Garasjelakkering, prosjekttråd. Urs4 sedan. (ferdig)

Anbefalte innlegg

Høres bra ut Geir , fin tempratur om dagen :) Gleder meg til å se resultatet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et misslykket forsøk i forrie uke hvor koke spøkelset viste seg, Ble litt for lav temp og litt for tykt lag på problemomerådet fra sist, å den lave tempen gjorde at dette tørket for seint, da mener jeg 5-6 timer.

 

Men etter å ha reparert skaden, med våtslip å baselakk, hadde jeg et nytt forsøk i dag.

 

Jeg forvarmet garasjen en time, og tok deretter en vipe off.

La ett strøk base, og to strøk klarlakk på skallet. Gikk med 8 dl base og en liter klarlakk.

 

Gikk ikke mere en en liten time mellom base og klar, og ti min mellom klarlakk strøkene.

 

i stedet for varm luft inn via filter og greier valgte jeg i dag bare forvarming først, og deretter bare kald luft igjennom ventilasjonssystemet mitt.

 

hadde litt problemer med at varmen tok knekken på filtrene.

 

Resultatet:

Etter det jag kan se så har jeg fått 5-6 støvkorn og et par sig, men ingen dry spots. Det jeg fikk av sig var rett å slett at jeg ikke hadde god nok sikt der inne, men det hjalp utrolig å spraye med porten oppe.

 

Det er vel mulig å utbedre sig og støv etter at det har herdet skikkelig? med våtslip og polering?

 

Bilder kommer så fort det er råd, Går ut fra at det har herdet skikkelig til i morgen, og da kommer vel dommen ja når den rulles ut i sollys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hey!

 

Gleder meg til å se resultate, men brukte du kun 0,8 liter base på hele bilen?? da var den kanskje lakket i base fargen fra før av da eller? går an å polere bort støv å sig ja. men tren på deler det ikke er så "mye å tape på " først da. Litt kjedelig å gjøre et mislykket forsøk midt på taket liksom.

 

Jeg har kjøpt meg etpar slike for å ta sig å støv. ikke fått prøvd dem skikkelig enda da men.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Motor-Guard-RR1-Paint-Run-Razor-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27b9964b72QQitemZ170617359218QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hey!

 

Gleder meg til å se resultate, men brukte du kun 0,8 liter base på hele bilen?? da var den kanskje lakket i base fargen fra før av da eller? går an å polere bort støv å sig ja. men tren på deler det ikke er så "mye å tape på " først da. Litt kjedelig å gjøre et mislykket forsøk midt på taket liksom.

 

Jeg har kjøpt meg etpar slike for å ta sig å støv. ikke fått prøvd dem skikkelig enda da men.

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Motor-Guard-RR1-Paint-Run-Razor-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27b9964b72QQitemZ170617359218QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

 

Hei.

Jo ca 0.8 liter ja, men da var det mange lag fra før, og jeg var nødt til å legge et nytt lag etter litt våtsliping på en liten flekk som hadde kokt.

 

Hele bilen er kun et sedan tak, soltaket er tatt bort, og bakskjermer, et totalt ribbet skall med andre ord, så det er ikke så mye areal.

 

Taket ble bra, har sig på en bakskjerm/hjulbue.

Er kansje raskere å legge nytt lag med klar enn å slipe/polere.

 

Hvor lang tid tar det før siget er slipetørt mon tro, er mykt etter 5 timer iallefall, resten er støvtørt men ikke slipetørt.

 

Skal ta en titt på det du handlet...:)

 

Edit: Har tittet på det verktøyet, kan være snedig det der ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet ut at jeg legger et lag til med klar på skallet siden jeg på slipe bort noe sig alikevel og 3 lag klar er vist normalt.

 

Drive å baker bilen inne i garasjen nå, har temperatur på 30 grader der inne nå for å få den slipetørr, virker som det det tar litt tid å få sigene tørre.

Prøver med 3 timer baking i første omgang, eller til det er tomt for gass :) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvorfor lager du så mye åll for degselv?

 

Kunne vell bare lagt på 3 lag med klarlakk først også slipt bort sigene..

Nå er det jo fare for både koking/nye sig ect..

 

Ikke noe frekt ment med innlegget mitt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvorfor lager du så mye åll for degselv?

 

Kunne vell bare lagt på 3 lag med klarlakk først også slipt bort sigene..

Nå er det jo fare for både koking/nye sig ect..

 

Ikke noe frekt ment med innlegget mitt ;)

 

 

 

Hehe... lett å være etterpåklok for en som kan faget ;)

 

Husk at vi garasjelakkererne ikke er faglærte å prøver å lære oss det med litt prøving å feiling da..

