Anbefalte innlegg

Har hørt noen som påstår at bilen går merkbart bedre med plugget EGR. Kan det stemme ??

 

Er det noen som har prøvd uoriginalt innsug for bedre flow?

 

 

Jeg vil da tro at den vil gå en del bedre når dette er plugget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et forhold er overhodet ikke berørt i denne tråden, nemlig hva det er som setter seg på innsuget og hvorfor.

Det kan være eksospartikler (som de fleste på tråden trolig går utifra), det kan være olje som kommer over i luften fra turbo (som kleber seg fast i innsuget hvor det er varme nok til at det kleber seg) eller det kan være en kombinasjon. Hvis det er olje fra turbo kan det være at det er varmen fra eksosen som kommer via EGR som gjør at oljen kleber og setter seg fast, eller det kan være at oljen setter seg fast pga andre forhold (varme fra toppen som går over i innsuget). Er det noen her som har demontert innsug som har gått lenge med blokkert EGR og har sett hvor mye eller lite det kokser seg da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Da jeg i '95 chippet min Audi 80 93mod var den gått 50' og i samme rennet ble EGR systemet koblet ut, blindet vacum slange inn på klokka. Denne manifoild hadde jeg av like før jeg solgte bilen i 2005. Der var kun et tynt svart klebrigt belegg i innsuget (trolig olje fra turbo/veivhusventilasjon) på dette tidspunkt var bilen gått ca 240'.

 

For kort tid siden skiftet jeg turbo på en '97 T4 som hadde gått 230' og her var det et ca 1 cm tykt sot/oljelag i hele innsuget fra EGR ventil og frem i hele innsuget, dette stoffet lot seg støvsuge ut. Ble ikke helt reint men mye bedre enn hva det var, og siden kunden ikke var interesert i og betale for demontering og vasking så ble ikke det gjort.

 

Med andre ord så vil jeg si at der er forskjell på oppbygging av sot med eller uten EGR på tdi motorer. Har benyttet vag-com på en del biler dog ikke pumpe dyse da de har et annet EGR system(står advarsel om dette på i bruksanvisningen at pd motorer ikke kan kobles ut med vag-com). Disse motorene har fått generelt merkbar finere gange, bedre respons og mindre svart røyk når en fyrer til. En skal være litt ops siden forbrenningstemperaturen vil stige noe etter en slik utkobling, dette har ikke så mye og si på en standard tdi men er den trimmet så bør en følge litt med.

 

Tor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Da jeg i '95 chippet min Audi 80 93mod var den gått 50' og i samme rennet ble EGR systemet koblet ut, blindet vacum slange inn på klokka. Denne manifoild hadde jeg av like før jeg solgte bilen i 2005. Der var kun et tynt svart klebrigt belegg i innsuget (trolig olje fra turbo/veivhusventilasjon) på dette tidspunkt var bilen gått ca 240'.

 

For kort tid siden skiftet jeg turbo på en '97 T4 som hadde gått 230' og her var det et ca 1 cm tykt sot/oljelag i hele innsuget fra EGR ventil og frem i hele innsuget, dette stoffet lot seg støvsuge ut. Ble ikke helt reint men mye bedre enn hva det var, og siden kunden ikke var interesert i og betale for demontering og vasking så ble ikke det gjort.

 

Med andre ord så vil jeg si at der er forskjell på oppbygging av sot med eller uten EGR på tdi motorer. Har benyttet vag-com på en del biler dog ikke pumpe dyse da de har et annet EGR system(står advarsel om dette på i bruksanvisningen at pd motorer ikke kan kobles ut med vag-com). Disse motorene har fått generelt merkbar finere gange, bedre respons og mindre svart røyk når en fyrer til. En skal være litt ops siden forbrenningstemperaturen vil stige noe etter en slik utkobling, dette har ikke så mye og si på en standard tdi men er den trimmet så bør en følge litt med.

 

Tor

 

 

 

Burde man da være litt ops viss man chipper en 150 hk 1,9 tdi? På forbrenningstemperaturen lissom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger jo en "intercooler" i høyre framskjerm på den rørføringen fra Turbo til innsuget slik at den varme luften skal kjøles ned før den sendes inn i innsuget igjen.....det er jo all møkka som er med på turen med som er hovedproblemet!

