E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

oki. har han prøvd det lenge. vurderer og prøve. men er litt redd for motoren min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja prøvd i noen mnd.. prøv deg litt frem. Begynn med f.eks 30%, går det bra kan du prøve med enda litt mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det vel på tide å helle litt kaldt vann i blodet til de ivrigste brukerne av E85 (eller blandinger av E85 og vanlig bensin). Noe av det jeg nevner her er allerede omtalt i tidligere innlegg i denne tråden, men jeg tar det med likevel for oversikten sin del.

 

-En del av de elastomermaterialene (gummi og plast til pakninger, slanger, etc) som tradisjonelt har vært brukt i eldre biler og i ikke-FFV-biler, tåler ikke den høye innblandingen av etanol i E85. Etanolen angriper disse elastomermaterialene slik at pakninger og slanger kan svelle og begynne å lekke etter en tids bruk. Noen korkmaterialer angripes/ødelegges av etanol, også. I FFV-biler er det benyttet elastomermaterialer og korkmaterialer som tåler etanol. I et tidligere innlegg ble det sagt at slanger som tåler bensin også tåler etanol; det er feil. Jeg har selv snakket med noen som har kjørt en gammel bil på E85 og etter et par uker sprutet det E85 ut av alle slangekoplinger.

 

-Myke metaller, som sink, messing, kobber og aluminium, er vanlig brukt i drivstoffsystemet i konvensjonelle biler. Disse materialene angripes/korroderer ved kontakt med etanol og er derfor ikke kompatible med E85. Etanolen i E85 kan også korrodere tanker, rør og andre deler i vanlig stål. I FFV-biler blir disse erstattet av deler i materialer (korrosjonsbestandig stål, bronse eller plast/glassfiber) som tåler etanol. Noen typer bly/tinn loddinger er heller ikke kompatible med etanol.

 

-Etanol har betydelig lavere energiinnhold enn bensin. Forholdet mellom mengde luft og mengde drivstoff (air/fuel ratio AFR) ved bruk av E85 må økes med ca. 30% sammenlignet med vanlig bensin (ca 30% økt drivstofforbruk i liter/mil). Ved lavere innhold av etanol vil denne differanse selvfølgelig reduseres.

 

-Etanol har høyere konduktivitet enn bensin. Derfor kan noen tankmålere som arbeider etter kapasitans-måleprinsippet ikke benyttes. Flottøren i tankmålere må også være kompatibel med etanol.

 

OG SIST, MEN IKKE MINST: Produsenter av motorer til FFV-biler benytter en høyere materialkvalitet på utsatte motordeler; stempler (f.eks. grafittinnlegg), stempelringer, ventilseter og kamaksler for å unngå motorskader bl.a. som følge av fare/mulighet for smøreoljefortynning pga. drivstoffinnspeding i smøreoljen samt "nedvasking" av oljefilmen på sylinderveggene. Jeg vet også om et tilfelle hvor et ventilsete har løsnet p.g.a. korrosjon og utløsende årsak var etter all sannsynlighet dannelse av eddiksyre fra delvis forbrent etanol. Eddiksyre og aluminium er som kjent ingen vellykket kombinasjon. Smøreoljens kvalitet har også stor betydning og de av dere som fortsatt velger å kjøre på E85-blandinger bør i det minste velge en smøreolje av høy kvalitet (f.eks. ACEA A5/B5 (ACEA er foreningen til de europeiske bilprodusentene))

 

De fleste innleggene i denne tråden omhandler blandinger av E85 og bensin. Det er svært vanskelig å si noe konkret om maksimalt "anbefalt" innblanding av E85 før man kommer i faresonen, men ved lavere innblanding (f. eks. 20 %) tar det i alle fall lenger tid før økt motorslitasje p.g.a. etanol blir merkbart. Jeg har selv en A6 2.8 Q med AAH-motor og har dristet meg til å kjøre en tank med 25 % E85. Motoren gikk som ei klokke, men p.g.a. det jeg har nevnt ovenfor med hensyn på stor sannsynlighet for økt slitasje i motoren holder jeg meg til den bensinen bilen er beregnet på ...... eller i alle fall ikke store skvetten med E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv snakket med noen som har kjørt en gammel bil på E85 og etter et par uker sprutet det E85 ut av alle slangekoplinger.

Dette var jo ikke allverdens dokumentasjon...?

