E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

Kjører 1.8T AEB med standard-chip og 50-50 E85\98.

Begynte med ca 10% E85, økte gradvis deretter. på ca 80 prosent begynte bilen å fjuske, gikk da tilbake til 50%. Merket ikke effektøkning før den dagen jeg fylte ren 98okt. (Grunnet gradvis overgang til E85) Da gikk bilen merkbart dårligere, den fikk tilbake piffen med E85 på tanken igjen.

Bilen bruker noe, men ikke mye mere drivstoff med E85. Clutchen begynte faktisk å slure etter noen tanker E85.

 

Parkerte bilen i Okt. grunnet defekt clutch, og diverse annet som jeg ikke hadde tid til å ordne opp i.

Startet den for første gang på over 2 mnd sist Lørdag, var da spent på om etanolen hadde tæret på slanger, koblingel e.l., regna nesten med at bensinfilter skulle tettes, men bilen starta med en gang uten problem :)

Kjørte ca et år/10000 km på E85. Til helga håper jeg å få bytta clutch, er kjedelig å kjøre hiace på vinterføret :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over hva AFR verdier som gjelder for bensin og bla E85. At ecu kan ha "adoptert vet jeg lite om, er vel lite sannsynlig uten noen form for fuelsensor og med smalbånd lambda. Men her er jeg på litt tynn is, kjenner lite til ecu'n og dens muligheter her..

Syntes også selv det var lite tillegg, men så er det..Har også prøvd og justere opp mere, men da begynner den og lugge ved pådrag.

Har kjørt 50/50 en god stund før jeg monterte boksen.

Bruker Zeitronix ZT-2 med en bosch LSU4.

 

Sannsynligvis har den gått svært fett (ved WOT) på bensin, og du har derfor bare trengt en liten økning av DC for å gi akseptable AFR verdier på E85 (E75 nå på vinteren)

Med E85 vil tenningssystemet begynne å slite ved en høyere lambda/AFR enn på bensin. F.eks kan det fint takle AFR på 10.5:1 på bensin, mens 10.5 (oversatt til bensin AFR) på E85 kan lett gi tenningsfusk.

Så lenge du holder deg under lav til mid-12'ere på E85 skal alt være OK. Spesielt hvis du kjører med en tenningskurve for bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 1.8T AEB med standard-chip og 50-50 E85\98.

Begynte med ca 10% E85, økte gradvis deretter. på ca 80 prosent begynte bilen å fjuske, gikk da tilbake til 50%. Merket ikke effektøkning før den dagen jeg fylte ren 98okt. (Grunnet gradvis overgang til E85) Da gikk bilen merkbart dårligere, den fikk tilbake piffen med E85 på tanken igjen.

Bilen bruker noe, men ikke mye mere drivstoff med E85. Clutchen begynte faktisk å slure etter noen tanker E85. Parkerte bilen i Okt. grunnet defekt clutch, og diverse annet som jeg ikke hadde tid til å ordne opp i.

Startet den for første gang på over 2 mnd sist Lørdag, var da spent på om etanolen hadde tæret på slanger, koblingel e.l., regna nesten med at bensinfilter skulle tettes, men bilen starta med en gang uten problem :)

Kjørte ca et år/10000 km på E85. Til helga håper jeg å få bytta clutch, er kjedelig å kjøre hiace på vinterføret :P

 

Filteret tetter seg ikke ved at bilen står i ro, men det kan skje gjennom at smuss i tanken løses opp av etanolen og tetter igjen ved bruk. At clutchen sliter overrasker ikke. Økningen i dreiemoment bare av fuelbyttet kan være formidabel. Jeg gikk fra 435nm på hjula til 530nm på hjula (målt i 3.gir, 4. vil være noe høyere). RS2 clutchen holder, og rådene bøyer seg ikke, stikk i strid med gamle myter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har org. chip ja. Dysene ville nok ikke holdt følge om den var chippet.

Tror nok du har rett i at den har gått litt fett, hatt en smule høyt forbruk synes jeg. Får prøve og jusse litt ned.

Lurte på og hive på et scope for og se dysetidene for morrskyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm problemer i dag...etter og ha gått fint en liten uke begynnte den i dag og fuske ved pådrag og kald motor. Vanskelig og få den over 3000 o/min også, henger liksom bare.

Etter og ha kjørt den driftsvarm, gikk den som normalt.

 

Koblet på vagcom. Her ser jeg at det ligger feil på mixture, men kjenner ikke helt betydningen av koden. annet enn at det er et problem med drivstoff mengde..

 

00561 mixture adaption

12-00 adaption limit (Mul) exceeded

00561 mixture adaption

14-00- adaption limit (Add) exeeded.

