Garasjelakkering, prosjekttråd. Urs4 sedan. (ferdig)

Anbefalte innlegg

Er godt i gang med demontering, sandblåsing, maskering og det som må til.

Kom gjerne med tips til støvproblematikk. Men regner med at det blir stor presenning inni garasjen og vått gulv.

 

Worklog :

Dag 1

Fikk bilen opp på bukker, tatt av hjul, framskjermer, innerskjermer og sandblåst på framre del av kanal.

Behandlet med ruststopp.

 

Dag 2

Pusset ned framre del av panser ned til stålet pga mye steinsprut, litt pussing på resten av panseret også. litt sparket på steinsprut. pusset alle steinsprutene ned til stålet og sparklet.

Har sprayet fronten av panseret med wurth zinkgrunnin

Denne brukes på alla plasser jeg pusser ned til bart stål. Det blir epoxygrunning utenpå det igjenn.

 

Dag 3

Maskert frontrute, Holdt på uendelig tid med å pråve å få maskert slik at det ikke vises lakkskjøt etter tape, Ble til slutt at jeg fant ut jeg kunne presse pakningen ned, for så å dra den opp igjenn etter lakkeringen.

 

Dag 4

Tatt ut dørvinduer på høyre side samt lille sidevindu bak. Tatt av taklist. Taklista ligger så nert lakken langs stolpene at maskering blir umulig.

 

Dag 5

Ble bare et par timer i dag, fikk tatt ut baklykter og refleksplate, maskert der det ble hull inn mot bagasjerom.

Tatt av Audiringene og S4 merke, Blir nye ringer og A4/S4 merke, Oredntlig merke hadde ikke møller...: bh :: bh :

Fikk bestilt mere base og klarlakk.

Prøvde og jobbe med paktningen til bakruta men den var gammel og hard, her blir det standard maskering.

 

Dag 6 og 7

Har fått maskert bakruta, la en 2.5 kvadrats ledning i sporet slik at ikke tapen ligger nede i søkket i pakningen, ble mye enklere da.

Har skrudd av bagasjelokket, lakkering blir vanskelig med det montert.

Har tatt ut de siste vinduene og dørhandtak med beslag, beslagene kan være vanskelige, Heldigvis har jeg en delebil på lur.

fant en del rust på kanalen bak, bare overflaterust, Har tatt av kanalbeskytteren i bakkant og innstegslista. Sistnevnte ble i tusen biter. Det er en grei innstegslist på delebilen, og regner med å kappe ut hele kanalen for å bruke varme fra baksiden. Da løsner den nok tenker jeg..

 

dag 8 og 9

Har demontert frontrute og tatt av dørbladene, tenkte en stund og lakkere med dørbladene på men tar de hver for seg i stedet, det er såpass mye jobb med de hver for seg at det er bedre å stå oppreist.

Har gått til innkjøp av et partytelt som jeg skal lakkere i istedet for å stå inni den støvete garasjen. Greit å ta lakkeringsklare deler inn i et reint omeråde.

 

Dag 10

Har pusset ned til stålet der frontruten ligger, var minimalt med rust men nå er det iallefall borte. Har begynt å slipe ned tak og bakskjermer for epoxygrunning, er vel kansje 10% av dette som er bart stål så det blir ikke mere epoxy enn nødvendig.

 

Dag 11

Penslet 4 strøk med epoxy der hvor frontruten skal ligge. Har avtalt med en på forumet som skal komme å bytte frontrute til en veldig billig egenandel, Har oxo snakket med ris-bilgalss anngående det juridiske om egenandel på dette og det var ikke lovbrudd å gjøre det på denne måten, Han var heller imponert over grundigheten min: smil :

Telt for lakkering er satt opp.

 

Dag 12

eller skal en si første halvdel av juli..

ble en del jobb med å få i stand bruksbilen, men har nå begynt litt igjenn.

Har fått lakkert to strøk med epoxy på skroget og er i gang med våt sliping før baselakk.

Har på lur sprøytesparkel men det er bare litt appelsin i epoxyen som skal jevnes ut.

har lagt litt sort oppå epoxyen som markør, så sår det sorte er vekk så er det glatt og jevnt...

Legger til et knippe bilder nederst....

