VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Hvordan finner man ut om man har en slik "EA189" motor? Har selv en Vw Golf 1,6TDI.

 

Møller sier de skal sende ut informasjon, men såvidt jeg har forstått det så skal det stå i vognkortet hvilken avgass-standard det er snakk om, og de berørte motorene er Common-Rail diesel som samsvarer med Euro 5. Pumpedyse etter Euro 5 skal ikke være berørt, heller ikke motorer etter Euro 4 eller Euro 6.

 

Forøvrig er nå flere andre biler i søkelyset. Mitsubshi sier at de selv har programmert software for deres Outlander, Dodge og Chryser har også brukt EA189, men her er det ikke kjent om de selv har stått for software.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Flere-bilmerker-enn-VW_-Audi_-Skoda-og-Seat-kan-rammes-8183949.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sitter jo tydeligvis Møller på informasjon som sier noe om hva de skal gjøre med bilene. Men de sier ingenting om effekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå sitter jo tydeligvis Møller på informasjon som sier noe om hva de skal gjøre med bilene. Men de sier ingenting om effekt?

 

Nei, de har informasjon om hvilke biler som er berørt. Fabrikken har ikke sagt noe om hva de vil gjøre. De har fått frist til 7/10 med å komme opp med en plan. At det er snakk om oppdatering av software er det ingen tvil om; det kan også være snakk om oppdatering av hardware på enkelte modeller.

 

Her er noen tanker om hva slags løsninger de kan komme opp med: http://europe.autonews.com/article/20150930/COPY/309309964/illegal-vw-diesel-emission-systems-may-require-2-solutions

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://e24.no/privat/norsk-volkswagen-importoer-stopper-ikke-salget-av-de-beroerte-bilene/23534173

 

"Male sier at 60 prosent av bilene som vil bli tilbakekalt vil trenge en programvareoppgradering. De resterende 40 prosent vil trenge denne oppgraderingen, samt et bytte av en del. Disse tallene gjelder altså for Skoda, Audi og Volkswagen."

 

Så det virker som om de har en viss ide om hvilke som klarer seg med ny software, og hvilke som også må bytte "hardware".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan bli interessant.

 

jeg hadde aldri godtatt å miste effekt. ei heller fått igjen penger for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvordan de kan få bedre og renere forbrenning uten å miste effekt, kun med endring av software?

 

Hadde denne diskusjonen på jobb i dag, der jeg kom med påstanden om at dette er umulig, men ble møtt med massiv motstand der argumentasjonen var at en oppnår dette med chiptuning (mer effekt-mindre forbruk ifølge reklamen), men jeg kjøper ikke den uten videre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og stiller meg tvilende til at de kan løse dette med kun software uten å påvirke forbruk og/eller effekt. Om det hadde vært mulig så hadde de vel ikke trengt å jukse i utgangspunktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og stiller meg tvilende til at de kan løse dette med kun software uten å påvirke forbruk og/eller effekt. Om det hadde vært mulig så hadde de vel ikke trengt å jukse i utgangspunktet?

 

Det var det jeg også sa, og om de hadde løst det i mellomtiden hadde de vel ordnet det stille og rolig på service...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvorfor vil noen ha denne "oppgraderingen"? Lite å vinne egentlig vil jeg tro. Antall kjøpere som tenkte på nox utslipp når de kjøpte bilen kan løfte hånden.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvordan de kan få bedre og renere forbrenning uten å miste effekt, kun med endring av software?

 

Hadde denne diskusjonen på jobb i dag, der jeg kom med påstanden om at dette er umulig, men ble møtt med massiv motstand der argumentasjonen var at en oppnår dette med chiptuning (mer effekt-mindre forbruk ifølge reklamen), men jeg kjøper ikke den uten videre...

 

Mer effekt, mindre forbruk men mer utslipp (!) :)

 

Nei, de har informasjon om hvilke biler som er berørt. Fabrikken har ikke sagt noe om hva de vil gjøre. De har fått frist til 7/10 med å komme opp med en plan. At det er snakk om oppdatering av software er det ingen tvil om; det kan også være snakk om oppdatering av hardware på enkelte modeller.

 

Her er noen tanker om hva slags løsninger de kan komme opp med: http://europe.autonews.com/article/20150930/COPY/309309964/illegal-vw-diesel-emission-systems-may-require-2-solutions

Men møller sier de skal komme unna med softwareoppgradering på 60% av bilene, og resten skal de visstnok skifte noe på.. Dette vil jo si at de allerede nå har informasjon om hva som skal gjøres, men at det ikke er godkjent enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jaggu se ut for at passaten min må innom for en fiks, uten at jeg er 100% sikker. Men den har Euro5 og er i årsmodellsjiktet iflg. listene som kom i går. Snakket litt med Anders om dette i går, hvordan skal hvermannsen vite om man mister effekt? Snakker vi mye effekt som blir borte? Om de bare tar etpar hester er vel ikke dette noe alle merker ved normal kjøring..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen bør om man har tilgang til bremsebenk bremse bilen får og etter denne "oppgraderinga" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir interessant å høre hva som blir løsningen på dette.