Flere av mine kamerater som har 1.9tdi 110hk i passat og golf 4 har gjort dette(Roger Indrebø og Christina Dahl) Begge bilene er chippet,da Indrebø chipper biler med TS-programvare gjennom firmaet http://www.kimmit-sport.com,og dette har ikke ført med seg noen problemer....begge bilene går fint,ryker mye mindre og har fått betraktelig bedre respons på mellomregisteret.....

Dahl spadde ut nærmere 1kg med tjukk tjæreliknende masse før han la innsuget sitt i en delevasker over natten......den bilen går kjempebra nå etterpå og uten noe tull....chippet fra 110-145...bilen har gått 200 000km og er som ny.

Så slik jeg ser det så er det å anbefale å blokkere EGR for all framstid og heller sjekke etter en stund hvordan det står med innsuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 04 A6 1,9TDi stående, import fra Tyskland og foreløpig uten skilt pga. avgiftsendringen som kommer...

Eksisterer det samme problemet med tiltetning i så nye biler, eller er dette noe som er endret på de siste årene, og derfor kun berører litt eldre biler?

 

Hvordan er vansklighetsgraden på en slik "operasjon"?

 

Noen som er hypp på å lage til en instruksjon, og få lagt dette under Guidearkivet?

Sikkert flere i klubben som er interessert i det, og som vil sette pris på det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 04 A6 1,9TDi stående, import fra Tyskland og foreløpig uten skilt pga. avgiftsendringen som kommer...

Eksisterer det samme problemet med tiltetning i så nye biler, eller er dette noe som er endret på de siste årene, og derfor kun berører litt eldre biler?

 

Jeg har en 02 A4 TDI 130 hk. Gjorde dette på min bil, mest for å bli kvitt den luggingen ved pådrag. Er helt borte nå:) Plugget bare vakumslangen som gikk inn på ventilen. Veldig enkel sak........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 02 A4 TDI 130 hk. Gjorde dette på min bil, mest for å bli kvitt den luggingen ved pådrag. Er helt borte nå:) Plugget bare vakumslangen som gikk inn på ventilen. Veldig enkel sak........

Har du eit bilde av denne vakumslangen?

Slik at me andre kan få til dette og... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du eit bilde av denne vakumslangen?

Slik at me andre kan få til dette og... :P

Vet ikke om det ser eksakt likt ut på deres biler, men slik var det hvertfall på min.

P5100007 (Medium).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Tor-Ole Olsnes

Hei

 

Da jeg i '95 chippet min Audi 80 93mod var den gått 50' og i samme rennet ble EGR systemet koblet ut, blindet vacum slange inn på klokka. Denne manifoild hadde jeg av like før jeg solgte bilen i 2005. Der var kun et tynt svart klebrigt belegg i innsuget (trolig olje fra turbo/veivhusventilasjon) på dette tidspunkt var bilen gått ca 240'.

 

For kort tid siden skiftet jeg turbo på en '97 T4 som hadde gått 230' og her var det et ca 1 cm tykt sot/oljelag i hele innsuget fra EGR ventil og frem i hele innsuget, dette stoffet lot seg støvsuge ut. Ble ikke helt reint men mye bedre enn hva det var, og siden kunden ikke var interesert i og betale for demontering og vasking så ble ikke det gjort.

 

Med andre ord så vil jeg si at der er forskjell på oppbygging av sot med eller uten EGR på tdi motorer. Har benyttet vag-com på en del biler dog ikke pumpe dyse da de har et annet EGR system(står advarsel om dette på i bruksanvisningen at pd motorer ikke kan kobles ut med vag-com). Disse motorene har fått generelt merkbar finere gange, bedre respons og mindre svart røyk når en fyrer til. En skal være litt ops siden forbrenningstemperaturen vil stige noe etter en slik utkobling, dette har ikke så mye og si på en standard tdi men er den trimmet så bør en følge litt med.

 

Tor

 

 

 

 

Burde man da være litt ops viss man chipper en 150 hk 1,9 tdi? På forbrenningstemperaturen lissom?

Tenker det går greit. Med trimming tenker jeg på større dyser og eksos samt mapping av motoren for og få optimal ytelse....Men uansett bør en kjøre en cippet diesel med fornuft, ser en svartrøyk så er jo det et tegn på at det lages varme. Med klampen i bånn og to tonn på hengeren opp bratte bakker er ikke lurt!

