Manglende vippearm 2,5 tdi v6? (bilder)Bilen lever. døde igjen

Anbefalte innlegg

Forstår eg riktig . skal det forsatt gå å rotere stramehjulet eksentrisk når bolten er strammet?

 

sånn som eg ser det nå så er det 1stk fiberpakning og 1stk 10mm stoppskive. stoppskiva skal nermest blokka så strammehjulet så fiberpakningen og til slutt bolten? men når dette er strammet sammen så vil det forsatt gå å vri strammehjulet eksentrisk? på golfen min står strammehjulet bom ,men der er det ikke egen strammesylinder : klø :

 

Beklager min uvitenhet: flau : takk for svarene eg har fått :tilber:

 

 

Du forstår rett.

Når bolt er trukket til kan man fortsatt dreie hjulet eksentrisk, slik at den sylindriske strammeren skal kunne skyve på hjulet og holde remma perfekt strammet uavhengig av om remma strekker seg eller ikke.

Det er altså ikke slik som på mange andre motorer hvor bolten holder hjulet i samme posisjon, og hvis bolten løsner så blir remma slakk (og medfører havari).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er helt individuelt, noen har bra og noen dårlige, dette gjelder alle 2,5TDI motorene. Det jeg tror er at det er vedlikehold som er avgjørende på dette.

De som bare har blitt kørt på long life service har fått mye slitasje, mens de som kjører feks 10 000 km skift har fine kammer (generelt sett, finnes self. unntak).

Hørt om få/ingen med korte oljeskift int som har fått problemer, stort sett de med long life jeg har hørt om iallefall.

 

må bare rette litt her: alle 2.5 tdi med A som første motorbokstav har dårlig legering i kammer og vanlige vippearmer, disse kammene slites ut (vanlig alt i fra 80000km+) . da kan vippearmene hoppe av og bilen tikker, slår tilbake i luftfilterboks osv går dårlig.. nye kammer med annen legering har kommet å må da monteres med rullevippearmer.. alle 2.5tdi med B som første bokstav har de nye kammene og rullevippearmer. alltså... alle med A er potenselt dårlige pga dårlig konstruksjon og dårlig legering. :) pris ca 50000kr med deler og jobb

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg finner seriøst ikke ut hvor oljelekasjen kommer fra, men det kan virke ut som det er simmeringen på veiva som er blitt akutt dårlig for det var tørt å fin når vi demonterte : klø : så eg tenkte å prøve å bytte denne ,men lurer på om regreimhjulet på veiva sitter i kilespor? er vel litt viktig å vite ellers blir vel timinga feil eller?

 

 

Er det lett å få ut den gamle simmeringen

 

Begynner å bli lei å være uten bil nå så alle tips er gode :)

 

ps: liten vits å bytte pakninger og simmeringer på denne motoren om du ikke har kontrolert veivhus ventilasjonsfilteret og trykket i veivhuset... dette er er service punkt å sjekke og er stortsett alltid årsaken til simmering/paknings lekasje på 2.5 tdi. det vil byne å lekke igjen om det filteret er tett.. dritt å bytte.. må demontere alle dieselrøra og rør på agr ventilen for å komme til. sitter nede i v-en. rett foran turbo. ps vippearmene detter av pga for stor slitasje på kammene.. så om du har satt inn gamle kammer satser du hardt syns jeg, spess siden de gamle kammene har en usedvanlig dårlig legering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må eg seriøst av med girkassen for å bytte bunnpannepakning? ser ut som øvre del av bunnpanna er skrudd fast i girkassen boltene over traversen kommer eg heller ikke til. må traversen og ned?.

 

eg ser svart på hele greia så vis noen er inntresert så gi meg ett seriøst skambud på bilen på pm så kansje eg selger : bh :

 

travers må ned det betyr at camber må korigeres etterpå med 4 hjulskontroll (kan jukse med å løsne travers bare foran og spette den ned i forkant da slipper du 4-hjulskontrolen).. kjedet på oljepumpa går også til balanseaksel modul og MÅ times opp. hvis ikke rister og "fusker" disse motorene noe helt sykt! 1 tann feil å helvete er løs... dieselpumpe reima må også justeres og da må du ha et diagnose aparat for å sjekke om den står riktig etter du har startet den mens den står i grunnindstilling elektronisk.. mulig jeg var litt sent ute med disse innspillene men sånn er fakta i allefall :) lykke til, håper det funker bra tilslutt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ps: liten vits å bytte pakninger og simmeringer på denne motoren om du ikke har kontrolert veivhus ventilasjonsfilteret og trykket i veivhuset... dette er er service punkt å sjekke og er stortsett alltid årsaken til simmering/paknings lekasje på 2.5 tdi. det vil byne å lekke igjen om det filteret er tett.. dritt å bytte.. må demontere alle dieselrøra og rør på agr ventilen for å komme til. sitter nede i v-en. rett foran turbo. ps vippearmene detter av pga for stor slitasje på kammene.. så om du har satt inn gamle kammer satser du hardt syns jeg, spess siden de gamle kammene har en usedvanlig dårlig legering.

