Anbefalte innlegg

Christer: du nevner en vaske hanske. Hvem, hva, hvor? Brukes denne istedetfor svamp?

 

Hva bruker man microfiberkluter til? Bare for å fjerne voks? Man legger vel på voks med vanlige engangsfiller?

 

Greit å styre å stelle med bilen om sommeren når man kan stå i garasjen. Men er værre om vinteren, da man er avhengig av oppvarmede lokaler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaskehansker fungerer istedet for svamp ja, fordelen med denne er at den kan brukes flere ganger, og at den "mister" skitten fortere, slik at du slipper å dra skitten over lakken.

Vaskehansker får du på BilExtra, Autogeek.net og lignende.

 

Microfiber kan brukes til alt, vasking, påføring og fjerning av diverse produkter.

De vanlige Turtle engangsfillene er grove og kan lage litt riper. En skumpåføringspad eller en microfiberpad er fin å bruke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en liten ting: hva anbefaler du som avfetting? Og samtidig: kunne du lagt ut linker til hvor man kan skaffe disse forskjellige produktene (gjerne i Norge)? Og da mener jeg ALT du bruker...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin guide.. Tror jeg må sette av en lørdag og få bilen til å skinne :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

først og fremst få denne her "klistret" knall bra link:D

nå må jeg få bestilt å få vaska a3n min å..trenger det før vinteren setter inn..

menne det jeg sliter med å finne er den vaske hansken: bh :

har leta inne på Meguiar, fant alt fra vask-wox og kluter,,

det jeg ikke finner er vaske hansken å dette vindunder hånkledet:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

først og fremst få denne her "klistret" knall bra link:D

nå må jeg få bestilt å få vaska a3n min å..trenger det før vinteren setter inn..

menne det jeg sliter med å finne er den vaske hansken: bh :

har leta inne på Meguiar, fant alt fra vask-wox og kluter,,

det jeg ikke finner er vaske hansken å dette vindunder hånkledet:D

 

Finner både hanske og håndkle på http://www.jegard.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handlet ei stor pakke for noen uker siden,

-clay +detailer

-vaske hanske

-div Mf kluter og water magnet

-den blå gele såpa (husker ikke navnet)

-3 step lakk behandling (rens,polish, wax)

-samt en sånn cyclo maskin (clas ohlson)

 

Alt virket veldig bra mtp vask og clay, ble sikkelig imponert.

Men da resultatet etter 3x1 time med polering(1time for lakkrens, 1time for polish og 1 time for wax) var uforandret etter claying ble jeg rimelig skuffet..

Jeg skulle da tro at alt det der skulle gi mer dybde og glans enn det en claybar og quick detailer klarte....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, den pakka der var gull rett og slett.

Nå har det seg sånn at NXT Wash forsterker glansen skikkelig, og QD'n gir lakken nypolert look.

Rett og slett for å gi bra resultat med minst mulig arbeid.

 

Alle disse stegene du utfører etterpå er for å opprettholde et bra resultat i uker og måneder etterpå.

Og bilen var vel kanskje ikke altfor shabby fra før av?

Husket du å jobbe polish og lakkrens grundig inn lakken? Og arbeidet du i tørr luft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, den pakka der var gull rett og slett.

Nå har det seg sånn at NXT Wash forsterker glansen skikkelig, og QD'n gir lakken nypolert look.

Rett og slett for å gi bra resultat med minst mulig arbeid.

 

Alle disse stegene du utfører etterpå er for å opprettholde et bra resultat i uker og måneder etterpå.

Og bilen var vel kanskje ikke altfor shabby fra før av?

Husket du å jobbe polish og lakkrens grundig inn lakken? Og arbeidet du i tørr luft?

 

 

Ja stod innedørs i oppvarmede lokaler. Jobbet de godt i lakken mener jeg, men kan være at jeg gjorde feil hr da dette er første gang jeg gjør dette. Jeg hadde bare ett sett med pads, så jeg brukte de samme til alle 3 stegene.. Men brukte mf klut til å polere av mellom hvert steg da.

 

Bilen var rimelig shabby fra før av.. Så clay`en gjorde underverker mtp overflate rust og svarte prikker.

