Anbefalte innlegg

Vurderer strekt å gjøre dette på min Passat 03 modell.

 

Er det noen som ha en god oppskrift på dette uten å måtte lese gjennom 3-4 sider :)

 

Tenker da på alt fra demontering/blokkering av egr/montering.

Type verktøy osv.. En how to rett og slett. Hadde satt kjempestor pris på hvis noen gidder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer strekt å gjøre dette på min Passat 03 modell.

 

Er det noen som ha en god oppskrift på dette uten å måtte lese gjennom 3-4 sider :)

 

Tenker da på alt fra demontering/blokkering av egr/montering.

Type verktøy osv.. En how to rett og slett. Hadde satt kjempestor pris på hvis noen gidder.

 

Har akkurat koblet ut EGR på min Passat 02 130 tdi PD, koblet bare fra vacuumslangen på EGR ventilen og tettet denne igjen med en skrue. Da ble nykkingen som jeg hadde ved jevn gasspådrag borte å:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat koblet ut EGR på min Passat 02 130 tdi PD, koblet bare fra vacuumslangen på EGR ventilen og tettet denne igjen med en skrue. Da ble nykkingen som jeg hadde ved jevn gasspådrag borte å:)

 

Såpass enkelt ja. Du demonterte ikke innsuget og renset dette med det samme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass enkelt ja. Du demonterte ikke innsuget og renset dette med det samme?

 

Nei, får ta det ved en senere anledning. Trur ikke det er så veldig mye sot inni der siden jeg synes den går rimelig godt. Chippet selvfølgelig: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bare koble vekk vakuum slangen er du ikke sikret fra en eventuell lekkasje i EGR ventilen, og det skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen i Lillehammer området som kan hjelpe meg med dette? :D

04 a4 1.9tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å bare koble vekk vakuum slangen er du ikke sikret fra en eventuell lekkasje i EGR ventilen, og det skjer.

 

 

Da blir det nok gjort skikkelig:) Anbefaler du meg å gjøre dette Petter? Skal chippe den snart tenkte jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen i Lillehammer området som kan hjelpe meg med dette? :D

04 a4 1.9tdi

Eg. ;) Med vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg. ;) Med vagcom.

 

Selvsagt! hehe

 

Har du gjort dette på din eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv i denne tråden.... skal blokkere EGR samt rense innsuget på golfen min, ikke fordi jeg har problemer med bilen, men syns bare den er blitt litt slapp i fisken ved pådrag. Den har nå passert 181.000 km så det er helt sikkert på tide. Motoren det er snakk om er en 1.9 PD ATD 101 hk chippet til 145 hk.

 

Har lest så og si hele tråden (nesten), men det er et par ting jeg lurer på som ble litt frem og tilbake syns jeg...

 

1. Hva bruker dere til å blokkere røret med? Lager dere disse pakningene selv? Noen med bilder av et slikt produkt? Hvor kjøper dere platene hen?

2. Er det (kun) røret som går inn til eksosmanifoilden dere blokkerer?

3. MÅ vakumslangene på EGR vekk? Eller kan de stå på når røret er blokkert?

 

Det var vel bare det i farta.... spør bare siden jeg ikke har så veldig god peil på hvem rør som skal blokkeres og slikt no.....: flau :

 

 

1. Kjøpte flatjern hos jernvarehandleren i passe størrelse og skar ut med vinkelsliper i samme fasong som festet til egr-røret og borret hull. Brukte org. pakning mellom flatjernet og manifold/innsug.

2. Ta vekk hele røret og "klokka" som sitter mot innsuget og erstatt dette med flatjern i begge ender.

2. Vakumslangen som går til "klokka" blendes igjen.

 

Ble bra som gull, dog ikke noen stor merkbar effekt på min bil. Men mistenker at jeg har trykktap i tillegg (sprekk i intercooler?) da den lader litt for lite iflg. vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på en ting. Har blokkert både vakuum og "røret". Skulle gjerne fjernet røret, og tatt av innsuget for å rense det. Problemet er imidlertid at jeg ikke kommer til under EGR'en eller til festene på innsugget og umbracoskruene med det verktøyet jeg har. Noen tips til verktøy?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler du meg å gjøre dette Petter?

 

Ubetinget JA! sot + oljedamp fra ånding = tjære som plugger igjen innsugsmanifold : bh :

Jeg vil faktisk våge å påstå at en bil med blokkert EGR forurenser MINDRE enn en med fungerende EGR system etter en del kilometer pga. tett innsug og følgende dårlig forbrenning og soting.

 

Skal chippe den snart tenkte jeg.