 

Dag 13

nei jeg skriver heller nederst i tråden, : vinke :

 

 

 

 

 

Men som sagt kom gjerne med inspirasjon til meg, er jo et rimelig stort prosjekt: faint :: faint :: faint :: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve lokket på takluken er enkelt å demontere. Husker ikke helt fremgangsmåten, men det er ikke komplisert ihvertfall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve lokket på takluken er enkelt å demontere. Husker ikke helt fremgangsmåten, men det er ikke komplisert ihvertfall. :)

 

Fikk det ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ut med bilder :D lakket mye før ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ha en detaljert fremgangsmåte/worklog her :=)

Skal snart begynne å pusse ned min gode gamle selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ut med bilder :D lakket mye før ?

 

Skal fikse det, har ikke lakkert veldig mye nei, men håper det skal bli bra alikevell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ha en detaljert fremgangsmåte/worklog her :=)

Skal snart begynne å pusse ned min gode gamle selv.

 

Er ikke så veldig strukturert å går litt fra en ting til en annen, Hadde vært bedre ja om jeg hadde planlagt dagen på forhånd.

 

Men jeg kan lage en worklog i første post,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt seint med tips til vinduspakninger, men en lakkerer jeg kjente la vanlig ledning på 2,5mm2 under pakningen, og maskerte selve pakningen. Da vil lakken flyte ut i 0 under pakningen, og ingen lakkskjøt.

 

Tips 2 for garasjelakkering er fuktig gulv for å binde støv når en holder på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt å følge med på slike garasjelakkeringsprosjekt! Har et på gang selv, så jeg vet hvor omfattende det lett blir :P

Hva slags lakk skal du bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

artig! Pøs på med bilder :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomt å følge med på slike garasjelakkeringsprosjekt! Har et på gang selv, så jeg vet hvor omfattende det lett blir :P

Hva slags lakk skal du bruke?

 

Skal se etter neste gang jeg er der nede, er levert av lakkspesialisten i trondheim, var ca 800 for en liter base som tynnes 1/1 ikke vannbasert: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje litt seint med tips til vinduspakninger, men en lakkerer jeg kjente la vanlig ledning på 2,5mm2 under pakningen, og maskerte selve pakningen. Da vil lakken flyte ut i 0 under pakningen, og ingen lakkskjøt.

 

Tips 2 for garasjelakkering er fuktig gulv for å binde støv når en holder på.

 

Takker for tips. prøvde lenge med en kabel, flere tykkelser faktisk. enten gikk den ikke langt nok ned eller så gikk den for langt å kom under lista.

Frontruta er litt slitt så den blir muligens byttet på glassforsikringen og da får jeg vel ny pakning.

Er viktigere faktisk bak da denne mest trolig ikke skal byttes. Har ikke maskert bak enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

artig! Pøs på med bilder :D

 

 

Skal gjøre det, får håpe på litt framgang til uka og da blir det bilder hvis det er noe nytt å knipse

 

jeg og naboen driver å hugger en 91 mod 2.3 oppi alt dette også, Skal bruke taklukelokk og bagasjelokk fra denne så slipper jeg å pusse rust på de delene iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Keep up the good work.: ja :

 

kommer selv til kjøpe fra norbond.no

Billig lastebillakk, har ikke hørt noe om disse, men regner med at det fungerer.

Fargeutvalget er begrenset, men finner nok noe passende til mitt billigprosjekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøveprosjektet med bakfanger`n ble iallefall knall , har virkelig tro på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dette er Centari 600 eller 6000 skal den blandes 1 - 0,8. For mye tynner kan den fort bli for transparang og tørke alt for fort.

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat lakkert en s4 sedan selv. gikk med ganske nøyaktig 3 liter med lakk og 2 liter med klar lakk på den. om du bruker en tynn formbar maskeringstape langs pakningslisten og så vanlig maskering uten på det igjen er det ingen problem og maskere ut rutene, eg tok ikke ut noen ruter på min og det vart bra!

støv i lakken er bare ett av mange problemer med garasje lakkering. lys er og vanskelig, så ikke lett og lakkere uten og få en masse skjolder i lakken og synlige overlappinger. ventilasjon er somregel og mangel på, så etter bare kort tid lakkering vill du ha lakkstøv i hele rommet så du ikke ser noen ting lenger. om det er sprekker/vinduer osv i garasjen vil støve gå ut der. så husk og flytt bort alt som ikke må få lakkstøv på seg i en stor omkrets rundt garagen!;) har prøvt dette selv og det er ikke lett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat lakkert en s4 sedan selv. gikk med ganske nøyaktig 3 liter med lakk og 2 liter med klar lakk på den. om du bruker en tynn formbar maskeringstape langs pakningslisten og så vanlig maskering uten på det igjen er det ingen problem og maskere ut rutene, eg tok ikke ut noen ruter på min og det vart bra!