 

Tor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker det går greit. Med trimming tenker jeg på større dyser og eksos samt mapping av motoren for og få optimal ytelse....Men uansett bør en kjøre en cippet diesel med fornuft, ser en svartrøyk så er jo det et tegn på at det lages varme. Med klampen i bånn og to tonn på hengeren opp bratte bakker er ikke lurt!

 

Tor

 

Noen generelle betraktninger om EGR og kjøring av bil med effektøkning:

EGR: Benyttes for å redusere utslippet av NOx. Eksosgass inneholder hovedsaklig CO2, H2O og N2 og virkemåten til EGR baserer seg på at CO2 har større spesifikk varmekapasitet enn luft (som litt forenklet inneholder 21% O2 og 79% N2). Dette medfører at den resirkulerte eksosen tar opp mer varme fra forbrenningen enn tilsvarende volum (eller egentlig masse) med luft. Det er maksimaltemperaturen under forbrenningen som i hovedsak bestemmer NOx- produksjonen. Uten å være veldig sikker (men dog på generell basis) vil jeg anta at EGR-ventilen er stengt på fullast og høye turtall. Bilprodusentene er flinke til å innføre rensetiltakene i de driftsområdene motoren operer under ved emisjonstesting (bilen kjørt på rullende landeveg for måling av utslipp). Hva motoren slipper ut utenfor dette området er det svært liten fokus på og det er tilnærmet "fritt fram" (selv om dette ikke er det offisielle svaret til bilprodusentene når de blir konfrontert med dette......). F.eks. er høyeste hastighet under den Europeiske kjørecykelen (ECE 15-04, EUDC=Extra Urban Driving Cycle) 120 km/t.

 

Hva skjer med en "chippet" turbodieselmotor?

Hovedsaklig tre ting;

i) høyere ladetrykk

ii) mer innsprøytet drivstoff på fullast, og da snakker jeg om hele fullastkurven, ikke bare punktet for maks. effekt eller maks moment

iii) endret (som regel tidligere) innsprøytningstidspunkt.

 

En seriøs leverandør av chip vil kunne levere chip med tilpassning av hele motorens arbeidsområde for derigjennom å oppnå både redusert forbruk (hovedsaklig ved optimalisert innsprøytningstidspunkt) samt økt maks effekt og dreiemoment. Hva som skjer med utslippene er litt mer nyansert, men redusert drivstofforbruk betyr lavere CO2-utslipp. Tidligere innsprøytningstidspunkt gir normalt økt NOx og redusert partikkelutslipp.

 

Svart røyk fra en dieselmotor betyr at motoren kjøres med så lite luftoverskudd at det dannes store mengder partikler. Dårlig forstøvning av drivstoffet (dårlige dyser og/eller lavt innsprøytningstrykk) vil også gi økt partikkelproduksjon og dermed svart røyk, men dersom vi tar for oss en moderne dieselmotor og gradvis øker innsprøytet drivstoffmengde, vil det etter hvert bli svart røyk. Lavere luftoverskudd betyr mindre "ekstra luft" som kjølemedium og det er korrekt som det blir sagt over at temperaturen vil øke.

 

Ekstra moment betyr økt energiomsetning i sylindrene og derved høyere temperaturer. M.h.p. temperaturer er det etter mitt syn først og fremst økt temperatur inn på turboladeren som kan være en utfordring. En annen viktig ting å tenke på er at økt dreiemoment betyr økt påkjenning på drivlinja. Sammenhengen mellom effekt og moment er enkel: Effekt = moment * motorens vinkelhastighet. (Vinkelhastighet er det samme som turtall, men målt i radianer/sekund i stedet for o/min. Kort sagt; for å få samme effekt ved 1500 o/min som ved 3000 o/min trenger du dobbelt så mye dreiemoment. Hvis du har en ”chippet” motor og er litt bekymret for drivlinja (særlig girkassen for biler med tiptronic) bør du heller gire ned et hakk i stedet for å presse motoren på lave turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen generelle betraktninger om EGR og kjøring av bil med effektøkning:

EGR: Benyttes for å redusere utslippet av NOx. Eksosgass inneholder hovedsaklig CO2, H2O og N2 og virkemåten til EGR baserer seg på at CO2 har større spesifikk varmekapasitet enn luft (som litt forenklet inneholder 21% O2 og 79% N2). Dette medfører at den resirkulerte eksosen tar opp mer varme fra forbrenningen enn tilsvarende volum (eller egentlig masse) med luft. Det er maksimaltemperaturen under forbrenningen som i hovedsak bestemmer NOx- produksjonen. Uten å være veldig sikker (men dog på generell basis) vil jeg anta at EGR-ventilen er stengt på fullast og høye turtall. Bilprodusentene er flinke til å innføre rensetiltakene i de driftsområdene motoren operer under ved emisjonstesting (bilen kjørt på rullende landeveg for måling av utslipp). Hva motoren slipper ut utenfor dette området er det svært liten fokus på og det er tilnærmet "fritt fram" (selv om dette ikke er det offisielle svaret til bilprodusentene når de blir konfrontert med dette......). F.eks. er høyeste hastighet under den Europeiske kjørecykelen (ECE 15-04, EUDC=Extra Urban Driving Cycle) 120 km/t.

 

Hva skjer med en "chippet" turbodieselmotor?

Hovedsaklig tre ting;

i) høyere ladetrykk

ii) mer innsprøytet drivstoff på fullast, og da snakker jeg om hele fullastkurven, ikke bare punktet for maks. effekt eller maks moment

iii) endret (som regel tidligere) innsprøytningstidspunkt.

 

En seriøs leverandør av chip vil kunne levere chip med tilpassning av hele motorens arbeidsområde for derigjennom å oppnå både redusert forbruk (hovedsaklig ved optimalisert innsprøytningstidspunkt) samt økt maks effekt og dreiemoment. Hva som skjer med utslippene er litt mer nyansert, men redusert drivstofforbruk betyr lavere CO2-utslipp. Tidligere innsprøytningstidspunkt gir normalt økt NOx og redusert partikkelutslipp.

 

Svart røyk fra en dieselmotor betyr at motoren kjøres med så lite luftoverskudd at det dannes store mengder partikler. Dårlig forstøvning av drivstoffet (dårlige dyser og/eller lavt innsprøytningstrykk) vil også gi økt partikkelproduksjon og dermed svart røyk, men dersom vi tar for oss en moderne dieselmotor og gradvis øker innsprøytet drivstoffmengde, vil det etter hvert bli svart røyk. Lavere luftoverskudd betyr mindre "ekstra luft" som kjølemedium og det er korrekt som det blir sagt over at temperaturen vil øke.

 

Ekstra moment betyr økt energiomsetning i sylindrene og derved høyere temperaturer. M.h.p. temperaturer er det etter mitt syn først og fremst økt temperatur inn på turboladeren som kan være en utfordring. En annen viktig ting å tenke på er at økt dreiemoment betyr økt påkjenning på drivlinja. Sammenhengen mellom effekt og moment er enkel: Effekt = moment * motorens vinkelhastighet. (Vinkelhastighet er det samme som turtall, men målt i radianer/sekund i stedet for o/min. Kort sagt; for å få samme effekt ved 1500 o/min som ved 3000 o/min trenger du dobbelt så mye dreiemoment. Hvis du har en ”chippet” motor og er litt bekymret for drivlinja (særlig girkassen for biler med tiptronic) bør du heller gire ned et hakk i stedet for å presse motoren på lave turtall.

 

Meget bra og informativt innlegg.. :)

Men når det gjelder å rense innsuget..

Er det noen nye deler/pakninger som trengs/er kjekke å ha?

Hvor lang tid tar demont./mont. av innsuget?

 

Har lyst til å gjøre dette på min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder EGR ventilen så er det vacum som styrer denne, har jeg forstått. Da skulle man tro at den åpner ved et vist undertrykk og forblir åpen til trykket synker. (dette er bare noe som jeg tror)

Hvis dette er riktig så vil ventilen være åpen stort sett hele tiden, bare ikke ved lavt turtall. Tenker jeg riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil også anbefale dere som blokkerer å kjøre noen liter vannsprut gjennom systemet av og til for å opprettholde det reine innsuget.. har ikke gjort dette på min enda, skal ta det ved neste oljeskift. er flere linker her på forumet om dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra og informativt innlegg.. :)

Men når det gjelder å rense innsuget..

Er det noen nye deler/pakninger som trengs/er kjekke å ha?

Hvor lang tid tar demont./mont. av innsuget?

 

Har lyst til å gjøre dette på min..