 

Jeg ser og at lambda spenningen er veldig variabel selv på tomgang varierer den fra 0,2-0,7 Volt. mye det samme under kjøring og. Så kanskje en dårlig lamda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdaspenningen skal variere slik, det er når den står stille eller bare varierer litt den IKKE virker.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm problemer i dag...etter og ha gått fint en liten uke begynnte den i dag og fuske ved pådrag og kald motor. Vanskelig og få den over 3000 o/min også, henger liksom bare.

Etter og ha kjørt den driftsvarm, gikk den som normalt.

 

Koblet på vagcom. Her ser jeg at det ligger feil på mixture, men kjenner ikke helt betydningen av koden. annet enn at det er et problem med drivstoff mengde..

 

00561 mixture adaption

12-00 adaption limit (Mul) exceeded

00561 mixture adaption

14-00- adaption limit (Add) exeeded.

 

Jeg ser og at lambda spenningen er veldig variabel selv på tomgang varierer den fra 0,2-0,7 Volt. mye det samme under kjøring og. Så kanskje en dårlig lamda?

 

Kodene betyr ganske enkelt at ECU'en din har gått "i taket" på adapsjon. Når ECU'en oppdager at de fabrikkprogrammerte drivstoffmengdene (= åpningstider på dysene) ikke stemmer overens med signalene fra lambda-sonden blir åpningstidene justert slik at motoren går støkiometrisk (= lambda 1) i de driftsområdene hvor den skal gjøre det. Da vil også åpningstidene i resten av mappen være korrekte. Når du fyller på en større eller mindre mengde E85 må åpningstidene økes for at dette skal stemme og ECU'en lærer seg disse endringene = adapsjon = tilpasning.

 

Det er som du har funnet ut to ulike algoritmer for adapsjon; additiv og multiplikativ. Den additive legger til (=adderer) en verdi (f.eks. 5 ms) til hele fuel-mappen, mens den multiplikative multipliserer hele mappen med en verdi, f.eks. multipliserer hele mappen med 1,05 (5% økning over hele mappen). Det er ulike algoritmer som ligger til grunn for de to adapsjonene og det er også ulikt hvor hurtig selve adapsjonen gjennomføres. For at systemet skal "lære seg" et nytt drivstoff eller en endring i motor/drivstoffsystem, er ECU'en avhengig at motoren kjøres i det området hvor den går "closed loop" samt at den er innom ulike belastninger og turtall. Siden E85 krever ca. 40% økning i åpningstider betyr det at adapsjonen ikke er satt opp til å gå så langt og bilen går dermed magert over hele mappen. Det er mulig de verdiene du oppgir er adapsjon oppgitt hexadesimalt - det er i så fall mulig å lese ut hvor "langt" adapsjonen har gått (m.a.o. hvor mye som er lagt til (eller trukket fra)). 12 og 14 hex er i alle fall 18 og 20 desimalt og det kan vel tyde på 18% multiplikativt og 20% additivt (20% av en definert verdi, f.eks. åpningstid på tomgang).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med E85 på VR6 motor? Vurderer å prøve......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg ut med mer og mer E85 nå på S4'en. Er nå til slutt over på KUN E85 på bilen, og den fungerer upåklagelig og bedre enn før. Mye raskere spool-up og ingen fusking - fullt ladetrykk kommer nesten umiddelbart f.o.m. 2500 rpm. Eneste jeg har merket er at det kanskje tar 0,5 sekunder lengre å starte bilen når den er kald..

 

Såvidt jeg vet er bilen original motormessig med unntak av RS2-eksosmanifold. :) Kan også nevne at nå vinterstid er det E75, ikke E85. Andelen etanol er 75% på vinteren og 85% om sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med afr ? Har hatt lyst til å prøve selv, men er litt usikker pga. blandingsforholdet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt ærlig aner jeg ikke siden jeg ikke har noe måleutstyr, så jeg har ikke akkurat dristet meg til noe fullgass-drag. Jeg får fullt trykk og bra drag ved å gi bare halv gass, og da er bilen ennå innen det området den skal lambdaregulere, og sånn sett være på den trygge siden. Har bare dratt på opp til 3500 rpm i 5. gir, så ikke akkurat noe heftig kjøring.. ;) Man har vesentlig mer å gå på med E85 enn med bensin før noe kan gå galt grunnet oktantallet og kjøleeffekten, men når man gir flatt jern og det ikke lambdareguleres, men går på forhåndsprogrammert map (det er vel ikke noe adaptivt når det gjelder drivstofftilførsel ved fullgass), vil jeg tro det kan bli litt magert. På en sugemotor spiller det ingen rolle, men jeg tror det muligens kan være "risky business" med en turbomotor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide å dra opp igjen denne. Har fortsatt ingen problemer med E85 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg har og melde etter og ha kjørt ca 9-10 mnd på 100% E85 på min 1,8T, er at det var meeget tynn olje da jeg byttet! Samt at det var ca 1 liter mere "veske"/olje enn normalt! Fikk varsel på lavt oljetrykk.

