VACN Hovedtreff Vålerbanen 6-7 Juni 2009

Anbefalte innlegg

Hvordan tar man en sånn støytest da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tar man en sånn støytest da?

 

Teknisk kontroll inkludert støytest vil bli foretatt på stedet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teknisk kontroll inkludert støytest vil bli foretatt på stedet :)

 

Er jo greit og gjøre det på forhånd om man er i tvil da, kjipt og komme dit så får man ikke kjøre :P Om du sjekker på forhånd så rekker man kanskje og gjøre noe med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo greit og gjøre det på forhånd om man er i tvil da, kjipt og komme dit så får man ikke kjøre :P Om du sjekker på forhånd så rekker man kanskje og gjøre noe med det.

 

Absolutt, men vi har ikke anledning til å gjøre dette for folk :)

 

Jeg pleier ikke å foreta teknisk kontroll , men jeg mener støykontrollen foretas på 4000 rpm ca 1 m fra enderøret på eksosen.

 

Så kan heller de som VET dette korrigere meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisene blir som følger:

 

Inngang 100 kr pr person

Utstilling 100 kr pr bil (betales ved ankomst.)

Banekjøring 400 kr uavhengig av om du skal kjøre lørdag, søndag eller begge dagene)

 

Parkering er gratis

 

Det er 90Db støygrense og prøveskilter er desverre kun tillatt om man har bevis fra forsikringsselskap på at de tillater hastighetskjøring.

 

I år, som ifjor, så er ikke dette noe vi finner på for å være leie, det er Vålerbanen som setter kravene og de er sågar spesifisert i kontrakten vi må undertegne for å få lov til å leie banen. I praksis betyr dette at biler med dagsprøvekjennemerker ikke kan kjøre på banen. Dette fordi disse skiltene kun har ansvarsforikring og ikke tillater annet enn transport eller prøvekjøring. Biler med årsprøvekjennemerker kan kjøre på bane, men må da ha med skriftlig bevis på at forikringsselskapet som har forikringen på årsprøvekjennemerkene tillater dette.

 

Kun medlemmer har adgang til å kjøre på banen. (Er man ikke medlem kan man selvsagt melde seg inn på treffet, men 400 kr i medlemskontigent tilkommer selvsagt)

 

 

 

Hvordan i alle dager kan dere komme med en slik påstand om at forsikrings selskapet må godkjenne hastighetes kjøring? Tror dere at vanlig biler med skilter har gyldig forsikring ved hastighets kjøring?

Nå får styret snart ta å finne ut hva som er lov og ikke, nytter ikke å ha forskjellige regler for hvert år. Jeg og ganske mange andre begynner å bli mektig lei dette opplegget her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan i alle dager kan dere komme med en slik påstand om at forsikrings selskapet må godkjenne hastighetes kjøring? Tror dere at vanlig biler med skilter har gyldig forsikring ved hastighets kjøring?

Nå får styret snart ta å finne ut hva som er lov og ikke, nytter ikke å ha forskjellige regler for hvert år. Jeg og ganske mange andre begynner å bli mektig lei dette opplegget her.

Styret er pent nødt til å forholde seg til det Vålerbanen forteller dem skal jeg si deg.

Spesielt med tanke på et vi er den eneste bilklubben igjen i Norge som faktisk får anledning til å leie banen en hel helg i sommerhlavåret.

 

Jeg trenger ikke like det, du trenger ikke like det, men like fordømt må vi forholde oss til det.

 

Jeg ser forøvrig heller ikke hvor i innlegget mitt det kan være uklart hvem som kommer med denne beskjeden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt, men vi har ikke anledning til å gjøre dette for folk :)

 

Jeg pleier ikke å foreta teknisk kontroll , men jeg mener støykontrollen foretas på 4000 rpm ca 1 m fra enderøret på eksosen.

 

Så kan heller de som VET dette korrigere meg :)

i 45 graders vinkel :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styret er pent nødt til å forholde seg til det Vålerbanen forteller dem skal jeg si deg.

Spesielt med tanke på et vi er den eneste bilklubben igjen i Norge som faktisk får anledning til å leie banen en hel helg i sommerhlavåret.

 

Jeg trenger ikke like det, du trenger ikke like det, men like fordømt må vi forholde oss til det.

 

Jeg ser forøvrig heller ikke hvor i innlegget mitt det kan være uklart hvem som kommer med denne beskjeden?

 

 

Nå har dere vært klar over dette siden hovedtreffet i fjor. Denne tåpelige regelen berører bare fler og fler som vil kjøre på bane. Er det ikke da snart på tide å flytte hovedtreffet til en utleier som er litt rundere i kantene når det kommer til slike bestemmelser?

