#201 Skrevet Oktober 28, 2008 men for oss som gjerne ikke ønsker å gjøre dette så veldig avansert, fjerner man da hele EGR ventilen ?? Nei, bare tetter igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#202 Skrevet Oktober 29, 2008 noen som forresten vet om det går ann å bytte KUN vakumklokka som er på EGR ventilen ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#203 Skrevet Oktober 29, 2008 Vis eg fjerner EGR ventilen får eg da blindlokk til å sette på eller må det lages. har sett lokk til 1,9tdi men vil de evt passe på min 2,5 TDI v6? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#204 Skrevet Oktober 29, 2008 Vis eg fjerner EGR ventilen får eg da blindlokk til å sette på eller må det lages. har sett lokk til 1,9tdi men vil de evt passe på min 2,5 TDI v6? Kan måle de som jeg har, kanskje vi finner ett lokk som passer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#205 Skrevet Oktober 29, 2008 Kan måle de som jeg har, kanskje vi finner ett lokk som passer Det hadde vært fint vis du hadde gidda. måtte du bestille dine eller hadde de inne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#206 Skrevet Oktober 29, 2008 Det hadde vært fint vis du hadde gidda. måtte du bestille dine eller hadde de inne? Tysklandsdel desverre, men ikke så ulogisk da de er fra 1.9TDi industrimotor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#207 Skrevet November 24, 2008 Bare for å repetere dette: EGR på TDi motorer gir deg en innsugsmanifold med astma! Sånn som dette ser ett innsug ut fra en Golf 3 TDi med EGR aktivert: Golf 3 1Z og AHU motorene har ett sinnsykt dårlig design på innsugsmanifolden, som gjør at det meste av dritten plugger igjen for sylinder 2 og 3 En god runde i Parafin (over natten) og parafinskrubb med tannkost, skrujern og børster, så ble det bra igjen (glemte å ta bilde av dette da det hastet å få bilen sammen igjen slik at jeg kunne teste Syncroen på snøen som var begynt å dale ) EGR ventil er foreløpig deaktivert, og blir fjernet når jeg får dekslene som er bestillt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#208 Skrevet November 24, 2008 (endret) Eller, man kan fjerne dritten fullstendig. (på noen motorer, hvis du skal trimme skikkelig og vil fjerne mesteparten av luft-brems) Lage, eller kjøpe en sånn: http://www.tdiparts.com/catalog/product_info.php?cPath=99&products_id=978 Og da blokke retur-røret fra manifolden med en sånn: http://www.tdiparts.com/catalog/product_info.php?cPath=99&products_id=780 Og da blokkere vacum-slangene. En del motorer har 2 vacum-klokker på innsuget. den ene er vår berømte EGR, og den andre er en "stop-solonid" som lukker et spjelt inne foran egr når motor stoppes. i hvertfall på min (66 kw ALH), går det helt fint å kjøre uten denne. denne stopper bare lufttilførselen til motor, men når man skrur av tenning, stopper motoren uansett. Har selv kjørt med blokkert egr i 5 år nå, og ikke merket noe feil. Men satan så mye dritt som var i innsuget da jeg tok det av. nå er innsuget helt rent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#209 Skrevet November 24, 2008 Eller, man kan fjerne dritten fullstendig.Lage, eller kjøpe en sånn: [bilder] Og da blokke retur-røret fra manifolden med en sånn: [bilder] Har selv kjørt med blokkert egr i 5 år nå, og ikke merket noe feil. Men satan så mye dritt som var i innsuget da jeg tok det av. nå er innsuget helt rent. EGR er ekstern på 1Z og AHU så da trenger en bare blokkeringsplater på begge manifoldene. Ett lite tips er at VAG også lager industrimotorer, og disse har ikke EGR, og derfor blokkerte manifolder. OEM blokkeringdeksler koster ca. 30kr stk. hos Møller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#210 Skrevet November 24, 2008 Petter: har du delenummer på de blokkerings dekslene ? Han på møller her så bare dumt på meg når jeg sporte... Johan: Hva gjør du med vakumslangenE da ? sitter jo to vakumklokker på egr'n hos meg i såfall... har AJM motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#211 Skrevet November 25, 2008 Petter:har du delenummer på de blokkerings dekslene ? Han på møller her så bare dumt på meg når jeg sporte... Johan: Hva gjør du med vakumslangenE da ? sitter jo to vakumklokker på egr'n hos meg i såfall... har AJM motor Oppdaterte posten over nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#212 Skrevet November 25, 2008 Petter:har du delenummer på de blokkerings dekslene ? Han på møller her så bare dumt på meg når jeg sporte... Johan: Hva gjør du med vakumslangenE da ? sitter jo to vakumklokker på egr'n hos meg i såfall... har AJM motor AJM har ett spesiellt innsug, ser ut som du har EGR kjøling slik som de amerikanske TDi'ene hvis du har automatgir, har du auto. eller man.? Fant ingen industrimotorer som bruker det innsuget men er nok en løsning for det. 038131925A passer ofte på eksosmanifolden, og sikkert på din også. Koster 31,- hos Møller. 