VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

tja sånn ser det ut om den må inn da : bh :

 

2015_10_04_20_37_39_Serviceaktionen_Weitere_Informationen_Kundenbereich_Audi_Deutschland.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tysk er ikke min sterke side, ut fra smilet er det nederste bilde en god melding .... OBS! Det var feil i følge bilde tre ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med en Golf 6 CAYC, da fikk jeg denne meldingen.

 

"Dear Audi customer, the vehicle with the VIN you entered WVWZZZ1KZDM652981 is not affected by any action or the chassis number is not known to us. Please recheck your entry or by contacting an authorized Audi contractor your Audi service team."

Uten navn.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siden gjelder ikke bare Audi da..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med en Golf 6 CAYC, da fikk jeg denne meldingen.

 

"Dear Audi customer, the vehicle with the VIN you entered WVWZZZ1KZDM652981 is not affected by any action or the chassis number is not known to us. Please recheck your entry or by contacting an authorized Audi contractor your Audi service team."

 

Har golf 6 med CAYC og min skal inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet du at du skal inn? Via den linken til Audi? Jeg fikk samme melding som Sondre over her.

Har CAYC jeg og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde med en Golf 6 CAYC, da fikk jeg denne meldingen.

 

"Dear Audi customer, the vehicle with the VIN you entered WVWZZZ1KZDM652981 is not affected by any action or the chassis number is not known to us. Please recheck your entry or by contacting an authorized Audi contractor your Audi service team."

 

når jeg bruker den linken for Vw får en dette på din bil:

 

Dear Volkswagen customer,

 

We regret to inform you that the Type EA 189 engine built into your vehicle with the Vehicle Identification Number WVWZZZ1KZDM652981 you submitted, is affected by software that causes discrepancies in the values for oxides of nitrogen (NOx) during dynometer runs. Your car is safe from a technical standpoint and roadworthy.

 

We are very sorry to have broken your trust and are working at full speed to find a technical solution. Volkswagen will cover the cost relating directly to this repair.

 

We will be in touch with you directly to explain what steps are required. We'll do the necessary work at our cost and have you quickly back on the road.

 

 

Yours faithfully,

 

Volkswagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaggu, da er jeg i alle fall sikker på at jeg får brev og skal inn med passaten iflg. den siden i England. Mtp. Jettaen som mister nesten 50nm, så lurer jeg litt på hvordan jeg kommer til å merke det, og om jeg i det hele tatt kommer til å merke noe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som ønsker flere detaljer omkring hvordan renseteknologien har utviklet seg for TDI de siste åra, vil jeg anbefale følgende artikkel. Generasjon 3 tilsvarer da EURO 6 utgaven av nye 1.6 og 2.0 TDI som blant annet finnes i siste Passat og Golf. EA288 er en helt nyutviklet motorplattform som har lite til felles med de forrige motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka bilene til familiemedlemmer nå og dette skjønner jeg ikke helt:

 

2010 A4 143hk - skal inn (Min...........)

2010 Touran 170hk - skal ikke inn.

2011 Passat 170hk -skal inn

2012 Passat 170HK - skal inn

 

Hva er det med Touran som gjør at den ikke har jukseprogrammet?

 

Jeg har også tenkt på dette med at 3.0 motorene i henhold til Euro5 ikke er berørt, kan det ha noe med at eksos temperaturen til de større motorene er lavere, og dermed produserer de ikke like mye NOx som de mindre motorene? Leste i en av de linkede artiklene at NOx produksjon er en direkte konsekvens av temperatur, altså når man brenner Nitrogen og Oksygen så får du NitrogenOksid, og jo høyere temperaturen er, jo mer NOx vil du få?

 

"NOx (nitrogen oxides: nitric oxide and nitrogen dioxide) formation is a function of temperature. Nitrogen and oxygen gases in the air react during high temperature combustion and form NOx. Because diesels operate at higher temperatures than gasoline engines, NOx formation has always been an issue for diesels."

 

Det er iallefall helt klart at å presse 170hk ut av en 2.0l krever mer turbotrykk og dertil temperaturøkning, enn en 3.0l med 204hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har link til å finne ut om hvilke Skoda som blir påvirket av dette?

 

Hele familien er jo VAG eiere omtrent.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få et bedre bilde av hele saken så er det mye interessant her: https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_violations

 

Litt interessant er det jo at det med å jukse med testene slettes ikke er noe nytt.. GM,Ford og til og med VW back in the days har vært tatt for å jukse med utslippstestene før! :)

 

Sånn som jeg tolker dette, så blir eneste kjappe løsning å fikse dette ved kun software, er å redusere turbotrykk for å redusere eksostemperatur. Det vil resultere i mindre dreiemoment og høyere forbruk. Dette gjaldt vel ca 60% av bilene, de resterende 40% skulle få ettermontert utstyr, og det er vel da SCR eller noe sånt sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka bilene til familiemedlemmer nå og dette skjønner jeg ikke helt:

 

2010 A4 143hk - skal inn (Min...........)

2010 Touran 170hk - skal ikke inn.

2011 Passat 170hk -skal inn

2012 Passat 170HK - skal inn

 

Hva er det med Touran som gjør at den ikke har jukseprogrammet?

 

 

 

170 hk Touran ble levert med pumpedyse i perioden 2006-2010 (motorkode BMN), mens fra 2011-> er det common rail. (motorkode CFJA, CFJB). Regelen er vel alle common rail opp til 2-liter før Euro6 må inn. Overgang fra pumpedyse -> common rail skjedde på ulike tidspunkt på de forskjellige modellene. Noen VAG-merker som Skoda/Seat holdt vel på pumpedyse-teknologien noe lengre enn Audi/vw.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaggu, da er jeg i alle fall sikker på at jeg får brev og skal inn med passaten iflg. den siden i England. Mtp. Jettaen som mister nesten 50nm, så lurer jeg litt på hvordan jeg kommer til å merke det, og om jeg i det hele tatt kommer til å merke noe..