 

Veivhusventilasjonsfilteret byttet eg i sommer så var klar over att dette var ett problem.

Grunnen for att vippearmen var hoppet av hos meg var totalt utslitte løftere kammene er greie :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

travers må ned det betyr at camber må korigeres etterpå med 4 hjulskontroll (kan jukse med å løsne travers bare foran og spette den ned i forkant da slipper du 4-hjulskontrolen).. kjedet på oljepumpa går også til balanseaksel modul og MÅ times opp. hvis ikke rister og "fusker" disse motorene noe helt sykt! 1 tann feil å helvete er løs... dieselpumpe reima må også justeres og da må du ha et diagnose aparat for å sjekke om den står riktig etter du har startet den mens den står i grunnindstilling elektronisk.. mulig jeg var litt sent ute med disse innspillene men sånn er fakta i allefall :) lykke til, håper det funker bra tilslutt

 

Er du 100% sikker på det med timinga på kjedet på oljepumpa. eg har snakket med flere så mente att det var bare smikk på igjen: rolleyes så den er bare montert på gefylen lite lyst å demontere igjen: faint : kan noe gå galt vis den står feil? eller kan eg prøve å starte for å se om eg har hatt flaks?

 

Takk for innspill Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veivhusventilasjonsfilteret byttet eg i sommer så var klar over att dette var ett problem.

Grunnen for att vippearmen var hoppet av hos meg var totalt utslitte løftere kammene er greie :)

 

ok men om disse ikke er byttet.. kammene.. og du har en Bil med A i første motorbokstav så hadde jeg fulgt med så lenge jeg hadde den ned i oljepåfyllinga å sett etter slitasje for det er somsagt en legeringsfeil i kammene fra fabrikk på alle de motorene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du 100% sikker på det med timinga på kjedet på oljepumpa. eg har snakket med flere så mente att det var bare smikk på igjen: rolleyes så den er bare montert på gefylen lite lyst å demontere igjen: faint : kan noe gå galt vis den står feil? eller kan eg prøve å starte for å se om eg har hatt flaks?

 

Takk for innspill Stian

 

:) 100% sikker. jobbet på audi verksted i 8 år og er der fortsatt ;) har sett en kolega bomme på 1 tann og den går da som om den skulle gått på 4 sylindere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men bare å starte... tro meg du merker om den står feil timet opp på kjedet. blir som om du har stort kast i en felg egentli... bare at det er motoren som har kastet isteden. motoren tar skade etterhvert men ikke på 1 start..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) 100% sikker. jobbet på audi verksted i 8 år og er der fortsatt ;) har sett en kolega bomme på 1 tann og den går da som om den skulle gått på 4 sylindere.

 

ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhrr : bh :: bh :: bh :: bh :

 

Takk for infoen uansett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhrr : bh :: bh :: bh :: bh :

 

Takk for infoen uansett

 

no problem :) kjipt jeg var litt seint ute da : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar må eg ta hensyn til hvordan kjede sitter? eller er det bare å sette det på plass når eg er ferdig? ser greit nok ut å komme til så det skal nok gå bra :)

 

: bh :: bh :

Her har vi alle (inkl Lasse) bidratt til å forvirre Lasse. Han har stilt det essensielle spørsmålet men tråden har sklidd ut i alle retninger med simringer, helicoil, osv slik at han har glemt å følge opp sitt essensielle spørsmål som derved har stått ubesvart...........

 

Stian, kan du forklare oss hvordan timingen skal være? Merker på hjulene? Hvilken posisjon, etc? Og har du flere vikige tips så kom med dem :)

 

Jeg har ikke mye peiling på V6 tdi motoren og ser klart at det trengs litt folkeopplysning, ref denne tråden hvor jeg fikk lite respons. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=128367&highlight=V6+tdi Eneste responsen var navn på en kar hos Møller, ikke aktiv på forumet, som jeg kunne spørre. Kom aldri så langt at jeg ringte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh :: bh :

Her har vi alle (inkl Lasse) bidratt til å forvirre Lasse. Han har stilt det essensielle spørsmålet men tråden har sklidd ut i alle retninger med simringer, helicoil, osv slik at han har glemt å følge opp sitt essensielle spørsmål som derved har stått ubesvart...........

 

Stian, kan du forklare oss hvordan timingen skal være? Merker på hjulene? Hvilken posisjon, etc? Og har du flere vikige tips så kom med dem :)

 

Jeg har ikke mye peiling på V6 tdi motoren og ser klart at det trengs litt folkeopplysning, ref denne tråden hvor jeg fikk lite respons. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=128367&highlight=V6+tdi Eneste responsen var navn på en kar hos Møller, ikke aktiv på forumet, som jeg kunne spørre. Kom aldri så langt at jeg ringte.

 

Litt kjedeligt dette ,men eg har nok spurt om mer enn eg har greid å holde orden på ja: flau :

å eg som har fylt på ny olje: bh : eg krysser fingrene å håper litt på flaksen, men det skal vel godt gjøres.

