Anbefalte innlegg

Har en 1.9 TDI 150hk PD gått 86000, kan det lønne seg å skru av innsuget å rense det? evt fjerne egr ventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 1.9 TDI 150hk PD gått 86000, kan det lønne seg å skru av innsuget å rense det? evt fjerne egr ventilen?
Hiv dritten vekk.......aldri noe sunt å spise sin egen "avføring" for en motor : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. Du har ikke noe å tape ved å ta en kikk på det og evt rengjøre det. På PD motoren har du vel EGR kjøler også, mulig det er en annen fremgangsmåte for å plugge EGR på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiv dritten vekk.......aldri noe sunt å spise sin egen "avføring" for en motor : rolleyes

 

Kor den står da? hørtes ut som den burde fjernes ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke giddet lese annet enn siste side på denne linken, så mulig jeg svarer på noe som står der....

og med forbehold at egr`en er av samme type som min....

å fjerne hele egr`en er best... den funker som en "restriktor", mye mindre hull i den eller resten av systemet..

jeg har fjernet den(fra innsuget); samt egr kjøleren.. plombert tilkoblingen på eksos manifoilen med ett blind lokk..

kjører nå lufta fra ic`en rett inn på innsuget.

egr`en har vakum og el tilkobling, derfor har jeg den fortatt i motorrommet. får feil melding, men det virker ikke inn på bilen. bare lampa som lyser.. feil kode: for lite gjennomstrømning i egr....

innsuget er som regel helt jævlig, rens det..

hadde mitt liggende i bensin i mange dager for å få løst opp dritten...

ps: har bilder av det, hvis uklarheter.. men ikke på en pc`en jeg bruker nå........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker å gjøre dette på touran'en min. Men nå har jeg ikke så stor peiling på hvor denne er. Har ikke sett så mye under plastdekslene.

 

 

Er ikke så veldig gira på å begynne å ta av innsug etc. Siden bilen har gått mye langkjøring i danmark, så satser jeg på at det er greit inni der.

 

Noen som har bilder av en tilsvarende eller lik motor. (2,0tdi) som kan forklare litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker å gjøre dette på touran'en min. Men nå har jeg ikke så stor peiling på hvor denne er. Har ikke sett så mye under plastdekslene.

 

 

Er ikke så veldig gira på å begynne å ta av innsug etc. Siden bilen har gått mye langkjøring i danmark, så satser jeg på at det er greit inni der.

 

Noen som har bilder av en tilsvarende eller lik motor. (2,0tdi) som kan forklare litt?

 

har bilen gått litt er den full av gørr... uansett kjøring.. det er olje dampen fra motoren blandet med eksos som lager ett gørr lag som ikke ligner grisen....

min hadde gått 80k og det lå 0.3-0.5cm med gørr i innsuget...

har bilder.. men som sagt ikke nå.. er ikke på pc`en "min" før til uka....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fysj da. Er det ikke masse jobb å skru av et innsug på dagens moderne motorer? ;o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har no værtfall kjøpt meg ny pakkning så får se! beste måten å få det reint på da?? diesel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel bare å prøve å se hva som løser best.

 

Vil tippe industri-avfetting kraftvask, bensin eller noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har no værtfall kjøpt meg ny pakkning så får se! beste måten å få det reint på da?? diesel?

 

Istedet for å ta på diesel kan du likegodt pisse på den.

Gjør like lite nytte begge deler.

 

Nei frem med basisk rensevæske og varmtvannsvasker.

Måtte bruke tannbørste i tillegg, ble nesten ikke rent da heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fysj da. Er det ikke masse jobb å skru av et innsug på dagens moderne motorer? ;o

neida.. grei jobb det... bare bytt pakning...

 

brukte bensin og varmtvannvasker... gikk greit.. men innsuget mitt lå i bensin i 2uker.. men det var pga at bilen stod på løftebukk i lenger tid....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min så brukte jeg bensin og tannbørste for å få vekk det verste og satte så fyr på restene funka greit det .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde innsuget i diesel over natta, så børsta vi med runde fleksible koster fra europris mens vi dyppa den i diesel for å fjerne rester underveis. Anbefaler oppvaskhansker og arbeidsklær! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er blinding av vakumslage like godt som å blinde eksostiførselen ? Om vakumet styrer ventilen og man stenger den. Vil jo ventilen aldri åpne, og dermed vil jo den aldri resirkulere eksosen inn til innsuget ?

 

Hvorfor stenge med metallskive da ?

