E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

Forresten litt moro med de rare blikkene man får ved pumpa.. ;) Skulle tro øynene ramlet ut på enkelte... : eek :

 

Fylte 10l E85 idag, sto i kø bak en Saab BioFuel og bak meg sto en Focus og ventet.

Fikk endel rare blikk fra han i Focus`en, tenkte sikkert at jeg kunne brukt en annen pumpe for å fylle 98oktan enn den ene som har E85:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan virker det så langt med 10L på tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan virker det så langt med 10L på tanken?

 

Har ikke merket noen stor forskjell enda, men bare kjørt knappe 1,5mil:)

La merke til at det ikke er antydning til tenningsbank i slak motbakke og 4gir.

Men, tipper jeg må blande inn mer for at det skal merkes effektmessig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prøvd E85 på min 80 quattro med 5'er og K-jet. Først en liten 5 liter som utgjorde kanskje 15 % blanding deretter 15 liter til noen dager seinere. Er vel oppi i 40-45% blanding. Ingen tegn til noe komplikasjoner, og draget er kankje en anelse bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok til å fylle litt E85 på Urquattroen før den skal inn til biltilsynet og registreres ;)

Noen som har erfaringer med E85 på 2.2 10VT?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vil tro en med fordel kan justere litt mere agressiv tenning med E85. Er jo en grei sak på eldre biler med vanlig fordeler!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fyllte halv tank med E85.. (tanken var nesten tom) på golf med 1.8l K-jet.. funker meget bra.. lukta en anelse lørdag av eksosen,men bilen gikk merkbart bedre,spesielt på toppen! ikke noe fusk eller tennings bank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fyllte halv tank med E85.. (tanken var nesten tom) på golf med 1.8l K-jet.. funker meget bra.. lukta en anelse lørdag av eksosen,men bilen gikk merkbart bedre,spesielt på toppen! ikke noe fusk eller tennings bank.

Kjører vel nesten ren E85 du da? Merker ikke stor forskjell i toppen, men drar mye bedre i mellomregisteret fra 2500-4500 rpm. Nå har jeg ikke byttet noen tenningsdeler eller noen ting på den bilen, så det kan jo hende ting forandrer seg litt etterhvert. Ingen tenningsbank eller fusk her heller, og dagens kaldstart i -5 gikk helt fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 100% E85 på Golfen i over ett år. Funker veldig bra.

Pga høy kompresjon har den tenningsbank med selv 99 oktan, men ikke tegn til det på etanol.

Dette er en USA modell fra 1986 med K-Jet Lambda. 2L blokk fra Audi 80, portet topp, etc, etc, 150hk pluss og mye moment. Artig på 900kg bil. Innsprutet er gjort programmerbart med en LC-1 bredbåndslambda fra Innovate. Programmert til 15.3AFR ved dellast. Ved fullast har jeg programmert til 12.6:1.

LC-1 er genial for tuning med E85.

Etter en stund på E85 begynte AF å bli mager ved høyt turtall. Byttet bensinfilteret, og alt ble bra igjen. Bytte av bensinfilter skal uansett gjøres etter de første tankene med E85, siden etanolen løser opp mye guffe.

Kaldstart kan være et problem. Har installert en bryter som holder kaldstartdysa åpen. Med den vil den starte etter noen forsøk selv ved en del minus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 100% E85 på Golfen i over ett år. Funker veldig bra.

Pga høy kompresjon har den tenningsbank med selv 99 oktan, men ikke tegn til det på etanol.

Dette er en USA modell fra 1986 med K-Jet Lambda. 2L blokk fra Audi 80, portet topp, etc, etc, 150hk pluss og mye moment. Artig på 900kg bil. Innsprutet er gjort programmerbart med en LC-1 bredbåndslambda fra Innovate. Programmert til 15.3AFR ved dellast. Ved fullast har jeg programmert til 12.6:1.

LC-1 er genial for tuning med E85.

Etter en stund på E85 begynte AF å bli mager ved høyt turtall. Byttet bensinfilteret, og alt ble bra igjen. Bytte av bensinfilter skal uansett gjøres etter de første tankene med E85, siden etanolen løser opp mye guffe.