Bmwklubben står da vitterlig oppført med en helg de også på terminlista til vålerbanene. Hvorfor sier du da at vi er den eneste klubben? http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/melding.aspx?Id=497604&AspxAutoDetectCookieSupport=1

 

Biler som innehar lisens fra NBF, får disse kjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå heter det vel egentlig ferdighetskjøring det vi driver med? Bortsett fra VACS selvfølgelig, men der kjøper jo klubben inn forsikringer fra NBF for å dekke den biten :)

 

I mine ører høres det ikke ut som det er noe nytt, som vanlig setter vålerbanen visse diffuse krav, men som alltid gir klubben F i det : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har dere vært klar over dette siden hovedtreffet i fjor. Denne tåpelige regelen berører bare fler og fler som vil kjøre på bane. Er det ikke da snart på tide å flytte hovedtreffet til en utleier som er litt rundere i kantene når det kommer til slike bestemmelser?

Bmwklubben står da vitterlig oppført med en helg de også på terminlista til vålerbanene. Hvorfor sier du da at vi er den eneste klubben? http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/melding.aspx?Id=497604&AspxAutoDetectCookieSupport=1

 

Biler som innehar lisens fra NBF, får disse kjøre?

 

Å flytte treffet er en ide. Utfordringen vi får da er at det er noen som blir misfornøyd med det også. Det er ikke så lett å gjøre alle til lags.

 

Iforhold til at bmw-klubben står oppført med en helg så fikk jeg vite at de ikke fikk helgen sin likevel, men det kan godt hende jeg er feilinformert.

 

Jeg vet ikke hva vi gjør med biler med lisens, men jeg kan sjekke det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror dere at vanlig biler med skilter har gyldig forsikring ved hastighets kjøring?

 

Dette har vel vært diskutert før? Noen selskaper åpner for såkalt ferdighets-kjøring på bane, andre gjør det ikke. Jeg vet at Vital/DNB ikke godkjenner det, Vesta kan jeg sjekke imorgen.

 

Uansett gjelder dette kun biler med prøveskilt, og de som faller inn under dette bør vel da forsikre bilen mtp banekjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IF, Gjensidige, sparebank1 forsikring godstok ikke dette da vi spurte dem forrige sesong. så er interesant å få vite hvilke selksap som faktisk gir tilatelse på hastighetskjøring på bane. noe som igrunn er rart da vi "må" forholde oss til veitrafikkloven hva fart og traffikkregler gjelder.

 

forsikringen jeg har på poloen min dekker ikke banekjøring under noen omstendigheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan blir klasseinndelingen på utstillingen da ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer med lisensierte biler da? Disse har alltid vært velkomne før på våler, og nå har vi jo i tillegg forsikring gjennom bilsportforbundet i forbindelse med VACS. Fint om noen kunne få fingern ut av det berømte hullet, så vi slipper samme opplegg som i fjor med kontrabeskjed 2 dager før om alt alt plutselig var lov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lisensierte biler er tillatt og vil bli tildelt egne heat.

 

I forhold til prøveskilt og forsikringen, så må dere nesten kontakte Vålerbanen for mer informasjon da vi kun forholder oss til det de forteller oss.

 

Vi er til informasjon ikke de eneste som har fått denne beskjeden. Her er hva Alexander Mørk skriver i forbindelse med sine trackdays.

 

NB. Prøveskilt: Vi får utrolig mange spørsmål rundt dette temaet, og for 2009 sesongen gjelder følgende: Vi tillater prøveskilt – både forhandler- og dagsprøveskilt fra Biltilsynet. Men, alle som kjører med prøveskilt må fremvise forsikringsattest på at bilen de kjører er kaskoforsikret. I tillegg vil biler med prøveskilt bli ekstra grundig sjekket i vår tekniske kontroll. Se reglement. Biler som åpenbart skal ”brukes opp” på banen får ikke kjøre!

 

Den eneste forskjellen her er at vi har jo tidligere sagt at dagsprøvekjennemerker ikke er tillatt. Dette ble sagt under antagelse at man ikke kunne få en slik forsikring på dagsprøvekjennemerker utstedt av Statens Vegvesen. Skulle dette være mulig og en slik forsikring kan dokumenteres kan man sies og ha oppfylt de kravene Vålerbanen stiller og kjøring vil da være mulig.

 

VACCS-cup er desverre enda ikke avklart.