 

Jeg vet også om et tilfelle hvor et ventilsete har løsnet p.g.a. korrosjon og utløsende årsak var etter all sannsynlighet dannelse av eddiksyre fra delvis forbrent etanol.

Ikke dette heller...

 

"Skremselspropaganda" eller ei: Folk gjør seg sine egne erfaringer, mange av disse finner man i forumet på etanol.nu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut:

 

Har du bil som går på e85 selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var jo ikke allverdens dokumentasjon...?

 

 

Ikke dette heller...

 

"Skremselspropaganda" eller ei: Folk gjør seg sine egne erfaringer, mange av disse finner man i forumet på etanol.nu

Lekkasje i drivstoffslanger ved bruk av E85 er dokumentert i en test gjennomført ved en av landets biltekniske fagskoler (landets høyeste biltekniske utdanning) og den rapporten har jeg liggende på bordet => tilstrekkelig dokumentasjon for min del :o)

 

Løsnet ventilsete; dette fikk jeg forelagt under et møte med en (europeisk) bilprodusent som hadde erfart dette på en av sine E85-motorer. Jeg fikk også kikket på det som var igjen av stempel og topplokk. Konklusjonen om korrosjon p.g.a. eddiksyre kom fra bilprodusentens korrosjonseksperter => tilstrekkelig dokumentasjon for min del det også :o)

 

Jeg er (tro det eller ei) av den oppfatning at E85 er et utmerket drivstoff, men det er dessverre ikke helt "rett fram" å benytte det på biler/motorer som ikke er konstruert for å benytte det (ref. mitt tidligere innlegg). Årsaken til at jeg skrev det var ganske enkelt at jeg ville opplyse om at det kan være fare for motorskader og andre problemer ved "uvettig bruk" av E85. Problemet med denne typen skader er at det kan ta flere måneder før de blir oppdaget (avhengig av hvor tolerant motoren er for E85, blandingsforhold mellom E85 og bensin o.s.v.) og da er det litt i seneste laget å "konvertere" tilbake til vanlig bensin - en skadet motor har som kjent svært liten evne til å reparere seg selv. Det er vel de færreste av dere som har kjørt langtidstester med E85 og deretter plukket motoren i småbiter for å evaluere hver enkelt del. Men det gjør bilprodusentene og på basis av de funn og erfaringer de har gjort velger de å forsterke eller velge andre materialer i utsatte komponenter.

 

Så om dere betrakter dette som skremselspropaganda fra min side er opp til dere - jeg forsøker bare å komme med litt saksopplysninger som forhåpentlig kan være til nytte.

 

Som nevnt i mitt forrige innlegg har jeg forsøkt å kjøre (én tank) med innblanding av E85 på en av mine biler hvilket gikk helt problemfritt. Med utgangspunkt i det jeg har sagt her vil jeg kanskje blande inn såpass mye E85 at jeg havner på rundt E10, men der går grensen for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut:

 

Har du bil som går på e85 selv?

Hadde jeg hatt enn FFV (Flexible Fuel Vehicle) hadde jeg helt klart kjørt den på E85 (mere gøy for mindre penger), men siden ingen av mine biler er konstruert for høye innhold av etanol velger jeg å holde meg til bensin eller maks E10 (10 % etanol i bensinen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det veit ikke jeg så veldig mye om, men er vel kanskje mest vanlig med tenningsbank?

 

heler stikk motsatt, har en kamerat som kjøre saab 900 turbo, chippa å hjemmejustert. før han prøvde etanol var det tenningsbank ve rundt 1,7-1,8 bar. men da han fikk blanda med ca 50% etanol, hadde vi den på 2,0-2,1bar uten anntydning;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, vel og bra det og som jeg allerede har sagt er E85 et utmerket drivstoff med bl.a. svært god evne til å hindre tenningsbank. SAAB utnytter dette på sine bio-power motorer og henter ut ca. 30 hk ekstra (så vidt jeg husker) på E85 kontra 95 blyfri. Jeg tviler ikke et sekund på at det er korrekt det du beskriver om at det er mulig å øke ladetrykket med E50. Men det er ikke sikkert kameraten din er like fornøyd dersom motoren raser om noen måneder eller at hele greia tar fyr p.g.a. drivstofflekkasje i motorrommet p.g.a. høyt innhold av etanol i bensinen. Bytte av alle slanger i drivstoffsystemet bør i alle fall være et absolutt minimum for de som velger å kjøre på dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg hatt enn FFV (Flexible Fuel Vehicle) hadde jeg helt klart kjørt den på E85 (mere gøy for mindre penger), men siden ingen av mine biler er konstruert for høye innhold av etanol velger jeg å holde meg til bensin eller maks E10 (10 % etanol i bensinen).