støv i lakken er bare ett av mange problemer med garasje lakkering. lys er og vanskelig, så ikke lett og lakkere uten og få en masse skjolder i lakken og synlige overlappinger. ventilasjon er somregel og mangel på, så etter bare kort tid lakkering vill du ha lakkstøv i hele rommet så du ikke ser noen ting lenger. om det er sprekker/vinduer osv i garasjen vil støve gå ut der. så husk og flytt bort alt som ikke må få lakkstøv på seg i en stor omkrets rundt garagen!;) har prøvt dette selv og det er ikke lett!

 

Det er riktig at det blir vanskelig, men setter ikke samme krav som til en profflakkerer, Er ikke bestandig de er heldige heller. Har vurdert å dele opp klarlakken litt, vi får se.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du ikke bruker vannbasert lakk så skal vell klar lakken legges på våt lakk regner eg med. blir derfor mye mer sprøyting på engang. ville nok prøvt og lakke alle løse deler først for så og sprøyte karosseriet! finnes det ikke noen lakkbokser i området du kan leie en kveld da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du skal lakkere med akryl basert lakk så anbefales det at basen får en lufttørk ved min 20 min ved ca 20 grader før klarlakk legges på. Legges dette for fort på kan klarlakken begynne å krabbe dvs basen trekker ned klarlakken og du får en tørr og ikke så pen flate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du ikke bruker vannbasert lakk så skal vell klar lakken legges på våt lakk regner eg med. blir derfor mye mer sprøyting på engang. ville nok prøvt og lakke alle løse deler først for så og sprøyte karosseriet! finnes det ikke noen lakkbokser i området du kan leie en kveld da?

 

 

Når jeg testet lakken på bakfangeren så fant jeg ut at basen måtte ha god tørketid før klarlakk

Blir nok mye løse deler ja, framskjermene i allefall + frontfanger. Bakfanger blir bare maskert.

 

Klarte bare å se forbokstaven på basen A........ klarlakk herder og tynner til base er PPG Deltron

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når du ikke bruker vannbasert lakk så skal vell klar lakken legges på våt lakk regner eg med. blir derfor mye mer sprøyting på engang. ville nok prøvt og lakke alle løse deler først for så og sprøyte karosseriet! finnes det ikke noen lakkbokser i området du kan leie en kveld da?

 

 

feil.

 

går ikke ann og lakke over noe som er vått. untatt klarlakk da såklart.

 

det skal tørkes til alt er matt!! ikke noe vente 10-15 min.. bare vent til det er matt. gå inn og ta en kaffi:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat lakkert en s4 sedan selv. gikk med ganske nøyaktig 3 liter med lakk og 2 liter med klar lakk på den. om du bruker en tynn formbar maskeringstape langs pakningslisten og så vanlig maskering uten på det igjen er det ingen problem og maskere ut rutene, eg tok ikke ut noen ruter på min og det vart bra!

støv i lakken er bare ett av mange problemer med garasje lakkering. lys er og vanskelig, så ikke lett og lakkere uten og få en masse skjolder i lakken og synlige overlappinger. ventilasjon er somregel og mangel på, så etter bare kort tid lakkering vill du ha lakkstøv i hele rommet så du ikke ser noen ting lenger. om det er sprekker/vinduer osv i garasjen vil støve gå ut der. så husk og flytt bort alt som ikke må få lakkstøv på seg i en stor omkrets rundt garagen!;) har prøvt dette selv og det er ikke lett!

 

Må nok bruke din teknikk på bakruta ja, her var det nesten ikke mulig å få liv i gummipakningen.

Må jeg på lakkverksted for å få tak i slik tynn formbar maskeringstape?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

feil.

 

går ikke ann og lakke over noe som er vått. untatt klarlakk da såklart.

 

det skal tørkes til alt er matt!! ikke noe vente 10-15 min.. bare vent til det er matt. gå inn og ta en kaffi:p

 

 

Eller en god natt søvn...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.