Jeg har selv en 2010 mod med 2.0TDI CR som mest sannsynlig er blant de som er rammet. Jeg betalte ekstra den gangen for å få 170hk, det er lite aktuelt å få mindre effekt enn det jeg betalte for nå.

Mulig jeg er helt på vidda her Bjørn, men gjelder ikke dette for tverrstilt common-rail motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jaggu se ut for at passaten min må innom for en fiks, uten at jeg er 100% sikker. Men den har Euro5 og er i årsmodellsjiktet iflg. listene som kom i går.

 

Alle Passater med 1.6 TDI har common-rail. "forgjengeren" på 105 hk var 1.9 TDI. Slik jeg ser det er alle 1.6 TDI berørt fram til overgangen til Passat B8 2015-modell. I siste generasjon Passat er 1.6 TDI bygd på EA288 og Euro6 og således ikke berørt.

 

I listene fra importøren står det at 2015 Passat er berørt, men dette gjelder kun de utgående Passat Alltrack som ble solgt som 2015-modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at majoriteten av bilene med EA 189-motoren i Norge er levert uten renseteknologi foruten et partikkel-filter. Bilene skulle kun støtte EURO-5 og der er NOX-kravet 0.180. Med EURO-6 sank kravet til 0.080. De amerikanske kravene var enda strengere og der måtte de tidlig innføre NOX-trap og SCR med AdBlue. Dette ble knapt levert på Norske biler under EURO-5 standard. Av bilene med EA 189 i Norge så er det forsvinnende få som har AdBlue (ny Sharan blant annet).

 

I USA bestod jukseprogrammet blant annet i å justere ned mengden AdBlue under vanlig kjøring, slik at «tanken» ikke skulle gå tom så fort. Her kreves kun en software-fix og konsekvensen blir økt forbruk av AdBlue.

 

Bilene med NOX-felle har vel en syklus som gjør at de ved gitt tidspunkt brenner ut oppsamlet NOX i filteret og sprøyter da inn ekstra drivstoff. På min bil skjer dette i alle fall ved mye bykjøring. Her burde det også være mulig å gjøre justeringer for å tilpasse syklus.

 

Men i Norge brukes ikke disse renseteknologiene under EURO-5. Jeg tror derfor at jukseprogrammet kanskje har hatt lite nytte på de norske bilene. Kanskje består fix’en på noen av bilene kun i å fjerne jukseprogrammet? Husk at den gamle NEDC-syklusen som blir brukt i Europa er ikke særlig streng under EURO-5. Om det gjøres endringer i ytelse kan det være at de justerer momentkurven noen hakk. Under NEDC «kjøres» ikke motoren særlig hardt.

 

Mente å ha lest at 1.2 TDI og 1.6 TDI skulle bytte en fysisk del, mens 2.0 TDI holdt det med softwarepatch.

Da det er ulike krav i ulike verdensdeler og ulik bruk av renseteknologi, vil vi nok se forskjellige tiltak som gjøres på bilene rundt om i verden.

 

Men når katta først er ute av sekken må man gjøre noe med alle biler, uansett om jukseprogrammet ville ha effekt med gjeldende konfigurasjon av bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange kjører rundt med tom Adblue tank, tro? ;) Uansett måles aldri motorene under full belastning, da hadde det ikke gått mange biler på veiene med de kravene vi har i dag.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.nrk.no/verden/_-betyr-truleg-slutten-for-dieselmotoren-1.12580279

 

Ikke vet jeg, men som bare litt opptatt av luftkvalitet i nærområdet mitt, Stor-Oslo, så er jeg på generelt grunnlag for at dieselbiler og alle andre biler med særlig lokalt utslipp forsvinner fra veiene så fort som mulig. På landsbygda, og i mindre byer er dette selvfølgelig ikke like prekært.

 

Hvorfor? Derfor: http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/19/derfor-er-nye-dieselbiler-verre-for-byluften-enn-gamle

Sitat: «Hagman legger til at NO2 er den komponenten som gir alvorlige pusteproblemer for de med astma og allergier.»

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg vel egentlig aldri likt diesel i annet enn nyttekjøretøy, men ser at ytelse og pris kan være lokkende!

Å stå i Oslo-køen med en haug dieselbørser foran seg, har til tider vært ganske grusomt.. Og selv om røykdottene har forsvunnet med tiden, er det ikke fritt for at man mistenker at det ikke er helt sunt å ligge bak en dieselbil nå heller! Sånn sett burde jo egentlig elbilene stå i køen, og de verste utslippsbombene bruke kollektivfeltet, men det hadde vel fort slått litt feil ut på salgsstatistikken.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.nrk.no/verden/_-betyr-truleg-slutten-for-dieselmotoren-1.12580279

 

Ikke vet jeg, men som bare litt opptatt av luftkvalitet i nærområdet mitt, Stor-Oslo, så er jeg på generelt grunnlag for at dieselbiler og alle andre biler med særlig lokalt utslipp forsvinner fra veiene så fort som mulig. På landsbygda, og i mindre byer er dette selvfølgelig ikke like prekært.

