E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

Nja, satt ikke å regna på blandingsforholdet når jeg fylte;) .... ,så jeg fyller liksågodt 98 som vanlig :)

 

Lukta jo fest av E85 :D , og 193kr for 23l gjorde heller ingenting.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 har såpass høyt oktantall at man kan fylle 95 og allikevel sitte igjen med et oktantall på over 98 på totalblandingen.. ;)

 

Jess, E85 har oktan på 104, men pga av den kjølende effekten motstår den tenningsbank omtrent like bra som race fuel (ca 116 oktan).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som 1,8t motoren min får for mye bensin, nøkking/pulsering (oppsto etter chipping) på lavt turtall i 4,5 giret ved belastning. Kan også smelle eller det virker som ettertenning etter slik belastning. Merker også unormalt mye bensinlukt hvis motor går på tunggang i parkeringsanlegg. Er det da for risikabelt å prøve med 20-30 % E85?

Kom forøvrig ikke igjennom eu-kontroll p.g.a. for høy avgass(manglende kat.), det vil vel kanskje hjelpe på med litt E85 da?;)

 

Er det for risikabelt å blande i 20-30% E85?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som 1,8t motoren min får for mye bensin, nøkking/pulsering (oppsto etter chipping) på lavt turtall i 4,5 giret ved belastning. Kan også smelle eller det virker som ettertenning etter slik belastning. Merker også unormalt mye bensinlukt hvis motor går på tunggang i parkeringsanlegg. Er det da for risikabelt å prøve med 20-30 % E85?

Kom forøvrig ikke igjennom eu-kontroll p.g.a. for høy avgass(manglende kat.), det vil vel kanskje hjelpe på med litt E85 da?;)

 

Hvis du mener bilen din får for mye bensin vil det jo bli mindre risikalbelt å prøve en innblanding av etanol fordi den krever fetere blandingsforhold. F.eks starte på en 20 % og øke med 10 og 10 % hvis ingenting unormalt oppstår.E85 er en fin CO senker ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå kjørt med 2 tanker E85 på 90 quattro`n.... fylte 25liter og 45l Blyfri98.....

Ingen problemer så langt , ingen tegn til lekasjer og ikke tegn til unormal gange på motor :)

Fin Co på Eu kontroll også :)

 

Fylte dog 50/50 på mazda`n , og da gitt den litt dårligere.... , men ble bedre etter jeg etterfylte med 95 Okt :)

Så 50/50 var litt mye på den :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllte 20 liter E86 og 46 liter 95 oktan på Passaten idag så får vi se hvordan det går: klø :

Var meget deilig og spare 80kr på de 20 literene i hvertfall: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med litt varierende innblanding av E85 på den gamle 2,2 10v KU-motoren min nå siden i juni, og erfaringene etter følgende fyllinger så langt er:

- 25l E85 + 46l blyfri 95 : Perfekt gange, litt mer villig på turtall. Forbruk: 0,91l/mil

- 26l E85 + 35l blyfri 95 : Merkbart litt bedre drag og turtallsvilje. Forbruk: 0,93l/mil

- 28l E85 + 29l blyfri 95 : Nervøs tomgang, ujevn gange ved jevn kjøring med lite gass. Forbruk: 0,96l/mil

 

Ser ut som opp til 40% E85 fungerer helt fint, selv på gammel K-Jet. En liten bivirkning er jo at bensinpumpa har begynt å lage skumle lyder, men den er vel sannsynligvis 21 år gammel uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører helt fint på 100% E85 fortsatt, dog var det noe antydning til ujevn tomgang når det var på det aller varmeste i sommer.. ellers ingen problemer, så langt har dette eksperimentet vart i drøye 10k km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med litt varierende innblanding av E85 på den gamle 2,2 10v KU-motoren min nå siden i juni, og erfaringene etter følgende fyllinger så langt er:

- 25l E85 + 46l blyfri 95 : Perfekt gange, litt mer villig på turtall. Forbruk: 0,91l/mil

- 26l E85 + 35l blyfri 95 : Merkbart litt bedre drag og turtallsvilje. Forbruk: 0,93l/mil

- 28l E85 + 29l blyfri 95 : Nervøs tomgang, ujevn gange ved jevn kjøring med lite gass. Forbruk: 0,96l/mil

 

Ser ut som opp til 40% E85 fungerer helt fint, selv på gammel K-Jet. En liten bivirkning er jo at bensinpumpa har begynt å lage skumle lyder, men den er vel sannsynligvis 21 år gammel uansett...