 

Ok.. husk at teori og praksis ikke alltid stemmer overens.

 

Jeg har en 84 mod 900 turbo med autronic, store dyser osv osv som jeg har kjørt 100% e85 på i ca 1 år nå. Biilen går som ei klokke, og det er ikke antydninger til morkne bensinslanger. Det eneste som har ryki er girkasser.. er derfor jeg nå har gått over til Audi (5 kasser knust hittil :) )

 

Det er hvertfall min personlige erfaring med e85

 

I går var jeg hos KRB og henta Autronic sm4, coiler, dyser og litt anna.. så nå blir det e85 på 200`n min også : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som alle andre setter jeg pris på info! Men er ikke dette litt i overkant da ? Er enig i at det virker som skremselspropaganda. Har nå sett så utrolig mange prosjekter med E85, og det virker ikke å være noe høyere feilprosent der enn på vanlig bensin.

 

Spesiellt i Sverige er det jo mange tunere som bygger 600-1000 hk med dette. Og de motorene ramler da ikke i biter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gladelig fylt E85 , Hadde de bare hatt en pumpe nærmere en 12mil: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En saklig og oppegående forum bør etter mitt syn inneholde saklig og kvalifisert informasjon slik at en sak/tema blir belyst fra flere sider og eventuelle potensielt negative effekter av, i dette tilfellet E85, hører derfor også naturlig hjemme her. De positive sidene (som det faktisk er mange av for E85 sin del!) er godt belyst, men eventuelle ulemper annet enn potensielt dårlig kjørbarhet, mulig lekkasje og vanskelig kaldstart har ikke blitt nevnt. Det er svært mange kompetente skribenter på forumet og jeg har selv hatt stor glede og nytte av å kunne innhente kompetanse her. Jeg deler derfor min kompetanse med dere (på "fotballspråket" kaller man dette for å utnytte komplementære ferdigheter) slik at vi sammen kan bli enda bedre til å ta vare på våre VW og Audier.

Mine innlegg er derfor IKKE ment som skremselspropaganda og det jeg ønsker å oppnå er at dere som konverterer til E85 eller ymse blandinger av E85 og 95 oktan skal være klar over at det er, eller kan være, nedsider av kjøre over lengre tid på dette. Det vil selvfølgelig være forskjell på hvor tolerante de enkelte biler og motorer er, hvilket betyr at for noen kan det være problemfritt, mens andre kan få en overaskelse etter en tid (på toppen av dette kommer kjøremønster og kjørelengde). Så lenge jeg vet at dette skje (ref. tidligere innlegg) mener jeg definitivt at det bør komme fram her. Dersom dere virkelig er av den oppfatning at slik informasjon ikke bør legges inn på forumet, m.a.o. at dere kun vil høre det dere liker å høre og som passer sammen med deres syn på en sak, vil forumet etterhvert bli tynne greier.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det vel på tide å helle litt kaldt vann i blodet til de ivrigste brukerne av E85 (eller blandinger av E85 og vanlig bensin). Noe av det jeg nevner her er allerede omtalt i tidligere innlegg i denne tråden, men jeg tar det med likevel for oversikten sin del.

 

-En del av de elastomermaterialene (gummi og plast til pakninger, slanger, etc) som tradisjonelt har vært brukt i eldre biler og i ikke-FFV-biler, tåler ikke den høye innblandingen av etanol i E85. Etanolen angriper disse elastomermaterialene slik at pakninger og slanger kan svelle og begynne å lekke etter en tids bruk. Noen korkmaterialer angripes/ødelegges av etanol, også. I FFV-biler er det benyttet elastomermaterialer og korkmaterialer som tåler etanol. I et tidligere innlegg ble det sagt at slanger som tåler bensin også tåler etanol; det er feil. Jeg har selv snakket med noen som har kjørt en gammel bil på E85 og etter et par uker sprutet det E85 ut av alle slangekoplinger.

 

-Myke metaller, som sink, messing, kobber og aluminium, er vanlig brukt i drivstoffsystemet i konvensjonelle biler. Disse materialene angripes/korroderer ved kontakt med etanol og er derfor ikke kompatible med E85. Etanolen i E85 kan også korrodere tanker, rør og andre deler i vanlig stål. I FFV-biler blir disse erstattet av deler i materialer (korrosjonsbestandig stål, bronse eller plast/glassfiber) som tåler etanol. Noen typer bly/tinn loddinger er heller ikke kompatible med etanol.