 

Hvorfor? Derfor: http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/19/derfor-er-nye-dieselbiler-verre-for-byluften-enn-gamle

Sitat: «Hagman legger til at NO2 er den komponenten som gir alvorlige pusteproblemer for de med astma og allergier.»

 

Man kan gjerne gå tilbake til 1800 tallet og begynne med hest å kjerre? Hvis jeg hadde problemer med mine luftveier hadde jeg kanskje ikke bosatt meg der dette var mest utbredt ! På sikt vil mye løse seg, pga nyere teknologi. Men enn så lenge må folk bruke det de har av transport middel. EL-bil for mange er "ikke" tema pga behov den enkelte har. Hverdagen må gå opp for folk uavhennig av hva endel miljø fanatikere mener(MDG) ! da hadde Norge stoppet helt opp.

 

Jeg ,mener hybrid er den beste løsningen pr idag, hvis man tenker miljø og for å løse rekkevidde problematikken. (Jeg gir blanke F i miljøet i utgansgspunktet men skulle jeg måtte velge !)..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange kjører rundt med tom Adblue tank, tro? ;)

 

Et fåtall... Nye biler med AdBlue går over i "skilpaddemodus" dersom AdBlue-tanken er tom. Enkelte biler lar seg faktisk ikke starte dersom AdBlue er tom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder luftkvalitet og NOX-problematikk er dette i hovedsak et problem i Oslo og Bergen. Her i Trondheim er det (u)gunstige klimatiske forhold som gjør at NOX ikke gir samme problematikk. Det har derfor ikke vært snakk om tiltak mot diesel-biler i Trondheim. Når det gjelder PM gjør Trondheim kommune en formidabel innsats med vask av gater vinterstid for å holde svevestøvet nede.

 

Men for noen få år siden byttet Trondheim ut hele bussparken og gikk over til delvis hybrid-busser og en stor andel gassbusser. Her gjorde de tabben med å kjøpe gassbusser som kun støtter Euro-5. Bussene er grønne av farge og folk tror de er miljøvennlige da de går på gass, men i praksis så vil en slik 2 år gammel buss slippe ut mye mange ganger mer utslipp, enn en helt ny Euro-6 dieselbuss. Husk at på nyttekjøretøy er det bevist i EMIROAD-programmet at EURO-6 tunge kjøretøy har veldig lite utslipp i "virkelige" tester. Euro-5 gassbussene kommer til å gå mange år fortsatt i Trondheim...

 

Diesel og bensin er ikke framtida, men vi trenger disse teknologiene som overgangsløsninger i enda noen år. Teknologien for rensing finnes i dag og vil nok overføres mer på personbilene i årene som kommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan gjerne gå tilbake til 1800 tallet og begynne med hest å kjerre? Hvis jeg hadde problemer med mine luftveier hadde jeg kanskje ikke bosatt meg der dette var mest utbredt ! På sikt vil mye løse seg, pga nyere teknologi. Men enn så lenge må folk bruke det de har av transport middel. EL-bil for mange er "ikke" tema pga behov den enkelte har. Hverdagen må gå opp for folk uavhennig av hva endel miljø fanatikere mener(MDG) ! da hadde Norge stoppet helt opp.

 

Jeg ,mener hybrid er den beste løsningen pr idag, hvis man tenker miljø og for å løse rekkevidde problematikken. (Jeg gir blanke F i miljøet i utgansgspunktet men skulle jeg måtte velge !)..

 

Det er vel rimelig drøyt at folk ikke skal få bosette seg der de vil fordi noen har fucka opp med dieselbiler? Spesiell holdning i så fall spør du meg.

PS! Jeg bor på landet i østlandsk målestokk

 

Hybrid hadde vært greit om det ikke var for at produsentene har laget disse etter NEDC kravene, ikke til folks behov.

 

Jeg slår heller et slag for elbiler med rekkeviddeforlenger som i3 Rex. På en god sommer dag med vind i ryggen 180km rekkevidde på strøm, og en bensinmotor som utelukkende sørger for lading av batteriet om man skulle havne i en situasjon der man ikke får eller kan lade batteriet. Slike biler burde bli belønnet med dagens hybridavgifter. GTE, e-tron, Outlander PHEV etc. er strengt tatt bare tull og fjas om man ikke kontinuerlig sørger for å lade bilen. Rekkevidde på +/-30km på eldrift, latterlig og kun der fordi det passer perfekt med NEDC testen.

 

Toyota sine hybrider skulle vært forbudt. De er ikke mulig å lade fra strømnettet i det hele tatt. Patetisk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sharanen vår er en MY 2012 4Motion med 2.0TDI 140 HK CFFB motor. Dette er iflg vognkortet en EURO 5 motor, men den har allikevel AdBlue/UREA anlegg for reduksjon av Nox. Såvidt jeg har funnet ut er denne bilen rammet av jukset. Noen som vet hva "oppgraderingen" på denne bilen vil innebære?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.