Anbefalte innlegg

Sitter å leser på Swissvax.no og prøver å bli litt klok på de forskjellige produktene. Tenker litt på hvilken voks jeg skal velge og leser samtidig om Cleaner Fluid, det jeg lurer på er CF en form for rubbing/polering?

 

"Bruk Cleaner Fluid før første behandling med voks. Denne lakk preserverende løsningen vil nære lakken ved bruk av ”tunge” polerende oljer. Dette produktet inneholder ikke slipemidler. Virvel merker, fine riper, asfalt flekker, sevje fra trær og gammel voks fjernes totalt. Cleaner Fluid stopper nær den underliggende lakken uten å ripe den."

 

Kan man fjerne swirls og små riper ved å bruke dette for hånd eller det ment for maskin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter å leser på Swissvax.no og prøver å bli litt klok på de forskjellige produktene. Tenker litt på hvilken voks jeg skal velge og leser samtidig om Cleaner Fluid, det jeg lurer på er CF en form for rubbing/polering?

 

"Bruk Cleaner Fluid før første behandling med voks. Denne lakk preserverende løsningen vil nære lakken ved bruk av ”tunge” polerende oljer. Dette produktet inneholder ikke slipemidler. Virvel merker, fine riper, asfalt flekker, sevje fra trær og gammel voks fjernes totalt. Cleaner Fluid stopper nær den underliggende lakken uten å ripe den."

 

Kan man fjerne swirls og små riper ved å bruke dette for hånd eller det ment for maskin?

 

Finnes to forskjellige typer cleaner fluid. En beregnet for maskinbruk og en for hånd. Vil ikke tro man fjerne veldig mye swirl og rds med cleaner fluid for hånd men bittelitt er det nok. Man må nok opp på cleaner fluid professional for å kunne korrigere lakken og få fjernet defekter. :)

 

Beregnet for håndbruk:

http://www.swissvax.no/startside-mainmenu-64?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=4&category_id=28

 

Og for maskin:

http://www.swissvax.no/startside-mainmenu-64?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=126&category_id=28

 

Legg også merke til at det er flere typer cf, medium og strong. Kommer ann på hvor ille lakken din er fra før. Cf renser lakken din og gir bedre heft til swisswax-voksen du legger etterpå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for glimrende svar Kristian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes to forskjellige typer cleaner fluid. En beregnet for maskinbruk og en for hånd. Vil ikke tro man fjerne veldig mye swirl og rds med cleaner fluid for hånd men bittelitt er det nok.

 

Det finnes faktisk enda flere utgaver av CF, men de to det oftest refereres til er CF Regular og CF Pro.

Regular er en ren kjemisk lakkrens som er fin å bruke på biler der lakken er relativt bra, den skaper ikke noe mer heft den enn andre lakkrenser eller polisher. Regular har ingen slipemidler og fjerner verken rds eller swirls.

CF Pro derimot har slipeeffekt, men den er veeeldig fin. Den renser, fjerner noe swirls/vaskeriper og andre småskader. Skikkelig RDS vil du derimot måtte jobbe mye for å få bort med denne fine polishen.

 

CF Regular vet jeg enkelte bruker DA-maskin for å påføre, men personlig har jeg kun brukt den for hånd. Trikset er å legge den veldig tynt da den blir værre å buffe av om du legger for tykt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe vits i å bruke CF Pro for hånd tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Irriterer meg så grønnjævli at jeg er en orddelingsfeil i topic....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes faktisk enda flere utgaver av CF, men de to det oftest refereres til er CF Regular og CF Pro.

Regular er en ren kjemisk lakkrens som er fin å bruke på biler der lakken er relativt bra, den skaper ikke noe mer heft den enn andre lakkrenser eller polisher. Regular har ingen slipemidler og fjerner verken rds eller swirls.