 

 

Det er ikke dumt med en ny innsugspakning, pakningen til EGR ventilen kan fint brukes flere ganger..

 

Jeg brukte 15min. på å demontere et innsug på en 97' A3 TDI. Så akkurat den jobben går fort..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da fikk jeg gjort noe nyttig i dag hvertfall : rolleyes

Tatt av innsuget på motoren.

Var egentlig ikke så skittent som jeg hadde håpet på, men men...

Kan vel ikke bli verre enn det var heller.

 

DSCN0233.jpg

DSCN0234.jpg

DSCN0235.jpg

DSCN0237.jpg

 

Og nå ligger den her og koser seg

 

DSCN0238.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg EGR på min 93mod aaz?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg EGR på min 93mod aaz?

 

Jeg tror ikke det, men det er jo lett å se etter om det er det i tilfelle da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en 1.9 tdi 110hk, kjøpte den da den var kjørt 187000 no er den kjørt 218000, skal chippes innen 3 uker, bør dette gjøres da? har aldri opplevd at den røyker eller spytter ut røyk ved pådrag... har spurt folk som ligger bak meg og, og de sier de ser ikke noe røyk, kun diesel lukt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en 1.9 tdi 110hk, kjøpte den da den var kjørt 187000 no er den kjørt 218000, skal chippes innen 3 uker, bør dette gjøres da? har aldri opplevd at den røyker eller spytter ut røyk ved pådrag... har spurt folk som ligger bak meg og, og de sier de ser ikke noe røyk, kun diesel lukt...

 

Er absolutt ikke dumt å renske innsug og plugge egr-ventilen.

Husk og kjøp ny innsugspakning før du setter i gang, og du må lage til en metallplate istedet for pakning mellom egr og innsug slik at det blir tett der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner det seg å tette nede ved manifolden og ut til EGR, eller øverst mot innsuget?

Tetter man mot innsug fyller det seg vel med dritt hele veien opp til dit?

 

Og hva bør man rense selve innsuget med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner det seg å tette nede ved manifolden og ut til EGR, eller øverst mot innsuget?

Tetter man mot innsug fyller det seg vel med dritt hele veien opp til dit?

 

Og hva bør man rense selve innsuget med?

 

Er sikkert best å ta vekk nede ved eksosmanifolden, da er du jo kvitt hele jævelskapet.

Men det som du må finne ut da er hvordan du skal tette det.

Jeg tar den enkleste løsningen, metallbit mellom ventil og innsug.

Vil aldri tro at det kommer til å tette seg igjen da den veien ikke er en naturlig plass for eksosen å gå, den vil gå den letteste veien noe som er bakover, det er heller ikke noe som passerer der etter det er tettet, så det tror jeg ikke er noe problem.

 

Rense ja, det kan være litt tricky faktisk.

Mitt lå i diesel i ett døgn, deretter spylte jeg med høytrykkspyler, 90 C / 180 bar.

Er fortsatt ikke helt rent, så må vel ta på noe rensestoff som er på en kanne her, type sterkt basisk (fjerner det meste :rolleye: )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for tips, mitt innsug var helt igjen-sotet så jeg da jeg hadde den av sist, men jeg har ny pakning liggende og skal ta og rense det en dag jeg får tid. Regner med bilen kanskje går litt bedre også når det blir fjernet noen "kilo" med slagg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var innsuget renset, ble litt jobb av det.

Anbefaler sterkt rensemiddel, oppvaskkost og tannbørste.

 

DSCN0241.jpg

DSCN0242.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må melde meg på her og lovprise utkobling av egr... Har en stund nå hatt problemer med dreimoment ved lave turtall og til tider mye svartrøyk... Prøvde først å rense lmm med crc lmm rens noe som hjalp godt forsåvidt men opplevde fortsatt svartrøyk og uforklarlige tap av krefter ved igangsetting... Nappet av vakumslangen og plugget denne med en skrue og slangeklemme nå på søndag(tok nøyaktig 2min) og du verden hvor stor forskjellen var! Har enda ikke fått renset utav innsuget, men etter 180000 kjørte km vil jeg tro jeg har litt å grave ut derfra også... : rolleyes

Motoren virker mindre anstrengt på alle turtall men merket spesielt forskjell på igangsetting/lave turtall hvor bilen innimellom har vært utrolig daff.. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.