Minst mulig feiling er såklart ønskelig så hadde han vist det på forhånd skal du ikke se bortifra han hadde lagt 3 lag første gangen ;)

 

En kan jo ende opp med å ha lært noe nytt;)

 

Liker tråden!! gøy å se at det er mulig uten å ha et komplett lakkverksted tillgjengelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Geir får det til meget bra :)

 

Er ikke noe som stopper oppfinnsomheten iallefall!! :)

Gleder meg til å se resultatet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvorfor lager du så mye åll for degselv?

 

Kunne vell bare lagt på 3 lag med klarlakk først også slipt bort sigene..

Nå er det jo fare for både koking/nye sig ect..

 

Ikke noe frekt ment med innlegget mitt ;)

 

Nja si det : dum :

 

Jeg tenker sånn at hvis jeg tar slipinga først ( 400+800 papir) så slipper jeg å slipe med1200, 1500, 2000, + rubbing + polish.;) enig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Nå forsto jeg ikke helt hvordan du mente med det?

 

Er det svart med klarlakk du lakkerer?

 

Nå må du jo mellom slipe bilen igjen.. for så å gå over med ett lag å 2 med klarlakk som det kan komme sig og koking i.

 

Det du sikkert kunne gjort er å lagt på 3 lag med klarlakk nå og bare slipa vekk siga med 1500/2000 så polert , det er fult mulig med akseptable resultat, ivertfall når du har 3 lag med klarlakk (får tykkere lag å slipe i)

 

Nå er jeg litt usikker på denne framgangen med mellomsliping i klarlakk lagene men :

 

Men nå da så hadde jeg mellom slipa med 800/1000 vannslipt tørka den rein med silikonfjerner også lakt på ett siste lag med klarlakk veldig nøye. Veldig viktig med silikonfjerneren for å ikke få noe koking også bare ett lag med klarlakk så man ikke bommer med mellomrommet mellom klarlakk laga , da kan det og bli trøbbel.

 

Da er det bare å slipe vekk eventuelle sig.

 

Jeg er på ingen måte noe lakkerer, men har litt erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Nå forsto jeg ikke helt hvordan du mente med det?

 

Er det svart med klarlakk du lakkerer?

 

Nå må du jo mellom slipe bilen igjen.. for så å gå over med ett lag å 2 med klarlakk som det kan komme sig og koking i.

 

Det du sikkert kunne gjort er å lagt på 3 lag med klarlakk nå og bare slipa vekk siga med 1500/2000 så polert , det er fult mulig med akseptable resultat, ivertfall når du har 3 lag med klarlakk (får tykkere lag å slipe i)

 

Nå er jeg litt usikker på denne framgangen med mellomsliping i klarlakk lagene men :

 

Men nå da så hadde jeg mellom slipa med 800/1000 vannslipt tørka den rein med silikonfjerner også lakt på ett siste lag med klarlakk veldig nøye. Veldig viktig med silikonfjerneren for å ikke få noe koking også bare ett lag med klarlakk så man ikke bommer med mellomrommet mellom klarlakk laga , da kan det og bli trøbbel.

 

Da er det bare å slipe vekk eventuelle sig.

 

Jeg er på ingen måte noe lakkerer, men har litt erfaring.

 

 

Koking? det er ingen anntydning til koking i det siste laget med base eller de to lagene med klar. (heldig vis)

 

Så jeg har to lag med klar som kun skal mattes ned før det tredje laget kommer.

Det går vel an å matte ned klarlakk med grå matteklut og så legge et siste lag med klarlakk?

 

Det som er av sig og støv får jo litt mere utsliping i samme omgang.

Hvorfor skulle det koke?

 

Det er grå metallic base under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Nå forsto jeg ikke helt hvordan du mente med det?

 

Er det svart med klarlakk du lakkerer?

 

Nå må du jo mellom slipe bilen igjen.. for så å gå over med ett lag å 2 med klarlakk som det kan komme sig og koking i.

 

Det du sikkert kunne gjort er å lagt på 3 lag med klarlakk nå og bare slipa vekk siga med 1500/2000 så polert , det er fult mulig med akseptable resultat, ivertfall når du har 3 lag med klarlakk (får tykkere lag å slipe i)

 

Nå er jeg litt usikker på denne framgangen med mellomsliping i klarlakk lagene men :

 

Men nå da så hadde jeg mellom slipa med 800/1000 vannslipt tørka den rein med silikonfjerner også lakt på ett siste lag med klarlakk veldig nøye. Veldig viktig med silikonfjerneren for å ikke få noe koking også bare ett lag med klarlakk så man ikke bommer med mellomrommet mellom klarlakk laga , da kan det og bli trøbbel.

 

Da er det bare å slipe vekk eventuelle sig.

 

Jeg er på ingen måte noe lakkerer, men har litt erfaring.

 

Da har det gått noen uker, og fått unna litt. Det var nok en bedre ide det forslaget ditt Andre :o

 

Så etter at jeg gjorde ferdig skallet på min måte gjør jeg det annerledes nå, har litt sig på en hjulbue, så der la jeg på 5 strøk med klar, men det haster ikke med å slipe det ned nå, prøver å få ferdig bilen først.