 

Takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flaksen har vel ikke akkurat slått til i det siste, så satser på du har en liten rest av flaks å bruke på denne ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: bh :: bh :

Her har vi alle (inkl Lasse) bidratt til å forvirre Lasse. Han har stilt det essensielle spørsmålet men tråden har sklidd ut i alle retninger med simringer, helicoil, osv slik at han har glemt å følge opp sitt essensielle spørsmål som derved har stått ubesvart...........

 

Stian, kan du forklare oss hvordan timingen skal være? Merker på hjulene? Hvilken posisjon, etc? Og har du flere vikige tips så kom med dem :)

 

Jeg har ikke mye peiling på V6 tdi motoren og ser klart at det trengs litt folkeopplysning, ref denne tråden hvor jeg fikk lite respons. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=128367&highlight=V6+tdi Eneste responsen var navn på en kar hos Møller, ikke aktiv på forumet, som jeg kunne spørre. Kom aldri så langt at jeg ringte.

 

det er merker mener jeg å huske på tannhjulene + låsing av hjulet på balanseakselmodulen: klø : er noen år siden sisst så ikke arester meg på det men det er timing merker på det eventuelt låsing med spesialverktøy i form av en pinne man stikker inn i hjulet:) rimelig siker på at tannhjulet låses med en pinne. dette er som sagt veldig viktig å få riktig.

er ganske mye med 2.5 tdi egentlig.. hmm hvor skal man starte : klø : kommer ikke på noe mere som har noe med denne jobben å gjøre som tråden her handler om.. men om noen lurer på noe så er det jo bare å sende en PM så kan jeg jo ta sats å gi et så godt svar jeg kan :) tror det er lettere enn at jeg skal sitte å ramse opp alt som er her sånn. :)

 

kan finne ut i rep håndboka nøyaktig timing på denne om det ønskes i morgen ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

kan finne ut i rep håndboka nøyaktig timing på denne om det ønskes i morgen ...

 

 

 

Hadde verdt supert vis du hadde giddet det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde verdt supert vis du hadde giddet det :)

 

får til det :) slenger ut no info her i morgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får til det :) slenger ut no info her i morgen

 

skal vi se starter med de 2 låse verktøyene som trengs til å time balanseakselmodulen. se bilder..

211120081132.jpg

211120081135.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så må kammen og veiva settes i timing posisjon, se bilder... kammen kan man se etter OT merket gjennom oljepåfyllings lokket. mens veiva låse med verktøyet avbildet i sisst melding. dette hullet til å putte det i finnes bak et lite plastlokk festet med en skrue neders på blokka på venstre side. denn skrus inn i veiva som har et hull i seg som verktøyet går inn i.. og låser veiv i timing posisjon. (eventuelt bruk merket på profilreim hjulet på veiva og merket på dekselet bak forå time veiva.

211120081133.jpg

211120081134.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn da er motoren timet.. da gjenstår å time opp balanseaksel modulen. løsne kjedet.. gjøres ved å skru av tannhjulet på oljepumpa.. ps press kjedet opp samtidig for å få slakk.. gjøres ved å presse på kjedet med en skrutrekker der det ligger ann mot strammerskinnen. (skruen festes med 22nm igjen) skru ut skrue merket "2" på det første bildet i denne meldingen.. så settes verktøyet tildligere vist i første melding inn istedefor skrue.. når dette verktøyet går inn så er balanseakselmodulen timet opp med motor.. og det er bare å skru sammen igjen :) se bilder. Lykke til :)

211120081136.jpg

211120081137.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herligt!:tilber: Tusen Takk for du tok deg tida.

 

Låseverktøyet er det nødvendigt eller kan eg bruke noe annet bor i rett dim f.eks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herligt!:tilber: Tusen Takk for du tok deg tida.

 

Låseverktøyet er det nødvendigt eller kan eg bruke noe annet bor i rett dim f.eks?

 

Det går bra no problem;).bor kan brukes på balanseakselmodulen:) bare tok med bilde så du ser hvordan det ser ut. no annet med passe str funker fint:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt framgang har fått alt sammen nå ,men er der ikke helt ennå. sliter seriøst med å få start på bilen har lufta å kinna opp 2 batteri nå men den vil ikke starte virker ut som det kommer luft i tillførselsangen fra filteret til pumpa kan se bra ut ei stund å det kommer diesel i dysene men pluttselig så er det bare luft i slangen igjen: bh :.

 

Noen tips?? eg har byttet dieselfilter før uten store problemer med å få gang på motoren ,men denne gangen nytter det ikke. Bilen har stått stilt i ca1,5mnd nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan ikke være at dieselpumpa står 180grader feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett om du skulle få litt lyst, IKKE forsøk med startgass. Det bøyer ofte rådene. : gråter :

Fordelen er selvfølgelig at du da muligens etterhvert får deg nyoverhalt motor. :evil:

 

Er man i tvil om timing av veiv, kammer og pumpe kan man finne det i bytte regrem-tråden her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=133059

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.