VACN Klubbtreff Rudskogen 29-30 August 2009

Anbefalte innlegg

Da nærmer det seg folkens!

Vi kjører VACCS på søndag. Det blir førermøte søndag kl. 12:00. Vi stiller opp deltagerne i pitlane umiddelbart etter førermøtet slik at vi har kontroll på deltagerne før vi starter kjøringen kl. 13:00. Vi regner med å avvikle VACCS relativt raskt på denne måten. Detaljer gis i førermøtet.

 

Alle må melde seg på lørdag til Jan Andre eller Per Håkon Tærud. Navn, nummer, bil, klasse.

De som kommer søndag melder seg på i god tid før kl. 12:00.

 

Det har vært en del spørsmål om klasser, dekk etc. Jeg har vedlagt reglementet som ble oppdatert i vinter.

 

 

 

1 MÅLSETNING

Målsetningen med VW Audi Club Norwegen’s Bilsport gruppe er å fremme interessen for klubben både innad og utad.

Interessen skal økes ved at medlemmene får anledning til måle seg og sine biler mot hverandre slik at bilenes ytelser og kjøreegenskaper kommer til sin rett. Dette skal være et supplement til utstilling.

Målsetningen med dette dokumentet er å beskrive regler for ferdighetskjøring på bane, slik at dette foregår på en sikker og rettferdig måte.

2 ORGANISERING

Bilsportsgruppen er en gruppering under VW Audi Club Norwegen og det er fritt for alle medlemmene å melde seg inn i denne gruppen også.

Gruppen ledes av en Administrasjonskomite som organiserer gruppens aktiviteter. Administrasjonsgruppen utpekes av VW Audi Club Norwegen’s styre.

Det opprettes et dommerkollegium.

3 TEKNISK REGLEMENT (SOMMER)

3.1 Klasser

Klasse Generelt Ytelser/utstyr Kommentarer

 

Klasse R Bil må ha vognlisens fra NBF. Fører må ha Hastighetslisens fra NBF eller SBF. Fritt Sikkerhetsutstyr ref NBF’s reglement

 

Klasse A VW og Audi godkjent av Biltilsynet (m/skilt)

Dekk godkjent for vei. Kjører til og fra treffet

 

Klasse B VW og Audi godkjent av Biltilsynet (m/skilt) 5,2 til

Dekk godkjent for vei.

 

Klasse C VW og Audi godkjent av Biltilsynet (m/skilt) 7,0 kg/hk og over

Dekk godkjent for vei.

 

Det kan gis dispensasjon for andre biltyper, men disse kjører utenfor konkurranse.

 

3.2 Registrering i Bilsportgruppen

Alle biler skal meldes inn i Bilsport gruppens register og vil få et Sertifikat som må bekreftes av eier.

Alle biler skal ha sitt Id nummer påklistret på begge sider av bilen.

 

3.3 Ytelser og vekt

Modifiserte biler skal oppgi ytelser og vekt basert på kjent informasjon fra leverandøren.

Motorytelsen som benyttes er veivakseleffekt etter DIN normen.

Dersom bilen ikke er modifisert for å spare vekt, benyttes vekten oppgitt i vognkortet. Dersom bilen veies, skal bilens vekt beregnes på samme måte som i vognkort.

Det oppfordres til å få målt bilene (effekt og vekt) for å få korrekte og dokumenterte verdier. Det er eieren som er ansvarlig for dette. Biler som ikke kan fremvise nødvendig dokumentasjon vil settes i klasse A.

 

3.4 Dekk

Klassene A, B og C er vanlige registrerte biler og skal være i forskriftsmessig stand.

De skal kjøre på dekk som er godkjent for gate.

 

3.5 Opplysningsplikt

Reglementet er basert på at medlemmene selv gir alle opplysninger om bilen og eventuelle forandringer som er foretatt.

Dersom det er åpenbart at en bil har andre ytelser enn det som er oppgitt, kan Administrasjonskomiteen stipulere verdier som legges til grunn for klasseinndelingen.

 

3.6 Sikkerhetsutstyr

Det er ingen krav til spesielt sikkerhetsutstyr for bilene i klasse A, B, C, men pulverapparat, 4 punkts belte, flammesikker dress og hansker er anbefalt.

4 TEKNISK REGLEMENT (ISBANEKJØRING)

4.1 Klasser (vinter - ikke relevant i denne omgang)

 

5 KJØREREGLEMENT

5.1 Ferdighetskjøring

Alle skal kjøre med hjelm og sikkerhetsbelter. Det skal ikke finnes løse gjenstander i bilen. Vinduer skal være lukket, men en åpning på max. 5cm er tillatt.

