E85 på "normale" biler, går det?

Anbefalte innlegg

Uansett må en flere map om en skal være "flexi". enkelt med stand-alone efi, men ikke så lett med orginalt. Da blir det enten eller!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel arrestere med selv litt..Finnes faktisk også mulighet på enkelte std modeller og legge inn flere map. Som kan aktiveres/velges via multifunksjons bryter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan få kjøpt ombyggingskit så bensinbiler kan gå på E-85

 

Sjekk denne linken--> Fuelcat

 

 

Vi får også 10% rabatt på dette, se-->Tilbud Fuelcat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan iallefall bekrefte at min gamle Golf 2 1.8 (RP Mono-jetronic) går knirkefritt på 50% E85. Den går faktisk penere, og merkbart bedre. Mono-jetronic'en er visstnok svært så egnet til å kjøre på E85:

Mono-jetronic och Mono-motronic är MYCKET etanolvänliga. I en del fall har lambdaregleringen så brett reglerområde att man inte behöver göra någon konvertering alls, bilen har alltså så att säga FFV-egenskaper redan från fabrik. I andra fall måste man höja bränsletrycket litegrann och det gör man lättast med en bricka under tryckregulatorns fjäder. Det finns beskrivet i andra trådar här hur man gör.

 

De flesta VW med något av de här centralinsprutningssystemen har ett elektriskt värmeelement i insugningsröret som fungerar mycket bra som kallstarthjälp. På äldre bilar slås det till så snart man slår på tändningen om motorn är kall, men på nyare styrs det av insprutningsstyrdonet och slås inte till förrän motorn har startat.

 

Skal nok teste oppover mot 100% E85 etterhvert, men må da muligens gå til anskaffelse av en bensintrykksregulator : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd E85 på k-jetronic? Burde vel gå hvis det går på mono-jetronic?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nå oppe i 80% innblanding av E85. Hadde 50/50 innblanding på tanken fra før av, før jeg i dag fylte ca 40 liter E85. Bilen går meget bra, uten noen justeringer eller modifikasjoner whatsoever :) Merkelig å kjenne lukten av sprit når man tanker bilen.. og av eksosen..

 

Gamle alkis-Golfen med 240k på telleren er virkelig flexifuel... : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over hvor i landet man kan fylle E85?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over hvor i landet man kan fylle E85?
Så langt er det vel kun Statoil som selger E85, fra 19 pumper så langt... Nærmeste pumpe for deg og meg er i Drammen.

http://www.statoil.no/FrontServlet?validation_form=search_station&s=sdh&state=search_station&event=show_result&name=&street=&address_state=&community=&zipCode=&county=&services=61355&search=S%F8k

 

Har ikke hatt kaldstartproblemer på 2'er-Golfen med innblandingen på 80% E85, og bilen går fortsatt helt fint uten noen modifikasjoner. Ingen problemer så langt. Regner med å få testet ut 100% E85 i løpet av neste uke :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så langt er det vel kun Statoil som selger E85, fra 19 pumper så langt... Nærmeste pumpe for deg og meg er i Drammen.

http://www.statoil.no/FrontServlet?validation_form=search_station&s=sdh&state=search_station&event=show_result&name=&street=&address_state=&community=&zipCode=&county=&services=61355&search=S%F8k

 

Har ikke hatt kaldstartproblemer på 2'er-Golfen med innblandingen på 80% E85, og bilen går fortsatt helt fint uten noen modifikasjoner. Ingen problemer så langt. Regner med å få testet ut 100% E85 i løpet av neste uke :P

 

Gleder meg til å høre hvordan det har gått :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende.

Har en Golf med RP motor som "konebil", så dette må vi muligens prøve. Er det økonomi i det? (lavere pris vs. høyere forbruk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende.

Har en Golf med RP motor som "konebil", så dette må vi muligens prøve. Er det økonomi i det? (lavere pris vs. høyere forbruk)

Noe høyere forbruk må man regne med, men har ikke målt mitt ennå. Tror man må regne med rundt 25-30% økt forbruk, og med en literpris på 8,60 må bensinen koste mer enn 11 kr/liter for at det skal lønne seg. Med dagens bensinpriser, så er det allerede lønnsomt :P Men man får jo litt mer effekt også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm,tror jeg må prøve en halv tank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update: Golfen starter faktisk lettere nå enn før, og kaldstart er foreløpig ikke noe problem, men det kan hende det blir litt verre etter neste tanking, når det kun vil være E85 på den.