 

-Etanol har betydelig lavere energiinnhold enn bensin. Forholdet mellom mengde luft og mengde drivstoff (air/fuel ratio AFR) ved bruk av E85 må økes med ca. 30% sammenlignet med vanlig bensin (ca 30% økt drivstofforbruk i liter/mil). Ved lavere innhold av etanol vil denne differanse selvfølgelig reduseres.

 

-Etanol har høyere konduktivitet enn bensin. Derfor kan noen tankmålere som arbeider etter kapasitans-måleprinsippet ikke benyttes. Flottøren i tankmålere må også være kompatibel med etanol.

 

OG SIST, MEN IKKE MINST: Produsenter av motorer til FFV-biler benytter en høyere materialkvalitet på utsatte motordeler; stempler (f.eks. grafittinnlegg), stempelringer, ventilseter og kamaksler for å unngå motorskader bl.a. som følge av fare/mulighet for smøreoljefortynning pga. drivstoffinnspeding i smøreoljen samt "nedvasking" av oljefilmen på sylinderveggene. Jeg vet også om et tilfelle hvor et ventilsete har løsnet p.g.a. korrosjon og utløsende årsak var etter all sannsynlighet dannelse av eddiksyre fra delvis forbrent etanol. Eddiksyre og aluminium er som kjent ingen vellykket kombinasjon. Smøreoljens kvalitet har også stor betydning og de av dere som fortsatt velger å kjøre på E85-blandinger bør i det minste velge en smøreolje av høy kvalitet (f.eks. ACEA A5/B5 (ACEA er foreningen til de europeiske bilprodusentene))

 

De fleste innleggene i denne tråden omhandler blandinger av E85 og bensin. Det er svært vanskelig å si noe konkret om maksimalt "anbefalt" innblanding av E85 før man kommer i faresonen, men ved lavere innblanding (f. eks. 20 %) tar det i alle fall lenger tid før økt motorslitasje p.g.a. etanol blir merkbart. Jeg har selv en A6 2.8 Q med AAH-motor og har dristet meg til å kjøre en tank med 25 % E85. Motoren gikk som ei klokke, men p.g.a. det jeg har nevnt ovenfor med hensyn på stor sannsynlighet for økt slitasje i motoren holder jeg meg til den bensinen bilen er beregnet på ...... eller i alle fall ikke store skvetten med E85.

 

Fattern (som har doktorgrad i kjemi fra gamle NTH og 30 år med erfaring fra industrien) og jeg hadde en samtale om dette, han mente at etanol og bensin har omtrent samme virkningsgrad mtp. egenskaper som løsemiddel. Det han derimot sa, var at bensin hadde en tendens til å legge fra seg avleiringer som etanol kunne fjerne. Dvs at slanger som normalt sett ville holdt seg tette pga. avleiringene, kan begynne å lekke. Han nevnte jo også det at pumpebensin normalt har 15% etanol blandet inn, så en 50/50 blanding vil normalt sett gå bra, så lenge motor og bensinleveringssystemet er i fin form, og man får korrigert for økningen i drivstoff. Dette er selvfølgelig ikke harde fakta, men heller antakelser fra en meget kvalifisert mann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teorien om avleiringer høres vettug ut, men enkelte elastomerer reagerer ulikt på bensin og etanol, bl.a. m.h.p. svelling. Det er ikke korrekt at vanlig 95 eller 98 oktan bensin inneholder inntil 15 % etanol. Maksimal innblanding av etanol i slik bensin er 5 % (E5) og dette er i henhold til ønsker/krav fra bilprodusentene. E5 vil være i henhold til den europeiske standarden for bensin, EN228. Det hører med til historien at bensin som tilsettes 5 % etanol er en spesialvariant (hovedsaklig for at den skal være innenfor spec. på damptrykk). Maksimalt oksygeninnhold i.h.h.t. EN228 er 2,7 % (så vidt jeg husker).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det mine kilder som er feil, jeg nevnte for han at bensin har 15% etanol innblandet, og han deriverte videre på det. My bad :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall si at fattern har en '92 Audi 100 2.8E som nå har gått mer eller mindre konstant på 50/50-blanding av bensin i E85 så lenge E85 har vært å få her i landet, den går like fint ennå, ingen lekkasjer og kun 0.15 liter/mil høyere forbruk..