Kaldstart kan være et problem. Har installert en bryter som holder kaldstartdysa åpen. Med den vil den starte etter noen forsøk selv ved en del minus.

 

E85 skal ha en AFR på 9,7:1....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 skal ha en AFR på 9,7:1....

 

Hehe, klar over det. LC-1 styrer Lambdaverdien, så den bryr seg ikke om hva slags drivstoff man forbrenner. Programmerer man i menyen for bensin kan man programmere inn f.eks 12.6, noe som LC-1 leser som Lambda 0.85. den vil da regulere til Lamda 0.85, altså ca 9.7:1 når man har E85 på tanken, eller 12.6:1 hvis man har kun bensin, eller noe imellom hvis man blandingstanker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, klar over det. LC-1 styrer Lambdaverdien, så den bryr seg ikke om hva slags drivstoff man forbrenner. Programmerer man i menyen for bensin kan man programmere inn f.eks 12.6, noe som LC-1 leser som Lambda 0.85. den vil da regulere til Lamda 0.85, altså ca 9.7:1 når man har E85 på tanken, eller 12.6:1 hvis man har kun bensin, eller noe imellom hvis man blandingstanker.

 

så det du sier at LC-1 "lurer" styreboksen til å tro at den gir andre lambdaverdier enn den egentlig har? for å kompensere for forskjellige drivstoff?

 

forklar gjerne litt for meg, for jeg tror ikke jeg forstår dette : klø : grunnen til at jeg spør er at dette er litt aktuellt for min del også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så det du sier at LC-1 "lurer" styreboksen til å tro at den gir andre lambdaverdier enn den egentlig har? for å kompensere for forskjellige drivstoff?

 

forklar gjerne litt for meg, for jeg tror ikke jeg forstår dette : klø :

 

Jepp, det er derfor LC-1 er så genialt når man kjører på forskjellige mixer av bensin og E85.

Kort fortalt kan man programmere LC-1 til å gi et 14.7 / lambda 1.0 signal til ECU ved hvilken AFR man ønsker. Jeg har programmert den til å gi lambda 1.0 signal ved lambda 1.02 (15.3) på analog out 1 og 0.85 (12.6) på analog 2.

ECU en får signalet sitt, tror den regulerer til lambda 1.0, og jobber for å holde AFR der den får beskjed. WOT bryteren på spjeldhuset styrer et rele' som veksler mellom de to analoge out signalene fra LC-1.

På denne måten vil jeg ha lambda 1.02 ved dellast og 0.85 ved fullast uansett hva slags mix jeg har av bensin og E85. Det å ha closed loop feedback ved WOT er jo ganske flott på en 22 år gammel bil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt dumt at den ikke kan kompensere for MAP da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt dumt at den ikke kan kompensere for MAP da ;)

 

Sant nok, men ikke noe problem på en K-Jet Lambda motor uten snurre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forstått det slik at originalt vil ikke en 1,8T basert på Lambda klare å justere opp fuel-mengden slik at en får rett Lambda i andre enden igjen.

Forstår det slik at en tror Lambda-sensoren er helt på tur, og går over på "forhåndsprogrammerte" verdier. Derfor kan en ikke kjøre 100% E85 på "moderne" motorer uten videre.

 

Men, om noen tunere hadde klart å la ECU godta verdier som gir rett Lambda, og derved justere opp fuel-mengden, burde de jo ha klart å lage seg en flex-chip.

 

Men, på den annen side, er jo reklamert på forumet for en enhet en kobler på dysene, som jeg forstår det som holder dysene litt lenger åpne hver gang, og derfor kompenserer for E85's lavere energi-innhold. Og dette fungerer sikkert helt flott, om man har ren bensin, eller ren E85, og sikkert i mange blandinger derimellom.

MEN - man må jo vippe på en bryter for å fortelle hva som hovedsaklig er på tanken. Ikke noe big deal, men fortsatt en ekstra ting.

 

Er det noen på det norske markedet som selger en slik boks, som har inngang for Lambda også, slik at den boksen automatisk skjønner hva slags blanding som er på tanken basert på Lambda? Og som da korrigerer inn utover det ECU klarer basert på Lambda?