 

Ellers er det stor forskjell i hvordan bilen drar, så det er ingen tvil om at det er noe annet enn 95 oktan på tanken...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ke IIIjetronic funker dårlig ilag med e85, d er hvertfall min erfaring, tungstarta å feiltenningsproblemer allerede på 50 % blanding.

 

På aah motoren (2,8) var det litt startproblemer ellers alt ok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går nå på 100% E85 uten problemer av noe slag, kaldstart går helt fint. Forbruk til nå er ca 1,1 liter/mil, men det er med masse småkjøring og mye fullgass akselerasjon, altså ikke avskrekkende høyt. Ut fra forbruket i forhold til bensin skal den få nok drivstoff, men det er mulig den går noe magert ved maks belastning. Skal prøve å øke bensintrykket noe for å se om det gjør noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Audi 80 1.8 siste med forgasser og manuell chocke. Lurer på hvordan det vil fungere med E85 på denne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Audi 80 1.8 siste med forgasser og manuell chocke. Lurer på hvordan det vil fungere med E85 på denne..

 

Tro meg, har tenkt tanken selv:)

Hva er det verste som kan skje egentlig?

 

 

Hvis jeg f,eks fyller 40l vanlig 98oktan og 15l E85, vil ikke dette nesten fungere som oktanbooster?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du merket noe om slanger osv har blitt morkne/sprø eller dårligere etter du begynte å fylle E85?

vurderer å prøve på jettaen min men er mye skrekk propaganda ute å går om slanger som blir dårlige etter kort tid osv.

 

draget ble dårligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro meg, har tenkt tanken selv:)

Hva er det verste som kan skje egentlig?

Hvis jeg f,eks fyller 40l vanlig 98oktan og 15l E85, vil ikke dette nesten fungere som oktanbooster?: klø :

Det verste som kan skje er at du merker at motoren er vrangstartet, fusker og går dårlig hvis du har for høy innblanding. Da er det bare å øke på med andelen bensin igjen. Forgassere klarer neppe over 20-30%, de fleste innsprut klarer 20-50% uten konvertering, så det er bare å prøve seg fram. En annen ting å huske på er at hvis du har tank av metall som har rustet litt innvendig er at det kan bli vasket med endel dritt fra denne som kan skape andre problemer, som tett bensinfilter osv. Ellers er det bare å sjekke over slanger og slikt på forhånd, og bytte om nødvendig.

 

E85 virker som en "oktanbooster" ja... allerede ved 20% innblanding skal oktantallet gå over 100, såvidt jeg har fått med meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det verste som kan skje er at du merker at motoren er vrangstartet, fusker og går dårlig hvis du har for høy innblanding. Da er det bare å øke på med andelen bensin igjen. Forgassere klarer neppe over 20-30%, de fleste innsprut klarer 20-50% uten konvertering, så det er bare å prøve seg fram. En annen ting å huske på er at hvis du har tank av metall som har rustet litt innvendig er at det kan bli vasket med endel dritt fra denne som kan skape andre problemer, som tett bensinfilter osv. Ellers er det bare å sjekke over slanger og slikt på forhånd, og bytte om nødvendig.

 

E85 virker som en "oktanbooster" ja... allerede ved 20% innblanding skal oktantallet gå over 100, såvidt jeg har fått med meg.

 

Heldigvis har jeg bensinfilter i motorrommet av typen til 30kr på Shell:p

Kanskje verre hvis pumpa i tanken blir tett:o

Har 3/4 full tank for øyeblikket, skal prøve med 10L imorgen:evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kan man få tak i map til e85 ? Kunne godt ha tenkt meg det på s4'en. Regner dog med at jeg må øke bensintrykk og smelle på større dyser for å få det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan forøvrig legge til at de som sliter med høy co på eu-kontroll kan fylle på en skvett med E85 så går co`en betraktelig ned. Gjorde det på arbeidsbilen min her i høst når den var på eu-kontroll å strøk på co. Hørte om et tyvtriks å fylle E85,det gjorde jeg......var cirka 10 liter bensin på tanken,fylte på for en hundrelapp med E85. Co`en gikk ifra 1,5 til 0,15 bare ved å fylle E85. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten litt moro med de rare blikkene man får ved pumpa.. ;) Skulle tro øynene ramlet ut på enkelte... : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.