 

 

Banekjøring krever få men viktige ting, og kravene for banekjøring på vårt hovedtreff er som følger:

 

 

* Bilen skal være i forskriftsmessig stand

* Bilen skal bestå vår egen teknisk kontroll

* Biler med motorsportlisens er tillatt

* Det er påbudt med hjelm for alle i bilen

* Kjørelys er påbudt så lenge man er på banen

* Alle vinduer og soltak skal være lukket

* Førermøte- og/eller opplæring er påkrevd

 

 

Programmet vil bli som følger:

 

Lørdag:

08:00 - Porten åpner

09:00 - Førermøte

09:30 - Banekjøring- og teknisk kontroll starter

10:00 - Førerevalueringsskonkurranse starter

17:00 - Banekjøring avsluttes

 

 

Søndag:

08:00 - Porten åpner

11:00 - Bedømming starter

12:30 - Førermøte

13:00 - Banekjøring starter

13:30 - Bedømming avsluttes

15:00 - Premieutdeling

16:00 - Banekjøring avsluttes

 

Klasseinndeling ifbm utstilling er heller ikke avklart, men det er rimelig å anta at vi i all hovedsak vil benytte oss av den vi tidligere har praktisert på Hovedtreffet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøring med Seat/Skoda tillat da?

vill gjerne prøve skodaen på bane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg å vil :( men ser ikke ut til at bilen min blir ferdig til da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lisensierte biler er tillatt og vil bli tildelt egne heat.

Men, alle som kjører med prøveskilt må fremvise forsikringsattest på at bilen de kjører er kaskoforsikret.

Jeg skrev en liten mail og spurte - som idiot innen regler for motorsportbiler. Jeg synes bare det er rart at det i et sekund nevnes at vegtrafikkloven gjelder også for ferdighetskjøring, sett opp imot kravet om forsikring utover ansvar, håper Vålerbanen gir noe bra svar jeg kan legge ut her.

 

Ellers meget bra dere har informert såpass detaljert : ja :

 

kjøring med Seat/Skoda tillat da?

vill gjerne prøve skodaen på bane.

Vil tro dette er mulighet for, også i år. Treffet er åpent for alle som tilskuere, SEAT/Skoda for kjøring, men KUN VW/Audi (nå også luftkjølt) for premiering på utstilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk faktisk svar nå sent i kveld:

"Hei

 

Vegtrafikkloven gjelder under alle arrangementer på Vålerbanen som ikke er i regi av NBF eller NMF.

 

Under VW/Audi arrangementet på Vålerbanen er det ikke tillatt med lisensierte biler. Disse kan kun benyttes på arrangementer approbert av NBF. Dvs. at biler med sorte skilter ikke kan delta.

 

Prøveskilter kan kun nyttes dersom forsikringsselskapet spesifikt har sagt at de kan benyttes på Vålerbanen gjeldene dato (skriftlig dokumentasjon kreves). Dette er iht. konsesjon gitt av Fylkesmann i Hedmark."

 

nå har vi jo i tillegg forsikring gjennom bilsportforbundet i forbindelse med VACS.

Da er det vel nærliggende å tro at problemet ligger i at det er VACN som står som arrangør av heatene for "NBF godkjente biler" (ikke selve forsikringsløsningen), og at VACN ikke ber NBF komme og ordne de heatene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk faktisk svar nå sent i kveld:

"Hei

 

Vegtrafikkloven gjelder under alle arrangementer på Vålerbanen som ikke er i regi av NBF eller NMF.

 

Under VW/Audi arrangementet på Vålerbanen er det ikke tillatt med lisensierte biler. Disse kan kun benyttes på arrangementer approbert av NBF. Dvs. at biler med sorte skilter ikke kan delta.

 

Prøveskilter kan kun nyttes dersom forsikringsselskapet spesifikt har sagt at de kan benyttes på Vålerbanen gjeldene dato (skriftlig dokumentasjon kreves). Dette er iht. konsesjon gitt av Fylkesmann i Hedmark."

 

 

Da er det vel nærliggende å tro at problemet ligger i at det er VACN som står som arrangør av heatene for "NBF godkjente biler" (ikke selve forsikringsløsningen), og at VACN ikke ber NBF komme og ordne de heatene.

 

Ja, nå har jo vi opplyst om at lisensierte biler var tillatt ettersom vi var under det inntrykket. Dette må vi altså sjekke opp igjen da.