 

Konverterte likegodt gressklipperen (vanlig 3.5 hk Briggs&Stratton) for noen år siden også, den går på 100% E85 og fungerer fint som bare det. :)

 

Når det gjelder gamle og småråtne slanger vil E85 heller sørge for at et allerede eksisterende problem kommer frem fordi avleiringer fra bensinen kan ha "reddet" en gammel og råtten slange en periode, omtrent som olje med sterkere renseeffekt i forhold til gamle motorpakninger.

 

Man bør også være oppmerksom på at etanol og metanol har helt forskjellig påvirkning på f.eks. metaller.

 

Alt i alt - den som intet våger, intet vinner.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 1986 modell Golfen på 100% E85 i to år nå. Programmerbart K-jet Lambda innsprut via Innovate LC-1.

11:1 kompresjon på denne motoren, så selv 99 oktan gir tenningsbank. Ikke spor av det på E85.

De fleste biler produsert etter ca 1988 er bygget for å tåle etanolinnblanding, E5 og E10 (i USA).

Større fare for utvanning av smøreolje/bortvasking av oljefilm på sylindere/raskere oksydering av motorolje kan selvsagt være reellt, men når det gjelder kompatibilitet med materialer ville det vært underlig om man valgte materialer som bare tåler "litt etanol". En oppegående ingeniør bruker da et materiale som er 100% etanol kompatibelt, og ikke bare litt kompatibelt. Hvis et materiale har negativ effekt av etanolen i E85, E50, E30 etc. ville det hatt negativ effekt av etanolen i E10 også, skadene ville bare tatt lenger tid for å oppstå.

Mange blander også sammen etanol og metanol, men metanol er en helt annen historie.

At etanolen vasker bort avleiringer fra bensin er det ingen tvil om. Bytt bensinfilteret etter noen tanker på etanol.

Her er en interessant video av en LS-1 fra en 00 Tahoe som har gått nesten 170K på E85. Minimal slitasje, og honingsmerkene er fortsatt synlige i sylindrene:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd på en bil til også, ikke en VAG, men en Toyota Camry V6. En vanlig moderne motor med MPFI og bankesensorer. Med 50% E85 på tanken steg forbruket fra 0.85 til 1 liter på mila, ytelsen er omtrent som før. Pendler litt på tomgang, men ellers er det umulig å merke noen forskjell. So far so good.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nylig svar fra BSR ang chip tilpasset E85 til 1,8T. De ventet visst på at et direktiv ang E85 skulle bli godkjent før de evt tok stilling til om de skulle utvikle tuning chip for E85 til VAG's 1,8T.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som 1,8t motoren min får for mye bensin, nøkking/pulsering (oppsto etter chipping) på lavt turtall i 4,5 giret ved belastning. Kan også smelle eller det virker som ettertenning etter slik belastning. Merker også unormalt mye bensinlukt hvis motor går på tunggang i parkeringsanlegg. Er det da for risikabelt å prøve med 20-30 % E85?

Kom forøvrig ikke igjennom eu-kontroll p.g.a. for høy avgass(manglende kat.), det vil vel kanskje hjelpe på med litt E85 da?;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt 1986 modell Golfen på 100% E85 i to år nå. Programmerbart K-jet Lambda innsprut via Innovate LC-1.

11:1 kompresjon på denne motoren, så selv 99 oktan gir tenningsbank. Ikke spor av det på E85.

De fleste biler produsert etter ca 1988 er bygget for å tåle etanolinnblanding, E5 og E10 (i USA).

Større fare for utvanning av smøreolje/bortvasking av oljefilm på sylindere/raskere oksydering av motorolje kan selvsagt være reellt, men når det gjelder kompatibilitet med materialer ville det vært underlig om man valgte materialer som bare tåler "litt etanol". En oppegående ingeniør bruker da et materiale som er 100% etanol kompatibelt, og ikke bare litt kompatibelt. Hvis et materiale har negativ effekt av etanolen i E85, E50, E30 etc. ville det hatt negativ effekt av etanolen i E10 også, skadene ville bare tatt lenger tid for å oppstå.

Mange blander også sammen etanol og metanol, men metanol er en helt annen historie.

At etanolen vasker bort avleiringer fra bensin er det ingen tvil om. Bytt bensinfilteret etter noen tanker på etanol.