038131925 passer på en del innsug, muligens på ditt også. Koster 31,- hos Møller. Det er en ukes leveringstid på begge dekslene siden det er Tysklands del. Har disse montert i 80'en min, og har bestillt to til av hver som kommer denne uken. Jeg kan måle dem, så kan du se om de passer din applikasjon? Dårlig mobil bilde: Som Johan sa så stenger den andre vakuum klokka ett spjeld, dette for å begrense ristinga når du skrur av tenning slik som på de eldre TDi motorene som ikke har dette spjeldet. Funker fint uten, men kan riste litt mer når motoren "dauer". En annen ting å tenke på er at dette spjeldet også er der for å redde motoren i tilfelle turboen ryker og du får "blow-by", altså turboen spyr ut olje sammen med lufta pga. pakninger som har tatt kveld. En diesel motor går som bare det på olje, og uten kontroll av injisert mengde har dette resultert i motorhavari pga. turtallet går rett i taket og du greier ikke stoppe det heller uten å kvele bilen ved å holde den igjen på giret og bremse den ned fysisk. Reagerer du ikke fort nok får du ventilflyt i tillegg til at motoren går fortere enn forbrenningsprosessen (som tar lang tid på diesel, derfor turtallsbegrensningen) og moser toppen, og risikerer å gi bunndelen kraftig smekk. Dette skjer overhode ikke ofte, men det kan i de tilfeller være greit å ha ett spjeld som reagerer og smekker igjen for å kvele motoren. Som sagt, de gamle TDi'ene har ikke dette spjeldet, og de lever ofte et langt og godt liv for det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#213 Skrevet November 25, 2008 (endret) jeg beholder det nok på den enkle måten, bare blender - som jeg har gjort nå, men på en midlertidig måte Men må nok ha en ny-brukt egr ventil siden belgen i vakumklokka på toppen trolig er gåen, lager 'prompe' lyder når motoren er varm eller kan det være N18 ventilen som fjusker og gjør at den lager lydene tro... så er vel best å få sjekket vakumklokka først på et vis. mener bestemt at uttaket på eksosmanifoilen er helt likt inntaket på egr'n, men mulig jeg husker og tar feil... er jo uansett ikke dyre deler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#214 Skrevet November 25, 2008 Johan! Hei! Var jo du som tipset meg om å blokkere vakumslangen som gitt til EGR på gamlebilen min, en Golf IV 1.9 TDI. Har solgt denne til søstra mi, og den kjører fortsatt med blokkert vakumslange, fungerer utmerket Skal nå gjøre samme operasjon på min Audi A6 2000 mod. 1.9 tdi, men lurer på om det vil komme noe feilmelding eller no da? Er litt fristet til å fjerne hele egr-skiten, men det er vel kanskje ikke no vits..? Renset aldri innsuget mitt, da et par av skruene var tildels rustet fast, så gadd rett og slett ikke. Men hadde vært spennende å sett nå, om innsuget er "kjørt" rent..? Skjønner at det ikke er klinisk rent, men i teorien så burde vel noe av dritten være borte nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#215 Skrevet November 25, 2008 Renset aldri innsuget mitt, da et par av skruene var tildels rustet fast, så gadd rett og slett ikke. Men hadde vært spennende å sett nå, om innsuget er "kjørt" rent..? Skjønner at det ikke er klinisk rent, men i teorien så burde vel noe av dritten være borte nå? Ikke vær for sikker på det. Tjæra sitter vanvittig godt fast i den rue støpeoverflaten og løsner ikke før den får godgjort seg i parafin, avfetting el.l. og blir skrubbet vekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#216 Skrevet November 25, 2008 Husker jeg prøvde å rense selve EGR-ventilen, som og var rimelig igjen-koksa.. Oppdaget da at selv avfetting tok ikke knekken på den dritten her.. Lot den ligge i avfetting over natta, og skrubba som en gal med en børste, men fikk det ikke helt bort.. Hva er egentlig det beste man kan bruke? Ser forøvrig at det er stor interesse for dette temaet, kanskje noen skulle laget en guide til hvordan gjøre dette, fra A - Å.. Så blir den vel sticky under DIY/guider.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#217 Skrevet November 26, 2008 Gjorde dette på min Passat 1,9 tdi 110 hk, merkbart bedre gange/drag på motoren etter rens! Er det et problem på 2,5 tdi AKE motoren også? Har ikke tenkt på det med denne... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#218 Skrevet November 26, 2008 Er ett problem på alle diesel motorer med EGR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#219 Skrevet November 26, 2008 Men bare for å spørre: Ser alle skal blende av dette returrøret, men holder det ikke å bare "deaktivere" egr-ventilen med å ta ut vakum-slangen, og plombere denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#220 Skrevet November 26, 2008 Men bare for å spørre: Ser alle skal blende av dette returrøret, men holder det ikke å bare "deaktivere" egr-ventilen med å ta ut vakum-slangen, og plombere denne? EGR ventilene har en tendens til å begynne å lekke, og da hjelper det ikke at vacuum er koblet vekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#221 Skrevet November 26, 2008 Nei det er jo forsåvidt sant.. Er vel sikkert greit å gjøre det skikkelig når man først skal gjøre det.. Får vel kanskje bestille et slikt lokk jeg og.. For da blir prosedyren i såfall å koble vekk, og blende, vakum-slangen. Og "tette" retur-røret som går til innsuget..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#222 Skrevet November 26, 2008 kall meg dum som ett brød.. men, har jeg en slik EGR-ventil? har 1.9TDI motor på 74KW. sitter i en passat ifra desember -03. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#223 Skrevet November 26, 2008 Ja.. Enkelt og greit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#224 Skrevet November 26, 2008 kall meg dum som ett brød.. men, har jeg en slik EGR-ventil? har 1.9TDI motor på 74KW. sitter i en passat ifra desember -03. Du har EGR ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#225 Skrevet November 26, 2008 Når EU er unnagjort skal denne vekk på min... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...