Snikk snakk (Østfold) Tråden om biler vin og sang og va du måtte ønske...

Anbefalte innlegg

Gratulerer med gjennomført ritt begge to!!

 

Det var i perioder sinnsykt tungt, jeg startet nesten først i pulja, ble litt vel revet med når bilen forsvant, startet litt for hardt og gikk på en smell på toppen av den sykt lange bakken på ca 40 km.

Glemte helt hele løypeprofilen og ga først bånn gass på asfalten nedover, tok igjen villt mange, tråkka det jeg var mann om og lå i 55-60 km/t nedover :)

 

Så kom den bratte bakken opp og var totalt knust fra 40 - 60 km. På matstasjonen ved 60 km måtte jeg ta meg 5 min og strekke ut litt, spiste 3-4 halve banaer og en bolle pluss ett par kopper energidrikk. Jeg var da så sliten at jeg gikk opp mange bakker.

 

Heldigvis var det nesten bare nedover de siste 20 kilometrene og jeg følte att jeg hadde kommet meg litt. Colaen 3 kilometer før mål er noe av det beste jeg har smakt på lange tider!!

 

Kom inn på 4:20:34 og er godt fornøyd med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det var tungt i dag jeg også.

Det gikk bra frem til Prestebakke (halvveis, hadde bedre tid enn året før frem til det punktet), men de siste milene var tunge. Hadde håp om litt bedre tid enn året før helt frem til en drøy mil før mål, men skjønte at det ikke gikk når jeg kom til det siste gjørmepartiet over jordet noen km før festningen.

Forholdene var noe bedre i år i form av at mengden gjørme var noe mindre, men det var totalt like lange partier med gjørme og vått underlag hvor dekkene suger seg fast som året før etter min mening. Både sykkelen og syklisten var rimelig full av gjørme i dag, spylte både meg selv og sykkelen etter rittet :). Gjørmen gjorde også at jeg mistet minste tannhjulet foran en stund (greit å ha i tyngre oppoverbakker), men fikk heldigvis giret til å funke igjen etter å fjerne litt gjørme.

 

Det var også en del ulykker i år, så noen stygge fall underveis..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer til deg også Bjørn Marius. Så ingen av dere i startfeltet, og så nok ikke snurten av dere iløpet av løypa heller. Vi kom veldig langt bak i startfeltet og siden jeg og samboeren hadde meldt oss på for å sykle dette rittet sammen, valgte jeg å sykle i hennes tempo. For min del gikk jeg ikke på noen smell overhode, egentlig føltes hele rittet mer som en god treningsøkt.. Samboeren gikk på en smell i samme bakken, og helt på toppen ble det til at jeg syklet ved siden av og dytta ho oppover, samt i en god del bakker i milene etter også. Da vi hadde ca. 1.5 mil igjen måtte jeg bare tråkke fra meg litt, så da tok jeg inn litt tid, og syklet ifra de fleste, så det var jo en god følelse..( dog ikke så rart da, siden alle andre hadde tråkket jevnt bra hele veien, men en liten ego-boost var det likevel ;) )

 

Med snittfart på 12.61km/t ved første deltid, så sier det seg selv at det gikk litt smått i starten. Tok seg inn litt på slutten med 22.79km/t i snitt ved målstreken. Sluttiden sier jo egentlig litt om hvor mye krefter jeg sparte på underveis, så den ble ikke helt som håpet, men er likevel godt fornøyd med å ha gjennomført. Kom inn på 5.08.03

Neste år håper jeg på et litt bedre ritt med bedre sluttid, så sant jeg ikke går på en smell jeg også. Hadde garantert gjort det selv i år hadde det ikke vært for at jeg holdt igjen nesten frem til slutten. Lurer litt på å ta en tur til Kongerittet neste helg, noen av dere som blir med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vurdert kongerittet, men jeg står over. Skal sykle fredagsbirken om ca to uker, blir sabla mye penger som går med til ritt :)

 

Neste år skal jeg sykle raumerittet, og da tror jeg det blir kongerittet også, kan bli spennende å se om formen blir bedre på 2 måneder (raumerittet og kongerittet har samme trasè)

 

Synes at GR var ett fantastisk arrangement, hele rammen rundt det var bra og det virket meget proffesjonelt gjennomført hele veien. Gleder meg allerede til neste år, og håper jeg får en like fin opplevelse på Fredagsbirken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det holder med ritt i år for min del, men satser på å komme sterkere tilbake neste år. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sykla over fjellet fra østerdalen til gudbrandsdalen. Været var meget spennende, det begynte med lett overskyet vær, etter ti minuttet høljet det ned i en halvtimes tid, var raskt gjennombløt, så en liten periode med opphold før det igjen høljet ned nesten resten av turen.