Banekjøringen foregår med 3 – 4 biler i hvert heat. De starter med stillestående start med en gitt tidsdifferanse mellom hver bil. Tidsdifferansen fastsettes for hver konkurranse (normalt 10 sekunder).

Tidsdifferansen mellom hver bil skal sørge for at det blir spennende for publikum, men uten at man behøver å foreta forbikjøringer. Dersom det allikevel blir nødvendig med forbikjøring, plikter den som ligger foran å gi plass. Dersom man blir hindret ved at forankjørende bil ikke slipper forbi, kan man kreve ny start under følgende forutsetninger:

- Man må si fra til Administrasjonskomiteen umiddelbart

- Dommerne må bekrefte at man virkelig tapte på hindringen

- At det er klart at det ikke er andre grunner til at man ønsker ny start

- Resultatet fra omkjøring gjelder, selv om det første resultatet var bedre.

Administrasjonskomiteen vil gi tilleggsregler tilpasset deltagelse og lokale forhold.

Det kjøres biler fra samme klasse i hvert heat. Administrasjonskomiteen kan slå sammen klasser basert på deltagelse, men under ingen omstendighet skal registrerte biler kjøre sammen med uregistrerte biler. (Dette på grunn av sikkerhet og forsikringsdekning)

Det må være to eller flere startende i hver klasse. Dersom det er kun en startende i en klasse, slås denne sammen med en annen klasse. Dommerkollegiet avgjør dette.

Det er ikke tillatt med passasjerer ved banekjøring.

Godkjent hjelm er påbudt. Flammesikker dress og hansker er anbefalt, men som et minimum kreves langarmet flammehemmende (bomull) trøye/skjorte.

 

5.2 Akselerasjonkonkurranse (ikke aktuelt i VACCS)

Det kjøres en distanse på 201 meter. Banen måles opp med en nøyaktighet på pluss/minus 1 m.

Det kjøres to og to biler og det tas tid på hver bil.

Hver bil får to forsøk. Administrasjonskomiteen kan bestemme om det er tid til flere forsøk, men alle biler må få anledning til samme antall forsøk. Korteste tid vinner.

Hjelm er påbudt. Passasjer med hjelm er tillatt.

 

5.3 Slalåmkjøring (sommer og vinter - ikke aktuelt i denne omgang)

Det settes en bane med kjegler som skal kjøres som anvist.

Bilene kjører en og en og man tar tiden. Riv av kjegle straffes med 2 sekunder.

Ved mål skal det stanses innenfor to streker med avstand på 2m. Stanser man utenfor straffes dette med 2 sekunder.

Det kan kjøres flere omganger. Beste tid etter fradrag vinner.

Hjelm er ikke påbudt.

 

6 PROTESTER

Det etableres et dommerkollegium bestående av en norsk og en svensk dommer. Eventuelle protester må leveres skriftlig til dommerkollegiet umiddelbart etter at forholdet har inntruffet/blitt kjent. Administrasjonskomiteen fastsetter protestgebyret.

Det oppfordres på det sterkeste til fair play og begrenset bruk av protester. Vårt primære mål er å kjøre, ikke administrere og diskutere.

 

7 PREMIERING

Det gis premier i hver klasse i hver konkurranse.

Komplette resultatlister vil bli publisert i klubbavisene og på weben.

 

8 VOLKSWAGEN AUDI CLUBSPORT CUP SCANDINAVIA (VACCS)

8.1 Poengberegning

Man samler poeng i hver konkurranse for VACCS.

Terminlisten fastsettes i felleskap mellom Sportsgruppene i Norge og Sverige og blir offentliggjort på weben.

Man må bestemme seg for hvilken klasse man ønsker å kjøre i på forhånd. Dette er for å hindre dem med flere biler og dekk-kombinasjoner å velge utstyr som gir fordel for å sanke poeng i VACCS. Dersom en fører ønsker å kjøre i en annen klasse enn det han var påmeldt i, må dette legges frem for Administrasjonskomiteen for vurdering og beslutning med hensyn til VACCS poeng. Poengene for vinterkjøringen følger person fordi klasseinndelingen er ulik.

Poengene beregnes som følger:

Plassering Antall deltagere 1 plass 2 plass 3 plass 4 plass 5 plass 6 plass 7 plass 8 plass 9 plass 10 plass

>10 deltagere 20 15 12 10 8 6 4 3 2 1

9 deltagere 20 15 12 10 8 6 3 2 1

8 deltagere 20 12 10 8 6 4 2 1

7 deltagere 20 12 10 8 4 2 1

6 deltagere 20 12 8 6 3 1

5 deltagere 20 12 6 3 1

4 deltagere 20 10 4 1

3 deltagere 20 8 1

2 deltagere 20 8

 

Administrasjonskomiteen kan gi tilleggsregler i hver konkurranse.

