#151 Skrevet Desember 4, 2008 Ingenting er bedre enn oppstart etter masse kvelders spekulering Gratulerer Tråden ble interesant å lese å 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#152 Skrevet Desember 4, 2008 Gratulerer Lasse Dette fortjente du etter alt arbeidet og grublingen! Støttes! Og dette fortjener du etter å ha laget tråden, her har vi fått belyst mye rart om disse motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#153 Skrevet Desember 4, 2008 Takk. har verdt ute å kjørt litt nå å det går greit ,men den tikker litt synst eg: klø : er jo nye løftere vil disse ta litt tid før de går seg til? den lager og sånn lyd som bensinturbobiler lager uten dump kan ikke huske att den har laga sånn lyd før tpsjj tjjj tjjj tjj tj. når eg girer og slipper gassen men ellers svært fornøyd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#154 Skrevet Desember 4, 2008 Takk. har verdt ute å kjørt litt nå å det går greit ,men den tikker litt synst eg: klø : er jo nye løftere vil disse ta litt tid før de går seg til? den lager og sånn lyd som bensinturbobiler lager uten dump kan ikke huske att den har laga sånn lyd før tpsjj tjjj tjjj tjj tj. når eg girer og slipper gassen men ellers svært fornøyd tar litt tid før de fylles med olje noen ganger men går som regel over etter litt da alt av vacumslanger til vtg klokke på turbo sitter på og bort til n75 ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#155 Skrevet Desember 4, 2008 (endret) tar litt tid før de fylles med olje noen ganger men går som regel over etter litt da alt av vacumslanger til vtg klokke på turbo sitter på og bort til n75 ? Nå er tikkinga borte å bilen er mye sprekere enn den noengang har vært så eg må sjekke slangene en gang til å att wastgaten åpner. hvor sitter n75 ventilen på disse kan ikke huske å ha sett denne ? når det gjelder balanseakselen så har eg ikke justert denne, men muligt eg har hatt flaks for det finnes ikke vibrasjon i bilen uansett turtall. bør denne sjekkes uansett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#156 Skrevet Desember 4, 2008 (endret) Nå er tikkinga borte men bilen er mye sprekere enn den noengang har vært så eg må sjekke slangene en gang til å att wastgaten åpner. hvor sitter n75 ventilen på disse kan ikke huske å ha sett denne ? når det gjelder balanseakselen så har eg ikke justert denne, men muligt eg har hatt flaks for det finnes ikke vibrasjon i bilen uansett turtall. bør denne sjekkes uansett? den har ikke wastegate;) den er utstyrt med vtg turbo.. variabel turbo geometri. søk det opp på google;) n75 på din bil sitter festet på plata mot batteriet (vannkassa) sammen med en ventil til. du ser det går mase vacum slanger inn i en blokk med 2 ventiler i. :)følg vacumslangen fra klokka på turbo:) ender opp på n75:) se i mellom turbin husene på turbo.. der er det et stag som går til vacom klokkka.. kan du lett bevege dette staget opp og ned til anslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#157 Skrevet Desember 4, 2008 Nå er tikkinga borte men bilen er mye sprekere enn den noengang har vært så eg må sjekke slangene en gang til å att wastgaten åpner. hvor sitter n75 ventilen på disse kan ikke huske å ha sett denne ? når det gjelder balanseakselen så har eg ikke justert denne, men muligt eg har hatt flaks for det finnes ikke vibrasjon i bilen uansett turtall. bør denne sjekkes uansett? at den går bede kan vøre at pumpa er litt heldig justert;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#158 Skrevet Desember 4, 2008 Nå er tikkinga borte men bilen er mye sprekere enn den noengang har vært så eg må sjekke slangene en gang til å att wastgaten åpner. hvor sitter n75 ventilen på disse kan ikke huske å ha sett denne ? når det gjelder balanseakselen så har eg ikke justert denne, men muligt eg har hatt flaks for det finnes ikke vibrasjon i bilen uansett turtall. bør denne sjekkes uansett? da er den riktig timet;) for en tann feil der så går den å puttrer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#159 Skrevet Desember 4, 2008 den har ikke wastegate;) den er utstyrt med vtg turbo.. variabel turbo geometri. søk det opp på google;) n75 på din bil sitter festet på plata mot batteriet (vannkassa) sammen med en ventil til. du ser det går mase vacum slanger inn i en blokk med 2 ventiler i. :)følg vacumslangen fra klokka på turbo:) ender opp på n75:) se i mellom turbin husene på turbo.. der er det et stag som går til vacom klokkka.. kan du lett bevege dette staget opp og ned til anslag? Ikke wastgate nei hmm: flau : at den går bede kan vøre at pumpa er litt heldig justert;) virker sånn for den går ganske mye bedre enn den har gjort da er den riktig timet;) for en tann feil der så går den å puttrer:) Godt å ha litt flaks av og til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#160 Skrevet Desember 5, 2008 Her er