 

E85 kan løsne avleiringer i tanken, og dette kan tette bensinfilteret. Pumpa må da jobbe hardere, og det kan være dette du hører. Filterbytte kan være smart etter noen tanker med E85.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var første tanken med lett innblanding av E85 kjørt tom. 750km men null problemer, minimalt med økt forbruk og bilen går faktisk vell så bra/dårlig(1,6 100hk) som den gjorde før. økte mengden med E85 noe så ble 25 liter E85 og 40 liter 95 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører helt fint på 100% E85 fortsatt, dog var det noe antydning til ujevn tomgang når det var på det aller varmeste i sommer.. ellers ingen problemer, så langt har dette eksperimentet vart i drøye 10k km.

Problemet dukket opp igjen i varmt vær, og feilen ble lokalisert til defekt vakuumslange til bremsekraftforsterker. Byttet denne, og nå går den helt fint :) Det er uansett på tide med en liten service med olje/filter og plugger (har akkurat byttet fordelerlokk og rotor).

 

Flere som får lange og artige blikk ved pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mailet litt med BSR. De kommer kanskje med E85 chip til 1,8T/2,0T vag's.

Ellers er det et svensk tuningfirma (husker ikke web adr.) som har laget E85 chip/kit til 1,8T.

Dette inkluderte chip og dyser samt installasjon. For og kunne bytte mellom bensin og E85 ble det lagt opp en bryter.

Var to alternativ, enten std 150hk/E85/bensin kr 8000,-. Eller 210hk/E85,190hk/bensin kr 13000,- installert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo svare på topic. Ja det går.

 

Kjørte 100% E85 i helga på Kjet audien min, men resultatet ble kanskje ikke slikt som forventet.

For det første så klarte jeg ikke stille tenninga høyt nok, da fordeleren gikk i blokka. Også viste lambdaen rare verdier, tror jeg makset dysene og vel så det, den gikk litt tynt.

 

Men fader den forskjellen det ble på mellomregistret,, MYE sterkere : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd dette på andre Passaten min også nå, men ikke med det samme gode resultatet som på den andre. Er her snakk om en 96 model 2,0 115hk. Har kjørt drøyt 1000km og da med kun ca 35% E85 og 65% 95 blyfri. Resulterte i mye hardere gange på bilen, en kraftig durelyd i motoren ved belastning (Hørtes neste ut som en eksoslekasje:p). Har også hatt probelmer med temperaturen på motoren (Stemmer det at E85 kjøler bedre?). Normalt ligger det på ca 90grader, men nå med E85 på tanken har den så vidt strekt seg over 70grader. Har nå gått over til å fylle rein 95 blyfri og alle disse "problemene" er borte. Durelyden er borte, drifttemperaturen ligger stabilt på 90grader igjen og motoren går mye penere. På den andre Passaten som er en 96 1,6 100hk er det ikke noe av dette. Forbruket har vært minimalt høyere på begge bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd dette på andre Passaten min også nå, men ikke med det samme gode resultatet som på den andre. Er her snakk om en 96 model 2,0 115hk. Har kjørt drøyt 1000km og da med kun ca 35% E85 og 65% 95 blyfri. Resulterte i mye hardere gange på bilen, en kraftig durelyd i motoren ved belastning (Hørtes neste ut som en eksoslekasje:p). Har også hatt probelmer med temperaturen på motoren (Stemmer det at E85 kjøler bedre?). Normalt ligger det på ca 90grader, men nå med E85 på tanken har den så vidt strekt seg over 70grader. Har nå gått over til å fylle rein 95 blyfri og alle disse "problemene" er borte. Durelyden er borte, drifttemperaturen ligger stabilt på 90grader igjen og motoren går mye penere. På den andre Passaten som er en 96 1,6 100hk er det ikke noe av dette. Forbruket har vært minimalt høyere på begge bilene.

 

Hvis forbruket er minimalt høyere greier den ikke å justere nok opp og går for magert. : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis forbruket er minimalt høyere greier den ikke å justere nok opp og går for magert. : eek :

 

Med andre ord så bør ikke jeg prøve dette i det hele tatt.: klø :

 

Har en 2.0l 115hk bora MED automatgear (fuzzylogic) uten faste gearskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på etanol og metanol som drivstoff? Hvorfor bruker man bare etanol? Er ikke metanol billigere å framstille?

-risikerer man å bli fartsblind, kanskje? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på etanol og metanol som drivstoff? Hvorfor bruker man bare etanol? Er ikke metanol billigere å framstille?

-risikerer man å bli fartsblind, kanskje? ;)

Metanol er sterkt korrosivt, med de problemer det medfører...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så er Methanol et enda "bedre" drivstoff mht power. Med en oktan på 114 kontra ethanol's 105. Topfuel biler og sykler bruker Methanol. Men Methanol er forbudt i mange motorsport grener pga at den brenner nesten usynlig.