 

8.2 Vinnere av VACCS

Man samler poeng gjennom sesongen.

Dersom flere står med samme poengsum vinner den som fikk flest poeng sist.

Den samlede resultatlisten offentliggjøres.

 

På vegne av Bilsportgruppen

Vidar Gustavsen, Jan Andre Tærud & Hans Frisak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må jeg faktisk si at styret/Bilsportgruppen har vært rimelig dårlig til å informere. Nå er det tre dager igjen til treffet, så kommer informasjon om VACCS-kjøringen. For meg så betyr dette at jeg ikke kan delta, da jeg regnet med det ble på lørdag slik som på Våler. Snakket med Andreas på lørdag på Drammenstreffet, og da sa han at det ble VACCS på lørdag. Hvordan informasjonsflyten eller mangel på sådan er innad i styret kan jeg bare tenke meg, men skjønner da at det blir vanskelig å informere ut.

 

Med tanke på denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=155708&highlight=motorsportgruppen

startet av en i styret i mai i år, så må jeg lure på hvorfor styret ikke visste om denne gruppen da? Det er tydeligvis en bilsportgruppe etablert på siden av den diskusjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må jeg faktisk si at styret/Bilsportgruppen har vært rimelig dårlig til å informere. Nå er det tre dager igjen til treffet, så kommer informasjon om VACCS-kjøringen. For meg så betyr dette at jeg ikke kan delta, da jeg regnet med det ble på lørdag slik som på Våler. Snakket med Andreas på lørdag på Drammenstreffet, og da sa han at det ble VACCS på lørdag. Hvordan informasjonsflyten eller mangel på sådan er innad i styret kan jeg bare tenke meg, men skjønner da at det blir vanskelig å informere ut.

 

Med tanke på denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=155708&highlight=motorsportgruppen

startet av en i styret i mai i år, så må jeg lure på hvorfor styret ikke visste om denne gruppen da? Det er tydeligvis en bilsportgruppe etablert på siden av den diskusjonen.

men så har det også blitt sakt att de ikke var sikre på når det skulle arrangeres, må taes forbehold om att ting blir forandret på uansett hva man gjør. er ikke alltid ting går som planlagt. i stedet for å kritisere, så gratuler for att noen gidder å bruke sin private tid og ork til å drive med dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men så har det også blitt sakt att de ikke var sikre på når det skulle arrangeres, må taes forbehold om att ting blir forandret på uansett hva man gjør. er ikke alltid ting går som planlagt. i stedet for å kritisere, så gratuler for att noen gidder å bruke sin private tid og ork til å drive med dette :)

 

Jeg kan ikke huske å ha sett hvor det står at man ikke er sikker på når det skulle arrangeres, men du må gjerne gi meg en link. :)

 

Ja, jeg synes det er helt topp at noen gidder å bruke tid på å arrangere dette, men å få tidspunkt for når og hvordan det skal gjennomføres tre dager før treffet er kanskje litt sent, eller hva? Det har såvidt meg bekjent ikke vært offentliggjort noe som helst om VACCS annet enn at det skal arrangeres. Se artikkel fra Joachim publisert 7. juli. Et tidspunkt for når det skal avvikles burde man kunne satt for lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må jeg faktisk si at styret/Bilsportgruppen har vært rimelig dårlig til å informere. Nå er det tre dager igjen til treffet, så kommer informasjon om VACCS-kjøringen. For meg så betyr dette at jeg ikke kan delta, da jeg regnet med det ble på lørdag slik som på Våler. Snakket med Andreas på lørdag på Drammenstreffet, og da sa han at det ble VACCS på lørdag. Hvordan informasjonsflyten eller mangel på sådan er innad i styret kan jeg bare tenke meg, men skjønner da at det blir vanskelig å informere ut.

 

Med tanke på denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=155708&highlight=motorsportgruppen

startet av en i styret i mai i år, så må jeg lure på hvorfor styret ikke visste om denne gruppen da? Det er tydeligvis en bilsportgruppe etablert på siden av den diskusjonen.

 

Informasjonsflyt eller ikke så er det nå engang sånn at det var usikkert lenge om vi fikk anledning til å kjøre VACCS. Endringer skjer, og så lenge vi er en klubb basert på frivillig innsats så må det være litt rom for at slikt kan hende uten at alle i styret til enhver tid er informert. Vi er ikke en bedrift hvor vi snakker ved kaffeautomaten hver dag...