resultatene etter en liten helsesjekk i kveld, hvis noen har tips og/eller kommentarer så fyr løs: Ligger fortsatt inne 4 feil på Engine modulen: 4 Faults Found: 00667 - Ambient Temperature Signal 27-00 - Implausible Signal 00532 - Supply Voltage B+ 07-00 - Signal too Low 01375 - Valves for Engine Mounting; Stage 1 38-10 - Output won't Switch or Short to Plus - Intermittent 00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent Timinga var satt en del for tidlig, men er jo en del som kjører trimma TDi motorer slik uten problemer for at pumpa skal ha nok rekkevidde i forhold til timing etterspurt i mappinga: Logga timinga, etterspurt (blå) vs. réelt (rosa), 3. gir, og ser ut som den greier å justere seg inn, litt heftig spike ved 3400rpm Logga også turbotrykket, etterspurt (blå) vs. réelt (rosa), 3. gir, ikke noe voldsomt uvanlig her, typisk N75 regulering og turbo holder seg godt utover turtallet: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#161 Skrevet Desember 5, 2008 Det er godt du har fått det til kjekt med bil som fungerer. Mvh Petter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#162 Skrevet Desember 6, 2008 Takk Petter og Petter Noen tips når det gjelder feilkodene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#163 Skrevet Desember 6, 2008 00667 - Ambient Temperature Signal 27-00 - Implausible Signal Mulige feil: ledningsnett, instrument panel, klimaanlegg, temp.sensor ute. Instrumentpanelet ditt viser jo korret utetemp, så da vet jeg ikke helt hva du skal lete etter. 00532 - Supply Voltage B+ 07-00 - Signal too Low Mulige feil: sikring, dynamo, batteri, strømtrekk ved tenning av, motorstyrings relé, ledningsnett. Ville sjekka ladespenninga for å se at den ligger rundt 14.4V. 01375 - Valves for Engine Mounting; Stage 1 38-10 - Output won't Switch or Short to Plus - Intermittent Mulige feil: ledningsnett, motorfeste kontrollsolenoid. Er visst en ventil som skal justere hardheten på motorfeste etter det jeg kunne finne, men dette var nytt for meg :klø : 00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent Mulige feil: ledningsnett, innsprøytningstimingsolenoid, nåleløftesensor, luft i dieselsystemet, lavt nivå i tank, pumpe timing. Muligens denne feilkoden går vekk hvis pumpa blir retarda litt for å komme innenfor spec. mekanisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#164 Skrevet Februar 3, 2009 Åssen fekk du satt kammene riktig igjen? Det er jo kun ett spor å låse den eine kammen i. Håper på svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#165 Skrevet Februar 3, 2009 Åssen fekk du satt kammene riktig igjen? Det er jo kun ett spor å låse den eine kammen i. Håper på svar. Hei eg kan desverre ikke hjelpe deg med svar på spørsmålet da eg selv fikk hjelp til dette av Petter Hetland i klubben. Lykke til uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#166 Skrevet Mai 27, 2009 har lest igjennom hele tråden nå, men lurer på en ting! er det mulig og få byttet vippearmer uten og måtte ta ut kamakslinger? synes jeg hører en liten tikkelyd fra motoren som jeg ikke har hørt før.. så spørs om det er en vippearm som er ut på tur inne i toppen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#167 Skrevet Mai 27, 2009 har lest igjennom hele tråden nå, men lurer på en ting! er det mulig og få byttet vippearmer uten og måtte ta ut kamakslinger? synes jeg hører en liten tikkelyd fra motoren som jeg ikke har hørt før.. så spørs om det er en vippearm som er ut på tur inne i toppen Normalt ikke mulig, i hvertfall ikke å få montert nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#168 Skrevet Mai 28, 2009 Normalt ikke mulig, i hvertfall ikke å få montert nytt. var det jeg fryktet for ja noen som vet hvor mye møller skal ha for og få bytta alle vippearmer på en slik motor? sånn ca. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#169 Skrevet Oktober 17, 2009 (endret) Sett inn en gjengehylse. IKKE helicoil om du skulle finne på å tenke på den løsninga. De fleste seriøse verksteder har gjengehylse-sett, det er veldig enkelt å montere å det blir godt som nytt:) Det du gjør er å borre opp hullet, lage en forsenking og lage nye gjenger, så setter du inn en medfølgende hylse med den dim gjenger innv som du trenger:) Som de av dere som har lest tråden sikkert har fått med seg, så brukte eg Helicoil. Uheldigvis for meg så holdt ikke denne lenger en 1 år. Nå sitter jeg altså med en bil med total registerhavari: bh : Så for all del ikke bruk helicoil på en så viktig del som regreimstrammehjul. Det ble jo som hva jeg QUOTET, advart mot å bruke dette, så eg kan ikke takke så mange andre en meg selv. Nå trenger eg tips til hva som vil være den billigeste og mest holdbare måten å få fikset dette. Alternativ 1 er å skaffe overhalte topper ca 1000euro pr stk - evt 300euro i pant pr topp vis disse er