 

Hele taket ble tatt med 1500 papir for å ta vekk det som var av støv. Buffet opp taket etterpå men polermaskin, ble fornøyd med det:)

 

Har fått på innstegslistene og det lille sidevinduet samt lakkert noe smådeler , to dører og soltaket. Må si meg fornøyd med dagen:)

 

Glemte å ta bilde av bilen i dag men det bilr senere: rolleyes

Dagens hovedjobb

 

Masse andre bilder der også, blir for mye jobb å sitte og downsize de: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra , bare spør om du lurer på noe.

 

Men du la ikke 5 lag med klarlakk OPPÅ siget?

 

Andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra , bare spør om du lurer på noe.

 

Men du la ikke 5 lag med klarlakk OPPÅ siget?

 

Andre

 

jo var det ikke det du mente? la likasom et par ekasta lag for å redusere sjansen for å gå igjennomm..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel kanskje mattet ned og fjernet siget FØR du la på hundre lag med klarlakk. Hvordan skal du nå kunne få det bort????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vel kanskje mattet ned og fjernet siget FØR du la på hundre lag med klarlakk. Hvordan skal du nå kunne få det bort????

 

slipe det bort, etter det jeg erfarte tidligere, var at da siget endelig var slipt bort, var det omtrendt ingenting igjenn av klarlakken rundt siget, og det er stor fare for å gå igjennom

 

Vi får se, kan lage et før/etterbilde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... lett å være etterpåklok for en som kan faget ;)

 

Husk at vi garasjelakkererne ikke er faglærte å prøver å lære oss det med litt prøving å feiling da..

Minst mulig feiling er såklart ønskelig så hadde han vist det på forhånd skal du ikke se bortifra han hadde lagt 3 lag første gangen ;)

 

En kan jo ende opp med å ha lært noe nytt;)

 

Liker tråden!! gøy å se at det er mulig uten å ha et komplett lakkverksted tillgjengelig :)

 

Godt at du liker tråden.

Erfaringer jeg har gjort er at det er verre desto større areal som skal lakkes, problemet er sikt rett å slett.

andre erfaringer er at god varme reduserer sjansen for sig. 25+ grader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ha slipt det bort for så å lagt på nye lag med klarlakk ,

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvorfor lager du så mye åll for degselv?

 

Kunne vell bare lagt på 3 lag med klarlakk først også slipt bort sigene..

Nå er det jo fare for både koking/nye sig ect..

 

Ikke noe frekt ment med innlegget mitt ;)

 

 

Hmm ... André ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, missorståelse her .. :P

 

Altså det jeg mener er att de flese lakkerere får sig i lakken, så de pleier da bare å legge på klarlakken som vanlig også slipe bort sigene etterpå..

 

Altså i denne rekkefølgen fra sparkel :

 

Sparkel > syregrunning > fuller > Base > klarlakk x 2/3 ?(jeg vet ikke om man pleier å la klarlakken tørke også mellomslipe før 3dje strøk med klarlakk) , > slipe ned sig og polere opp > vaske bil > Ferdig.

 

Noe uklart da?

 

Nå har du liksom laget ett lag over klarlakken så du ikke får den bort.. Du fårivertfall masse øving med sprøyta :)

 

SPør om noe er uklart..

 

Andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

triks for sliping av sig, trekk et tynt lag med sparkel over siget, da legges sparkelen runt siget like høyt som siget, når du sliper tar du toppen av siget gradvis ned, og idet sparkelen rundt siget er slipet ned vet du at siget er slipet jamt og minimerer sjansen for å slipe hull på klar lakken runt siget, har prøvd det etpar ganger, og det funker faktisk greit

 

Ser jo veldig bra ut det du har lakket da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det må jeg forresten få skyte inn , det så sinnsyk bra ut det du hadde lakkert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det må jeg forresten få skyte inn , det så sinnsyk bra ut det du hadde lakkert :)

 

Jo takk for det, Ble noe struktur i det, men det fikses etterpå.

 

Det er bra klart nå ja rekkefølgen,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

triks for sliping av sig, trekk et tynt lag med sparkel over siget, da legges sparkelen runt siget like høyt som siget, når du sliper tar du toppen av siget gradvis ned, og idet sparkelen rundt siget er slipet ned vet du at siget er slipet jamt og minimerer sjansen for å slipe hull på klar lakken runt siget, har prøvd det etpar ganger, og det funker faktisk greit

 

Ser jo veldig bra ut det du har lakket da :)

 

Takk for det, Vil ha best mylig resultat,

Jepp, det er et bra triks med sparkel ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Karen som skal sette inn front å bakrute, ringte å lurte på om jeg ville ha quattrologo på bakruta, da måtte den bestilles fra møller, men det var samme pris, da ble det quattrologo gitt: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.