 

I forhold til Bilsportgruppe så ble tråden etablert for å få enda fler engasjerte til dette arbeidet.

 

Hans, Vidar og Jan Andre har jobbet med banekjøring og bilsportforbundene i lang tid og kan således kalles en bilsportgruppe. Det eksisterer flere slike grupper av mennesker i klubben. Disse jobber på flere områder og arbeidet med å "offisielt" etablere grupper på forskjellige fronter er en videreføring av dette arbeidet. Felles for medlemmene som er med i disse gruppene er at de gjerne har lang fartstid i klubben og da gjerne i klubbens styre, eller i større grad enn gjennomsnittsmedlemmet er interessert og involvert i de respektive områdene. Vi ser at disse menneskene kan dra nytte av å ha flere medlemmer involvert og engasjert i arbeidet de gjør idag. Men, før vi engasjerer enda flere mennesker ønsker vi å ha på plass rutiner og evt utstede fullmakter slik at ting foregår i ordnede former og vi blir oppfattet som profesjonelle av andre aktører på de igjen respektive områdene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

koster det noe for ikke meldemmer å sove over eller for inngang? Står jo bare oppgitt medlemspriser her.

Er det "åpent" for alle ikke medlemmer å komme å kikke?

 

har noen venninner som gjerne vil være der hele helgen.

 

Koster hvertfall ikke noe å bo/sove på campen..bare å ta med telt, campingvogn osv og nyte campinglivet med stor stemning, pilsing og grilling på små grillbål hele helga..: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

allo

noen som vet om det er mulig å låne en jekk et sted på rudskogen eller hvem jeg må kontakte ?

jeg må heve bilen når alt er over for å komme meg over fjellet :(

 

tusen takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har med orginaljekk om det er interesant. Regner med du ikke får under noe garasje jekk uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okej tusen takk :)

skal se om å prøve finne dej på en eller annen måte i folkemengden ^^

skal heve bilen etter premieutdelingen elns

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang VACCS ...

 

Hvordan blir det med kjøring for oss som ikke skal være med på dette på søndagen?

Opptar VACCS mye eller hele banetiden fra 1300-1700?

Jeg kan kun på søndag, og hadde hatt lyst på noen runder på banen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang VACCS ...

 

Hvordan blir det med kjøring for oss som ikke skal være med på dette på søndagen?

Opptar VACCS mye eller hele banetiden fra 1300-1700?

Jeg kan kun på søndag, og hadde hatt lyst på noen runder på banen...

 

Avhengig av antall deltakere kommer dette neppe til å ta mer enn en time. Søndag er det utstilling med bedømming og premieutdeling er kl. 15. Så med tanke på at mange står parkert til kl. 15, tror jeg nok du får kjørt mer enn nok før vi andre er ferdig med utstillingen og skal ta oss noen runder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

allo

noen som vet om det er mulig å låne en jekk et sted på rudskogen eller hvem jeg må kontakte ?

jeg må heve bilen når alt er over for å komme meg over fjellet :(

 

tusen takk for svar

 

Hei... Jeg vet at du får "tema racing jekk" under bilen... ref. Drammenstreffet. :)

 

På "camp Vestfold" så har Dag "buddha" med en slik og tror han låner den bort hvis du spør pent.

 

Det er nok sikkert fler som også har med seg slike også. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager at det er litt "frem-og-tilbake" besvarelser angående denne. Når det gjelder øvelseskjøring med "L" bakpå bilen så er dette tillatt ja. Reglene gjelder dog på samme måte som på vei hvor fører skal ha gjennomgått trafikalt grunnkurs og ledsager skal være over 25 år samt hatt førerkort i 5 år eller mer sammenhengende. Det skal også være godt synlig "L" bakpå bilen, rød på hvit bakgrunn. Til slutt skal det være speil for ledsager også, noe som er spesielt viktig under vår banekjøring. Husk at våre instruktører kan brukes som ledsagere.

 

JUUUUBLER!!!: haha :

 

Slapp av folkens, skal passe GODT på. Jeg har både gjennomgått trafikalt grunnkurs med mørkekjøring og har både rød L på hvit bakgrunn og ekstra speil.

 

Melder du deg frivillig Andreas?:P

 

Fabian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang VACCS ...

 

Hvordan blir det med kjøring for oss som ikke skal være med på dette på søndagen?

Opptar VACCS mye eller hele banetiden fra 1300-1700?

Jeg kan kun på søndag, og hadde hatt lyst på noen runder på banen...

 

Man regner som Mikael sier at VACCS er unnagjort på under en time.