overhalbare. bunndelen på motoren min er tett og tilsynelatende veldig bra. men dette er ikke et alternativ vis det ikke går an å bytte plata regreimstrammehjulet er skrudd i har ikke etka så får ikke sjekket om dette er en løs del Alternativ 2 er å få tak i en brukt motor, men da er jo risikoen evt at kammer må byttes og andre ting. pris på brukte motorer vet eg heller ikke har alerede ringt på 2 stk men begge var solgt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#170 Skrevet Oktober 17, 2009 (endret) Hvor mye er skadet i toppen? Hvor langt bilen har gått er jo en vurdering som bør med ved valg av løsning. Jeg husker ikke helt, men sitter ikke strammerhjulet skrudd rett i blokka? I såfall satte du helicoil rett i stål, svært underlig at det skulle ryke dersom riktig montert. Edit: Har liggende noen deler til slik motor, blant annet topper og kammer. Har sendt PM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#171 Skrevet Oktober 17, 2009 Hvor mye er skadet i toppen?Hvor langt bilen har gått er jo en vurdering som bør med ved valg av løsning. Jeg husker ikke helt, men sitter ikke strammerhjulet skrudd rett i blokka? I såfall satte du helicoil rett i stål, svært underlig at det skulle ryke dersom riktig montert. Det lå et par delemotorer til salgs på Finn i Florø, men de har jeg akkurat kjøpt så det er ikke noen løsning............ Skadene i toppen har eg ikke fått sjekket ennå. men uansett så bør eg kansje vudere å bytte kammene så var derfor eg tenkte på overhalte topper. motoren er kjørt 320 000km helicoilen eg monterte var i alu ikke stål derfor trur eg muligens delen strammehjulet er skrudd i lar seg bytte siden blokka er i stål: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#172 Skrevet Oktober 17, 2009 Første bud er jo å ta av toppdekselet. Har du flaks er kammer og lageroverfall hele. Da slipper du trolig unna med å bytte en haug med ventiler, alle løfterne og alle vippearmene (da du ikke vet om de har fått brist). Du må selvfølgelig sjekke at ikke stemplene er skadet, hvis så vil det bli en mye større jobb. Selv om motoren har gått såpass så går det trolig helt greit å unnlate å bytte venilstyringer, i såfall slipper du unna vesentlig rimeligere enn 8K pr topp i overhaling. Du bytter og sliper ventiler selv, bytter ventilstamme pakninger og måler planheten (er sikkert ok dersom du tar det av på sivilisert trinnvis måte) og da er det mye rimeligere enn 8K pr topp, jeg vil anslå inntil 2 pr topp. Har inntrykk av at sylindrene er relativt slitesterke, stempelringene likeså. Dermed trenger ikke 320 nødventigvis være noen ulykke, bare mål størrelsen på slitekantene. Hvis helicoilen var i alu så var det ikke en ekte heli-coil, den skal være av et meget sterkt fjærstål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#173 Skrevet Oktober 17, 2009 Første bud er jo å ta av toppdekselet.Har du flaks er kammer og lageroverfall hele. Da slipper du trolig unna med å bytte en haug med ventiler, alle løfterne og alle vippearmene (da du ikke vet om de har fått brist). Du må selvfølgelig sjekke at ikke stemplene er skadet, hvis så vil det bli en mye større jobb. Selv om motoren har gått såpass så går det trolig helt greit å unnlate å bytte venilstyringer, i såfall slipper du unna vesentlig rimeligere enn 8K pr topp i overhaling. Du bytter og sliper ventiler selv, bytter ventilstamme pakninger og måler planheten (er sikkert ok dersom du tar det av på sivilisert trinnvis måte) og da er det mye rimeligere enn 8K pr topp, jeg vil anslå inntil 2 pr topp. Har inntrykk av at sylindrene er relativt slitesterke, stempelringene likeså. Dermed trenger ikke 320 nødventigvis være noen ulykke, bare mål størrelsen på slitekantene. Hvis helicoilen var i alu så var det ikke en ekte heli-coil, den skal være av et meget sterkt fjærstål. Takker for svar og tips. helicoilen var selvsagt i fjærstål var litt feil formulert av meg, men godset eg satt inn helicoilen i var alu. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#174 Skrevet Oktober 18, 2009 Dette hørtes ikke bra ut:( Får håpe du slipper å bytte alt for mye for å få den iorden igjen:) Uansett hvor mye folk skryter av helicoil så blir det aldri bedre en Gjengehylse. En gjengehylse blir som å sette inn en større skrue i hullet siden den er en hel hylse å ikke bare en stål coil som forer ut hullet så en får satt inn skruen. Fungerer sikkert helt OK til mindre seriøse ting som ikke trenger å tåle noe påkjenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#175 Skrevet Oktober 18, 2009 Det gjør ikke noe om det kommer på 20-30k for å få det skikkelig, har litt lyst å få byttet komplette topper siden det da er en kurant jobb å gjøre selv med hjelp av en mekaniker. Eg orker ikke en Møller regning på 105k som en i klubben fikk etter lignende havari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...