 

I forhold til prøveskiltdebatten regner jeg nå med at den ballen er lagt død for all uoverskuelig fremtid. (selv om det er synd at det skal behøves bekreftet fra tredjepart når vi har vært så klare på dette)

 

Å få NBF til å stille opp på Våre treff er nok ikke så lett som det tilsynelatende kan virke som. Dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blirre vel bugrun eller fylletur på danskebåten for meg den helga, og det vil nok gjelde for mange andre med potente biler og :)

 

Hvordan stiller vålerbanen seg da til sterkt modifiserte biler som fortsatt har hvite skilter, som for lengst er passert alle mulige grenser for godkjenning? Hvordan er det da med forsikring på disse bilene da de ikke er i teknisk godkjent stand etter norsk veitrafikklov? Vi har jo og sett eksempler på at visse har tatt seg godt til rette før på dette området ved å "låne" skilter fra en tilsvarende bil. Om ikke dere ønsker å forhøre dere om dette er det sikkert noen som vil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blirre vel bugrun eller fylletur på danskebåten for meg den helga, og det vil nok gjelde for mange andre med potente biler og :)

 

Hvordan stiller vålerbanen seg da til sterkt modifiserte biler som fortsatt har hvite skilter, som for lengst er passert alle mulige grenser for godkjenning? Hvordan er det da med forsikring på disse bilene da de ikke er i teknisk godkjent stand etter norsk veitrafikklov? Vi har jo og sett eksempler på at visse har tatt seg godt til rette før på dette området ved å "låne" skilter fra en tilsvarende bil. Om ikke dere ønsker å forhøre dere om dette er det sikkert noen som vil :)

 

Er det i det hele tatt noe vits i å bruke energi på å diskutere saker som dette?

 

Vi har en helg på Våler og må forholde oss til de retningslinjer de legger til grunn. Som du selv var inne på her tidligere så har det alltid vært sånn. Vi blir bedt om å kjøre bilene gjennom en teknisk kontroll for å påse at et visst nivå av sikkerhet er ivaretatt. Å sjekke noe særlig utover dette har vi hverken mannskap, kunnskap og ei heller myndighet til.

Vi kan jo alltids invitere våre gode kompiser fra Statens vegvesen til å foreta en kontroll, men jeg antar at hverken du eller andre ønsker dette?

 

Om noen benytter seg av skilter som tilhører andres biler er jo dette ett direkte lovbrudd og heller en sak for myndighetene enn det det er for oss amatørene i styret :)

Om du alikevel ønsker at vi skal ta affære på en hendelse på dette foreslår jeg at du sender inn saken til behandling på styremøtet.

 

Og til slutt en personlig betrakning: Skal vi gå rundt og leke politi med hverandre tror jeg vi får altfor mye å gjøre. Majoriteten av bilene som frekventerer treffene våre vil nemlig sannsynligvis få større eller mindre problemer om de møter på øvrigheta i uniform langs veien.

 

Mitt forslag er derfor at vi slapper av litt og husker på hvorfor vi er medlemmer av klubben og driver med bil i det hele tatt. Det er jo fordi vi deler interessen for VW og Audi og liker å holde på litt i skjulet mens vinteren herjer ;).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gleder meg nå til Våler jeg da :)

 

Og klarer å se det bittelille positive i det å få kjøre på bane : smil :

 

Så kan skarpskytterne her inne vurdere å sikte på andre ting en sine egene føtter ;) If u catch my drift

 

Bare 4 uker igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger inn en KORT kommentar her så medlemmene har det på det RENE (vi kan og vurdere å splitte tråden for hva som angår godkjente biler på Våler?):

- Fylkesmannen krever skriftlig godkjenning fra forsikringsselskapene for de med årskjennemerker (hvite skilt) som skal drive hastighetskjøring.

- VW-Audi Club Norwegen har arrangement på Vålerbanen for ferdighetskjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger inn en KORT kommentar her så medlemmene har det på det RENE (vi kan og vurdere å splitte tråden for hva som angår godkjente biler på Våler?):

- Fylkesmannen krever skriftlig godkjenning fra forsikringsselskapene for de med årskjennemerker (hvite skilt) som skal drive hastighetskjøring.

- VW-Audi Club Norwegen har arrangement på Vålerbanen for ferdighetskjøring.

 

Dermed så har ingen lov til å kjøre over 80 km/t, og prøveskilt er lov siden disse også er godkjente for vei. Hehe, må le jeg...

 

Denne fantastiske regelen om at biler med prøveskilt må ha spesiell forsikring (som ikke finnes) for å kjøre på bane må jo da også gjelde med biler som har vanlige skilter om det stemmer det som Ola skriver over her.

 

Om Vålerbanen ikke tillater prøveskilter, pga andre årssaker så må de jo presisere det da at ingen med prøveskilter får lov å kjøre. Og om denne "såkalte" forsikringen finnes, så må det jo finnes noen som vet hva som skal til for å få den? Men det har vi ikke sett... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.