Kom inn på 5:10:17 og er fornøyd med det. Aldri har jeg vært så kald før, hadde nesten ikke følelse i hender eller bein, på toppen av fjellet var det rundt 5ºC, og utforkjøringen ned fra toppen gikk periodevis i 50-70 km/t.

Alt i alt fornøyd med å ha kommet meg gjennom, men jeg synes grenserittet var ett bedre arrangement, og for min del synes jeg grenserittet var en del hardere en birkebeinerrittet. Bakkene i birken er hovesaklig "slakke" oppoverbakker bortsett fra ett par opp til storåsen, så jeg kunne holde noenlunde samme frekvens på beina så og si hele veien.

Litt usikker på om jeg deltar igjen neste år, mye pes med transport, overnatting og logistikk, så jeg følte meg ganske sliten fredags morgen etter å ha ligget i ett kaldt telt i regnvær natten i forveien.

Anbefaler alle å prøve seg i fredagsbirken eller birkebeinerrittet (en del mindre kaos i fredagsbirken - 5000 kontra 17500 deltagere), det var en fantastisk tilfredsstillende følelse å endelig komme i mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med gjennomført ritt Bjørn Marius! Hørtes kaldt og guffent ut.. Ble ikke noe kongeritt på meg heller, så får heller satse litt mer etter vinteren igjen. Fremover nå blir det bare å holde syklinga i gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kjenner noen som har Octavia 04-09 model? :) Har senk liggende til overs! :P Og Bodykit til RS etc :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte visst speilrefleks i går, så venter nå spent på å få det i posten :) Noen som er litt drevene i speilrefleks som kunne gitt meg et basic kurs? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte visst speilrefleks i går, så venter nå spent på å få det i posten :) Noen som er litt drevene i speilrefleks som kunne gitt meg et basic kurs? :P

 

Var ikke mange her gett. Hehe

 

Skulle hatt det selv egentlig, Var en tulling på elkjøp som lurte på meg et kamera gett.

Men skjønner jo ikke en dritt av det. heheh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har speilrefleks, men dårlig med kunnskaper, hehe...ser ut til at vi trenger gruppe-kurs her:P ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på det :P fått mitt nå, men merker at jeg ikke har PEIL :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakka min ned i esken igjen, og dro å kjøpe med vanlig digital kamera i stede, mye lettere:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finns en grønn automatikk knapp for " dummies" på de fleste, så er jo bare knipse i vei :) sett den på m og vri på hjulene for lukketid og blender åpning, er jo bare prøve seg fram :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det var letere å kjøpe et bra digital kamera jeg da:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå hadde jeg akkurat skrevet et langt innlegg om bleder, lukker og iso for å komme igang med speilrefleks.. Så kom jeg borti "tilbake" tasten og alt var borte, så her kommer en kortvariant.

 

I hovedsak er det de tre tingene over man bør tenke på, nemlig blender, lukker og iso om man vil bruke manuell innstilling på kameraet. Nå er jeg ganske så amatør selv, men skal prøve å forklare så godt jeg kan.

 

 

ISO:

Denne bestemmer lysfølsomheten. ISO er egentlig det man bør velge aller først etter lysforholdene. Ofte kan man slippe unna uten å justere ISO ved å justere lukker og blender alene, men for best mulige bilder er ISO vesentlig. ISO avgjør hvor mye av lyset som slippes inn gjennom objektivet som "lagres". Lav ISO verdi betyr lav lysfølsomhet og omvendt. Ofte klarer man seg lenge med ISO 100 og 200 i de fleste lysforhold, men om man skal ta bilder der det er mørkt, f.eks ute på kvelden er høy ISO mer egnet. Der lar mer av lyset som slippes gjennom objektivet "lagres" som igjen gir bedre, lysere bilder. Med en høyere ISO under mørke forhold, kan man ha en kortere lukkertid. Ulempen med høy ISO er det som kalles "fargestøy" i bildet, dvs kornete bilder som i visse tilfeller kan minne litt om mobilkamerabilder. Iallefall på "vanlige" speilreflekskameraer. Man bør derfor ikke skru opp ISO mer enn absolutt nødvendig, og som sagt klarer en seg ofte lenge med ISO 100 og 200.