Her er en interessant video av en LS-1 fra en 00 Tahoe som har gått nesten 170K på E85. Minimal slitasje, og honingsmerkene er fortsatt synlige i sylindrene:

 

Hvis oppegående ingeniører hadde fått bestemme hos bilprodusentene ville jeg vært enig med deg, men i alle bedrifter finnes det også en annen yrkesgruppe, nemlig økonomer. Økonomenes store misjon her i verden er å holde ingeniørene i ørene slik at de ikke får utfolde seg fritt og utvikle så gode produkter som de ønsker. All ekstra innsats i form at litt dyrere materialer påvirker produsentenes kostnader og dermed lønnsomhet. Dersom VAG bruker 100 kr. ekstra pr. motor (andre/bedre materialer i f.eks. ventiler, stempler og pakningsmaterialer) for at den skal være E85-kompatibel og de produserer 1 mill. enheter av denne motoren betyr det 100 mill i redusert inntjening. Årsaken til at de fleste vanlige ("ikke-E85" motorer) har en øvre toleransegrense for etanol er svært kompleks, men forenklet kan man si at opp til en terskel (la oss si f.eks. 20%) er det problemfritt, men deretter vil potensialet for problemer øke med økende etanolinnhold.

 

Hvor "smertegrensen" går for hver enkelt bil/motortype er det vanskelig å si noe konkret om, men i henhold til den informasjonen jeg sitter med kan de fleste bilene kjøres på inntil ca. 20% etanol før det oppstår problemer. Det er for tiden en diskusjon i EU om man skal tillate E10 til "allmennheten", men enn så lenge betrakes E5 som øvre grense for å sikre mot problemer i markedet. Jeg deltok tidligere denne uken på "SAE - BioFuels" konferansen i Paris (SAE = Society of Automotive Engineers) og der ble også dette diskutert. Konklusjonen var i henhold til det jeg allerede har skrevet. Renault har også gitt ut et relevant "SAE-paper"; "E85: Impact of the fuel properties on "flex fuel" engine tuning". Sitat fra "Conclusion" i dette paperet: "Material compatibility with ethanol must be checked for the vehicle and the engine: several modifications have to be made on the fuel system and on some internal parts of the engine."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner altfor godt til hvordan økonomer stikker kjepper i hjulene på oss ingeniører, og at en krone her og der blir enorme summer i masseproduksjon :)

Ingen tvil om at en standard motor ikke kan gå på høyinnblanding av etanol uten modifikasjoner pga at dyser, etc. ikke klarer å levere nok bensin til å opprettholde riktig AFR ved høy belastning.

Potensiale for slitasje, etc er selvsagt også reell, siden det er mer fuel som kan vaske sylindervegger, blandes med motorolje, etc.

Det er materialenes påståtte manglende kompatibilitet med etanol som mange setter spørsmålstegn ved.

Oxygenated fuel (med etanol) ble i 1988 påbudt vinterstid i flere amerikanske byer (Denver, etc) for å kontrollere smog.

E10 er den eneste bensinen tillatt solgt (sammen med E85) i flere amerikanske stater. 5% og 10% innblanding av en væske er forholdsvis høy konsentrasjon, og det virker underlig at man likevel har valgt gummi, etc. som ikke er etanol resistent når man bygger biler som må tåle såpass mye etanol : klø : Materialer som ikke tåler etanol vil over tid skades ved såpass høy konsentrasjon som 5 og 10% og.

Minner jo litt om debatten rundt blyfri bensin. Det var ikke måte på hvor mye galt som kunne skje med en 80 talls VAG motor hvis den ble kjørt på blyfri, men det viste seg jo at disse motorene hadde herdete ventilseter siden tidlig 70 tall og dermed hadde det bedre på blyfri enn på blybensin.

Fra oljeselskapenes ståsted er det forståelig at de prøver å få folk fra å fylle E85, og bilprodusentene er jo interessert i å kunne ta seg mer betalt for FF biler enn standard utgaver. I tillegg er det forståelig at bilprodusentene vil gardere seg mot garantikrav pga. at folk har kjørt med for mager blanding, etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fylte jeg mine første 25liter på 90quattro`n i dag :) , fylte opp med 98 også... så blandinga ble 25-45.....

Gikk iallefall fint de 15mila hjem fra trondheim :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 har såpass høyt oktantall at man kan fylle 95 og allikevel sitte igjen med et oktantall på over 98 på totalblandingen.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.