 

130pd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er blinding av vakumslage like godt som å blinde eksostiførselen ? Om vakumet styrer ventilen og man stenger den. Vil jo ventilen aldri åpne, og dermed vil jo den aldri resirkulere eksosen inn til innsuget ?

 

Hvorfor stenge med metallskive da ?

 

130pd

 

Funker vel på moderne biler som din, men på min gamle traver kan jeg tenke meg at den ventilen har låst seg helt fast på åpen stilling, og da hjelper det fint lite om du blender vakuumslangen.

Beste hadde vært og fått vekk hele dritten, men er litt jobb det også og egentlig ikke nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det muligt for meg å plugge denne på min 2,5tdi v6?

eller vil eg få feilkoder el da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme spørs. passat 02 130pd

 

En kamerat har lik bil passat 2003 4 motion 130hk tdi

ingen problemer etter å ha blenda EGR der i gården.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du klipper vakuumslangen og blender i begge ender, så vil du vel få feilkode på det tror jeg. Men hvis du skrur ut ventilen og bytter pakningene på begge sider av den med hele metallplater, så sitter ventilen der og oppfører seg som den pleier, bare at det ikke slipper noe eksos og dritt gjennom den... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min er det satt en kule inne i denne slangen som pilen peker på her.

slange.jpg

Gjorde akkurat det samme, dette deaktiverer EGR-ventilen på en veldig og reverserbar måte. Knekte i samme slengen det lille staget som går opp til det spjeldet som går gjennom EGR-ventlien (med ett uhell naturligvis), så måtte sette dette spjellet konstant åpent. Resultatet ble at bilen stopper ikke helt kontant når jeg skrur av bilen (noen få ganger dette skjer). Så litt obs på det når man evt. skal ta av EGR-ventilen for rensing.

 

Jeg la hele EGR-ventilen som var nesten helt igjenn-kokset i ett bad med autorens fra Statoil. Denne tok faktisk det meste, men måtte gnis litt til slutt. Hadde jeg latt den stå over natta hadde den nok tatt alt.. Lot den bare stå ett par timer.

 

Skulle skru av innsuget men var ett par skruer som faen ikke ville løs, så har litt lyst å spørre Møller om de vil gjøre jobben for meg. Noen som kan tenke seg hva rens av innsug vil koste på Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva denne er til?

Er vel ingen som har svart deg på dette.. Det er ett stag som dras ned og lukker ett spjeld som sitter inni røret som går inn til innsuget. Når du vrir om nøkkelen for å slå av bilen, så hjelper den med å "kvele" bilen så du ikke får ettertenning. Har som sagt knekt dette staget og den står nå konstant "åpen", men har liten betydning. Kan merke det hver 20. gang jeg slår av bilen kanskje, og det er kanskje ett halvt sek. ettertenning eller no.. Helt uten betydning med andre ord :) Er vel bare for å gjøre ting smood..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blinding av vacum, eksos, el fjerning av egr..

på noen mod får man feilmelding på uansett... men på noen eldre mod kan dette programmeres bort..

men hva er problemet med en feil melding!!!! : klø : bilen funker like godt for det!!!

 

som jeg skrev på foregående side:

egr`en funker som ei "plombe", så eneste riktige løsningen er å fjerne hele egr`en og koble slangen fra ic rett på innsuget...

for det er vel for å få noen "få" hk til dere vil ha den ut av drift??

 

for de som vil ha egr`n... er det å blinde eksosen som er eneste alternativ.. sett blindlokket på manifoilen.

dette pga at det skal litt til for at egr`n stenger 100%.. pga gørr på anleggsflaten der den skal tette og mulig slapp fjær. .. se bilde..

 

"funker som plombe":

mulig at noen har en egr med "større" hull enn min.. da er det ikke så vesentlig.. men sjekk!!

 

legger ved bilde av min "egr". så ser dere at det er vesentlig forskjell på " inn og ut" av egr`n...

DSC00731.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har koblet ut egr via Vagcom å fikk mere drag ifra bunn av. Når jeg flater fjøla fra 0 kmt så blinker ESP-lampa ganske heftig i forhold til før med innkoblet EGR. Tusen takk til Thorbjørn Aspehaug som koblet den vekk med Vagcom. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har koblet ut egr via Vagcom å fikk mere drag ifra bunn av. Når jeg flater fjøla fra 0 kmt så blinker ESP-lampa ganske heftig i forhold til før med innkoblet EGR. Tusen takk til Thorbjørn Aspehaug som koblet den vekk med Vagcom. :)

 

Så jeg kan gjør det så enkelt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.