 

AFR for Methanol er ca 6,42:1

AFR for Ethanol er ca 9,0:1

 

Sammenlignet med bensin må fuel systemet altså levere over dobbet så mye med Methanol..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både metanol og etanol utblandet med vann fungerer utmerket til å kjøle ned ladeluft fra motorer med overladning, også på TDi motorer :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E85 er helt uvirkelig bra på biler med overladning pga den ekstreme kjøleeffekten og oktantallet (104 oktan oppgitt, men ca 116 oktan effektiv)

På RS2'en min måler jeg 25% mer moment og 10% mer effekt på E85 vs. 99 oktan.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=139643&highlight=e85

 

Hadde nettopp en måling i 6 kuldegrader som ga 570nm på hjula.

Maks akselerasjon i 2. gir på 0.81G vs. 0.67G som er det beste som jeg har målt med 99 oktan. Maks aks. i 3.gir er 0.60G vs. 0.48G på 99 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte denne for litt siden i min 97 A4 1,8T : http://www.bioflexifuel.com/index.php?act=viewDoc&docId=11&ccSID=d8d175c186909bcbd228d964f8c168dd

Justerte den inn med brebåndslambda. Var faktisk svært lite ekstra fuel som skulle til for og få rett lambda, ca 10%.

-Kjører nå på ren E85.

-Motor går som normalt under alle variabler.

-Effekt messig vil jeg tro det ikke er noe forskjell, føles som på bensin. Får ta en test med en gtech en dag.

-Noe treg kaldstart, men ikke noe problem. Har ikke prøvd start under -1 enda.

 

Og ja, boksen er til 5 syl... Siden jeg også vil teste den på S4'n etterhvert. Funksjonsmessig spiller det ingen rolle, blir bare en plugg til overs ved bruk på 4 syl.

 

Er lite info og få om boksene desverre. Men de er relativt enkle. Det eneste de gjør er og legge på dysetidene %vis ut i fra signalet fra ECU. I praksis kan en vel si at dette er et slags "tillegsprut". Via et potmeter kan en justere fra 0-50% tillegg.

Testet med boksen tilkoblet på vanlig bensin og boksen innstillt til 0%. Kunne ikke måle noe forskjell med og uten boksen på lambda/afr. Så er den er "passiv" ved 0% som den også burde være. Justerte jeg opp til ca 5% på vanlig bensin, gikk den fet og begynnte og lugge ved pådrag. Så føler den gjør det den skal og ikke noe annet tullball.

 

Ulempen er jo at en bør justere dette inn med bredbåndslambda for rett blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte denne for litt siden i min 97 A4 1,8T : http://www.bioflexifuel.com/index.php?act=viewDoc&docId=11&ccSID=d8d175c186909bcbd228d964f8c168dd

Justerte den inn med brebåndslambda. Var faktisk svært lite ekstra fuel som skulle til for og få rett lambda, ca 10%.

-Kjører nå på ren E85.

-Motor går som normalt under alle variabler.

-Effekt messig vil jeg tro det ikke er noe forskjell, føles som på bensin. Får ta en test med en gtech en dag.

-Noe treg kaldstart, men ikke noe problem. Har ikke prøvd start under -1 enda.

 

10% ekstra åpningstid på dysene for å få samme støkiometri (AFR) som for bensin ...... i så fall har du overnaturlige evner :o En liten titt på kjemien i E85 tilsier at dette ikke er fysisk mulig. Støkiometrisk AFR for bensin er ca. 14,5 og for E85 ca. 9,7 og det er så vidt jeg kan regne ut "litt" over 10 % :o Eneste mulige forklaring jeg kan komme på i farten er at din ECU (motorstyreenhet) allerede har gått i maks adapsjon p.g.a. at du allerede har kjørt på Exx en tid. Jeg vet ikke hvilken bredbåndslambda du har benyttet, men generelt skal vel disse oppdateres med litt info om hvilket drivstoff som benyttes for at de skal måle korrekt (f.eks. støkiometrisk AFR, H/C- og O/C-forhold). En vanlig lambdasonde vil også bli litt "lurt" av E85 og "omslagspunktet" (lambdaverdi hvor sensorspenningen stiger brått = lambda 1,0 for bensin) vil flyttes til venstre, dvs. at virkelig lambda i dette punktet for E85 er ca. 0,98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over hva AFR verdier som gjelder for bensin og bla E85. At ecu kan ha "adoptert vet jeg lite om, er vel lite sannsynlig uten noen form for fuelsensor og med smalbånd lambda. Men her er jeg på litt tynn is, kjenner lite til ecu'n og dens muligheter her..

Syntes også selv det var lite tillegg, men så er det..Har også prøvd og justere opp mere, men da begynner den og lugge ved pådrag.

Har kjørt 50/50 en god stund før jeg monterte boksen.

Bruker Zeitronix ZT-2 med en bosch LSU4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.