bilene deres ikke oppfyller Euro5 kravene heller. De nye oppfyller Euro6 kravene, så de er det ingenting galt med!

 

Mulig de ikke slutter med det, men denne saken har om ikke annet satt et sterkt søkelys på hvor latterlig denne NEDC testsyklusen er selv om vi som er litt interessert var klar over dette fra før. Det som derimot kan være interessant er hvordan dieselgate påvirker fremtidig utvikling av drivlinjer og motorer. Personlig håper jeg vi får hybrider med mer elkapasitet, men først og fremst en rivende utvikling på eldrift. Hydrogen har jeg som nevnt i en helt annen tråd liten tro på til personbiler. Hdrogen er pr. i dag en mindre energieffektiv prosess fra well-to-wheel enn bensin og diesel så jeg klarer ikke å se miljøaspektet med det som drivstoff.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel 2 biler med denne motoren selv. Venter i spenning på hva som skjer kan man vel si.

 

Reagerte på en test jeg så ang utslipp : der ble store biler med dieselmotorer på 2.0 liter med 140-180 hk testet mot små bensinbiler på 1.2-1.4 liter.

 

Det er klart at bedre/riktigere måter å teste forbruk/utslipp må på plass her !

 

Men det er jo mye annet også å ta tak i : feks hvor mye forurensing blir det av å produsere disse bilene ?

Forskjell på de forskjellige fabrikkene ? Forskjell på produksjon av elbil kontra "vanlig" bil ang forurensing osv.....

 

Leste forresten at i Kina blir det solgt 13,7 million biler på år. Da kan man snakke forurensing da ! Tror ikke det er elbiler alt det for å si det sånn.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jeg ikke er så oppdatert på dette med utslipp fra de forskjellige motorene, så et par spm fra meg her :)

Hvorfor er det kun de "mindre" motorene som er berørt? Tenker da på 2,0 og 1,6 tdi! I mitt hode så skulle jeg tro at en 3,0 tdi har høyere utslipp!

 

Leste en artikkel i E24 hvor noen svenske forskere har testet 2,0l VW/Audi biler opp mot 3,0 Mercedes og BMW, hvor da 3,0 liters motorene ligger innenfor kravene og VW sine 2,0l motorer ligger langt over utslippskravene! Hadde kanskje vært greit og testet opp mot tilsvarende motorer. http://e24.no/bil/volkswagen/forskere-volkswagen-og-audi-slipper-ut-ti-ganger-saa-mye-som-konkurrentene/23535270

 

Om det er sånn at motorer med større volum, være seg bensin eller diesel er bedre totalt sett for miljøet,en strupede 1,6 og 2,0liters motorer burde jo dette bli mere fordelaktig og kjøpe! Men det ligger vel mye politikk i det her, så avgiftslettelser på slike biler er vel å se langt etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke utenkelig at dyre bilmerker/modeller har levert mer komplekse/kostbare renseløsninger. Noen produsenter har valgt å satse kun på AdBlue, mens VAG f.eks. har kun NOX-felle på mindre motorer. Større motorer kan ha høyere arbeidstemperatur som gjør renseprosess mer effektiv. Noen leverer også en kombinasjon av renseteknologier. Når en stor bybuss kan slippe ut mindre enn en personbil så sier det seg at det har med hvor mye penger som legges komponentene.

 

Den svenske testen kan kanskje være litt feilaktig, da VAG-modellene kanskje mangler renseteknologi på det aktuelle markedet, mens Mercedes og BMW kanskje velger å ha med dette som standard.

 

For noen år siden var det en artikkel i VG om en miljø-Passat (B7) som hadde veldig lave utslipp. Denne ble levert med AdBlue. Den norske importøren registrerte kun en av disse på norske skilt. Da sa importøren at det var for dyrt å ta inn denne modellen til Norge. Tror renseteknologien økte kostnaden med 5000-6000.-

 

Folk kjøper gjerne ikke bil etter hvor miljøvennlig den er. Majoriteten av el-bil eierne ønsker nok å spare bompenger, ferje, parkering, osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mmmm.... Er denne i orden, eller er ikke chassisnummeret kjent i hiddenbasen?

 

audi_a6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også prøvd 2 forskjellige biler som muligens er rammet, men får opp samme beskjed:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)

 

EA189.PNG

 

Blir interessant å høre hva aksjon 23Q4 går ut på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.