Har sett det i utlandet. Da ville en jo flex-konvertert bilen en gang for alle, og sluppet å tenke noe mer på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For 4'er-Golfen min har jeg kikket litt på AutoFFV, som skal ta input fra lambda og kompensere deretter (hvis jeg har forstått det rett)... Forbruket mitt er fortsatt 1,1 liter/mil på E85, men nå har jeg hatt en langt mindre økonomisk kjørestil enn på bensin.. :P

 

Jeg burde nok ha byttet plugger, luftfilter, bensinfilter osv, siden jeg ikke har gjort dette ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som forhandler AutoFFV i Norge da? Og event testet det?

 

Vil tro en med input fra Lambda vil ha mer nøyaktig "tilleggsinnsprøytning" når en ligger nærmere grensene for motoren.

 

Står noe her ja kanskje: http://www.etanolkonvertera.nu/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på bærtur nå! men viss bilen er chippa så vill vel åpningstiden på dysene være en del lenger og gi en del mer bensin enn standard?: klø : vill det fungere bedere med E85 da? ell vil ikke det gjelde ettersom turbotrykket gjerne også er justert opp en del? Noen som skjønte hva jeg mente nå?:) hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har mappet en bil med E85 her da ?

 

Har nettopp mappet en ferdig på 95 oktan, lurer på om man da bare kan skalere tabellen (mappen) opp et bestemt prosentantall, eller om man må grunnmappe på nytt. Er det ikke 30% ekstra den bør ha ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på bærtur nå! men viss bilen er chippa så vill vel åpningstiden på dysene være en del lenger og gi en del mer bensin enn standard?: klø : vill det fungere bedere med E85 da? ell vil ikke det gjelde ettersom turbotrykket gjerne også er justert opp en del? Noen som skjønte hva jeg mente nå?:) hehe..

 

det vil ikke fungere selv om bilen er chippet, da chippen er laget opp mot et blandingsforhold til bensin (14,7:1), mens E85 skal ha et blandingsforhold på 9,7:1...så om bilen er chippet, må dysene slippe igjennom 25% mer drivstoff hvis en kjører på E85, men pga chipping er dysene som regel "maxet" ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest så etanol.nu at en har 3 muligheter:

- få lenger åpningstid

- større dyser

- høyere bensintrykk

 

Er dysene allerede opp mot maks, kan de to siste være ett alternativ. Øke trykket virker så etanol.nu til å være det billigste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det vil ikke fungere selv om bilen er chippet, da chippen er laget opp mot et blandingsforhold til bensin (14,7:1), mens E85 skal ha et blandingsforhold på 9,7:1...så om bilen er chippet, må dysene slippe igjennom 25% mer drivstoff hvis en kjører på E85, men pga chipping er dysene som regel "maxet" ut...

 

Ok skjønner!:) ja er vel som du sier når bilen allerede er chipet er det vel vanligvis ikke mye mer og hente av dysene!

 

Men ettersom jeg er litt nysgjerig så måtte jeg bare prøve litt E85 i dag:), fylte med et blandingsforhold på ca 25-30% Etanol på bilen min i dag og merker egentlig ingen forskjell. bilen er helt som før.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en liten service med oljeskift, nye plugger, rotor/fordelerlokk og luftfilter, samt nye slangeklemmer her og der... så går bilen enda bedre :) Hjalp en hel del å fjerne et relativt tett luftfilter tenker jeg! Fortsatt ingen problemer med E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smelte i kveld på snaue 40 liter E85 slik at det ble godt opp mot 95 % på tanken. Tror med denne blandingen at bilen gikk litt for magert, på grunn av en liten nøkking i bilen som kunne kjennes ved rolig masjfart. Ved fullgass så merket jeg ingen nøkking. Forbruket ligger ca på en drøy liter på langkjøring, så det tyder vel på at bensintrykket må opp.

 

Fikk truet på 10 liter 95 etter noen mil, og bilen ble etter hvert nøkkfri igjen. Tror nok at et blanding på rundt 75% E85 er maks på min bil uten mods.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.