 

Luktet også E85 av oljen jeg tappet av.

 

Har forhørt meg litt rundt om, og dette er visst et kjent problem. Spesielt på biler som kjører mye små-kjøring/kø kjøring.

 

Jeg kjører fremdeles på ren E85, men holder et godt øye med oljen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg har og melde etter og ha kjørt ca 9-10 mnd på 100% E85 på min 1,8T, er at det var meeget tynn olje da jeg byttet! Samt at det var ca 1 liter mere "veske"/olje enn normalt! Fikk varsel på lavt oljetrykk.

 

Luktet også E85 av oljen jeg tappet av.

 

Har forhørt meg litt rundt om, og dette er visst et kjent problem. Spesielt på biler som kjører mye små-kjøring/kø kjøring.

 

Jeg kjører fremdeles på ren E85, men holder et godt øye med oljen!

 

 

Nå hører det vel med til historien at kjølevannstempgiveren din var kaputt, så den kjørte alt for fett ;)

På en motor som er i orden vil ikke en oljeanalyse kunne si noe om hva slags fuel som har blitt brukt (har sett noen analyser fra Blackstone Labs)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fylte 50% e85 på min s6 2,2, har bare dau kjørt og sitter nå på ferga og skal teste litt hardere etterpå, jeg merket ingen forskjell på vanlig kjøring jaffal...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testa litt mer:

 

Kjentes ut som bilen dro bedre enn før, kjørte ikke spesielt fort men aksa godt til 140 og i en bakke jeg alltid må gire ned i 2. gir på pga sving og bratt gikk det faktisk i 3. gir uten at bilen sleit med og akse..

 

alt i alt, så skal jeg prøve og fylle enda mer e85 enn 50%...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testa litt mer:

 

Kjentes ut som bilen dro bedre enn før, kjørte ikke spesielt fort men aksa godt til 140 og i en bakke jeg alltid må gire ned i 2. gir på pga sving og bratt gikk det faktisk i 3. gir uten at bilen sleit med og akse..

 

alt i alt, så skal jeg prøve og fylle enda mer e85 enn 50%...

 

Har du bredbåndslambda?

Hvis ikke, pass på at blandingen ikke blir for mager

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bredbåndslambda?

Hvis ikke, pass på at blandingen ikke blir for mager

 

har ikke det, men tror bilen går for fett anyway.. får se går tydeligvis bra enda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. får se går tydeligvis bra enda..

 

Famous last words...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funderer på og gå over på E85 på min a6 1,8T (APU) finnes det noen løsning så jeg kan hoppe fram og tilbake mellom 95 blyfri og e85 uten noen brytere og sånt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt mye å lese her nå..

Vil det fungere å kjøre med ca 20-30% E85 på min originale 2.3E (NG), eller bør jeg være forsiktig med E85n?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt mye å lese her nå..

Vil det fungere å kjøre med ca 20-30% E85 på min originale 2.3E (NG), eller bør jeg være forsiktig med E85n?

Det går helt fint, kjørte opp til 100% E85 på min 2,2 KU. Startet på 20% innblanding, og den gikk bare bedre og bedre ettersom jeg økte, men snudde på ca 50%. På 100% var den veldig tungstartet kald, og fusket ved fullgass pådrag.

Funderer på og gå over på E85 på min a6 1,8T (APU) finnes det noen løsning så jeg kan hoppe fram og tilbake mellom 95 blyfri og e85 uten noen brytere og sånt?

For å kjøre ren E85 må du få den chippet med en chip for E85. Du kan derimot fint blande inn 40-50% uten noen modifikasjoner. Har kjørt 10.000 km med min A6 1,8T på 50% E85 nå, og det har gått helt knirkefritt. Men snittforbruket gikk opp fra ca 0,85 til 1,00 pr tank da, så fortjenesten blir ikke så stor som det ser ut som når du drar kortet på Statoil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom her så har jeg lyst til å prøve E85 på bilen min. Kan jeg fylle på ca 30 % E85 blandet med 70 % vanlig 95 uten å modifisere motoren på noen som helst måte? Og vil det fungere uten å ødelegge noe?

 

Dette gjelder da en 1991 Audi 100 2,3 E quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom her så har jeg lyst til å prøve E85 på bilen min. Kan jeg fylle på ca 30 % E85 blandet med 70 % vanlig 95 uten å modifisere motoren på noen som helst måte? Og vil det fungere uten å ødelegge noe?

 

Dette gjelder da en 1991 Audi 100 2,3 E quattro.

 

Går sikkert helt greit uten noe fusk.. men jeg vet faktisk ikke om jeg hadde giddi på en slik bil.. ikke stort å hente ved å fylle 85 på sugemotor.. verken med tanke på effekt eller økonomi..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.