CF Pro derimot har slipeeffekt, men den er veeeldig fin. Den renser, fjerner noe swirls/vaskeriper og andre småskader. Skikkelig RDS vil du derimot måtte jobbe mye for å få bort med denne fine polishen.

 

CF Regular vet jeg enkelte bruker DA-maskin for å påføre, men personlig har jeg kun brukt den for hånd. Trikset er å legge den veldig tynt da den blir værre å buffe av om du legger for tykt.

 

Da lærte jeg noe nytt idag også ;) Også er cleaner fluid "litt" jobb å buffe av hvis temperaturen ikke er helt optimal har jeg skjønt. Slet selv å få den av da det var litt under 15 + grader sjøl om jeg la aldri så tynt lag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, jeg prøver å unngå å jobbe på biler når tempen er ned mot 8-10 grader, da blir alt så mye værre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så CF Pro og en DA maskin vil fungere gull til lettere korrigering av swirls og småriper?

 

Eller er det bedre å bare bruke disse Scholl produktene? Er det S30 det heter det til finere arbeid?

 

Beklager disse teite spørsmålene, prøver bare å få mest kunnskap før jeg tørr å bruke maskin på bilen min :oMye å lære...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cf pro og s40 er samme stoffet. S30 avslutter også knallfint, men tar bittelitt mer.

Du kan ikke regne med å få bilen ripefri med så fin polish, men det blir mye bedre enn hva du greier for hånd.

 

DA og fin polish går det ikke an å gjøre noe feil med heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA og fin polish går det ikke an å gjøre noe feil med heller.

 

Akkurat det som jeg er ute etter, altså, at jeg kan ta steget inn med maskin og bare samle litt erfaring. Få feelingen på hvordan det er.

 

Men lettere swirls går vel kanskje med litt tolmodighet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer nok litt lettere swirls med DA maskin og fin polish som S30/S40 fra Scholl.

Men det kommer litt ann på hvor hard lakken er. :)

 

Jeg klarte å fjerne noe lettere swirls med Meguiars G220 DA maskin og Scholl S40 på min Nissan Sunny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge skal carnaubavoks ligge på før man buffer den av? Skal ha på voks på Golfen bare jeg får polert den ferdig i dag, så derfor haster det litt med et svar:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra fingeren over, dersom lakken er tørr under, er den ferdig. Dersom du drar voksen utover, er den ikke ferdig. Dette kalles fingertesten.

 

Normalt tar det 15-20mins.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tar det sikkert en time i dette kalde og råe verkstedet:p

 

Takk før svar, som vanlig ifra den kanten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra guide! er dette anbefalt på sommertid, eller kan man også gjøre dette på vinteren? med tanke på kulde osv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns flere av produktene begynner å bli vanskelige å jobbe med, når temperaturene synker ned mot 10 grader ute og det begynner å bli rått i luften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Knut Arne der!

Jeg syntes også det blir vanskligere når tempen kryper nedover på skalaen!

Har man oppvarmet garasje så er det ikke så veldig stort problem, men jeg som bare har carport så sliter jeg litt når temperaturen synker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg regnet med.. får vel ty til børsteløs vask på statoil da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde jeg heller stått i kulda og tatt en skikkelig håndvask.

Må bare passe på at såpevannet ikke fryser til is og i tillegg huske å smøre dørpakninger osv. ( Det gjelder vel uansett hvordan du vasker i vinter.. )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Tommy. Automatvaskene har stort sett noen sykt sterke avfettinger, så like greit å styre unna de om vintern. Blir håndvask her på meg i vinter og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er noen vits å bruke Swissvax Quick Finish på en bil uten voks? Sånn blank/skinnende -messig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilt meg foamlance fra P&R og spekulerer i hvilket blandingsforhold som er mest optimal for en gjennomsnittlig skitten bil?

 

Til lance´n har jeg tenkt i første omgang å bruke Chemical Guys Citrus wash & gloss.

 

Sw Car Bath til selve vasken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.