Men om de 3 siste gjorde noe vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres jo bra ut på fremgangsmåte iallefall. Jeg har selv greid å fjernet swirls og riper med Meguiar's DC Step 1 og Cyclo med grove pads, men måtte slite litt. Jeg bare presset på som bare det og kjørte på full hastighet til det nesten begynte å støve. Kan ikke akkurat anbefale deg å gjøre det samme, da dette kan være skadelig for lakken.

 

Meningen er jo at steg 1 skal fjerne urenheter, steg 2 skal ta defekter og tilføre glans, mens steg 3 skal beskytte og gir en dypere glans og "vått"utseende.

 

Hva med følelsen av lakken? Er den glatt som glass? Perler vannet seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja den er helt glatt og vannet perlet de første to ukene.. nå er den så skitten at vannet legger seg oppå møkka igjen.

Ska gi den en runde med vask og kanskje en våt voks (spray) i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Christer!

Jeg har en svart A8 som jeg kjøpte i mai med masse "automat-riper". Etter en grundig vask med avfetting og steaming, gikk jeg over med Dekkvask på hele bilen og gnidde dette inn med en fin interiørsvamp (meget effektivt). Så vaska jeg bilen ren for hånd med vanlig hageslange.

Så rubba jeg bort ripene med den røde pad'en til Meguiars på sånn singelhodet rubbemaskin, gikk etterpå over med cyclo med medium grove puter, og så et lag med vanlig gold class liquid wax for hånd. Men når det rette sollyset står på, så ser man rett å slett striper i lakken der jeg har rubba, selv om jeg tok 30x30cm område, loddrett og vannrett i et par minutt. Går det an å få disse extreme stripe-skjoldene bort?? Har erfart at svart, mørkegrønt/blått er noen J¤#"¤# farger å holde på med.

Og en ting til: Hvilken tempratur er optimal ved boning?? Kan fort bli litt swirls bare etter vanlig håndboning når det er litt kaldt har jeg merket.

Nå må jeg rett å slett bare innrømme at jeg kjører bilen i vaskeautomater igjen, siden jeg er så flau av skjoldene, pluss bilen skal lakkeres til sommeren uansett. MATTSVART, for nå er jeg snart syk av å måtte ha ting "bling-bling", hehe

 

Og så vil jeg gi et enkelt lite tips til alle om interiør: Har du tilgang til luftpistol, så bruk denne å blås bilen i alle kniker og kroker, seter og teppe før man støvsuger/tørker støv. Tror mange med stoffseter blir overraska når dem ser hvor støv det egentlig er i setene dems. Er òg effektivt rundt lister o.l i midtkonsoll der det kan samle seg små sandkorn som man må nesten bruke knappenål for å få ut.

 

Eller: en kjempegod guide/tråd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble for en tid tilbake anbefalt av noen drosjesjofører å bruke lampolje/parafin som avfetting. Jeg spurte så noen folk som jobber hos et bilpleiefirma om dette, og fikk til svar at det ikke var skadelig for lakken å bruke det, heller tvert i mot, om en brukte teflonbehandling, så var det et godt alternativ til avfetting. Er det noen som har noen meninger/erfaringer med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roar, det virker som det er hologrammer/kjøremerker du har i lakken. Da har du gått på med for grovt eller hatt for høy temperatur når du rubbet. Hva med å gå over med en medium grov polish?

 

Likner stripene på dette?

Buffer%20Marks.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er noe lignende sånn ja. Uheldigvis.

Så hva ville du da anbefalt av produkt og maskin osv? Kan jo være artig en søndag å prøve å rette opp mine feil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde gått for Menzerna Intensive Polish med light cutting pad. Roterende maskin.

Har desverre ikke nok erfaring med Meguiar's MG til å anbefale noe der, men det kan vel kanskje noen andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror man skal være forsiktig med å undervurdere TurtleWax folkens.

Ta en titt på denne testen:

http://www.autoexpress.co.uk/products/products/55103/car_polishes_and_waxes.html

 

Meguiars som går for å være ett populært produkt, havnet langt langt nede. Selv om det var 3 forskjellige merker fra Meguiars som var med.

 

TurtleWax vant hele testen med glans...