 

Det er fler grunner til at VACCS kjøres på søndag. Vi rekker bandt annet å sette opp utstyret før det begynner kl 13:00 og slipper å bruke banetid på dette. (hadde vi tatt de på lørdag hadde avbruddet i den "vanlige" banekjøringen vært lenger) I tillegg oppfordres alle som skal kjøre VACCS til å stå klar i depot FØR 13:00 slik at vi kan starte med en gang.

 

I tillegg er det meldt bedre vær på søndag enn lørdag, slik at forholdene blir bedre.

 

VI har også banen til 18:00 på søndag, så vi kan holde på litt utover ettermiddagen om trykket er stort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så gjør dere ikke samme tabben som på våler, man kan kjøre banekjøring samtidig som det er premieutdeling for utstillere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så gjør dere ikke samme tabben som på våler, man kan kjøre banekjøring samtidig som det er premieutdeling for utstillere.

Vi skal forsøke å unngå det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så gjør dere ikke samme tabben som på våler, man kan kjøre banekjøring samtidig som det er premieutdeling for utstillere.

 

For oss som stilte ut var det ikke akkurat noen tabbe, og for banemannskapene som fikk seg en fortjent pause, tror jeg heller ikke det var noen tabbe : rolleyes

 

Akkurat under premieutdelingen synes jeg det var veldig greit at det var ro til å gi litt oppmerksomhet til vinnerne av utstillingen. At det blir kjørt mens det bedømmes og med en gang utdelingen er over plager meg ikke i det hele tatt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så gjør dere ikke samme tabben som på våler, man kan kjøre banekjøring samtidig som det er premieutdeling for utstillere.

 

Vi skal forsøke å unngå det ;)

 

Aj, sorry, Jeg leste innlegget ditt feil!

 

Jeg tenker det blir en liten pause i banekjøringen når premieutdeligen er. Mikael oppsummerer kort hvorfor i innlegget over her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For oss som stilte ut var det ikke akkurat noen tabbe, og for banemannskapene som fikk seg en fortjent pause, tror jeg heller ikke det vat noen tabbe : rolleyes

 

Akkurat under premieutdelingen synes jeg det var veldig greit at det var ro til å gi litt oppmerksomhet til vinnerne av utstillingen. At det blir kjørt mens det bedømmes og med en gang utdelingen er over plager meg ikke i det hele tatt ;)

 

Skal vi virkelig ta denne diskusjonene en gang til? Man får kjøre fra kl 13.00 om det da skulle være behov for pause for flaggvaktene kl 15.00 må vi ha fler flaggvakter. Dette er vel en tjeneste som klubben pr dags dato leier inn. Kostnaden for at baneanlegget ikke blir brukt på den tiden premieutedelingen tar, vil nok være vesentlig mindre enn hva ekstra mannskap på flaggavd vil koste. Trenger man pause som flaggvakt etter 2 timer? Synes virkelig du dette er en fornuftig bruk av et anlegg som tross alt er beregnet for banekjøring for klubbens medlemer. Satt på spissen så kan man ha utstilling hvor som helst men det lar seg ikke kjøre med banekjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aj, sorry, Jeg leste innlegget ditt feil!

 

Jeg tenker det blir en liten pause i banekjøringen når premieutdeligen er. Mikael oppsummerer kort hvorfor i innlegget over her.

 

Fornuftig prioritering Joachim : rolleyes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuftig prioritering Joachim : rolleyes.

DEt står du i din fulle rett til å mene, og som du også sier så har diskusjonen vært oppe flere ganger før.

 

Derfor kan vi konkludere med at det nok ikke blir enighet om dette emnet helt uten videre og vi bruker ikke mer energi på å diskutere det her.

Vi har tross alt HELE lørdagen til å kjøre på bane også ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flaggvakter betaler vi vel ikke for? Er vel frivillige som står flaggvakt såvidt jeg kan huske.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DEt står du i din fulle rett til å mene, og som du også sier så har diskusjonen vært oppe flere ganger før.

 

Derfor kan vi konkludere med at det nok ikke blir enighet om dette emnet helt uten videre og vi bruker ikke mer energi på å diskutere det her.

Vi har tross alt HELE lørdagen til å kjøre på bane også ;)

 

Jepp hele lørdagen, og kun noen få timer søndag som igjen blir avkortet av premieutdeling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

pause eller ikke. jeg vil gjerne vite hvem som vinner istede for å høre. BROOOOM VRÆÆÆÆL SKRIIIIIK osv. det er vel forståelig. og hele premieutdelinga foregår i en halvtime eller.no ikke det engang. så strekk på bena og juster litt dekktrykk eller no i de min så kan dere kjøre i flere timer etterpå. god tur og vel møtt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.