 

Endelig! : smil : Blir bra det, og kanskje du greier å holde følge etterpå :nana:;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt! hehe

 

Har du gjort dette på din eller?

Jepp.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på en ting. Har blokkert både vakuum og "røret". Skulle gjerne fjernet røret, og tatt av innsuget for å rense det. Problemet er imidlertid at jeg ikke kommer til under EGR'en eller til festene på innsugget og umbracoskruene med det verktøyet jeg har. Noen tips til verktøy?

 

Skru av hele EGRn og røret til denne først, så ta av innsuget?

Disse umbrako-skruene bør sitte lett tilgjengelig (EGR + rør).

Du skal jo ikke sette på igjen noen av disse bitene etter at jobben er gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om dette kan gjøres på en 1997 Caddy med 1,9 SDi 64 hk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ubetinget JA! sot + oljedamp fra ånding = tjære som plugger igjen innsugsmanifold : bh :

Jeg vil faktisk våge å påstå at en bil med blokkert EGR forurenser MINDRE enn en med fungerende EGR system etter en del kilometer pga. tett innsug og følgende dårlig forbrenning og soting.

 

 

 

Endelig! : smil : Blir bra det, og kanskje du greier å holde følge etterpå :nana:;)

 

 

Dette gjorde det ikke til at mindre lyst å fjerne EGR ventilen Petter :D Må få gjort dette tenker jeg. Er du med en dag du eller? :) :)

 

Hehehe ja...:D Men ikke tro at dama er mye posetiv til det :o Men må få gjort det en gang, og ikke hver dag man får besøk av chipping/tuning firmaer her i Stavanger, som har et så godt tilbud...

 

Skal nok klare å holde følge med 80èn din. Kanskje ikke med 19" på, men.. Ikke vet jeg hvor mye sprekere den blir med chipp, men alle sier jo det blir en helt nye bil. Så gleder meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Skal nok klare å holde følge med 80èn din. Kanskje ikke med 19" på, men.. Ikke vet jeg hvor mye sprekere den blir med chipp, men alle sier jo det blir en helt nye bil. Så gleder meg :)

 

Det er som NATT og DAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som NATT og DAG.

 

Stemmer dette. Du kjører lett i fra meg etter chip. Har da skjedd noe på de 10 år med utvikling som skiller TDi motorene våre : fis :

 

Damer forstår ikke chipping, bare gi opp ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp.. ;)

 

 

Da skulle vi kanskje fikset dette en dag da om du har tid? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skulle vi kanskje fikset dette en dag da om du har tid? :)
Jepp. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en -98 Golf 1,9 110hk som ved litt hard kjøring kan miste helt effekten av turboen. Ser at innsuget er nedlasset med denne sorte dritten.

 

Kan dette ha en sammenheng?

 

Skal ihvertfall ta bort EGR helt etter å ha sett hva den forårsaker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru av hele EGRn og røret til denne først, så ta av innsuget?

Disse umbrako-skruene bør sitte lett tilgjengelig (EGR + rør).

Du skal jo ikke sette på igjen noen av disse bitene etter at jobben er gjort.

 

Tenkte ikke på at jeg kanskje kan ta av både EGR og rør i ett stykke. Hvordan blir det etterpå? Den store gummierte slangen som går inn på EGR'en skal vel festes igjen. Har sett på nett et sted at man får kjøpt et rakt rør som det ser ut som man skal "skøyte" med. Bilder hadde vært fint :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, dette satte jo blod på tann ;)

blir vel av med innsuget og blokkere egr'n - samt rensing tipper jeg.

 

har "prompe" lyder som jeg er rimelig sikker på kommer fra egr; se youtube-klipp :P

 

Noen som har bilder av etter bleningsoperasjonen ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har bilder av etter bleningsoperasjonen ???

 

Her er ett par dårlige mobilbilder tatt i mørkne av min 80 TDi hvor EGR er fjerna:

 

Image026.jpg

 

Fjerna EGR ventilen og røret mellom innsugs- og eksosmanifold og installerte i steden eksostemperatur måler (sensoren ikke montert på bildet) og vann/alkohol injeksjonsdyse:

 

Image022-1.jpg

 

Blendelokkene er originaldeler fra Møller som har blitt modifisert med NPT gjenge:

 

Image015-1.jpg

 

Slik ser det ut originalt (bilde av en annen bil, men samme motor):

 

HHO_install_023.jpg

 

EGR funksjonsmap er slettet i software (chip).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men for oss som gjerne ikke ønsker å gjøre dette så veldig avansert, fjerner man da hele EGR ventilen ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.