 

Lukker:

Med lukkertiden avgjør man eksponeringen, altså hvor lenge man slipper lys inn gjennom objektivet. Lukkertiden angis i sekunder f.eks 1/60. Da er kamera"åpningnen" åpent for eskponering i et 60 dels sekund. Jo lenger eksponering, jo mer lys slipper man inn og omvendt. Ved lange lukkertider bør man tenke på at man må holde kameraet stødig for å få klare bilder.

Hvis du f.eks skal ta bilde av en rennende bekk kan man velge mellom lang lukkertid eller kort lukkertid. Med lang lukkertid vil omgivelsene rundt bekken bli klare, mens bekken vil være i "bevegelse". Med kort lukkertid vil omgivelsene fortsatt bli klare, og bekken vil også bli klar og bevegelsen i vannet vil ikke bli synlig på bildet men bli "fryst".

 

 

Blender:

Med blenderen avgjør man dybdeskarpheten i bildet. Ved stor blenderåpning(lavt blendertall) vil man få mer dybdeskarphet i bildet. F.eks om man tar bilde av en person som står 2 meter fra kameraet vil man med lavt blendertall få personen i fokus, mens bakgrunnen vil bli uklar. På den måten oppnår man mer dybde i bildet og hovedmotivet kommer tydeligere frem. Hvis personen f.eks står foran et bygg eller med en bakgrunn man gjerne vil ha med, bruker man en mindre blenderåpning/høyere blendertall. Da blir både personen og bakgrunnen i fokus. Bildet blir mer "flatt", men ofte vil man at både det som står nærme og det som er langt unna skal være klart i bildet, da er høyt blendertall det man skal velge.

 

 

Hvis man tar utgangspunkt i at man stiller inn ISO på 200, bestemmer man seg for hvordan man ønsker bildet. Hvis du vil ha et bilde med lite dybdeskarphet( ha hele bildet skarpt, både forgrunn og bakgrunn), velger du en blenderåpning på f.eks f/11 eller høyere. Deretter kan du velge en lukkerhastighet som passer til blenderen. Hva som passer kan du se i søkervinduet( der du ser gjennom når du tar bilder med et speilreflekskamera). Der er det en skala med søkeren som beveger seg på. Her skal søkeren ligge ca. på midten.

 

Noen andre alternativer til Manuell innstilling på kameraet som gjør det litt lettere til å begynne med er de andre halvautomatiske programmene som er på kameraet. Med manuell må man justere alle verdiene selv, men med halvautomatiske program slipper en litt lettere unna. F.eks har jeg på mitt Canon kamera både AV og TV. Sikkert noe annet på andre kameraer, men det står i manualen til kameraet isåfall.. Husker ikke i farta hva som er hva av AV og TV, men det de programmene gjør er at det ene programmet lar deg justere lukkerhastighet mens kameraet da selv justerer blenderen. Det andre programmet lar deg justere blenderen, mens kameraet da justerer lukkeren. Hvis man er mest opptatt av rett dybdeskarphet i bildet, velger man da det programmet som lar en velge blender og velger et lavt blendertall hvis man vil ha dybde i bildet og omvendt. Hvis man derimot vil velge eksponering selv, velger man programmet som lar en bestemme lukker så tar kameraet seg av dybdeskarpheten.

 

Sikkert litt klønete forklart, men nå ble det litt korta ned siden jeg ikke gadd å skrive alt på nytt så seint på kvelden.. Men, får håpe det var litt til nytte iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, da har jeg kjøpt meg hus i dag :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer så mye Alexander! Morro med hus da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis Alexander :D

Morro med hus ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk :) Ja, det er vel litt morro :) men morro starter først når jeg får nøklene, og begynner å rive ut innmaten :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok noen måneder med byggeplass føre flytter inn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk :) ja endte opp i Degernes gitt :) Så får ta en temakveld der når jeg er ferdig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.