 

Da kan man jo spøre seg om det er verdt og bruke så mye penger på dyre produkter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som noengang har testet turtlewax vet at denne testen må være kjøpt og betalt... Enkelt og greit, i alt annet av tester er den ikke i nærheten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en kjempe bra tråd :)

er nå lagt inn i favoritter :) er bare å kjøpe inn produkter, å vente på at jeg ska reise hjemm til min

kjære bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt litt MG produkter, mirrorglaze serien til Meguairs..

Dimound cut coupound 2.0 tror jeg den heter, med roterende maskin - tar det meste av riper (men lager skjolder)

Speed glaze, med cyclo maksin - lett til middels slipende (fjerner skjolder og polerer til det blir strøkent)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vell bare å vente til mildere vær for meg, har ikke garasje eller oppvarmet lokale så jeg får ikke gjort særlig mye med bilen min. Har til nå vært en del swirls osv i lakken, så jeg vil prøve å fjerne dette. Får se om disse produktene og min forståelse om hvordan det skal gjøres holder til å få en fin bil igjen. Men den clayen, fjerner den alt av ujevnheter? Har noen få steinsprutskader som jeg skal prøve å fikse med litt pussing og lakkstift. Om jeg bruker clayen, tar den vekk lakken igjen som jeg legger på da?

 

Er litt grønn på dette, har tenkt å kjøpe en del sånne meguires produkt.

 

Men snyta fin guide Christer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble velsignet med strålende vær i dag så jeg heiv meg i bilen og kjøpte NXT bilvask, et lite lass med påføringssvamper, wash mitt (meguiar) div annet :) Fikk testet Scratch X også, med nogenlunde resultat. Tok meg ikke så god tid med akkurat det. Jeg var så dum at jeg polerte alle rutene med autoglyms glass polish. Det skulle jeg aldri gjort! Det avslørte nemlig noen stygge små hvite steinsprutskader. Jeg visste jeg hadde et par men jeg hadde visst flere enn jeg trodde. Produktene jeg endte opp med å bruke var:

 

Meguiar NXT Wash, Turtle felgrens med tilhørende børste fra statoil jeg hadde fra før (gidder ikke bruke mye penger på 15" vinterfelger), gold class carnuba wax (dog ikke på bilen, men på felgene som et eksperiment, og det ble bra faktisk), Autoglyms glass polish, Meguiar "insane tire shine", et halvt dusin MF-kluter, påføringssvamper, glassklut, frotté-håndduk på rutene, Turtle Rain Repellent, Meguiar wash mitt, Meguiar Scratch X, Meguair gummi/plast fornyer, noe bensinstasjonsgreier med engangskluter for interiørvask med matt finish (en gul dispenser). Resultatet etter tre timer, der mye av tiden gikk med til skepsis og stor mistro på meg selv, ble faktisk veldig bra :)

 

Med NXT vaskemiddelet brukte med vaskehansken og begynte på taket , deretter en og en side ned til dørhåndtakene og til slutt "under beltestedet" på bilen for å minimere skadeomfanget dersom det skulle oppstå riper, siden de synes mindre der uansett. Det eneste jeg savner er et middel for krom-detaljer for å gi Audi-ringene den ekstra glansen ;)

 

Er det forresten noen som vet hva Meguiar påføringssvampene kan og bør vaskes på? Det står ingenting på de eller på emballasjen. Til nå har jeg bare kastet de etter bruk siden de blir ganske skitne og bare koster drøye 10kr stykket.

 

edit: skal forresten prøve å få tatt noen bilder i morgen hvis været holder seg. I dag ble det mørkt før jeg rakk å snu meg rundt så det ble ingen mulighet til det desverre. Håper det holder seg like bra til i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror mine påføringssvamper blir vasket på 40 grader ellerno.... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen fikk seg noen brune skvetter etter et par mils kjøring i dag, men jeg rakk å spyle over bilen og knipse litt før sola forsvant bak fjellet. Ikke like perfekt som i går selvfølgelig, men jeg synes det holdt seg bra :) Hadde ikke anledning til å tørke av de dråpene som ikke rant av under kjøreturen etter spylingen.

 

img3478gj8.th.jpg img3479nb9.th.jpg img3481xl8.th.jpg img3482ee9.th.jpg img3485pb4.th.jpg img3487gr6.th.jpg img3488gq2.th.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er førsteinnlegg oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.