 

 

du kommer nok godt til å merke de 50nm som blir borte ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaggu, da er jeg i alle fall sikker på at jeg får brev og skal inn med passaten iflg. den siden i England. Mtp. Jettaen som mister nesten 50nm, så lurer jeg litt på hvordan jeg kommer til å merke det, og om jeg i det hele tatt kommer til å merke noe..

 

Hvordan vet du at den mister 50nm ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kommer nok godt til å merke de 50nm som blir borte ja

 

Om jeg da i det hele tatt mister 50nm.. Jeg har jo bare 1.6 motoren med 105hk, husker ikke nm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet du at den mister 50nm ?

 

Her har et amerikansk magasin testet effekt på en 2011 Jetta TDI på ruller, både tohjuls og firehjulsrulle. Video i linken!

 

https://www.carthrottle.com/post/how-much-power-does-a-diesel-vw-make-with-its-defeat-device-turned-on-vs-turned-off/

 

 

 

[spoiler=Resultatene er her, for de som ikke gidder se videoen]138 HP, 352 Nm before. 136 HP, 309 Nm after

 

Det jeg kunne se på den testen de gjorde der. Nå er jo ikke dette eksakt vitenskap, så jeg aner jo ikke hva man mister i effekt eller nm. Man skulle jo gjerne hatt en benk å fått testa før og etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kommer nok godt til å merke de 50nm som blir borte ja

 

Er det virkelig noen her som frivillig godtar en slik løsning? Jeg for min del kommer til å blånekte på tap av HK og/eller NM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig noen her som frivillig godtar en slik løsning? Jeg for min del kommer til å blånekte på tap av HK og/eller NM.

 

Skyt nå ikke ulven før skinnet er sovet på.. Eller noe slikt. Hvordan skal menigmann i gata vite at de har mistet HK/nm? Om det i det hele tatt er realiteten? Ingen i klubben som har tilgang til benk og vil ta dette vitenskapelig på både 1.6 motoren og 2.0? :) Benking før og etter fiks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

Sånn som jeg tolker dette, så blir eneste kjappe løsning å fikse dette ved kun software, er å redusere turbotrykk for å redusere eksostemperatur. Det vil resultere i mindre dreiemoment og høyere forbruk.

 

Jeg hadde ikke akseptert å bli trukket en eneste hestekraft uten å bli refundert det dette kostet da bilen var ny. HK komponenten i norske avgifter er såpass kvass at det fort ville blitt noen tusen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig kommer jo VAG til å måtte fortelle hva de skal gjøre før de faktisk gjør det, og hva det påvirker..

 

Bare å vente til løsningen blir offisiell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del tror at VAG ikke vil begynne å fortelle hvermansen at de kommer til å laste inn en ny software fil som reduserer turbotrykk og justerer litt på ditt og datt. Det er ekstremt få VAG eiere som i det hele tatt har noe formening om dette, eller vet hva dette vil bety.

 

Godt mulig verkstedene får vite mer i detalj hva som blir gjort, men de vil nok ikke dele dette på annet enn "need to know basis".

 

Det jeg begynner å tenke litt på er om dette vil få noe å si på annenhåndsverdien til bilene. En ting er dårlig rykte om det uvisse, men noe annet er om det blir almenn kjent at de reparerte bilene får lavere effekt og høye forbruk.

 

Jeg er også ganske skeptisk til at det vil bli så mye muligheter til kompensasjon. De må jo beregne bruksfradrag og verditap osv, før de kan evt. utbetale noe form for kompensasjon, og om noe, så blir vel det i tilfelle bare en vits antagelig.

 

Jeg prøver å ikke være altfor negativ til dette, men jeg er ganske så sikker på at forbrukeren også vil tape på denne skandalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fann nettopp ut at min A5 2014 har denne motoren, så må vel bare vente å se hva som skjer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del tror at VAG ikke vil begynne å fortelle hvermansen at de kommer til å laste inn en ny software fil som reduserer turbotrykk og justerer litt på ditt og datt. Det er ekstremt få VAG eiere som i det hele tatt har noe formening om dette, eller vet hva dette vil bety.

 

Godt mulig verkstedene får vite mer i detalj hva som blir gjort, men de vil nok ikke dele dette på annet enn "need to know basis".

 

Det jeg begynner å tenke litt på er om dette vil få noe å si på annenhåndsverdien til bilene. En ting er dårlig rykte om det uvisse, men noe annet er om det blir almenn kjent at de reparerte bilene får lavere effekt og høye forbruk.

 

Jeg er også ganske skeptisk til at det vil bli så mye muligheter til kompensasjon. De må jo beregne bruksfradrag og verditap osv, før de kan evt. utbetale noe form for kompensasjon, og om noe, så blir vel det i tilfelle bare en vits antagelig.

 

Jeg prøver å ikke være altfor negativ til dette, men jeg er ganske så sikker på at forbrukeren også vil tape på denne skandalen.

Ja, forbrukeren blir nok den store taperen her uansett hvordan man ser på det.

 

Men jeg tror at det vil komme en offisiell pressemelding så snart en konkret plan er klar for hva som må gjøres, og hvordan det påvirker bilene. Ikke i nøyaktige tall og grafer, men i korte trekk hva som endres på og hvordan det påvirker bilene.

 

Men det er vel i disse dager at de skal komme med en konkret plan.... så det dukker vel opp noe snart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.